Permalänk

Är det mitt moderkort som är paj?

Hejsan.

Här om dagen så bytte jag till ett nytt chassi, la i ett nytt nätagg o.s.v. hur som haver, när jag ska slå på datorn när allt är klart får jag ingen bild genom grafikkortet, utan bara genom HDMI-uttaget på moderkortet. Allt annat funkar dock, såsom CPU, nätagg, hårddiskar o.s.v.

Är det faktiskt möjligt att ta ut en PCI-e port bara sådär?

En annan grej som hände var att jag har ett PCI-nätverkskort. Fick inte det att fungera heller efter flytten.

Jag har gått händelserna i förväg och har ett nytt moderkort på kommande inom några dagar, men jag vill höra vad ni tror.

Tacksam för svar!

Mvh. Finlandssvensken

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Hejsan.

Här om dagen så bytte jag till ett nytt chassi, la i ett nytt nätagg o.s.v. hur som haver, när jag ska slå på datorn när allt är klart får jag ingen bild genom grafikkortet, utan bara genom HDMI-uttaget på moderkortet. Allt annat funkar dock, såsom CPU, nätagg, hårddiskar o.s.v.

Är det faktiskt möjligt att ta ut en PCI-e port bara sådär?

En annan grej som hände var att jag har ett PCI-nätverkskort. Fick inte det att fungera heller efter flytten.

Jag har gått händelserna i förväg och har ett nytt moderkort på kommande inom några dagar, men jag vill höra vad ni tror.

Tacksam för svar!

Mvh. Finlandssvensken

Testa att uppdatera BIOS

Permalänk
Hedersmedlem

Hur ser det ut i BIOS, är det inställt på att endast använda den interna GPU:n? Ditt moderkort låter ju som att det funkar som det ska, är du säker på att det inte är grafikkortet det är fel på? Sitter alla sladdar inkopplade där de ska (t.ex. PCIe-ström)? Har du testat grafikkortet i en annan PCIe-port eller annan dator?

Visa signatur

CPU: Intel i5-4670K MB: Asus Maximus VI Gene RAM: Patriot Viper3 16GB 2133MHz CL11 GPU: Zotac GeForce GTX 780 PSU: Corsair AX860 Chassi: Silverstone Temjin TJ08-E Kylning: Corsair H80i Lagring: 1x Samsung 840 Pro 256GB, 2x Seagate Barracuda 3TB (döda efter 3,5 år), 1x Seagate Firecuda 2TB, 1x Seagate Barracuda 2TB

Permalänk
Skrivet av fogger:

Testa att uppdatera BIOS

Det funkade väl någon timme innan. Det är dessutom S1155, så är inte säker på att nya BIOS utvecklas effektivt.

Skrivet av Phukkitt:

Hur ser det ut i BIOS, är det inställt på att endast använda den interna GPU:n? Ditt moderkort låter ju som att det funkar som det ska, är du säker på att det inte är grafikkortet det är fel på? Sitter alla sladdar inkopplade där de ska (t.ex. PCIe-ström)? Har du testat grafikkortet i en annan PCIe-port eller annan dator?

BIOS är inställt på att använda PCI-E. Har inte testa att flytta runt det, men som sagt, mer än en komponent som ger upp på en och samma gång.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av fogger:

Testa att uppdatera BIOS

Det står tydligt "bytte chassi", och du säger åt honom att uppdatera bios?
Du var mig en smart jäkel.

Ont: Det kan ju vara grafikkortet som gått och inte just PCI-E slotten, men det låter ju konstigt eftersom du inte får ditt nätverkskort att funka heller.
När du satte fast moderkortet i chassit, är du säker på att alla distanser satt rätt?

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Det står tydligt "bytte chassi", och du säger åt honom att uppdatera bios?
Du var mig en smart jäkel.

Ont: Det kan ju vara grafikkortet som gått och inte just PCI-E slotten, men det låter ju konstigt eftersom du inte får ditt nätverkskort att funka heller.
När du satte fast moderkortet i chassit, är du säker på att alla distanser satt rätt?

Jag är ganska så säker på distanserna. Om de inte stämmer, borde allt annat krångla också, eller har jag fel?

Oberoende, jag tesade att resetta CMOS för en stund sen faktiskt pch då fick jag bild genom grafikkortet. Det sitter för övrigt i en annan port nu än innnan.
Jag fick dock en BSOD om fbwf.sys. Så jag tänkte ta och köra en formatering när jag ändå håller på så ska jag ta steget in i nutiden med W8.1 också.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av solomon:

Det står tydligt "bytte chassi", och du säger åt honom att uppdatera bios?
Du var mig en smart jäkel.

Ont: Det kan ju vara grafikkortet som gått och inte just PCI-E slotten, men det låter ju konstigt eftersom du inte får ditt nätverkskort att funka heller.
När du satte fast moderkortet i chassit, är du säker på att alla distanser satt rätt?

Vad trevligt att du är glad i alla fall.

Man vet ju aldrig om något har ändrats när man har tagit ur grejer från moderkortet. Bara en tanke?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag är ganska så säker på distanserna. Om de inte stämmer, borde allt annat krångla också, eller har jag fel?

Oberoende, jag tesade att resetta CMOS för en stund sen faktiskt pch då fick jag bild genom grafikkortet. Det sitter för övrigt i en annan port nu än innnan.
Jag fick dock en BSOD om fbwf.sys. Så jag tänkte ta och köra en formatering när jag ändå håller på så ska jag ta steget in i nutiden med W8.1 också.

Det BEHÖVER inte orsaka andra fel. Du kan ha kortslutit enbart en del. Allt är möjligt.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk
Skrivet av solomon:

Det BEHÖVER inte orsaka andra fel. Du kan ha kortslutit enbart en del. Allt är möjligt.

Jag har igång den nu, men har problem när jag ska installera Windows. Ingen aning vad det handlar om

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem
Skrivet av Finlandssvensken:

Jag har igång den nu, men har problem när jag ska installera Windows. Ingen aning vad det handlar om

Säg mer detaljerat vad som är problemet?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem

att glömma distanser kan leda till de mest skumma problem du kan tänka dig.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av Bean:

Säg mer detaljerat vad som är problemet?

Jag får felmeddelandet "Your PC ran into a problem and needs to restart. We're just collecting some error info and then we'll restart for you." så fort jag försöker boota från USB. Jag ser Windows-loggan och cirklarna som snurrar under den. De snurrar kanske två varv och sen får jag meddelandet.

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Kollat i bios så den verkligen enbart startar från USB?
Kör du SSD så är ett alternativ o dra ur alla andra diskar

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Skrivet av Bean:

Kollat i bios så den verkligen enbart startar från USB?
Kör du SSD så är ett alternativ o dra ur alla andra diskar

Fick det äntligen att fungera igår. Visade sig att jag hade Intel Rapid Start påslaget. Inget jag behövt fundera på innan, men men...

Oberoende så funkar det som sagt, så nöjdare kan ingen vara!

Visa signatur

Acer Predator G3-605 - I7 4790 - 16GB DDR3 - 256+1TB - GTX 970 4GB - Logitech G402 Hyperion Fury - BenQ GL2320HDB - BenQ GL2460 - Viewsonic VX2370SMH - Das Keyboard Model S Brown - Audio-Technica AT-2020
Youtube

Permalänk
Medlem

Härligt att det ordna sig!

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!