Värt att uppgradera moderkort för Haswellcpu?

Permalänk
Medlem

Värt att uppgradera moderkort för Haswellcpu?

Hej!

Jag inhandlade min dator förra sommaren precis innan jag skulle iväg på en längre resa. Anledningen till att jag gjorde det var att morsan skulle ha något att betala räkningar på och skriva ut saker med. Datorn har mestadels prestandakomponenter men står utan grafikkort och har en risig kontorsprocessor, detta för att grafikkortscyklerna går snabbt och min dator skulle åldrats snabbt under tiden jag var borta.
Komponenterna är:
Chassi:Fractal Design Core 3000
PSU:Fractal Design 800W Tesla R2
Moderkort:Intel DZ77GA-70K- Extreme Series
CPU:Intel Pentium G860 3,0 GHz- Pentium Dual
RAM:Kingston 8GB 1600MHz
SSD:Samsung 840 Series- 120GB

Det börjar nu närma sig hemresa och således uppgraderingar av datorn! Jag inser nu att en 1150-socket inte kommer passa mitt moderkort och undrar därför om en ivy-bridge kommer funka bra, eller om jag ska punga de sura slantarna för ett nytt 1150-kompatibelt moderkort? Värt att nämna är att datorn är tilltänkt ett EVGA 780 och att SLI i framtiden inte är uteslutet.

Tack på förhand!

Permalänk
Entusiast

Släng upp en köpes annons i marknaden efter en Ivy/Sandy CPU, så kommer du undan betydligt mycket billigare.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Släng upp en köpes annons i marknaden efter en Ivy/Sandy CPU, så kommer du undan betydligt mycket billigare.

Hur tror du en Ivy-Bridge kommer palla 780sli? Är inte främmande för att klocka men vill ha så goda förutsättningar som möjligt för att utnyttja korten om det blir aktuellt med SLI.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av AOTKPTA:

Hur tror du en Ivy-Bridge kommer palla 780sli? Är inte främmande för att klocka men vill ha så goda förutsättningar som möjligt för att utnyttja korten om det blir aktuellt med SLI.

Att lägga ~3k extra för att gå upp till Haswell (~7% bättre prestanda per klockcykel) är inte särskilt prisvärt.
Beroende på vilken CPU du har tänkt köpa, om du har tänkt försöka dig på överklockning eller inte samt vilka speltitlar som ska spelas så kommer resultatet klart variera, men att en exempelvis 3770k skulle flaska två 780 är ingenting som jag personligen skulle vara orolig över.

Citat:

Hur tror du en Ivy-Bridge kommer palla 780sli?

Kortfattat:
Ungefär identiskt som ett Haswell system.

Visa signatur

PC: AMD Ryzen 9 3900X - Asus STRIX B550-F - G.Skill 3200MHz 4x8GB - AMD RX 5700 XT 8GB - Intel 730 240GB - Intel 530 480GB - AX760 Platinum
Kringutrustning: Dell S2721DGFA - Dell U2515H - Logitech G603 - Ducky Shine3 MX Brown - Sennheiser HD558/Game One

- Feedback - Kontakt - Regler -

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonssown:

Att lägga ~3k extra för att gå upp till Haswell (~7% bättre prestanda per klockcykel) är inte särskilt prisvärt.
Beroende på vilken CPU du har tänkt köpa, om du har tänkt försöka dig på överklockning eller inte samt vilka speltitlar som ska spelas så kommer resultatet klart variera, men att en exempelvis 3770k skulle flaska två 780 är ingenting som jag personligen skulle vara orolig över.

Kortfattat:
Ungefär identiskt som ett Haswell system.

Åh, Tack för snabbt och bra svar! Då blir det att hitta något i stil med en 3770k!

Permalänk
Medlem

Ja, jag skulle nog säga samma. Se om du kan få en sandy/ivy så uppgraderar du cpu nästa år istället när Broadwell kommer!

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2