Permalänk
Medlem

I5 4670K överhättad?

Tjena, min processor har varit lite konstig dom 2 senaste dagarna, den har legat runt 35 grader när jag bara kollat facebook mm. Men sedan när jag går in i ett spel typ som csgo så drar fläkten igång som ett flygplan och temperaturen drar upp till 66 grader. Jag använder den vanliga intel fläkten på min i5 4670k och den är inte överclockad, jag tog bort fläkten och kylpastan såg rätt så konstig ut. Borde jag byta fläkt och kylpasta? Eller vad är felet? Tacksam för svar

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Snaxy:

Tjena, min processor har varit lite konstig dom 2 senaste dagarna, den har legat runt 35 grader när jag bara kollat facebook mm. Men sedan när jag går in i ett spel typ som csgo så drar fläkten igång som ett flygplan och temperaturen drar upp till 66 grader. Jag använder den vanliga intel fläkten på min i5 4670k och den är inte överclockad, jag tog bort fläkten och kylpastan såg rätt så konstig ut. Borde jag byta fläkt och kylpasta? Eller vad är felet? Tacksam för svar

Om du tagit loss kylaren bör du använda ny pasta och då lägga en klick stor som ett riskorn ungefär. Arctic Silver 5 eller Arctic Cooling MX3 eller liknande är bra pastor.

Edit: Dock kan en ny kylare vara av nöden och då t ex CoolerMaster Hyper 212 Evo ett bra och billigt alternativ.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

66 grader är ganska svalt för stockkylaren. Kanske därför den låter som ett flygplan.
Sen om du kan ställa in typ "silent mode" i BIOS/UEFI. Processorn lär bli lite varmare, men det kommer vara mycket tystare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H