Permalänk
Medlem

Windowsklockan funkar inte ordentligt

Lade tråden här för att jag tänker att det skulle kunna vara CMOS-batteriet.

Har ett nytt (inte ens halvår gammalt) Asus Z87 Pro-moderkort och klockan i Windows vägrar gå ordentligt. Problemet har uppstått under senaste veckan. Har testat att byta syncserver och har även gått in och manuellt syncat (då funkar det ett tag). Problemet återuppstår dock vid omstart av datorn, så att man får gå in och trycka sync igen.

Har någon förslag på någon lösning man kan testa eller ska man behöva åberopa garantin för en sån petitess? =/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Lade tråden här för att jag tänker att det skulle kunna vara CMOS-batteriet.

Har ett nytt (inte ens halvår gammalt) Asus Z87 Pro-moderkort och klockan i Windows vägrar gå ordentligt. Problemet har uppstått under senaste veckan. Har testat att byta syncserver och har även gått in och manuellt syncat (då funkar det ett tag). Problemet återuppstår dock vid omstart av datorn, så att man får gå in och trycka sync igen.

Har någon förslag på någon lösning man kan testa eller ska man behöva åberopa garantin för en sån petitess? =/

Ta en multimeter och kontrollera batteriet, alternativt byt ut det och kolla om det löser!

Visa signatur

~. Citera så jag hittar tillbaka .~

Permalänk
Hedersmedlem

Testa med ett biosbyte till moderkortets senaste om du inte gjort det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är tyvärr ett känt problem. Du kan läsa mer här:
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?35490-Sabertooth-Z87-Bios-Clock-Issue/page13 (mitt inlägg finns en bit ner)

och här:
http://rog.asus.com/forum/showthread.php?36676-Frozen-Time-Clock-in-UEFI-The-Fix/page19

För mig har följande fungerat bra (Asus Gryphon Z87):
Bios: 1707 (Date 12/13/2013
CMOS clearar (10 sek)

Det finns ett nyare bios men det har jag inte provat. Har fungerat bra i ~48 dagar nu

Tycker Asus kort är jäkligt bra annars.

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem

Hade likadant problem jag med mitt asus moderkort.. testade att byta batterier men var samma strul fortfarande.. men ett biosbyte hjälpte och löste det.. tur var det för det var fruktansvärt jobbigt! Hoppas det löser sig!

/ethnic

Visa signatur

Rig: Ryzen 7 5800X - Crucial Ballistix Black 3200 Mhz 32 GB - MSI RTX 4060 TI OC 8 GB - Fractal Design Define C
Laptop: Macbook Pro M1 Max - 32GB - 14"
Media/Server: Raspberry PI 4 - 2 GB - Plex Media Server - KODI - PiHole - qBittorrent - HomeAssistant
Media/Server: NUC - i7-7567U - 32GB - Plex Media Server - Uptime Kuma - mineCraft - qBittorrent - 10 TB Storage
NAS: Zyxel 325v2 - 5 TB

Permalänk
Medlem

Tackar för svaren. Riktigt kasst att man ska behöva öppna burken och pilla på moderkortet på ett så dyrt inköp.

Vet någon var CMOS-jumpern sitter på Z87 Pro, eller om den ens har någon? Har inte vart inne och rotat i datorer på säkert 7-8 år.

Permalänk

Lite konstigt att du inte har varit inne i datorn på 7-8 år när du har ett moderkort som är max 1 år...
(Antar att du köpte datorn färdig

Visa signatur

4770k@4.2 | 16GB | RTX 2060S | PSU 760W

Permalänk
Medlem
Skrivet av kdk_warhead:

Lite konstigt att du inte har varit inne i datorn på 7-8 år när du har ett moderkort som är max 1 år...
(Antar att du köpte datorn färdig

Korrekt, runt 13k från Inet för att slippa krånglet. Men icke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Korrekt, runt 13k från Inet för att slippa krånglet. Men icke...

Datorer är lite som bilar, det spelar ingen roll hur mycket du spenderar det strular ändå.

Permalänk
Medlem

Inet föreslog att byta ut CR2032-batteriet. Någon som haft problem som testat det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inet föreslog att byta ut CR2032-batteriet. Någon som haft problem som testat det?

Givetvis. Är det batteriet som är dåligt, löser ett byte problemet fullständigt, och det är en procedur som tar någon minut att genomföra (inklusive chassiöppnande), inte kräver något tekniskt kunnande och inte kostar mer än en 20-lapp eller liknande på ICA för ett nytt batteri.

Permalänk

Hade liknade problem men min klocka, (Asus modo) Jag uppgraderade bara bios så löste det för mig.

Visa signatur

10900k 5.4 GHZ | 64GB | RTX 3080 Strix | Asus Maximus Xll Apex |
8700k 5.0 GHZ | 16GB | RTX 3060 TI | Asus strix Z370-f |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Inet föreslog att byta ut CR2032-batteriet. Någon som haft problem som testat det?

Jag hade liknande problem och det var faktiskt batteriets fel. Det verkar va en batch med moderkort som har fått dåliga batterier, detta var ett tag sen dock och borde vara åtgärdat.

Krånglade ett tag med mitt innan, trodde inte det var batteriets fel på ett helt nytt moderkort.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av King Grub:

Givetvis. Är det batteriet som är dåligt, löser ett byte problemet fullständigt, och det är en procedur som tar någon minut att genomföra (inklusive chassiöppnande), inte kräver något tekniskt kunnande och inte kostar mer än en 20-lapp eller liknande på ICA för ett nytt batteri.

Javisst, det är mer att det verkar konstigt att det skulle vara det på ett helt nytt moderkort. Men som Sweede skriver kanske det faktiskt var en dålig batch... jag får testa.

Skrivet av Munken_89:

Hade liknade problem men min klocka, (Asus modo) Jag uppgraderade bara bios så löste det för mig.

Har senaste BIOS-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Javisst, det är mer att det verkar konstigt att det skulle vara det på ett helt nytt moderkort. Men som Sweede skriver kanske det faktiskt var en dålig batch... jag får testa.

Har senaste BIOS-versionen.

Jätteviktigt att man har senaste bios-versionen för detta moderkort.
Senaste bios-versionen är 1802 (kom i mars). Är du helt säker på att du har denna?

Permalänk

Jag kan bekräfta detta, jag har ett asus z87-a moderkort som inhandlades i julas. Har haft problem med det i flera månader, trodde alltid att det var fel på batteriet. Efter att ha läst i denna tråd uppdaterade jag bios-versionen till den senaste dvs 1802, satt in ett nytt batteri (2 dgr sen). Idag, två dagar senare, märker jag (startade idag för första gången efter uppdateringen) att klockan går fel. Det är mycket omständigt att plocka isär datorn och skicka tillbaka moderkortet till felsökning. Det blir fan i mig aldrig asus igen. Det enda som finns att göra är att skicka tillbaka varan och sitta utan dator i flera veckor.

Permalänk
Medlem

Efter det att ni uppdaterat till 1802 har ni provat att göra en CMOS-restet?
Om inte, gör det den tuffa vägen.

Dra ut strömkabeln och ta sedan ur batteriet.
Vänta ca 5min.
Stoppa i batteriet igen och starta upp.
Systemet väntar nu på F1.
Gå in i bios, ställ datum och tid, kolla att hårddisk/SSD känns igen.
Gör inga andra inställningar spara och gå ur.

Starta upp igen och se om detta ev fixar klockan.

PS. Rapportera gärna tillbaka. Är intresserad av att se om detta funkar eftersom jag själv står i begrepp att inhandla detta mob. (eller inte)