Sony passerar sju miljoner sålda Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Jo men källan är total bs och metodiken de använder för att räkna ut priset är helt värdelös. Personligen skulle jag bli förvånad om kostnaden låg över 300$ då det vore helt omöjligt för Sony att behålla lönsamhet i sitt gaming segment (vilket man har) om PS4 inte genererade något täckningsbidrag.

Vad är det som är så pass fel då? Jag tycker "total bs" och "helt värdelös" låter lite väl starkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Almtom:

Jo men källan är total bs och metodiken de använder för att räkna ut priset är helt värdelös. Personligen skulle jag bli förvånad om kostnaden låg över 300$ då det vore helt omöjligt för Sony att behålla lönsamhet i sitt gaming segment (vilket man har) om PS4 inte genererade något täckningsbidrag.

Dom tjänar väl tillbaka pengarna med spelen de säljer. Kan hitta fler källor om du vill

Visa signatur

Jag är inte intresserad om jag har rätt eller fel, jag gillar diskussion :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nu vet jag inte siffrorna på sålda Xbox men man kan ju hoppas att dom får ett uppsving i försäljningen när den lanseras i Sverige/Andra länder

Dom flesta länder One inte finns i är just mindre länder som Sverige osv.
Sedan har man ju hört från flera håll att Xbox inte säljer så bra även i USA jämfört med PS4.
Men det är ju knappast en överraskning att PS4 skulle sälja mer än Xbox

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av REPTiL3:

Jag har ps+ så en av anledningarna är ju att man får minst ett spel varje månad via det till konsolen, sen var väll Killzone Shadow Fall rätt skoj. The Last of Us (1080p60fps), Nytt Uncharted, FFXV osv känns ju rätt lockande att det ska komma också så lika bra att ha konsolen köpt tills dess

PSN+ utbudet har varit lite magert IMHO. Mestadels indie-titlar som ändå finns till flera andra plattformar. Men det kommer nog förr eller senare, jag skulle nog gissa att något av lanseringstitlarna lär vara bland de första med. Jag gissar på Knack.

De flesta av titlarna du nämner är ju dock spel som inte lanerats. Själv är jag lite försiktig med att köpa en Sony-konsol inför spelsläpp då jag fortfarande väntar på The Last Guardian. Samtidigt så kom Gran Turismo 5 tillslut ut, även om det dröjde ganska många år.

Det lär nog bli en för mig förr eller senare men i dagsläget har jag annat att stoppa pengar i tyvärr.

Permalänk
Medlem

Grundfelet i hela konsol branschen just nu är att de stora titlarna inte finns. Sedan tror jag på Microsofts syn på konsolerna vad gäller innehåll.
Skall jag investera i en ny konsol så måste den ha de senaste webbtjänsterna så som Netflix, Viaplay, och kanske även HBO nordic om de får ordning på sin tjänst någon gång, men som sagt Microsoft har hela tiden trott på att online tjänster är viktigt vilket inte Sony verkar tro, men förstå mig rätt nu att jag inte dissar Sony utan jag har köpt mängder med Sonyprodukter så som tv apparater och blu-ray spelare osv... och jag har faktiskt också en PS3 för onlinetjänster men om jag någon gång vill se HBO Nordic på den så går inte det för det finns ingen app för PS3 men Xbox360 har en.
Sedan skulle designen på Xbox One passa bättre i min tv bänk pga dess kantighet.
Som sagt får se vilka onlinetjänster som blir tillgängliga innan det blir tal om köp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av strejf:

Det blir intressant att se om vi även får ett pressmeddelande från Sony när de har sålt 7,1 miljoner, 7,2 miljoner osv.

Nja det finns en gräns till hur mycket man kan förödmjuka sin konkurrent innan det blir elakt.

Permalänk

ingen större bedrift med tanke på konkurransen, jag personligen vägrar att köpa en konsoll med sämre hårdvara än min 4 år gamla dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturmyndigheten:

ingen större bedrift med tanke på konkurransen, jag personligen vägrar att köpa en konsoll med sämre hårdvara än min 4 år gamla dator.

Då jag håller med dig, angående hårdvaran, så är det otroligt många som inte har "tid/ork/kunskap/tillgång till kapital" för att sätta sig ner och göra en riktig PC.

Har vi tur så kommer majoriteten utav spelen även till "SteamOS"(Linux för i helvete) och Windows då den där vinst marginalen måste bli större och större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rildiz:

Då jag håller med dig, angående hårdvaran, så är det otroligt många som inte har "tid/ork/kunskap/tillgång till kapital" för att sätta sig ner och göra en riktig PC.

Har vi tur så kommer majoriteten utav spelen även till "SteamOS"(Linux för i helvete) och Windows då den där vinst marginalen måste bli större och större.

Även jag hoppas superhårt på SteamOS. Linux+GNU+QT är redan i dagsläget helt underbart och blir bättre och bättre hela tiden, det enda som saknats är spelen. Men nu med SteamOS så har jag spel ut genom öronen och nya kommer hela tiden. Hoppas inte luften går ur Steam bara.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Mockasin:

Vad är det som är så pass fel då? Jag tycker "total bs" och "helt värdelös" låter lite väl starkt.

Felet är att det handlar om en uppskattning, ingen vet vad Sony betalar för de olika delarna. Har man använt listpris för sakerna så blir en sådan uppskattning en ganska rejäl överskattning av BOM (Bill Of Materials).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av REPTiL3:

Jag har ps+ så en av anledningarna är ju att man får minst ett spel varje månad via det till konsolen, sen var väll Killzone Shadow Fall rätt skoj. The Last of Us (1080p60fps), Nytt Uncharted, FFXV osv känns ju rätt lockande att det ska komma också så lika bra att ha konsolen köpt tills dess

Väntar själv på Kingdom Hearts 3 innan jag köper PS4

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av naturmyndigheten:

ingen större bedrift med tanke på konkurransen, jag personligen vägrar att köpa en konsoll med sämre hårdvara än min 4 år gamla dator.

Vägrar du köpa en telefon med sämre hårdvara än din 4 år gamla dator också? Jämföra äpplen och päron är ju alltid relevant...

Skrivet av whimsy191:

Som sagt Microsoft har ju inte vissat sina försäljningssiffror än men jag skulle gissa på att de inte sålt 7miljoner ex, kanske någonstans runt 5,5 miljoner enheter.

Bundlar man ihop ett tillbehör som inte tilltalar alla med konsolen som är gjord främst för den amerikanska marknaden så kanske man inte ska gnugga ihjäl sig i skallen varför en billigare och kraftfullare konsol slår dom globalt sett.

Du får nog gnugga skallen lite ändå för den billigare och kraftfullare konsolen slår dom även på den amerikanska marknaden.

Permalänk
Medlem

Ärligt talat obegripligt, vad spelar folk på dem?

Permalänk
Skrivet av Elitist:

Ärligt talat obegripligt, vad spelar folk på dem?

Just nu Rayman. Men före det körde jag BF4, AC black flag, Killzone, Thief osv. BF4, Thief och black flag körde jag även igenom på min PC.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elitist:

Ärligt talat obegripligt, vad spelar folk på dem?

Spel som inte finns till pc kanske?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon5930:

Vilka spel är det som säljer alla dessa konsoller? Själv har jag inte sett något lanserat spel som tilltalat mig till PS4. Mer förståeligt om den var bakåtkompatibel men den är ju inte ens det. PS3 får till och med den intressantare titlar fortfarande.

Ha begäret är ganska stort hos en hel del av världens befolkning.

Får gåshud.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av Elitist:

Ärligt talat obegripligt, vad spelar folk på dem?

Nu har jag inte köpt den själv, men alla spel utom renodlade FPS hade väl funkat bra?
Plöjde ner många timmar på Fallout 3 på min PS3 och det gick utmärkt.
Tänker köpa PS4 när Last of Us släpps. Tror det blir ett perfekt lir i soffan när resten av familjen somnat.

Permalänk
Inaktiv

...och Xbox One har fortfarande inte lanserats i alla länder som Playstation 4...

Utbudet för dessa konsoler verkar ha samma, om inte värre, än Wii U när det släpptes.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Elitist:

Ärligt talat obegripligt, vad spelar folk på dem?

Uncharted-serien och Last Of Us är ju bland de bästa spel som någonsin släppts. Men har även kört spel som Xcom på PS3, känns helt enkelt mer avslappnat att spela från soffan.

Visst kan man ställa sin dator i vardagsrummet och koppla in t.ex. Xbox-kontrollen, men det blir fortfarande inte lika enkelt och sällan lika estetiskt tilltalande (PS3 slim går att gömma i de flesta TV-möbler och den brinner inte upp för det). Det sista kommer alla yngre lära sig är väldigt viktigt när WAF måste vägas in!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Det tar sig, sade kärringen som satte eld på håret.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maximo:

Vägrar du köpa en telefon med sämre hårdvara än din 4 år gamla dator också? Jämföra äpplen och päron är ju alltid relevant...

Du får nog gnugga skallen lite ändå för den billigare och kraftfullare konsolen slår dom även på den amerikanska marknaden.

Vilket var min poäng.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dastene:

jag hoppas att Xbox inte tappar allt för mycket, det känns bra att det finns jämlik konkurans mellan Xbox och PS, detta hjälper skjuta fram viljan att sälja mer och göra saker bättre. Önskade dock att man slutade med Exclusiva titlar.

Det är väl bara de underlättar piratkopieringen lite så är de ikapp på nolltid.

Permalänk
Avstängd

Tackar, intressant läsning!

Permalänk
Medlem

Är det värt att köpa PS4? Vad är skillnaden mellan PS3 och den? Jag är en oldschool gamer 25+ och förr var det alltid en markant grafik förbättring med varje ny konsol, så som SNES > PS1 haha

Tycker att grafiken har sett det samma ut nu typ sen Xbox360. Ni som är mer insatta får gärna updatera mig!

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Nu vet jag inte siffrorna på sålda Xbox men man kan ju hoppas att dom får ett uppsving i försäljningen när den lanseras i Sverige/Andra länder

5 miljoner konsoller.
Källa: http://news.xbox.com/2014/04/xbox-one-march-npd

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Nej. Inte sålda. SKEPPADE.
dvs antal konsoler levererade till butiker. Inte till slutanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Delat konto.

DrAg00nEn - #MultiplatformGamer
4thePlayers - #PlayStationGamer

Permalänk
Discokungen
Skrivet av DrAg00nEn-4thePlayers:

Nej. Inte sålda. SKEPPADE.
dvs antal konsoler levererade till butiker. Inte till slutanvändare.

Skickades från m.sweclockers.com

Precis. Det ser ut som att Microsoft blir frånsprungna. Inte så förvånande med tanke på att det är en SPELkonsol.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vilka spel är det som säljer alla dessa konsoller? Själv har jag inte sett något lanserat spel som tilltalat mig till PS4. Mer förståeligt om den var bakåtkompatibel men den är ju inte ens det. PS3 får till och med den intressantare titlar fortfarande.

Undra jag med. Jag var fett taggad på PS4 när den presenterades, men jag hade inte tid för den på några månader till, och var inte tillräckligt sugen för att boka, vilket visade sig vara ett krav under lång tid framöver. Allt eftersom tiden gick efter lansering så kände jag suget dala, när maskinerna inte riktigt klarar ens allt som dagens maskiner gör (DLNA och CD bl a), Knack och Killzone var inte så roliga, fler intressanta titlar saknades. Spiken i kistan var när Driveclub skjöts på framtiden. Det var en titel jag verkligen såg fram emot. Sedan köpte jag en PS vita, blev supernöjd med den och lade PS4 på is

Bara häromdgen läste jag och en polare igenom en lista på Wikipedia med kommande titlar till PS4. Inte en enda intressant titel på gång! Vi var överens om att vänta åtminstone ett år med den.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Gibbe:

Undra jag med. Jag var fett taggad på PS4 när den presenterades, men jag hade inte tid för den på några månader till, och var inte tillräckligt sugen för att boka, vilket visade sig vara ett krav under lång tid framöver. Allt eftersom tiden gick efter lansering så kände jag suget dala, när maskinerna inte riktigt klarar ens allt som dagens maskiner gör (DLNA och CD bl a), Knack och Killzone var inte så roliga, fler intressanta titlar saknades. Spiken i kistan var när Driveclub skjöts på framtiden. Det var en titel jag verkligen såg fram emot. Sedan köpte jag en PS vita, blev supernöjd med den och lade PS4 på is

Bara häromdgen läste jag och en polare igenom en lista på Wikipedia med kommande titlar till PS4. Inte en enda intressant titel på gång! Vi var överens om att vänta åtminstone ett år med den.

Även om den säljer skit fortfarande så tycker jag att en PS Vita är ett bättre köp sett till spelutbudet i dagsläget. Final Fantasy X/X-2 remastern går rätt hårt på min just nu.

Driveclub var riktigt intressant. Får hoppas att det inte blir denna generations evighetstitel likt hur GT5 länge var för PS3. Definitivt en titel som skulle locka mig till köp (även om jag nog gärna vill se ett par exklusiva titlar till som intresserar innan jag sträcker mig efter plånboken.

Permalänk
Skrivet av Darker:

Är det värt att köpa PS4? Vad är skillnaden mellan PS3 och den? Jag är en oldschool gamer 25+ och förr var det alltid en markant grafik förbättring med varje ny konsol, så som SNES > PS1 haha

Tycker att grafiken har sett det samma ut nu typ sen Xbox360. Ni som är mer insatta får gärna updatera mig!

Det går inte att jämföra Ps4 med en Ps3 dom är fruktansvärt långt ifrån varandra tänk bara att det är 16ggr mer ram i ps4 och dessutom mycket snabbare ram.

Visa signatur

NZXT H440W New Edition , Intel Core i7-6700K ,HyperX Predator 3000MHz 32GB ,CORSAIR RM850x ,2 x R9 NANO ,MSI Z170A GAMING M9 ACK, Samsung 950 PRO 256GB M.2, SEAGATE BARRACUDA 3TB , Intel TS15A CPU Air Cooler.