Low power storage solution with a Celeron

Permalänk
Medlem

Low power storage solution with a Celeron

Har planer på att slänga ihop en strömsnål förvaring- och backuplösning och började kolla runt på processorer. På maskinen är det egentligen bara tänkt att köras Linux, ZFS, SSH och Samba.

Frågan blir då om det duger att sätta en Intel Celeron G1620, med en TDP på 35W, i burken eller om det finns någon anledning att stoppa in en kraftigare hjärna i burken. Visst ska den komprimera och avkomprimera filerna allt som dom läggs på disken, men så mycket mer arbete lär det inte bli för den lilla lådan.

Tanken är att stoppa den i ett skåp och sedan glömma bort den, så vad sägs?

Permalänk

Jag kör själv FreeNas med en Pentium G2120 CPU, vid filöverföringar så ligger cpun typ på 10 % max så om du bara ska använda den som NAS så skule jag nog vilja säga att du kan använda en rätt klen cpu.

Permalänk
Medlem

FreeNAS med ZFS eller UFS? Kör du med eller utan compression om det är ZFS du kör?

Permalänk
Skrivet av Rovanion:

FreeNAS med ZFS eller UFS? Kör du med eller utan compression om det är ZFS du kör?

Jag kör FreeNas 9.2 med ZFS. Kör inte med kompression vad jag vet, sätte upp det med standardinställningarna.
ZFS är rätt minneshungrigt dock, kör med 8gb ram.

Jag är inne på och försöka underklocka min cpu till typ 2 ghz och få ner strömförbrukningen. Känns inte som FreeNas kräver myclet cpu kräm. Kan inte tänka mig att det skulle vara fallet i Linux heller.

Permalänk

Vet att den är dyr men den är så jädra nice för FreeNAS och andra NAS lösningar. Använder en själv för lagring och transcoding av media på mitt nätverk. Kan lätt transcoda 6 st 1080p streams till valfri enhet utan stuttering, har dock 8 kärniga versionen med relativt mycket ram.

http://www.inet.se/produkt/1903016/asrock-c2550d4i-mitx

Finns en 8 kärnig version här: http://www.inet.se/produkt/1903015/asrock-c2750d4-avoton-octa...

Drar relativt lite ström, mycket kraft så du kan göra enormt mycket med den, passar bra i chassin som http://www.inet.se/produkt/6909777/fractal-design-node-304 enormt mycket för pengar, men om du inte behöver något sånt avancerat så är det ju bortkastad. Men som sagt, mycket fin produkt.

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av fairyland:

Jag kör FreeNas 9.2 med ZFS. Kör inte med kompression vad jag vet, sätte upp det med standardinställningarna.
ZFS är rätt minneshungrigt dock, kör med 8gb ram.

Jag är inne på och försöka underklocka min cpu till typ 2 ghz och få ner strömförbrukningen. Känns inte som FreeNas kräver myclet cpu kräm. Kan inte tänka mig att det skulle vara fallet i Linux heller.

Vi kör vår server med en 3220 på 1.6GHz. Klarar det galant. Dock zfs utan komprimering.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rovanion:

Har planer på att slänga ihop en strömsnål förvaring- och backuplösning och började kolla runt på processorer. På maskinen är det egentligen bara tänkt att köras Linux, ZFS, SSH och Samba.

Frågan blir då om det duger att sätta en Intel Celeron G1620, med en TDP på 35W, i burken eller om det finns någon anledning att stoppa in en kraftigare hjärna i burken. Visst ska den komprimera och avkomprimera filerna allt som dom läggs på disken, men så mycket mer arbete lär det inte bli för den lilla lådan.

Tanken är att stoppa den i ett skåp och sedan glömma bort den, så vad sägs?

Är det TDP som är prio så är väl en avoton ett bättre val.

Permalänk
Medlem

Jag har en till fråga: Finns det några energibesparingsfunktioner i i3- eller Pentium-processorerna som inte finns i Celeron-processorerna från samma generation? Eller är det bara prestanda som diffar?

Dom kort med Intel Avoton som har >8 portar har länkats i den här tråden och kostar en del, men är det TDP man vill minimera så är det helt klart dom man bör gå på.

Permalänk

Kolla på Intels hemsida, jag antar att samtliga deras processorer borde ha stöd för Speedstep.
Det speedstep gör är att klocka ner processorn när den inte används och därmed spara ström. Skulle förvåna mig om de inte har det på Celeron, fanns på min Pwentium i alla fall

Permalänk
Medlem
Skrivet av fairyland:

Kolla på Intels hemsida, jag antar att samtliga deras processorer borde ha stöd för Speedstep.
Det speedstep gör är att klocka ner processorn när den inte används och därmed spara ström. Skulle förvåna mig om de inte har det på Celeron, fanns på min Pwentium i alla fall

Speedstep har funnits i intelprocessorer sedan P3:an. Frågan är hur bra processorerna är på att spara el och om det är skillnad på förmågan hos en Celeron/Pentium/i3/i5/i7/Xeon.