Sony passerar sju miljoner sålda Playstation 4

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Vilka spel är det som säljer alla dessa konsoller? Själv har jag inte sett något lanserat spel som tilltalat mig till PS4. Mer förståeligt om den var bakåtkompatibel men den är ju inte ens det. PS3 får till och med den intressantare titlar fortfarande.

Spelutbudet har varit si och så får man lugnt säga. På min PS4:a som jag köpte för jag råkade få en brutalt bra deal har vi spelat Assassins Creed Black Flag, Infamous Second Son, Resogun samt Dead Nation. Har även kollat på mycket bluray-film samt Netflix. Helt klart en bra all-round underhållningsmaskin.

Infamous Second Son sålde tror jag 1 miljon kopior första veckan och jag har för mig Sony sa varje PS4:a i genomsnitt har 2.9 spel köpta. Så visst går det bra för dem. Men, jämför man med exempelvis iOS eller dyl så går det förstås segt.

Permalänk
Medlem

Det är lite intressant att sätta konsoller i perspektiv ändå. Jämför man med Apple som är tämligen framgångsrika med sina iOS enheter ser man något i stil med följande:

- XBONE c:a 5 miljoner enheter på 5 månader = 1 miljon / månad
- PS4 c:a 7 miljoner enheter på 5 månader = 1.25 miljoner / månad
- iPad c:a 42 miljoner enheter på 6 månader = 7 miljoner / månad
- iPhone c:a 95 miljoner enheter på 6 månader = 16 miljoner / månad

Ur ovan perspektiv är det inte så märkligt att mobil spelförsäljning står för c:a 30% av marknaden och konsoller endast 6%. Det kan tyckas Apple eller Google borde kunna bryta sig in hyfsat enkelt i vardagsrummet när man redan har en plattform med så enormt många kunder och en bevisligen kund som är villiga att köpa underhållning på plattformen. 2014 kan bli spännande om Apple släpper en TV eller uppbiffad media-box.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Erik.dv:

Spelutbudet har varit si och så får man lugnt säga. På min PS4:a som jag köpte för jag råkade få en brutalt bra deal har vi spelat Assassins Creed Black Flag, Infamous Second Son, Resogun samt Dead Nation. Har även kollat på mycket bluray-film samt Netflix. Helt klart en bra all-round underhållningsmaskin.

Infamous Second Son sålde tror jag 1 miljon kopior första veckan och jag har för mig Sony sa varje PS4:a i genomsnitt har 2.9 spel köpta. Så visst går det bra för dem. Men, jämför man med exempelvis iOS eller dyl så går det förstås segt.

Förutom Infamous och Resogun så går ju allt det att göra/spela även på PS3 samtidigt. Lite trist att spel fortfarande dyker upp som fungerar till PS3 och inte PS4 men det är nog förhoppningsvis ett övergående bekymmer. Om ett år lär PS4 och förmodligen även XO vara rätt starka även spelutbudsmässigt. Har priset på konsollen sjunkit under 3000kr så blir det nog ett köp för min del. Tidigare om det dyker upp något riktigt måste-spel (GTA6 exempelvis, dock på tok för tidigt hehe).

Skrivet av Erik.dv:

Det är lite intressant att sätta konsoller i perspektiv ändå. Jämför man med Apple som är tämligen framgångsrika med sina iOS enheter ser man något i stil med följande:

- XBONE c:a 5 miljoner enheter på 5 månader = 1 miljon / månad
- PS4 c:a 7 miljoner enheter på 5 månader = 1.25 miljoner / månad
- iPad c:a 42 miljoner enheter på 6 månader = 7 miljoner / månad
- iPhone c:a 95 miljoner enheter på 6 månader = 16 miljoner / månad

Ur ovan perspektiv är det inte så märkligt att mobil spelförsäljning står för c:a 30% av marknaden och konsoller endast 6%. Det kan tyckas Apple eller Google borde kunna bryta sig in hyfsat enkelt i vardagsrummet när man redan har en plattform med så enormt många kunder och en bevisligen kund som är villiga att köpa underhållning på plattformen. 2014 kan bli spännande om Apple släpper en TV eller uppbiffad media-box.

Amazon och deras FireTV ska ha gjort blandannat Microsoft rätt oroade så skulle Apple på allvar äntra arenan så blir det nog riktigt spännande.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alexander7938:

Dom tjänar väl tillbaka pengarna med spelen de säljer. Kan hitta fler källor om du vill

Precis så är det, dom gick förlust på varje ps3 som såldes och likaså microsoft med deras 360, i flera år förmodligen. Spelen som säljs för 599 mer än väger upp kostnaden för att sälja konsolerna.