Permalänk
Medlem

överhettad i7-3770k

Tjennare clockers, nu är det så att jag satt igår & idag och klagade över att jag hade fps drop när jag spelade, (vilket spel jag än spelade).
Så tillslut imorse när det laggade och jag gick från stabila 299fps i cs-go ner till 40fps så tänkte jag "fu*k it tar bort klockningen", kommer in i bios och min cpu såg jag då låg på 103grader. Snabbt som tusan stängde jag av datorn, greppa tag i köksbänken i ett par minuter, slet ur proccecorn och torkade bort all kylpasta, som förövrigt blivit torrt som snus, datorn är köpte i maj förra året, ska kylpastan ta slut så snabbt? Jag la på ny och gned ut det med ett kreditkort över hela ytan, nu ligger den på 50-60grader, Men i början vet jag att proccecorn knappt gick över 40-45.

Kan det vara så att orginalkylarn blivit sämre och jag bör investera i en ny eller kan värmen skadat proccecorn redan?
inte provat spela något ännu, håller bara koll på tempen atm.
Hur tålig är just min model?

Ja ni fattar säkert vad jag vill få ut av tråden.

Mvh scared&confused

Permalänk
Medlem

Kylpasta skall inte "ta slut".
Det är ju inte kletet som leder värmen utan de pyttesmå partiklarna i pastan.
Kletet är där så att pastan skall spridas jämnt över ytan.
Vad som troligen hänt är att flänsen inte satt monterad ordentligt och på så sätt tappade kontakten med CPU.
Orginalkylaren är usel, och du borde inte överklocka alls med den
I princip vilken kylare som hellst är betydligt bättre (och tystare) än den medföljande.

Permalänk
Medlem

Om du smetat ut den nya pastan med ett kreditkort har du troligtvis alldeles för mycket på och ojämt utspritt vilket ger sämre värmeledningsförmåga.

Gör om, lägg ett streck rakt över den och tryck sedan dit kylaren, så kommer pastan smetas ut av trycket.

Visa signatur

Ducati Streetfighter 848, -2013
Yamaha FZR 1000, -1987

Permalänk
Medlem

#1 menade att den torkat ut!

Kom och tänka på att jag blåste ur själva kylaren ur allt dam förra veckan, kan det blivit så då att pastan inte ledde kylan bra längre alltså?

och det jag undrar också kan min cpu blivit skadad om den luggit i 2dygn runt 100grader?

Permalänk
Medlem
Skrivet av daskedennis:

Om du smetat ut den nya pastan med ett kreditkort har du troligtvis alldeles för mycket på och ojämt utspritt vilket ger sämre värmeledningsförmåga.

Gör om, lägg ett streck rakt över den och tryck sedan dit kylaren, så kommer pastan smetas ut av trycket.

ett X sägs vara bäst

Visa signatur

Ghost S1 + Lenovo T5
30" 21:9 IPS 200 Hz

tidigare:
SGPC K39 - 9600k, 1660S, 350w 1U

Permalänk
Medlem

#2 Drog ut det och sen la en liten klick i mitten på på cpu'n, var noga med att det itne skulle svämma över och ut på kanterna osv också!

Permalänk
Skrivet av miniftw:

överklockar du med original kylaren, varför ? det finns ju jättebra tornkylare som är så mycket bättre.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Skrivet av Slarr3n:

ett X sägs vara bäst

IHS'n är inte cpun varifrån har du fått att X skulle vara bra.

Skrivet av miniftw:

#2 Drog ut det och sen la en liten klick i mitten på på cpu'n, var noga med att det itne skulle svämma över och ut på kanterna osv också!

den svämmar över när du trycker på kylaren, en liten klick i mitten stor som ärta räcker.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk

Test av olika tekniker för att applicera kylpasta.

http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appli...

X-tekniken vinner.

Ett annat test: http://www.overclockers.com/applying-thermal-grease/

Slutsatsen där är att smeta ut är det sämsta alternativet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Test av olika tekniker för att applicera kylpasta.

http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appli...

X-tekniken vinner.

Ett annat test: http://www.overclockers.com/applying-thermal-grease/

Slutsatsen där är att smeta ut är det sämsta alternativet!

Alla resultat klart inom felmarginalen.
Som vanligt när det skall testas nånting med kylpastor så är skillnaderna så små att resultaten egentligen inte säger nånting.
Jag menar att ta med resultat som skiljs med endast promillen och det efter ETT TEST är ju helt galet

Nej standard "ett riskorn på mitten" håller fortfarande.
Allt annat är "for show"

Permalänk
Skrivet av maltenizer:

Test av olika tekniker för att applicera kylpasta.

http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appli...

X-tekniken vinner.

Ett annat test: http://www.overclockers.com/applying-thermal-grease/

Slutsatsen där är att smeta ut är det sämsta alternativet!

OJ! 2 graders skillnad testad med en plexiglas skiva. måste vara nobelpris klass på detta test.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av maltenizer:

Test av olika tekniker för att applicera kylpasta.

http://www.pugetsystems.com/labs/articles/Thermal-Paste-Appli...

X-tekniken vinner.

Ett annat test: http://www.overclockers.com/applying-thermal-grease/

Slutsatsen där är att smeta ut är det sämsta alternativet!

Testet är dåligt gjort utan någon vidare testning, Felmarginalen på idle temps är ganska hög och att ens ta med detta genom att använda coretemp och speedfan istället för en egen sensor som kanske skulle vara anpassad för lägre temps som idle har. Load temps är det enda riktiga värdet att titta på men problemet är att de testade bara 1 gång som det ser ut. Ett par grader hit och dit är helt klart inom felmarginalen.

Montering till montering kommer säkerligen ändra värdet. Likaså osäkerheten på temps då, skulle nog välja AMD att testa med då de har säkert lägre felmarginal på 50-60c än vad Intel har. Eller stressa intel processorn upp till dess gräns av vad den tål för att få ett säkrare värde.

Pea eller Line alternativt X om man vill slösa så mycket med pasta sure kör på. Smeta ut funkar också bara om du har pasta som behöver det, då pratar jag om den man penslar på med pensel ett tunt lager för att sedan burna processorn på hög temperatur för att sätta pastan. Minns att det var ganska ledande.

Personligen kör jag Pea/Line variant och varje gång jag dragit upp processorn vare sig det var Gelid Extreme eller ArticSilver 5 så har den otast gjort en bra täckning över hela IHSen förutom kanterna såklart då mönstret blir en cirkel.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av miniftw:

Tjennare clockers, nu är det så att jag satt igår & idag och klagade över att jag hade fps drop när jag spelade, (vilket spel jag än spelade).
Så tillslut imorse när det laggade och jag gick från stabila 299fps i cs-go ner till 40fps så tänkte jag "fu*k it tar bort klockningen", kommer in i bios och min cpu såg jag då låg på 103grader. Snabbt som tusan stängde jag av datorn, greppa tag i köksbänken i ett par minuter, slet ur proccecorn och torkade bort all kylpasta, som förövrigt blivit torrt som snus, datorn är köpte i maj förra året, ska kylpastan ta slut så snabbt? Jag la på ny och gned ut det med ett kreditkort över hela ytan, nu ligger den på 50-60grader, Men i början vet jag att proccecorn knappt gick över 40-45.

Kan det vara så att orginalkylarn blivit sämre och jag bör investera i en ny eller kan värmen skadat proccecorn redan?
inte provat spela något ännu, håller bara koll på tempen atm.
Hur tålig är just min model?

Ja ni fattar säkert vad jag vill få ut av tråden.

Mvh scared&confused

Detta skall man inte göra, det är lika illa som att ta i ett element när du monterar datorkomponenter.. Detta har diskuterats så många gånger förr, det man ska göra är att utjämna potentialen mellan sig själv och komponenterna. Detta gör man bäst genom att använda en antistatmatta, eller ett armband som du kopplar till chassit, inte någon annanstans. Om du gör som du skrev så kommer din laddning vara helt olik datorn och dess komponenter och därmed öka risken för ESD skador.

I övrigt, klocka inte med originalkylaren, den är sämst.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Skrivet av netbuddy:

Detta skall man inte göra, det är lika illa som att ta i ett element när du monterar datorkomponenter.. Detta har diskuterats så många gånger förr, det man ska göra är att utjämna potentialen mellan sig själv och komponenterna. Detta gör man bäst genom att använda en antistatmatta, eller ett armband som du kopplar till chassit, inte någon annanstans. Om du gör som du skrev så kommer din laddning vara helt olik datorn och dess komponenter och därmed öka risken för ESD skador.

I övrigt, klocka inte med originalkylaren, den är sämst.

Tror du missförstod vad det betyder att han greppar i bänkskivan.

Visa signatur

||Custom Case||Intel i7 10700KF @ 5,0GHz ||32 gb Corsair || Palit 3090 24GB