Japan Display tillkännager 4K-skärm för surfplattor i tiotumsklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir Skybalotte:

Alla telefoner i 5'' klassen med 1080p har den pixeltätheten. HTC One M7 och M8, SGS4 och 5, Xperia Z, Z1 och Z2, LG G2 och Nexus 5 för att nämna några.

Skrivet av Söderbäck:

Många lurar har den pixeltätheten idag. Nexus 5 exempelvis.

Självklart! "pixeltäthet" bara flöt under näsan på mig. Uppfattade upplösning...

Visa signatur

4690K - H110 ¶ Fractal R5 ¶ MSI KRAIT SLI ¶ EVGA SC GTX970 ¶
Samsung 500GB EVO ssd ¶ WD 2TB ¶ HYPERX 16GB ¶ Be Quiet! 700W KRAFT ¶

AKG K272 HD ¶ M-Audio Fast track MkI

Permalänk
Medlem
Skrivet av NERDTUBED:

Hög upplösning i all ära, men 4k vid 10" känns lite väl, man ser väl ingen större skillnad när man passerar WQHD väl?
Kan vara jag som har fel men känns så.

tycker 1024x600 på 7 tum är mer än litet nog för att inte se pixlar lol (nuvarande surfplattan man har hemma har det.)
så 720p duger egentligen på den storleken men 4k på typ 24 tums skärm då hade det varit något.
Just nu känns det mer som ett försök och repeat på ghz racet amd och intel hade fast nu blir det med högre upplösning än alla andra surfplattor på marknaden inklusive ipad bla bla bla.

Hade hellre haft lite effektivare kärnor i surfplattorna istället för större upplösning än vad mina ögon kommer uppfatta. och på den lilla skärmen så verkar det ganska meningslöst och prestandakrävande.
(Brytningsfel på avstånd och jag kan inte sitta med glasögonen på mig när jag ska kolla på mobilen om jag inte ska ha hela armen utsträckt för att inte få ont i ögonen, pga att de inte riktigt är för att jag ska ha på mig dem hela tiden (mer som läsglasögon än för att funka överallt.)

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Inaktiv

en 10" platta med 4k skärm lär väl kosta 4000kr, samtidigt som man lätt tar 5-6000kr bara för en 24" 4k skärm som inte ens har släppts ännu..

fantastiskt..

Undrar bara vad jag ska med mitt 3slot graifkkort till nu när 1920x1080 verkar vara det högsta man får i 24" klassen.

Tur att man i alla fall snart kan spela angrybirds i 4k.

Permalänk
Medlem

Hm, finns det verkligen ARM prollar med kraft nog att ens driva runt systemet i 4k?
Lär bli 4x slöare än samma platta med 1080p, jag tvivlar på att prollarna fått sånt lyft på en gen att plattor med denna kommer kännas "rapp". Hade hellre tagit ett mellanting med 1440p och bra prestanda :S

Det blir ju en annan sak om man kopplar till datorn, då man ändå har lite kräm...

Sen ska vi inte tala om vad man lär få för batteritid

Edit: Kul som fan att utvecklingen går framåt, men nu känns det som att hönsburen e klar innan hönsen blivit påtänkta, bara för att bonden ska ha snyggast bur.

Permalänk
Medlem

Är väl kanske inte helt meningslöst på en platta.

Jag väntar tålmodigt på att större 4K-skärmar ska bli billigare, och att relaterade problem ska fixas.

Permalänk

Fram med förstoringsglaset. Utan det finns det inget hopp om att få syn på några pixlar. Nån batteritid att nämna lär det nog inte bli heller tyvärr

Permalänk
Medlem

Det här med 4k för 24-27" är ju kul...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

RTX 3070 || Ryzen 5600X || 32GB 3600MHz || PCIe SSD goes BRRRRR

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Rydisen:

Börjar nästan bli löjligt att det inte finns några 4K-skärmar på 24".

http://accessories.us.dell.com/sna/productdetail.aspx?c=us&l=...

Gör det inte?

Skrivet av Ase:

Fånigt vart är fungerande skärmar 24-40 tum för skrivbordet detta fåniga mobilfjollet tar aldrig slut men dom tjänar gott med pengar att göra många små skärmar istället för stor

Så det är fjolligt för att du inte gillar det?

Sedan..

http://accessories.us.dell.com/sna/p...9&sku=860-BBCD

Där har du en fungerande 4K skärm. Finns ett par och hade du bara spenderat tiden på att googla istället för att gnälla på sweclockers så hade du hittat ett par.

Skrivet av Rydisen:

Missat den faktiskt!
Priset är ju dock.... Ja...

Allt nytt är dyrt.

Skrivet av H_Bozz:

en 10" platta med 4k skärm lär väl kosta 4000kr, samtidigt som man lätt tar 5-6000kr bara för en 24" 4k skärm som inte ens har släppts ännu..

fantastiskt..

Undrar bara vad jag ska med mitt 3slot graifkkort till nu när 1920x1080 verkar vara det högsta man får i 24" klassen.

Tur att man i alla fall snart kan spela angrybirds i 4k.

Smakar det så kostar det. Sedan så undrar jag verkligen om ditt grafikkort skulle orka spotta ut mer än bildspel i 4K.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk
Skrivet av mini-z1994:

tycker 1024x600 på 7 tum är mer än litet nog för att inte se pixlar lol (nuvarande surfplattan man har hemma har det.)
så 720p duger egentligen på den storleken men 4k på typ 24 tums skärm då hade det varit något.
Just nu känns det mer som ett försök och repeat på ghz racet amd och intel hade fast nu blir det med högre upplösning än alla andra surfplattor på marknaden inklusive ipad bla bla bla.

Hade hellre haft lite effektivare kärnor i surfplattorna istället för större upplösning än vad mina ögon kommer uppfatta. och på den lilla skärmen så verkar det ganska meningslöst och prestandakrävande.
(Brytningsfel på avstånd och jag kan inte sitta med glasögonen på mig när jag ska kolla på mobilen om jag inte ska ha hela armen utsträckt för att inte få ont i ögonen, pga att de inte riktigt är för att jag ska ha på mig dem hela tiden (mer som läsglasögon än för att funka överallt.)

Ja men precis det jag menar! Tänker tillbaka på megapixel-racet som var för några år sen (som Nokia inte verkar ha övergett än).
Lägg krutet på att utveckla bättre kärnor, jobba närmare slutkunderna och fråga vad de vill ha istället för att kräma ut saker som de ändå inte kan använda.

Visa signatur

"Ost är svaret på det mesta här i livet."
- Sigmund Kristus Nietzche, eller något.