Permalänk

Instabilitet med 3 & 4 RAMmoduler

Hej!

Jag gjorde en tråd relaterat till detta för länge sen http://www.sweclockers.com/forum/125-geforce/1281801-inkompabilitet-med-gtx760/#post14423326, men denna är såpass irrelevant och klottrig nu, så jag startar en ny, vilket nog är bättre för översikten också.
Mina specs är i signaturen.

Sammanfattning:

* Ramminnesproblem ihop med GTX760.

* Jag får RAMminnesfel i memtest och grav instabilitet (BSOD inom 5 minuter) ifall jag använder 3 eller 4 ramstickor ihop med mitt GTX760, men inte om jag bara använder 2 ramstickor, oavsett vilka.

* Byter jag tillbaka till mitt förra HD7850 kan jag använda alla 4 ramstickor utan minsta problem.

* GTX760 är testad helt problemfri under längre tids användning i annan dator.

EDIT: bios är uppdaterat.

Nån som har nån fundering om detta väldigt ologiska problem?

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Hedersmedlem

Min omedelbara tanke är att moderkortet inte får tillräckligt med ström för att driva alla minnena och grafikkortet. Detta kan ha flera orsaker.
- Det nya grafikkortet använder mer ström från PCIe än vad standarden tillåter.
- Moderkortet är trasigt eller uppfyller inte PCIe standarden när det gäller hur mycket ström som kan tas ut genom PCIe porten.
- Ditt nätagg orkar inte driva setupen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Uppdaterat BIOS?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Min omedelbara tanke är att moderkortet inte får tillräckligt med ström för att driva alla minnena och grafikkortet. Detta kan ha flera orsaker.
- Det nya grafikkortet använder mer ström från PCIe än vad standarden tillåter.
- Moderkortet är trasigt eller uppfyller inte PCIe standarden när det gäller hur mycket ström som kan tas ut genom PCIe porten.
- Ditt nätagg orkar inte driva setupen.

Skrivet av LemonIllusion:

Uppdaterat BIOS?

Lemon, japp, bios är uppdaterat, glömde skriva det.

Giplet, Detta är intressant, moderkortet är ju ROG med vad allt det innebär, och att utnyttja alla dess ramplatser ihop med ett mellanklasskort borde ju inte vara nåt problem, iom att man ska kunna köra flera grafikkort på det.

Nätagget är visserligen gammalt nu, ca 6 år, men även med halva kraften kvar borde det ha långt över vad som krävs.

Moderkortets strömförsörjning blir väldigt varm, och jag har tänkt på att kanske lägga på ny kylpasta, om det inte ska vara "kylkuddar" under.

Jag vet, jag testar att sätta en fläkt på maxfart mot strömförsörjningen, om inte detta räcker så kan man ju testa att stänga av HT på cpun.

Tack för dina tankar, dom har gett mig mer att tänka på

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Medlem

Fler stickor ger större last på bussen. För att överklocka max, använd en sticka.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bluestreakfus:

Lemon, japp, bios är uppdaterat, glömde skriva det.

Giplet, Detta är intressant, moderkortet är ju ROG med vad allt det innebär, och att utnyttja alla dess ramplatser ihop med ett mellanklasskort borde ju inte vara nåt problem, iom att man ska kunna köra flera grafikkort på det.

Nätagget är visserligen gammalt nu, ca 6 år, men även med halva kraften kvar borde det ha långt över vad som krävs.

Moderkortets strömförsörjning blir väldigt varm, och jag har tänkt på att kanske lägga på ny kylpasta, om det inte ska vara "kylkuddar" under.

Jag vet, jag testar att sätta en fläkt på maxfart mot strömförsörjningen, om inte detta räcker så kan man ju testa att stänga av HT på cpun.

Tack för dina tankar, dom har gett mig mer att tänka på

Har du överklockat så drar ju cpu'n mer ström. Kolla i så fall om det funkar bättre med lägre klockning.

Sedan så handlar det ju inte bara om halva kraften på cpu'n. Förmodligen är det inte 12V linan som ställer till det här. En idé är kanske att kolla vad du har för spänningar under belastning med två resp. fyra minnen. Om inte strömförsörjningen orkar så brukar man se spänningarna droppa.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av lassep1l1s:

Fler stickor ger större last på bussen. För att överklocka max, använd en sticka.

Skrivet av giplet:

Har du överklockat så drar ju cpu'n mer ström. Kolla i så fall om det funkar bättre med lägre klockning.

Sedan så handlar det ju inte bara om halva kraften på cpu'n. Förmodligen är det inte 12V linan som ställer till det här. En idé är kanske att kolla vad du har för spänningar under belastning med två resp. fyra minnen. Om inte strömförsörjningen orkar så brukar man se spänningarna droppa.

CPUn är inte klockad, och har inte direkt nåt intresse för det heller, kör mest en minecraftserver och renderar lite. Helt ärligt så räcker det med 16GB, men jag vill endå att det ska fungera.

Hm, att kolla spänningarna känns lite nervigt då jag aldrig gjort det, men jag har en voltmeter, bara att kolla upp vilka kablar som har respektive spänning då

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Bluestreakfus:

CPUn är inte klockad, och har inte direkt nåt intresse för det heller, kör mest en minecraftserver och renderar lite. Helt ärligt så räcker det med 16GB, men jag vill endå att det ska fungera.

Hm, att kolla spänningarna känns lite nervigt då jag aldrig gjort det, men jag har en voltmeter, bara att kolla upp vilka kablar som har respektive spänning då

Finns program som visar spänningarna. Jag har tidigare kört ett som heter OCCT, men jag vet inte om det är det som gäller idag.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Är det samma spec på stickorna? Jag har haft instabilitet med blandade volt-tal på minnen.

Visa signatur

MVH
Anders Hansson

Permalänk
Medlem

Får inte länken att fungera...

Provat att öka minnesspänningen ett snäpp i BIOS?

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Skrivet av giplet:

Finns program som visar spänningarna. Jag har tidigare kört ett som heter OCCT, men jag vet inte om det är det som gäller idag.

Ah okej, det skulle jag kunna göra.
Har nu testat med 4 stickor, fast utan HT aktiverat på CPUn och bara en enda kärna. detta blev mycket mer stabilt, och tog ca 1.5 timmar innan BSOD, så det känns ju som nåt spänningsproblem, ja.

Jag kollar med OCCT eller motsvarande senare idag

Skrivet av sweanders:

Är det samma spec på stickorna? Jag har haft instabilitet med blandade volt-tal på minnen.

Japp, det är ett 32GB set.

Skrivet av FatherOfThree:

Får inte länken att fungera...

Provat att öka minnesspänningen ett snäpp i BIOS?
Fo3

njae, men har testat att aktivera x.m.p vilket gör diverse justeringar.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk
Skrivet av giplet:

Finns program som visar spänningarna. Jag har tidigare kört ett som heter OCCT, men jag vet inte om det är det som gäller idag.

Uppdatering,

OCCT visar inga spänningsfall, dock hinner jag inte kolla under load då systemet krashar så fort.
2 ramstickor vid IDLE: https://www.dropbox.com/s/ygyrswg85oul70d/2ramidle.PNG

2 ramstickor vid LOAD: https://www.dropbox.com/s/tk98hu2yh1f874t/2ramload.PNG

4 ramstickor vid IDLE: https://www.dropbox.com/s/pguba8e768ddf3e/4ramidle.PNG

Men! grafikkortet har två st 8pin-kontakter för strömförjning, och drar jag ur de två "extrapinnarna", totalt 4 pinnar, så tycker jag att datorn blir mer stabil, jag lyckas t o m starta minecraft och köra ca 10 minuter.

Hade varit guld att testa med ett annat nätagg, men tills jag kan göra det verkar det inte bättre än att jag blir tvungen att köra med två stickor enbart.
Nedrans

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).

Permalänk

Uppdatering!

Jag skaffade ett nytt nätagg, EVGA Supernova G2 750w, som sweclockers recenserat, och nu har problemen försvunnit!

Alla 4 ram-moduler används nu utan stabilitetsproblem

EDIT:eller nej, det är fortfarande instabilt, men mindre nu. ska låta en kompis testa minnena under en längre period.

Visa signatur

EVGA G2 Supernova 750W, ... , 2x8GB Vengance, MSI GTX760 4GB Gaming Ed + GTX580 3GB Phantom (ej SLI).