Tango PC – "fickdator" med AMD Kabini på CES 2014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av tintinj:

Och ungefär dubbelt så dyr, beroende på vilken processor du vill ha. Så ditt resonemang slår slint lite grann eftersom de inte spelar i samma liga. Sedan står det ju i texten att själva dockan ska vara billig ($69) så man kan köpa till någon extra om man vill. Blir fortfarande billigare än en NUC med hyfsad processor och minne. 2500 kr för "dator" och docka är rätt billigt jämfört med vad som finns i samma storlek på marknaden.

Fast samtidigt är en NUC/Brix i ett helt annan prestandasegment om de kostar så mycket. Kabini är väldigt låg prestanda i nivå med Atom. Så huruvida de spelar i samma liga beror ju på vad man prioriterar. Sen kan du få en Brix med en tvåkärnig Celeron, 60 GB SSD och 4 GB RAM för 2700 kr så det går att få något i motsvarande prissegment också om man vill.

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=156442q1,185828q1,18502...

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kul idé, men skulle själv välja en liten och smidig laptop före denna.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig dessa på ett kontor där folk delar rum/flyttar runt.
Alltid ha sitt eget skrivbord, inställningar mm med sig, varit trevligt för mindre företag som inte har någon större server.

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 1up:

Smidigt om man inte orkar koppla ur massa kablar, men till vem är den riktad? Är "dockan" någon typ av standard som kommer finnas överallt, och om inte, vem vill sitta och vänta på att den ska kompilera halva dagen? Htpc, ja ok. Men annars..tveksam produkt.

Dockan är väl någon vesa-standard som ska ta upp kampen med thunderbolt?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Detta meddelande skrevs på en porrfylld dator, av en elak skitstövel. Det innehåller ingen praktisk eller användbar information, och skrevs faktiskt enbart för att förvilla och föra dej bakom ljuset.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av tintinj:

Och ungefär dubbelt så dyr, beroende på vilken processor du vill ha. Så ditt resonemang slår slint lite grann eftersom de inte spelar i samma liga. Sedan står det ju i texten att själva dockan ska vara billig ($69) så man kan köpa till någon extra om man vill. Blir fortfarande billigare än en NUC med hyfsad processor och minne. 2500 kr för "dator" och docka är rätt billigt jämfört med vad som finns i samma storlek på marknaden.

Swec rapporterade om att det ska släppas en Bay Trail baserad NUC med förväntat pris på $140.

Står att det ska vara Bay Trail-T (den som används i pekplattor), men undrar om NUC inte kommer köra med Bay Trail-M (för ultraportable, har bl.a. SATA och PCIe) då det inte är superkrav på låg TDP i NUC. Bay Trail-T har TDP <4W medan Bay Trail-M är runt 7-10W vilket ändå är klart lägre än produkten i denna artikel som har en TDP på 25W.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd

Kan man inte ha Intels Edison eller vad den nu hette till liknande saker? Kanske inte så kraftfull dock... Men mindre ;P

Visa signatur

Jag har aldrig fel

Permalänk
Medlem

Det kommer att komma massvis med sådana här smådatorer nu, kanske även baserade på mobila Kaveri, vore najs om man kunde få en enkortsdator eller något med 4-8 GB RAM där man kan köra Win / Linux / Android på. Ser fram emot det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fast samtidigt är en NUC/Brix i ett helt annan prestandasegment om de kostar så mycket. Kabini är väldigt låg prestanda i nivå med Atom. Så huruvida de spelar i samma liga beror ju på vad man prioriterar. Sen kan du få en Brix med en tvåkärnig Celeron, 60 GB SSD och 4 GB RAM för 2700 kr så det går att få något i motsvarande prissegment också om man vill.

www.webhallen.com/varukorgen?prodlist=156442q1,185828q1,18502...

I nivå med Atom? Den presterar snarare som en Intel core I3

http://www.notebookcheck.net/AMD-A-Series-A6-5200-Notebook-Pr...

Permalänk
Medlem

Gillar verkligen konceptet. Är nära på att beställa mig ett "Super Earlybird Tango"-paket från deras Indiegogo-kampanj. $299 är inte så blodigt för en Tango PC + dockningsstation.

Visa signatur

Acer Predator XB271HU | Fractal Design Define S | Corsair AX860i | Asus Prime Z390-A | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3000MHz 2x8GB | i7 9700K | Fractal Design Celsius S24 | MSI RTX 2080 Gaming X Trio | Samsung 850 EVO 250GB | Samsung 860 EVO 1TB | 4x Be Quiet! Silent Wings 3 140mm | Razer BlackWidow Chroma | SteelSeries Rival 300 | Kingston HyperX Cloud Alpha Pro | Windows 10 Pro

Permalänk

Jag skulle kunna se att denna lösning skulle passa bra till low-end servrar, tänk er en 1U rackenhet där man kan docka flera moduler, den är 482.6mm * 44.45mm.
En Tango är 125*80*13.5mm, detta betyder att man kan stapla tre stycken Tangos på varandra med en väldigt liten marginal på cirka 4 mm. Horisontellt får det precis plats 482.6 / 80 = 6 enheter, detta ger en teoretisk (dockorna kan behöva lite extra utrymme) kapacitet på 18 enheter på 1U, även om vi skulle gå ner ett hack och räkna på att vi staplar två enheter istället för tre så är det 12 enheter på 1U.

En enhet har en AMD A6 5200 quadcore som benchmarkas lite under en i3 3220 i flertrådade applikationer, varje enhet kan ha upp till 16 GB RAM (jag antar att det är två SO-DIMM slots). På 1U skulle man alltså i teorin kunna pressa in 12 - 18 processorer, 48 - 72 kärnor, 192 - 288 GB RAM, fördelat på 12 - 18 separata enheter. En Tango modul är bara 125mm djup och dockan är 135mm djup, detta lämnar mycket utrymme bakom de utbytbara modulerna för allt det elektriska som behövs i dockan samt en inbyggd switch.

Värme skulle kunna bli ett problem men det är därför jag har sagt 12 - 18 moduler, om man bara tar 12 moduler finns det mycket utrymme mellan modulerna för luftflöde.

Sista problemet är ström, hur skulle det försörjas? AC adaptern i dockan är på 60 W, det betyder att om vi kör en Dell PowerEdge C6100 och delar nätagg mellan modulerna (Två redundanta för driftsäkerhet kanske?) så måste nätagget klara av över 720W eller över 1080W, detta borde inte vara något problem.

Strömförbrukning, en AMD A6 5200 drar enligt källan i botten av kommentaren cirka 20.31 W, vi avrundar upp till TDP värdet på processorn, alltså 25W, då har vi en säkerhetsmarginal. Om vi räknar på detta så kommer alla 12 moduler dra 300W eller 450W om vi har alla 18 moduler.

Källor:
http://www.indiegogo.com/projects/tango-pc-worlds-most-powerf...
http://en.wikipedia.org/wiki/19-inch_rack
http://cpuboss.com/cpu/AMD-A6-5200

Tillägg: Självklart inser jag att det är konsumentinriktade komponenter, de är inte gjorda för någon form av driftsäkerhet. Se detta mer som ett koncept istället för ett konkret och galet förslag. Nu vill jag att ni ska tänka er ovanstående uträkning, med samma storlekar fast med en http://ark.intel.com/products/75053 istället.

Tillägg 2: Om jag har räknat helt åt helvete någonstans ber jag om ursäkt och välkomnar att någon går in och rättar mig.

Visa signatur

It is a medium of entertainment which permits millions of people to listen to the same joke at the same time, and yet remain lonesome. ~T.S. Eliot, about radio

Permalänk
Entusiast
Skrivet av rullekorn82:

I nivå med Atom? Den presterar snarare som en Intel core I3

http://www.notebookcheck.net/AMD-A-Series-A6-5200-Notebook-Pr...

Jämför med senaste generationen Atom så får du se. Bay Trail ligger väldigt nära. Kolla på Z3770 så får du se.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Jämför med senaste generationen Atom så får du se. Bay Trail ligger väldigt nära. Kolla på Z3770 så får du se.

Ahh! Tackar för upplysningen. Jag trodde att "atom" som varumärke inte hänge med "bay trail" utan att det var ett nytt segment. Jag kan iaf inte kalla "kabini 5xxx eller bay trail för lågpresterande cpuer längre snarare energieffektiva då de presteras så mycket bättre än atom7brazos.

Permalänk

Jag slog till på en Super Earlybird Tango , ska bli kul att se vad den går för när den kommer!

Permalänk

Fick bli en Super Early här också!
Ser grymmt intressant ut, om inte så får den bli HTPC. Billigare än en NUC/BRIX.

Permalänk

Min kommer att stå som köksdator, ska bli skönt att slänga ut den gamla ATX-burken!

Permalänk
Medlem

Kan absolut tänka mig att konceptet kan bli en hit! Det de flesta klagar på i dag är just tunga datorer som måste släpas med, tar plats och är otympligt samt att man inte vill lagra saker på molnet.

För att göra produkten ännu bättre så hade kanske en variant med en samsung touch-skärm integrerat i datorn kunnat vara en bra idé.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Medlem

Det här är precis vad jag sökt, jag har tom kontaktat nuc-teamet med idén. Jag hoppar frekvent mellan 2 stationära musikdatorer på olika platser och det funkar såklart suveränt redan med sync så att dom nästintill är identiska men jag har velat ha en sån här en-enhet-för-allt-lösning länge. Prisskillnaden mellan detta och en ultrabook/tablet med två dockningsstationer blir typ 1/10. Detta är vad canonical borde gjort, alltså en sån här enhet fast med skärm så den även kunde funka som telefon. Deras koncept var dömt att misslyckas för att det inte var x86.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Sitter det en fläkt i dockan? Om så är fallet avvaktar jag tills jag får höra en pålitlig oberoende åsikt om ljudnivån.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Känns som att den skulle behöva vara ännu lite billigare för att konkurrera med billiga laptops, och om Intel släpper en Bay Trail NUC för $140 så är det kört ändå.

Permalänk
Medlem

Ny uppdatering:

"Michelle Davis had a great question:

Is there a laptop style Docking station on cards, so that Tango can be used on the go?

The Answer is YES !!!

Throughout the CES we have been telling people that's what we are going to do... Just that we need a bit more money.

We are going to provide a stretch goal for a laptop style docking station. That means, a keyboard, display and battery pack inside. A slot for tango to dock.

Please vote in the comments section so that we can assess the interest and come up with a stretch goal !

Thank you !"

Alltså, lyckas dom genomföra detta så är det verkligen briljant. Om dom dessutom väljer att ha passiv kylning i det utförandet och på nåt sätt implementerar så att datorn känner av att den är i laptopläge och underklockar en aning så skulle jag jubla.

Ps. Bara 9 "super earlybird" kvar, säljer dom 5000 får man som tidig backare en till tango + dockningsstation gratis. Och ytterligare en om dom lyckas sälja 50000.

Permalänk
Medlem

Bähh, skulle chansa på att 80% av alla datoranvändare klarar sig jättefint med denna prestanda. Och oss 20% som behöver prestanda ibland klarar oss säkert 80% av tiden med sån här prestanda ändå.

Kul koncept men jag skulle skämmas att ha en sån här framme då de ju är riktigt riktigt fula. Skulle i dagsläget betala lite extra för en NUC fast kommer i dagarna köpa en baytrail laptop/surfplatta-hybrid för 2,5k som min tredjedator.

Gör en snyggare version av denna dock så kanske det blir ett köp! Kul är det iaf.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kampanjen har nu passerat sitt mål på $100000 och är i skrivande stund uppe i $147914.

Skeptiker missförstår syftet/värdet med det här konceptet. Det handlar inte om portabilitet, det handlar om att slippa flera enheter med flera os-installationer. Alla lever inte efter mottot flest prylar när man dör vinner. Tangon i sig kräver ingen nätsladd, det är dockningsstationen som gör. Varför ska man släpa runt på en dockningsstation? Det blir ju motsatsen till syftet med dockningsstationer. Har man två arbetsplatser med varsin dockningsstation kopplad till skärm, tangentbord, mus m.m. kan det väl inte bli mer lättflyttat än så här? Ta ur tangon hemma, gå till jobbet, sätta i tangon, komma igång. Den har inbyggt batteri så man inte ens behöver stänga ner windows utan kan dra ur mitt i vad man gör. Och sist, android stöder inte x86.

Permalänk
Medlem

Jag som andra tror att denna kommer slå igenom så att det dundrar på arbetsmarknaden.
Tänk när Svensson drar hem från jobbet och bara tar med sig enheten till dockningsstationen ifall denne skulle behöva göra något där hemma.
Dessutom utplånas grejjen med usb minne för dessa personer då allt redan finns på ett ställe.
Lite som med dessa lagringsmoln kan man säga fast mycket bättre.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Jag som andra tror att denna kommer slå igenom så att det dundrar på arbetsmarknaden.
Tänk när Svensson drar hem från jobbet och bara tar med sig enheten till dockningsstationen ifall denne skulle behöva göra något där hemma.
Dessutom utplånas grejjen med usb minne för dessa personer då allt redan finns på ett ställe.
Lite som med dessa lagringsmoln kan man säga fast mycket bättre.

Jag har eftersökt konceptet i flera år. Det är inte perfekt, men åt rätt håll. Drömmen hade varit en tango med skärm som även var en smartphone men fortfarande x86. En sak som är synd med tango är att den inte kan agera som extern hårddisk ifall man vill komma åt sina filer men saknar tillgång till dockningsstation. Sen tror jag dock inte statuskåte Svensson kommer ta till sig ett sånt här koncept, flest prylar när man dör vinner du vet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Jag har eftersökt konceptet i flera år. Det är inte perfekt, men åt rätt håll. Drömmen hade varit en tango med skärm som även var en smartphone men fortfarande x86. En sak som är synd med tango är att den inte kan agera som extern hårddisk ifall man vill komma åt sina filer men saknar tillgång till dockningsstation. Sen tror jag dock inte statuskåte Svensson kommer ta till sig ett sånt här koncept, flest prylar när man dör vinner du vet.

Värsta är ju, skulle den ha en chans att slå i Amerika tror du?

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lifooz:

Värsta är ju, skulle den ha en chans att slå i Amerika tror du?

Potentialen finns ju helt klart. Företaget ligger i San Diego och om ett techföretag ligger på amerikanska västkusten så tänker iaf jag att det har större chans att lyckas bara rätt klientel får upp ögonen för det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av merdique:

Potentialen finns ju helt klart. Företaget ligger i San Diego och om ett techföretag ligger på amerikanska västkusten så tänker iaf jag att det har större chans att lyckas bara rätt klientel får upp ögonen för det.

Jo, det låter logiskt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!