Uppgradering på gång, hjälp med processor och moderkort.

Permalänk

Uppgradering på gång, hjälp med processor och moderkort.

Hejsan alla sweclockare, vissa av er här vet nog att jag va amd fanboy innan men jag börjar att bli trött på amd's processorer, dom droppar så jäklar mycket och kärnorna verkar vara helt knäppa. Jag har ju en fx-8350 men jag börjar tröttna på den eftersom fpsen sjunker as mycket i bf4 och det är faktiskt inte pga mitt grafikkort 7970ghz eftersom det inte ens jobbar fullt hela tiden, och till och med i Mortal Kombat 9 tror jag, när jag satte på filmning med msi afterburner så började det lagga som faaan, men man tror ju att han skulle dela upp jobbet på alla 8 kärnor men så verkade det inte vara...

Nu till uppgraderingen, Jag har funderat på att köpa en I7 4770K och ett moderkort men jag vet inte vilket än, jag har kollat ganska mycket på MSI Z87-MPOWER-MAX ett riktigt snyggt moderkort. Men jag vet inte hur många kärnor I7'an har, jag har fattat det som om att den har 4 kärnor fast 4 extra eller på något sätt, jag vetifasen. Jag skulle uppskatta om någon förklarade hur det funkar och om jag kommer kunna ha på lika många program samtidigt med I7'an som med min fx-8350 eller om alla kärnor blir "fulla" då.

Moderkortet har jag uppfattat det som om att det bara stödjer SLI eller Tri-fire, jag hade hoppats på att det stödde Tri-Sli också.
Sorry för en dålig text som inte hänger ihop så mycket.
Tänkte även på om ni tror att en NZXT havik 140 får plats över kylarn på moderkortet.
Tack!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

Det är bättre om du ersätter I7 4770K med en i5-4670K istället! Skillnaden mellan dessa processor är väldigt liten i förhållande till pris.

i7an har hyperthreading vilket innebär att varje kärna kan köra två trådar samtidigt. När det kommer till spel så ger hyperthreading sällan någon prestandavinst när processorn redan har 4 fysiska kärnor.

Nedan kan du läsa mer om val av CPU

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Det är bättre om du ersätter I7 4770K med en i5-4670K istället! Skillnaden mellan dessa processor är väldigt liten i förhållande till pris.

i7an har hyperthreading vilket innebär att varje kärna kan köra två trådar samtidigt. När det kommer till spel så ger hyperthreading sällan någon prestandavinst när processorn redan har 4 fysiska kärnor.

Nedan kan du läsa mer om val av CPU

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Ht hjälper väl i bf4 som ts spelar.

Jag hade valt 4770 iaf

Visa signatur

MB MSI PRO Z790-A MAX WIFI CPU i9 14900K CPU COOLER EK-Nucleus AIO CR360
GPU ASUS GeForce RTX 3090 STRIX GAMING OC PSU ASUS ROG Strix 1000W
MEM CORSAIR DOMINATOR TITANIUM 48GB DDR5 RGB 7000Mhz
MONITOR Asus PG42UQ 4K CHASSI Phanteks Eclipse P600S White
HD 1 Samsung 990 PRO 2Tb HD 2 Samsung 980 PRO 2Tb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mogwaii:

Ht hjälper väl i bf4 som ts spelar.

Jag hade valt 4770 iaf

jag valde 4770k nöjdare kunde jag inte vara. Överklockade bara för att jag kunde inte för att det saknades prestanda. Och en 4770k kan göra mer än en 8350 och på betydligt mindre tid. Så har du råd ta den du lär inte bli missnöjd

Visa signatur

asus b350 strix, 1TB Seagate Barracuda 7200rpm 64MB, Ryzen 1600 , corsair 16 GB 2666 Mhz, Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL) Fractal Design Define R4 Svart,ocz 700w semimod, windows 10 , asus 24 vg248qe 144hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Det är bättre om du ersätter I7 4770K med en i5-4670K istället! Skillnaden mellan dessa processor är väldigt liten i förhållande till pris.

i7an har hyperthreading vilket innebär att varje kärna kan köra två trådar samtidigt. När det kommer till spel så ger hyperthreading sällan någon prestandavinst när processorn redan har 4 fysiska kärnor.

Nedan kan du läsa mer om val av CPU

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Många av de spel som släpps detta och nästa år rekommenderar i7 då de har börjat optimera spel för fler trådar iom att de nya konsollerna kör flertrådat. Så att rekommendera I7 för gaming är inte så tokigt i dagens läge..

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Många av de spel som släpps detta och nästa år rekommenderar i7 då de har börjat optimera spel för fler trådar iom att de nya konsollerna kör flertrådat. Så att rekommendera I7 för gaming är inte så tokigt i dagens läge..

Det finns inte mycket tester gällande HT prestanda på battlefield 4, men jag hittade detta

http://www.techbuyersguru.com/ochtgaming2.php

Det visar runt 5% prestandavinst, dock minskar det desto högre processorn är klockad, förmodligen eftersom blir maxat på de högre frekvenserna.

Intel Core i5-4670K säljs för $209 och Intel Core i7-4770K säljs för $309

Du betalar alltså 50% mer för en processor som i vissa lägen presterar runt 5% bättre.

Hyperthreading skapar också extra värme, så man måste komma ihåg att man kan klocka CPUn högre om man stänger av HT. Många menar att det är prestanda förlust att lämna HT på vid överklockning eftersom man kan klocka högre utan HT.

När jag sökte på BF4 såg jag att många trådar om att HT kan ge microstutting och där de fick rådet att stänga av HT.

Tomshardware rekommenderar att man inte köper någoting snabbare än i5-4670K eftersom man inte längre får valuta för pengarna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Många av de spel som släpps detta och nästa år rekommenderar i7 då de har börjat optimera spel för fler trådar iom att de nya konsollerna kör flertrådat. Så att rekommendera I7 för gaming är inte så tokigt i dagens läge..

Xbox och Playstation har båda gemensamt att alla kärnorna inte är tillgängliga för spel. Om jag minns rätt har playstation en kärna dedikerad för OS (7 kärnor tillgängliga) och Xbox har en OS dedikerad kärna och en avstängd, så där har spelen bara tillgång till 6 kärnor.

Men visst kan prestanda vinsten öka i framtiden, det är dock bara en spekulation. Men i "best case scenario" kommer vinsten vara långt under 50% och i7an är 50% dyrare.

Eftersom spel är mycket mer GPU krävande än CPU krävande tror jag det är bättre att spara pengarna genom att köpa i5an och spendera mer på grafikkortet.

Är du som mig (rik så in i helvete) rekommenderar jag dig att köpa den absoluta kungen av gaming processorer Intel Core i7-4930K (6 kärnor + HT) den säljs för 559.99 dollar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xtenzion:

Xbox och Playstation har båda gemensamt att alla kärnorna inte är tillgängliga för spel. Om jag minns rätt har playstation en kärna dedikerad för OS (7 kärnor tillgängliga) och Xbox har en OS dedikerad kärna och en avstängd, så där har spelen bara tillgång till 6 kärnor.

Men visst kan prestanda vinsten öka i framtiden, det är dock bara en spekulation. Men i "best case scenario" kommer vinsten vara långt under 50% och i7an är 50% dyrare.

Eftersom spel är mycket mer GPU krävande än CPU krävande tror jag det är bättre att spara pengarna genom att köpa i5an och spendera mer på grafikkortet.

Javisst är det dyrare med I7 än I5, det jag menar är att man inte ska snöa in sig på gamla vanor att alltid rekommendera i5an för spelande. Men innan riktiga tester kommer ut på de nyare spelen kan man varken säga nu eller bä.

Visa signatur

Chassi: Silverstone Fortress FT05B PSU: Corsair RM650i MoBo: ROG Strix X570-F CPU: AMD Ryzen 3600X Mem: 32GB G.Skill Trident Z Neo GPU: EVGA GTX970 SSC Cooling: Corsair H115i SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB SSD & MX100 512GB

Permalänk
Medlem

Antar att du redan använder Mantle i BF4?

Crysis 3 är också ett spel där hyperthreading gav bättre prestanda.
http://maldotex.blogspot.se/2013/02/hyperthreading-and-real-c...

Det stämmer att i7 är betydligt dyrare, men i7 borde åldras bättre än i5. Med tanke på hur länge en bra processor håller idag, och hur lite den enkärniga prestandan förbättrats även på Haswell, tycker jag det är värt att betala för en i7 ifall man har råd.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Rasmusen98:

Hejsan alla sweclockare, vissa av er här vet nog att jag va amd fanboy innan men jag börjar att bli trött på amd's processorer, dom droppar så jäklar mycket och kärnorna verkar vara helt knäppa. Jag har ju en fx-8350 men jag börjar tröttna på den eftersom fpsen sjunker as mycket i bf4 och det är faktiskt inte pga mitt grafikkort 7970ghz eftersom det inte ens jobbar fullt hela tiden, och till och med i Mortal Kombat 9 tror jag, när jag satte på filmning med msi afterburner så började det lagga som faaan, men man tror ju att han skulle dela upp jobbet på alla 8 kärnor men så verkade det inte vara...

Nu till uppgraderingen, Jag har funderat på att köpa en I7 4770K och ett moderkort men jag vet inte vilket än, jag har kollat ganska mycket på MSI Z87-MPOWER-MAX ett riktigt snyggt moderkort. Men jag vet inte hur många kärnor I7'an har, jag har fattat det som om att den har 4 kärnor fast 4 extra eller på något sätt, jag vetifasen. Jag skulle uppskatta om någon förklarade hur det funkar och om jag kommer kunna ha på lika många program samtidigt med I7'an som med min fx-8350 eller om alla kärnor blir "fulla" då.

Moderkortet har jag uppfattat det som om att det bara stödjer SLI eller Tri-fire, jag hade hoppats på att det stödde Tri-Sli också.
Sorry för en dålig text som inte hänger ihop så mycket.
Tänkte även på om ni tror att en NZXT havik 140 får plats över kylarn på moderkortet.
Tack!

1 )Kör på en i7 4770k ev försök köp s2011 begagnat med minst en hexacore om du vill vara framtidssäker.

2 ) Slösa inte för mycket på moderkort det är inte så mycket du får för de där extra pengarna. De flesta moderkort från 1000kr klassen uppåt klockar nästan lika bra. Och ser du ingen mer funktion i överhypade extra kretsar så ja... Skulle hellre lägga dessa pengar på ett ljudkort istället! Man kommer jätte långt med crossfire/sli bara. 3 grafikkort % höjningen är inte värt.... Ska du ha tri-sli så kör på s2011 för extra bandbredd osv.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Har man råd köp i7an, snabbare och garanterat mer framtidssäker än en i5a.

Permalänk
Skrivet av Xtenzion:

Det är bättre om du ersätter I7 4770K med en i5-4670K istället! Skillnaden mellan dessa processor är väldigt liten i förhållande till pris.

i7an har hyperthreading vilket innebär att varje kärna kan köra två trådar samtidigt. När det kommer till spel så ger hyperthreading sällan någon prestandavinst när processorn redan har 4 fysiska kärnor.

Nedan kan du läsa mer om val av CPU

http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Okej, men om man har lust pengarna till en I7 4770k vilket jag kanske inte har just idag, men ska göra mig av med min andra dator.
Enligt videos på youtube så verkar I7 4770K vara fett mycket bättre än fx-8350 och I5 4670k i bf4.
Och jag vill ha en så framtids säker som möjligt.

Skrivet av Mogwaii:

Ht hjälper väl i bf4 som ts spelar.

Jag hade valt 4770 iaf

Japp!

Skrivet av Dusken912:

jag valde 4770k nöjdare kunde jag inte vara. Överklockade bara för att jag kunde inte för att det saknades prestanda. Och en 4770k kan göra mer än en 8350 och på betydligt mindre tid. Så har du råd ta den du lär inte bli missnöjd

Japp, det blir nog det!

Skrivet av CynXen:

Många av de spel som släpps detta och nästa år rekommenderar i7 då de har börjat optimera spel för fler trådar iom att de nya konsollerna kör flertrådat. Så att rekommendera I7 för gaming är inte så tokigt i dagens läge..

Bra!

Skrivet av Xtenzion:

Det finns inte mycket tester gällande HT prestanda på battlefield 4, men jag hittade detta

http://www.techbuyersguru.com/ochtgaming2.php

Det visar runt 5% prestandavinst, dock minskar det desto högre processorn är klockad, förmodligen eftersom blir maxat på de högre frekvenserna.

Intel Core i5-4670K säljs för $209 och Intel Core i7-4770K säljs för $309

Du betalar alltså 50% mer för en processor som i vissa lägen presterar runt 5% bättre.

Hyperthreading skapar också extra värme, så man måste komma ihåg att man kan klocka CPUn högre om man stänger av HT. Många menar att det är prestanda förlust att lämna HT på vid överklockning eftersom man kan klocka högre utan HT.

När jag sökte på BF4 såg jag att många trådar om att HT kan ge microstutting och där de fick rådet att stänga av HT.

Tomshardware rekommenderar att man inte köper någoting snabbare än i5-4670K eftersom man inte längre får valuta för pengarna.

Okej, men i7 4770k verkar vara bättre enligt tester, och mycket bättre än 5%. Jag tror det blir en i7 iaf, fast jag kommer nog inte ha problem med att kyla den.

Skrivet av Xtenzion:

Xbox och Playstation har båda gemensamt att alla kärnorna inte är tillgängliga för spel. Om jag minns rätt har playstation en kärna dedikerad för OS (7 kärnor tillgängliga) och Xbox har en OS dedikerad kärna och en avstängd, så där har spelen bara tillgång till 6 kärnor.

Men visst kan prestanda vinsten öka i framtiden, det är dock bara en spekulation. Men i "best case scenario" kommer vinsten vara långt under 50% och i7an är 50% dyrare.

Eftersom spel är mycket mer GPU krävande än CPU krävande tror jag det är bättre att spara pengarna genom att köpa i5an och spendera mer på grafikkortet.

Är du som mig (rik så in i helvete) rekommenderar jag dig att köpa den absoluta kungen av gaming processorer Intel Core i7-4930K (6 kärnor + HT) den säljs för 559.99 dollar

Haha, rik så in i helvete är jag nog inte, men jag ska sälja av saker så att jag iaf har råd med en i7 4770k

Skrivet av CynXen:

Javisst är det dyrare med I7 än I5, det jag menar är att man inte ska snöa in sig på gamla vanor att alltid rekommendera i5an för spelande. Men innan riktiga tester kommer ut på de nyare spelen kan man varken säga nu eller bä.

Sant.

Skrivet av dunis90:

Antar att du redan använder Mantle i BF4?

Crysis 3 är också ett spel där hyperthreading gav bättre prestanda.
http://maldotex.blogspot.se/2013/02/hyperthreading-and-real-c...

Det stämmer att i7 är betydligt dyrare, men i7 borde åldras bättre än i5. Med tanke på hur länge en bra processor håller idag, och hur lite den enkärniga prestandan förbättrats även på Haswell, tycker jag det är värt att betala för en i7 ifall man har råd.

Japp jag har testat Mantle men funkar inte så bra som i sweclockers tester.

Skrivet av trisse23:

1 )Kör på en i7 4770k ev försök köp s2011 begagnat med minst en hexacore om du vill vara framtidssäker.

2 ) Slösa inte för mycket på moderkort det är inte så mycket du får för de där extra pengarna. De flesta moderkort från 1000kr klassen uppåt klockar nästan lika bra. Och ser du ingen mer funktion i överhypade extra kretsar så ja... Skulle hellre lägga dessa pengar på ett ljudkort istället! Man kommer jätte långt med crossfire/sli bara. 3 grafikkort % höjningen är inte värt.... Ska du ha tri-sli så kör på s2011 för extra bandbredd osv.

1. Blir nog I7 4770k innan så tänkte jag också köra på 2011 eftersom dom verkar ha snyggare moderkort ^^
Men jag hittade MSI Z87 POWER MAX eller va det nu heter för 2000kr med ett bra ljudkort och trådlöst vilket verkar vara fett bra!
2. Aha, tack för hjälpen!

Skrivet av matte70:

Har man råd köp i7an, snabbare och garanterat mer framtidssäker än en i5a.

Japp!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Hejsan alla sweclockare, vissa av er här vet nog att jag va amd fanboy innan men jag börjar att bli trött på amd's processorer, dom droppar så jäklar mycket och kärnorna verkar vara helt knäppa. Jag har ju en fx-8350 men jag börjar tröttna på den eftersom fpsen sjunker as mycket i bf4 och det är faktiskt inte pga mitt grafikkort 7970ghz eftersom det inte ens jobbar fullt hela tiden, och till och med i Mortal Kombat 9 tror jag, när jag satte på filmning med msi afterburner så började det lagga som faaan, men man tror ju att han skulle dela upp jobbet på alla 8 kärnor men så verkade det inte vara...

Nu till uppgraderingen, Jag har funderat på att köpa en I7 4770K och ett moderkort men jag vet inte vilket än, jag har kollat ganska mycket på MSI Z87-MPOWER-MAX ett riktigt snyggt moderkort. Men jag vet inte hur många kärnor I7'an har, jag har fattat det som om att den har 4 kärnor fast 4 extra eller på något sätt, jag vetifasen. Jag skulle uppskatta om någon förklarade hur det funkar och om jag kommer kunna ha på lika många program samtidigt med I7'an som med min fx-8350 eller om alla kärnor blir "fulla" då.

Moderkortet har jag uppfattat det som om att det bara stödjer SLI eller Tri-fire, jag hade hoppats på att det stödde Tri-Sli också.
Sorry för en dålig text som inte hänger ihop så mycket.
Tänkte även på om ni tror att en NZXT havik 140 får plats över kylarn på moderkortet.
Tack!

Eftersom du själv skriver att den är skräp så kan du få 500:- för proppen & plankan!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xtenzion:

Men visst kan prestanda vinsten öka i framtiden, det är dock bara en spekulation. Men i "best case scenario" kommer vinsten vara långt under 50% och i7an är 50% dyrare.

Jag skulle säga att i7 börjar bli högaktuellt för speldatorer. För ett år sedan rekommenderade jag i5 till de flesta, men det har hänt mycket sedan dess och det kommer fortsätta åt samma håll.

Citat:

Eftersom spel är mycket mer GPU krävande än CPU krävande tror jag det är bättre att spara pengarna genom att köpa i5an och spendera mer på grafikkortet.

Detta är ett argument man ofta ser, men jag håller inte riktigt med: Vill man driva ett spel i 100/120/144 Hz eller liknande måste man ha en CPU som orkar med det, för man vinner ingen prestanda på att sänka inställningarna om CPU flaskar. Däremot är vi som har sådana skärmar villiga att sänka inställningarna så att GPU orkar med, varför jag tycker att man inte behöver ett jättebra grafikkort.

Bland professionella spelare (t ex Eyeballers som spelar BF4) är det vanligt med datorer av typen 4770K + GTX 760–780, och en sådan balansering tycker jag är bra.

Spelar man i 1440p @ 60 Hz och bryr sig om det visuella är det en annan sak; då är det i dagsläget nog bättre med 4670K och ett så bra grafikkort som budgeten tillåter. (Dock måste jag erkänna att jag väldigt gärna hade haft ett/flera grafikkort som orkar med MSAA i 2560x1440 @ 110 Hz, men det kostar mer än det smakar.)

Men generellt är jag väldigt positiv till att framtidssäkra och helgardera CPU, medan jag hellre låter GPU stå tillbaka. Den kan man ju ändå uppgradera relativt billigt om ett par år och då få ett mycket bättre kort.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CynXen:

Javisst är det dyrare med I7 än I5, det jag menar är att man inte ska snöa in sig på gamla vanor att alltid rekommendera i5an för spelande. Men innan riktiga tester kommer ut på de nyare spelen kan man varken säga nu eller bä.

I majoriteten av spelen är GPU delen viktigare än CPU delen, därav tycker jag det är uppenbart i detta fallet köpa i5an och lägga pengarna ett bättre grafikkortet.

När man tittar på HT och man ser deras track rekord är det allt annat än imponerande. Att tro att "de nya konsol spelen" kommer på något sätt ge revolutionerande HT prestanda ser som jag något naivt. Självklart vet vi inte, men jag ser det omöjligt att se en ökning av 50% av prestandan vilket skulle behövas för att gå "break even" med den 50% dyrare i7an.

Förstår inte varför folk är så fokuserade på CPUn när den har i en viss mån spelar ut sin roll.

Jag kör fortfarande med min 5 år gamla 1156 Core i7 860, jag är inne på mitt andra grafikkort (Gigbatyte 7850 OC edition) som denna CPU har servat och fortfarande har jag inte sett den flaska. Förr i tiden var det annorlunda, då var det mycket viktigare att uppgradera CPUn när det kom till spel. Jag kommer inom en snar framtid köra ett tredje grafikkort och jag kommer inte uppgradera min CPU förrän jag ser att den flaskar.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

Eftersom du själv skriver att den är skräp så kan du få 500:- för proppen & plankan!

Haha, asså inte skräp men jag börjar tröttna på det lite smått,
Sabertooth 990fx
Fx-8350
för 500kr? haha

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Xtenzion:

I majoriteten av spelen är GPU delen viktigare än CPU delen, därav tycker jag det är uppenbart i detta fallet köpa i5an och lägga pengarna ett bättre grafikkortet.

Men det är också så att man, om ens grafikkort inte orkar med, enkelt kan sänka inställningarna och på så sätt få ut betydligt mer prestanda (jämför till exempel Ultra och Medium, som fortfarande ser OK ut, i BF4), medan det inte går att göra så om CPU:n är för dålig.

Citat:

När man tittar på HT och man ser deras track rekord är det allt annat än imponerande. Att tro att "de nya konsol spelen" kommer på något sätt ge revolutionerande HT prestanda ser som jag något naivt. Självklart vet vi inte, men jag ser det omöjligt att se en ökning av 50% av prestandan vilket skulle behövas för att gå "break even" med den 50% dyrare i7an.

Med det argumentet är de flesta grafikkort och processorer meningslösa att köpa: Alla borde köpa 4670K, för den är mer prisvärd än 4770K. Men alla borde köpa FX-6300, för den är mer prisvärd än 4670K. Men alla borde köpa Celeron G1610, för den är mer prisvärd än FX-6300 …

Nej, prestanda skalar inte linjärt med pris, och det ska man inte heller förvänta sig. Man får räkna med att behöva betala mer och mer för varje steg uppåt på prestandastegen. Det tydligaste exemplet är väl 4930K → 4960X, som i de flesta scenarier är en omärkbar uppgradering, trots att prisökningen är ca 100 %. (Just den uppgraderingen är mycket sällan värd att göra.)

Citat:

Förstår inte varför folk är så fokuserade på CPUn när den har i en viss mån spelar ut sin roll.

Det beror på att en CPU som flaskar är det sista man vill ha i en speldator. Det får inte hända att frameraten droppar när man hamnar mitt i en tung eldstrid. Man kan som sagt inte heller göra något åt det om man redan har överklockat så högt man kan.

Citat:

Jag kör fortfarande med min 5 år gamla 1156 Core i7 860, jag är inne på mitt andra grafikkort (Gigbatyte 7850 OC edition) som denna CPU har servat och fortfarande har jag inte sett den flaska. Förr i tiden var det annorlunda, då var det mycket viktigare att uppgradera CPUn när det kom till spel. Jag kommer inom en snar framtid köra ett tredje grafikkort och jag kommer inte uppgradera min CPU förrän jag ser att den flaskar.

Du har i viss mån rätt, men du behöver vara mer specifik. Vilket spel? Upplösning? Uppdateringsfrekvens? Inställningar? Spelar man i 60 Hz är processorn som sagt i regel inte så viktig. Det är en helt annan sak om man kör 100–144 Hz, vilket jag tycker är ett måste för FPS-spel.

I lättdrivna spel som CS:GO behöver man förstås inte heller en jättesnabb CPU (och inte heller ett speciellt bra grafikkort).

Att en CPU inte flaskar ett 7850 säger för övrigt inte så mycket, då det inte är ett jättesnabbt kort. Men man kommer förstås inte ifrån att Bloomfield och Lynnfield i7 har visat sig vara sjukt mycket processor för pengarna.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Med det argumentet är de flesta grafikkort och processorer meningslösa att köpa: Alla borde köpa 4670K, för den är mer prisvärd än 4770K. Men alla borde köpa FX-6300, för den är mer prisvärd än 4670K. Men alla borde köpa Celeron G1610, för den är mer prisvärd än FX-6300 …

Nej, prestanda skalar inte linjärt med pris, och det ska man inte heller förvänta sig. Man får räkna med att behöva betala mer och mer för varje steg uppåt på prestandastegen. Det tydligaste exemplet är väl 4930K → 4960X, som i de flesta scenarier är en omärkbar uppgradering, trots att prisökningen är ca 100 %. (Just den uppgraderingen är mycket sällan värd att göra.)

När det stod mellan i5an och i7an i det här fallet rekommenderar tomshardware inte att man går högre än i5an och istället lägger extra pengar på grafik kortet.

Det gäller självklart att hitta en bra balans mellan CPU och GPU, jag har dock en känsla att folk köper alldeles för kraftiga processor i relation till deras grafikkort.

På diverse forum har jag läst att somligt anser att HT är kontraproduktivt eftersom man kan nå högre frekvenser genom att stänga av HT och när man jämfört prestandan så presterar den bättre utan HT med de högre frekvenserna man kan komma upp i.

Kom ihåg att vi pratar spel prestanda, HT kan ge bra prestandalyft i applikationer men har inte direkt varit särskilt framgångsrikt när det kommer till spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Du har i viss mån rätt, men du behöver vara mer specifik. Vilket spel? Upplösning? Uppdateringsfrekvens? Inställningar? Spelar man i 60 Hz är processorn som sagt i regel inte så viktig. Det är en helt annan sak om man kör 100–144 Hz, vilket jag tycker är ett måste för FPS-spel.

I lättdrivna spel som CS:GO behöver man förstås inte heller en jättesnabb CPU (och inte heller ett speciellt bra grafikkort).

Att en CPU inte flaskar ett 7850 säger för övrigt inte så mycket, då det inte är ett jättesnabbt kort. Men man kommer förstås inte ifrån att Bloomfield och Lynnfield i7 har visat sig vara sjukt mycket processor för pengarna.

Jag kör främst BF4, Borderlands 2, Left4dead 2.

Sedan kör jag diverse andra spel som inte direkt är krävande (diablo 3, tropico 4 m.m)

Jag kör dock med 60hz monitor. Jag håller med dig att om man ska köra på 100-144 hz då hamnar vi på en helt annan nivå som kräver mycket bra hårdvara både när det kommer till GPU och CPU.

Jag tror vi båda är överens att rätt balans mellan CPU och GPU är viktigt, vilket var lite av min poäng

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Haha, asså inte skräp men jag börjar tröttna på det lite smått,
Sabertooth 990fx
Fx-8350
för 500kr? haha

550+frakt bjudet

Permalänk
Skrivet av jakob55:

550+frakt bjudet

Skojar du med mig? Kan du inget om datorer?
550kr för allt det?
moderkortet kostar ca 1200kr nytt
och processorn kostar drygt 1300kr ny
Det blir 2500kr och du tror du ska få det för 550kr?!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Skojar du med mig? Kan du inget om datorer?
550kr för allt det?
moderkortet kostar ca 1200kr nytt
och processorn kostar drygt 1300kr ny
Det blir 2500kr och du tror du ska få det för 550kr?!

Men det är ju begagnat jue

Permalänk
Skrivet av binnen97:

Men det är ju begagnat jue

550
asså herregud dumma sweclockers...
jag lovar att jag kan få 1500 för det

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem

hehehehe..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Skojar du med mig? Kan du inget om datorer?
550kr för allt det?
moderkortet kostar ca 1200kr nytt
och processorn kostar drygt 1300kr ny
Det blir 2500kr och du tror du ska få det för 550kr?!

Skojar du med mig med? Tror du jag inte kan något om datorer? De va nån som bjöd 500, då bjöd jag över. Och ja, jag vet ungefär vad det är värt. Men du ville inte ha "skiten" så då kke du kränger iväg det billigt. Och mitt bud var inte direkt seriöst men skulle du säga att jag fick köpa det så skulle jag göra det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rasmusen98:

Hejsan alla sweclockare, vissa av er här vet nog att jag va amd fanboy innan men jag börjar att bli trött på amd's processorer, dom droppar så jäklar mycket och kärnorna verkar vara helt knäppa. Jag har ju en fx-8350 men jag börjar tröttna på den eftersom fpsen sjunker as mycket i bf4 och det är faktiskt inte pga mitt grafikkort 7970ghz eftersom det inte ens jobbar fullt hela tiden, och till och med i Mortal Kombat 9 tror jag, när jag satte på filmning med msi afterburner så började det lagga som faaan, men man tror ju att han skulle dela upp jobbet på alla 8 kärnor men så verkade det inte vara...

Nu till uppgraderingen, Jag har funderat på att köpa en I7 4770K och ett moderkort men jag vet inte vilket än, jag har kollat ganska mycket på MSI Z87-MPOWER-MAX ett riktigt snyggt moderkort. Men jag vet inte hur många kärnor I7'an har, jag har fattat det som om att den har 4 kärnor fast 4 extra eller på något sätt, jag vetifasen. Jag skulle uppskatta om någon förklarade hur det funkar och om jag kommer kunna ha på lika många program samtidigt med I7'an som med min fx-8350 eller om alla kärnor blir "fulla" då.

Moderkortet har jag uppfattat det som om att det bara stödjer SLI eller Tri-fire, jag hade hoppats på att det stödde Tri-Sli också.
Sorry för en dålig text som inte hänger ihop så mycket.
Tänkte även på om ni tror att en NZXT havik 140 får plats över kylarn på moderkortet.
Tack!

Jag går lite i samma tankar men kommer vänta till ddr4 minnen är etablerat.Annars kommer man ju tycka att man har en omodern dator igen

Visa signatur

Chassi.Corsair Obsidian 750 D.Moderkort Asus Maximus XI Hero Processor Intel I7 8700K Med kylare Fractal design Celsius S36.Grafikkort MSI Gaming X trio 2080.SSD.1 Samsung 850 Pro 256 GB.SSD.2 Samsung 840 Evo 500 GB till spel.Nätagg Evga 850 G2.Minne 16 gb corsair vengeance 3200 mhtz.Skärm. Asus PG278QR.
2×596 gb.Mekaniska hårddiskar.

Permalänk
Skrivet av skruvis:

hehehehe..

Skrivet av jakob55:

Skojar du med mig med? Tror du jag inte kan något om datorer? De va nån som bjöd 500, då bjöd jag över. Och ja, jag vet ungefär vad det är värt. Men du ville inte ha "skiten" så då kke du kränger iväg det billigt. Och mitt bud var inte direkt seriöst men skulle du säga att jag fick köpa det så skulle jag göra det.

Oj, inte meningen att du skulle ta det jag skrev så seriöst ^^
Ja men bara för att det är "skit" så kanske man vill ha något för det? alla kanske inte är så kräsna som mig xD

Skrivet av Mange43:

Jag går lite i samma tankar men kommer vänta till ddr4 minnen är etablerat.Annars kommer man ju tycka att man har en omodern dator igen

sant!

Visa signatur

-> I7-4790K@4,6ghz & GTX 980TI@1430mhz AMP EXTREME <-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rasmusen98:

Oj, inte meningen att du skulle ta det jag skrev så seriöst ^^
Ja men bara för att det är "skit" så kanske man vill ha något för det? alla kanske inte är så kräsna som mig xD

sant!

Jag tog det inte jätteseriöst xD men 550:- får du för det pma om du inte får bättre bud(vilket du lätt kommer få). Men det va ju värt ett försök. men aa, så äre ibland.

Men för att svara lite på din tråd(har inte läst allt). Om du bara ska spela så skulle jag valt en 4670K och om du ska rendera mycket och köra annat flertrådigt så skulle jag kört på en 4770K om du kommer uppgradera inom ett år igen. Annars om du vill ha den längre men vill uppgradera nu så skulle jag kört på en 4770K om du har budgeten. Jag är åxå sugen på att uppgradera fast dels har jag inga pengar nu och dels så tror jag att det är värdare att vänta tills DDR4 som ovanstående sa och PCI-E 4(eller vad den nu hette) som jag har för mig att jag läste skulle komma nästa år. Så det väntar jag på nu

Permalänk
Medlem

Har läst genom de flesta av dina trådar och för mig låter du bara som en bortskämd liten snorunge som inte är nöjd för någon annan person sitter med 2 fps mer än dig själv.

En 8350 duger GOTT OCH VÄL för BF4. Om något; Ladda ner senaste beta drivrutiner(Mantle) för ditt grafikkort.
Vid tidigare tillfälle har jag även pekat dig i rätt väg mot att överklocka lite, vilket också kommer hjälpa.

Droppar du i BF4 med en 8350 är det något annat som är fel. Så simpelt är det. Jag har själv använt en det senaste 1.5 åren och har inte haft några som helst problem.

Visa signatur

14700k @ Stock . 32GB @ 4000MHz . 3070 @ +100/+800MHz
240+360 rad custom loop

Permalänk

"tror" i7 4770k bara ger marginellt bättre prestanda för framtiden än en i5 4670k. Stog själv o vägde mellan dessa, och kändes inte värt att punga ut nästan 1k för 10-ish mer fps.. Men har pengar så är det bara välja dyraste som håller bättre i längden. Men har man budget att gå efter, finns det inget bättre alt än i5.

Visa signatur

ALIENWARE Predator 2.0 chassi svart | i7 4770k | ASUS strix GTX 970 4GB | corsair RMX750 | Corsair 16GB DDR3 1600MHZ | AOC G2460PF | Razer Blackwidow Ultimate Stealth | Razer Deathadder ELITE | Razer Tiamat 2.2