Rekordår för nordisk spelförsäljning – digital distribution tar över

Permalänk
Medlem

Senaste tiden har det blivit minst 90% digitalt. Men helst vill jag ha mina spel i fysiskt format, men även med en digital kopia som backup.
Köpte för bara 1 månad sedan ett gäng spel från Webhallen. Månadens spel eller vad det heter. Fick dem snorbilligt.
Vill ha en nördsamling. En hylla fylld med spel.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fedko:

Men köper man inte bara i stort sätt en aktiveringskod med de flesta spelen? När jag har köpt fysiska spel har jag oftast inte äns använt skivam. Vill jag inte ha det lålst köper jag från GOG där är det smidigt och helt DRM fritt.

Många gånger är det så. Jag vill dock hellre ha det på skiva, om det är ett spel jag verkligen är intresserad av, som till exempel StarCraft II och dess expansioner. Crysis 1 + Warhead köpte jag nyligen på skiva, även fast det var billigare på Steam, bara för att slippa vara låst till en klient/användare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xeno88:

MEN PIRATER DÅ? DE JU INTE VÄRT GÖRA SPEL TILL PC BUHUUUU ;____;

Kommer ni ihåg denna diskussion?

Hahah, jo visst minns vi väl alla den diskussionen.
Det lustiga är att alla som vrålar PIRAAAAT!!!! Bara för att man laddar ner ett spel för att testa en liten stund, och sedan köpa spelet, är samma personer som helt blundar för alla dessa chippade konsoler, som får lika mycket hembränt som Eddie Meduza.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Avstängd

Oj, det var över 15 sedan jag köpte ett spel.

Ända som skulle kunna få mig att köpa spel är Humble Indie Bundle.
DRM-free och cross-plattform. Gärna open source också.
Välgörenhet! <3

Jag är en person som mest vill testa lite och tröttnar efter att ha spelat mindre än en kvart, så lägga flera hundra är ovärt.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt att digitala försäljningen dominerar på PC där alla skivor blir typ värdelösa/meningslösa då man har bundit sin serie nyckel till någon online tjänst som Uplay/Steam/Origin.

Köper alla konsolspel i fysisk form då jag gillar en spelsamling i bokhyllan där spelen inte kräver internet larv etc.

Köper 99% av PC-spelen i fysisk form också då det är billigare än digitala oftast...om man inte räknar alla dessa Steam-reor med gamla skit spel för 1-5euro som man aldrig vill spela men köper bara för det är "billigt".

Permalänk

Köper själv digitalt numera, men köper fysiska spel till min son då han beundras av att titta och känna på fodralen och samlar dom på rad i sin hylla.

Visa signatur

Apple MacBook Pro 15" Retina. 2,2 GHz Quad-Core Intel Core i7 Turbo Boost upp till 3,4 GHz, 16 GB 1600 MHz minne, 256 GB PCIe-baserad flashlagring, Intel Iris Pro Graphics.
Laptop 2. MSI GT 780DX, 17.3" LED matt (1920 x 1080), Intel Core i7-2670QM 2.2 - 3.1 GHz, Minne: 16 GB DDR3 1333MHz, NVIDIA GeForce GTX 570M 1.5 GB GDDR5, HDD Intel 320 SSD 120GB + 750 GB (7200 rpm).

Permalänk
Medlem

Köpte faktiskt BF4 från cdon. Men jag har inte haft nån cd/dvd sen tiden man brände ut .avi på skiva. Och det var väl ett tag sdan

Får hoppas att vi börjar se lite prisjusteringar hos t.ex. steam. Visst. Rea är kul. Men jag vill kunna köpa ett nytt spel till bra pris. Direkt.

Samtidigt höjer framgångsrika Netflix priserna. Telia, HBO m.m hänger inte riktigt med i teknikutvecklingen. Tur att det är mycket sport så man kan luta sig tillbaka mot Viaplay. Gah. Man vet inte vart det skall ta vägen!

Anyway. Det jag ville ha sagt - mera digitalt och bättre tjänster åt folket! Och copyswede kan åtfölja de fysiska lagringsmedierna!

Visa signatur

Asus TUF Gaming WiFi | Ryzen 5600X | 32 GB Ballistix| Vega 56 | Newton R2 650 W

Permalänk
Vägledare

YES!!! Ladda ner, lägg ner de fysiska butikerna, sparka dess anställda, låt maskinerna sköta ALL produktion!! Vad blir då över till oss ...?? Oroväckande!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Oj, det var över 15 sedan jag köpte ett spel.

Ända som skulle kunna få mig att köpa spel är Humble Indie Bundle.
DRM-free och cross-plattform. Gärna open source också.
Välgörenhet! <3

Jag är en person som mest vill testa lite och tröttnar efter att ha spelat mindre än en kvart, så lägga flera hundra är ovärt.

Om jag tolkat ditt inlägg rätt, köper du aldrig spel utan piratar dem för "du tröttnar efter en kvart"? Varför ens ladda ner dem överhuvudtaget. Jag gillar inte fiskbullar, skulle aldrig få för mig att skaffa fiskbullar varje vecka bara för att prova om jag ändrat mig.

Permalänk
Skrivet av strejf:

Digitalt, uppkopplat, molnet... allt är #FRAMTIDEN

Det var bättre förr!

Skrivet av zeg:

Köper en del digitalt men när det i princip alltid är billigare att beställa en fysisk kopia gör jag oftast det.
Är idioti att det nästan alltid är dyrare att köpa digitalt då det är billigare att göra och att nå mig som kund.

Det är inte idioti utan affärstrick. Betalar folk mer för att få en digital kopia så är det helt rätt att ta mer betalt.

Tycker vi kan skrota digitala kopior av spel och bara använda fysiska former som man gjorde förr. Känns bäst så.

Permalänk

Har alltid föredragit fysiskt format förr men eftersom jag spelar alltmer på PC och betydligt mindre på konsoler köper jag mest digitalt idag. Riktigt skönt att slippa ha en massa fodral som står och dammar och dessutom är det en god gärning för miljön att köpa digitalt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

När jag byggde min dator så köpte jag inte ens en DVD-läsare. Onödigt att lägga pengar på något som man inte behöver längre.

Permalänk
Medlem

Alltså, händer väl att man köper i butik ibland, ngt fynd i en låda eller ett bra release-pris på t.ex. I.C.A (lol). Men oftast blir det digitalt, ngt helt nytt spel för 250-300 kr eller ngt för 30kr på en steam-rea. Fodral etc, åker oftast i återvinningen, manualer kan behållas om det står ngt meningsfullt i dom, som de 300 snabbtangenterna till Supreme commander...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuumaa:

När jag byggde min dator så köpte jag inte ens en DVD-läsare. Onödigt att lägga pengar på något som man inte behöver längre.

Snarare ovanligt att köpa en idag.

Har två stationära utan optisk läsare och har aldrig saknat det.

Permalänk

Helvete vad mycket mer spel svenskarna köper än de andra nordiska länderna!

Visa signatur

Macbook Pro 14"
10Gb internet 🙌

Permalänk
Medlem

Tycker något av det mest intressanta att se är att PC ser väldigt svagt ut (Om man bortser från MMO verkar lite luddigt).

Kollar man sidan 7 så har ju PC bara ~13% av värdet på retailspel, så som jag sagt väldigt länge, inte så konstigt att det satsas på "konsolportar" etc....
Intressant att se att PS3 även står dubbelt upp mot xbox360.
Räknar jag inte helt fel på retail + digital:
PC: 46 + 118 = 164 mill euro
Konsol: 306 + 35 = 341 mill
Intressant alltså att det verkar som att konsollerna drar in dubbelt mot pc?

På det digitala så blir ju både pc och konsol överkörd av mobile+social...

Så tyvärr så man man väl börja inse att "average gamer" inte sitter och spelar trippel-A på pc längre...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Helvete vad mycket mer spel svenskarna köper än de andra nordiska länderna!

nja, kollar man per person totalt så spenderar tex norrmännen ~16-17% mer

Visa signatur

Topkek

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Buio:

Om jag tolkat ditt inlägg rätt, köper du aldrig spel utan piratar dem för "du tröttnar efter en kvart"? Varför ens ladda ner dem överhuvudtaget. Jag gillar inte fiskbullar, skulle aldrig få för mig att skaffa fiskbullar varje vecka bara för att prova om jag ändrat mig.

Nej, jag piratar inget. Aldrig.
Har ett MMO som jag spelar, annars spelar jag inte så mycket, förrutom lite gratis spel ibland.

Orkar inte pirata, då kör hoppar jag hellre över dom eller spelar nåt gratisspel.
Skulle gärna se fler spel släppas i demoversioner som man kan spela några banor för att prova på, då jag inte piratar, och aldrig skulle få för mig att lägga flera hundra på något jag ändå inte kommer att spela längre än en kvart.

Ända som jag skulle kunna tänka punga ut pengar för är Humble Indie Bundle.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

...
Skulle gärna se fler spel släppas i demoversioner som man kan spela några banor för att prova på, då jag inte piratar, och aldrig skulle få för mig att lägga flera hundra på något jag ändå inte kommer att spela längre än en kvart.
...

Ledsen men den gamla traditionen kommer nog aldrig tillbaka. Försäljningsstatistik visar nämligen med skrämmande tydlighet att spel med demos säljer sämre. Den troliga förklaringen är att trailers och liknande bygger upp ett sug att prova, bygger hype... och för många spelare så räcker demo't för att tillfredsställa det suget - det handlar mer om att de bar på nyfikenhet att prova något som såg häftigt ut i marknadsföringen.

Jag kan se detta även på mig själv: jag har köpt massor av spel, men de flesta spel jag köpt spelar jag bara i 10-20min innan jag tröttnar. Kanske blir man mycket mer kräsen för att man varit gamer hela livet? Jag vet inte säkert, men jag vet att guldkornen är 'few and far between' som man säger på engelska och nuförtiden känns själva letandet efter underhållande spel (som håller mer än två dagar) mer som en episk quest - som letandet efter den heliga graalen... Nästa quest location har redan börjat hägra vid horisonten: Steam Summer Sale är nästa markör på kartan. Lycka till allihopa!

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

Speciella spel som Mass Effect-serien, Diablo 2/3, Elder Scrolls osv vill man ha som fysiskt exemplar

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenix:

Speciella spel som Mass Effect-serien, Diablo 2/3, Elder Scrolls osv vill man ha som fysiskt exemplar

Håller med. Gräddan av spel vill man ha fysiskt i hyllan, men för resten så föredrar jag smidigheten med att kunna köpa och genast ladda ner.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miikks:

YES!!! Ladda ner, lägg ner de fysiska butikerna, sparka dess anställda, låt maskinerna sköta ALL produktion!! Vad blir då över till oss ...?? Oroväckande!!

Välfärd, rikedom, mer stimulerande jobb ( kanske fler spelutvecklare istället?) och/eller kortare arbetsdagar?

Att slippa jobba med de onödiga bortrationaliserade yrkena såsom fabriksproduktion, lastbilschaufför och butiksbiträden + förstöra naturen i processen tycker jag bara låter bra. Både för individen och samhället.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dpom86:

Ledsen men den gamla traditionen kommer nog aldrig tillbaka. Försäljningsstatistik visar nämligen med skrämmande tydlighet att spel med demos säljer sämre. Den troliga förklaringen är att trailers och liknande bygger upp ett sug att prova, bygger hype... och för många spelare så räcker demo't för att tillfredsställa det suget - det handlar mer om att de bar på nyfikenhet att prova något som såg häftigt ut i marknadsföringen.

Tråkigt att inte företag längre släpper speldemos.

Men då kanske dom inte ska klaga på att folk piratkopierar heller, då många antagligen bara för det kolla om spelet lever upp till hypen och bara vill prova något nytt som såg häftigt ut i marknadsföringen.

Skrivet av dpom86:

Jag kan se detta även på mig själv: jag har köpt massor av spel, men de flesta spel jag köpt spelar jag bara i 10-20min innan jag tröttnar. Kanske blir man mycket mer kräsen för att man varit gamer hela livet? Jag vet inte säkert, men jag vet att guldkornen är 'few and far between' som man säger på engelska och nuförtiden känns själva letandet efter underhållande spel (som håller mer än två dagar) mer som en episk quest - som letandet efter den heliga graalen... Nästa quest location har redan börjat hägra vid horisonten: Steam Summer Sale är nästa markör på kartan. Lycka till allihopa!

Aha, så du tröttnar också på spel efter bara 10-20 minuter. Tänkte inte på att det fanns andra som jag.
Men lägger du ner flera hundra kronor (spel är dyra) på ett spel som du bara vill testa lite och lira i en kvart?
Det är ju absurt.

Jag tycker Humble Indie Bundle är bra, för spelen är skitbra och nytänkande, samtidigt som man får flera spel, och det är billigt, och man kan välja att pengerna går till välgörenhet, plus att spelen är DRM-fria och cross-platform.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tooobe:

Helvete vad mycket mer spel svenskarna köper än de andra nordiska länderna!

Inte alls så mycket mer nej, vill påstå att alla länder ligger hyfsat lika totalt sett, vist skiljer det sig lite men inte mycket.

Sverige: 37 euro / person
Danmark 34 euro / person
Finland 34 euro / person
Norge 43 euro / person

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

MMO's finns till alla plaformar, allt från PC tilll mobill till konsol, för att inte nämna webbläsare baserade som är helt plattforms oberoende o.s.v.

Vad jag syftar på är att på PC finns en ganska tydlig definition på vad som är ett MMO.

Men hur definierar du vad som är ett F2P MMO eller ett spel för "Social", vilket av dessa är exempelvis farmville?

Och hittills har jag inte direkt sett några world of warcraft kloner med månadsavgift till mobiltelefoner? Kan du visa mig några?

För övrigt har du en bra poäng till webbläsarbaserade spel. Någon sådan kategori finns öht inte... Men alla webbläsarspel är ju knappast "MMO"!

Permalänk
Medlem

Skönt med digitala köp då det bara är o ladda hem spelen. Men när många är en bit dyrare än en fysisk skiva, köper jag hellre spel på skiva.

Visa signatur

| Fractal Design S | Intel Core I7 8700K | Asus ROG Z370-H | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200 MHz | Noctua NH-D15 | Asus GTX 1080 Strix | Fractal Design Newton R2 800W | WD_Black SN850X NVMe 1TB | Samsung 840 EVO 250GB | 8 TB Lagring | LG 27GL850 | Corsair K70 Lux | Logitech G502| Astro A50 | Corsair Gaming MM200 |

Permalänk
Medlem

Inga F2P MMO med i listan även om det ska vara väldigt stor del av marknaden, ganska mystisk lista över spel verkar fattas en massa.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Medlem

Tja, alltså - jag föredrar ju att köpa digitalt då det går fortare och man slipper springa till affären, men samtidigt är det alltid sköj att ha en fysisk kopia hemma.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Det är nog många som köper konsol fysiskt och PC digitalt. Tycker det ser ut som konsol är dominerande i fysiska butiker men de har endast 6% av den digitala marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Aha, så du tröttnar också på spel efter bara 10-20 minuter. Tänkte inte på att det fanns andra som jag.
Men lägger du ner flera hundra kronor (spel är dyra) på ett spel som du bara vill testa lite och lira i en kvart?
Det är ju absurt.

Många av mina vänner är så. Vi brukar skämta om att det är väldigt svårt att hitta bra spel nuförtiden (vi är medvetna om att det till stor del beror på att vi förändrats inte att alla spel blivit sämre).

Sedan sa jag inte att jag köper massor av spel till fullpris -- jag brukar vänta på diverse reor och kampanjer. Men blir väll några tusen om året...

Skrivet av rektor:

Jag tycker Humble Indie Bundle är bra, för spelen är skitbra och nytänkande, samtidigt som man får flera spel, och det är billigt, och man kan välja att pengerna går till välgörenhet, plus att spelen är DRM-fria och cross-platform.

Humble är vad som helst... EA har också varit på humble t.ex. så det är inte bara indie. Men jag klagar inte, har köpt många humble bundles.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)