Snabbtitt: Tv-belysning med Lightpack

Permalänk
Medlem

Beställde min igår, ska bli nice att testa!

Visa signatur

CPU: i7 6700k @ 4.5 GHz ||GPU: EVGA GTX 1080 FTW ||PSU: EVGA 850W ||RAM: Crucial Ballistix Elite (8x2) ||MB:Asus z170 ||KYLNING: Custom cpu/gpu hardline tubing ||Lagring: EVO 850 1 TB - OCZ Agility 3 120 GB - WD blue 1 TB

Permalänk
Skrivet av Def_Dog:

Är det någon som provat Ambibox-mjukvaran istället? Surfar man diverse forum så verkar det vara en mer pålitlig programvara än Prismatik som är i någon sorts beta-stadie.

Är det denna mjukvara du menar eller är jag helt ute och cyklar?
http://ambx.com/FullInstaller/amBX_Full_Installer_v2.0.0.zip

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix Z390-F GAMING | CPU: Intel Core i9-9900K | COOLING : Corsair Hydro H115i PRO | RAM: HyperX Fury Black 64GB@3200MHz | PSU: Corsair RM850x V2 | GFX: ASUS GeForce RTX 2080 Ti ROG Strix OC | STORAGE: 2 x Seagate FireCuda 510 SSD 1TB M.2 NVMe + 2 x Samsung 840 500GB SSD | MONITOR: Acer XB271HU + BenQ SW271 | CHASSI: F.D. Define C | OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fototoken:

Är det denna mjukvara du menar eller är jag helt ute och cyklar?
http://ambx.com/FullInstaller/amBX_Full_Installer_v2.0.0.zip

https://www.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2Fdl.dropboxuser...

Eller 2.1.4 från http://www.ambibox.ru/en/index.php/Main_Page

Permalänk
Skrivet av ante9224:

Beställde min igår, ska bli nice att testa!

Är det fortfarande en "Kick starter" eller detta en ny version? grymt sugen att beställa en själv men, då det verkade så svårt att få tag på kit så jag väntar för stunden. Intresserad hur det går med din beställning samt testning av kitet.

Visa signatur

2600K @ 4.5 Ghz , Asrock extreme 6, 16GB 1600mhz Kingston, XFX R9 290X@1100/1300 (Arctic cooler 3) ,Corsair 550D ,
Noctua D14, 1TB WD Black, Samsung 830 RAID0, Windows 7.

Permalänk
Medlem

Jag köpte hem ett kit från eBay.

http://www.ebay.com/itm/90-LED-strip-AmbiBox-Lightpack-Boblig...

Det var kanske lite väl stort för en 50" TV men man kan ju välja att inte koppla in alla ledstrips. Är rätt nöjd, fick igång allt relativt smidigt med ambibox 2.1.4 där jag kör screen capture så fångar den allt som sker på skärmen.

Det tar ett tag att vänja sig vid att det lyser upp baktill på TV'n, man lägger rätt mycket fokus på att stirra i nederkant av TV'n istället konstigt nog.

Väl värt att veta om just det där eBay-kittet är att den 3M-tejpen som stripsen sätts fast med lossnar sjukt lätt, antingen så är tejpen kass eller så blir min TV för varm så jag rekommenderar er att införskaffa extra dubbelhäftande tejp. Sen vet jag heller inte om det olika bra kvalitet på LED-strips för jag kan känna att färgerna blir lite si och så, men det kan mer ha att göra med det faktum att min vägg bakom TV'n är ljust blå och inte kritvit som rekommenderat.

Annars var det iaf värt 600kr för att slippa mecka allt själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag köpte hem ett kit från eBay.

http://www.ebay.com/itm/90-LED-strip-AmbiBox-Lightpack-Boblig...

Det var kanske lite väl stort för en 50" TV men man kan ju välja att inte koppla in alla ledstrips. Är rätt nöjd, fick igång allt relativt smidigt med ambibox 2.1.4 där jag kör screen capture så fångar den allt som sker på skärmen.

Det tar ett tag att vänja sig vid att det lyser upp baktill på TV'n, man lägger rätt mycket fokus på att stirra i nederkant av TV'n istället konstigt nog.

Väl värt att veta om just det där eBay-kittet är att den 3M-tejpen som stripsen sätts fast med lossnar sjukt lätt, antingen så är tejpen kass eller så blir min TV för varm så jag rekommenderar er att införskaffa extra dubbelhäftande tejp. Sen vet jag heller inte om det olika bra kvalitet på LED-strips för jag kan känna att färgerna blir lite si och så, men det kan mer ha att göra med det faktum att min vägg bakom TV'n är ljust blå och inte kritvit som rekommenderat.

Annars var det iaf värt 600kr för att slippa mecka allt själv.

Sitter själv och tittar på EXAKT denna. Dock funderar jag på hur det kan bli med en vägghängd TV i 50" klassen. Detta systemet kanske kan väga upp det korta avståndet med så pass många mer leds?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Sitter själv och tittar på EXAKT denna. Dock funderar jag på hur det kan bli med en vägghängd TV i 50" klassen. Detta systemet kanske kan väga upp det korta avståndet med så pass många mer leds?

Vågar inte svara på det. Min står på stativ och ca ~15cm från väggen. Där funkar det iaf väldigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Def_Dog:

Jag köpte hem ett kit från eBay.

http://www.ebay.com/itm/90-LED-strip-AmbiBox-Lightpack-Boblig...

Det var kanske lite väl stort för en 50" TV men man kan ju välja att inte koppla in alla ledstrips. Är rätt nöjd, fick igång allt relativt smidigt med ambibox 2.1.4 där jag kör screen capture så fångar den allt som sker på skärmen.

Det tar ett tag att vänja sig vid att det lyser upp baktill på TV'n, man lägger rätt mycket fokus på att stirra i nederkant av TV'n istället konstigt nog.

Väl värt att veta om just det där eBay-kittet är att den 3M-tejpen som stripsen sätts fast med lossnar sjukt lätt, antingen så är tejpen kass eller så blir min TV för varm så jag rekommenderar er att införskaffa extra dubbelhäftande tejp. Sen vet jag heller inte om det olika bra kvalitet på LED-strips för jag kan känna att färgerna blir lite si och så, men det kan mer ha att göra med det faktum att min vägg bakom TV'n är ljust blå och inte kritvit som rekommenderat.

Annars var det iaf värt 600kr för att slippa mecka allt själv.

Du som redan äger detta kittet.
Jag undrar om varje led lampa har sin egen färg eller om hela "stripen" håller samma färg när man kör screencapture?

Permalänk
Medlem

philips har ju ambilight i flera utav deras tv apparater, har en själv (7108), kolla sista bilderna i mitt galleri på min profil så ser ni lite.

Visa signatur

New:| 4930k 6 core @ 4.4ghz | 16gb corsair platinum 1866mhz | Asus X79 Deluxe | sli 780 lightning | Cooler master v1000w+ | Corsair 540 air |

old:| i7 2600k @ 4.5ghz | 16gb Corsair Vengeance | MSI-P67A-GD65 | MSI GTX680 Lightning | Corsair TX650 | Fractal Design R3 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av riccoo:

Du som redan äger detta kittet.
Jag undrar om varje led lampa har sin egen färg eller om hela "stripen" håller samma färg när man kör screencapture?

Oj, bra fråga. Nu var det ett tag sedan jag körde det pga nå tjuvjävlar stal allt i mitt hem för någon vecka sedan men varje strip blir som en "kub" på skärmen som fångar allt som sker i just det området, så jag skulle nog säga att varje strip blir som en hel lampa. Men samtidigt kan du i programmet bestämma hur stort område/omfång en strip ska ha. Lite beroende på hur stor en strip är samt hur man själv vill uppleva bilden.

Det är bara att dra i hörnen på kuberna och göra dom större, som om du skulle markera något i typ utforskaren.

Lite luddigt svar men hoppas du fattar.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022

Någon som köpt som vet om det funkar med Windows 8.1? Vad jag kan se efter sökt lite på nätet så verkar det som FPSen verkar riktigt låg, under 10 FPS. Ändå med vettiga system. Är ambx bättre kodat som någon länkade till ovan? Än det medföljande programmet. Inte hört så mycket mer om detta projektet, men verkar gå att beställa på deras hemsida nu iallafall.
Har tänkt använda det mest för filmtittande, spel vekar ju funka sådär?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Någon som köpt som vet om det funkar med Windows 8.1? Vad jag kan se efter sökt lite på nätet så verkar det som FPSen verkar riktigt låg, under 10 FPS. Ändå med vettiga system. Är ambx bättre kodat som någon länkade till ovan? Än det medföljande programmet. Inte hört så mycket mer om detta projektet, men verkar gå att beställa på deras hemsida nu iallafall.
Har tänkt använda det mest för filmtittande, spel vekar ju funka sådär?

Sent svar men mitt eBay-kit funkar ihop med AmbiBox på Win 8.1

Prismatik är rent skit, funkar knappt på riktigt potenta system medan AmbiBox gör sitt jobb på budgetsystem.

Vill tillägga att tejpen har idag lossnat på allting, led-stripsen sitter inte kvar på TV'n, har varit tvungen att tejpa fast allt själv plus att själva dosan har lossnat från TV'n den med, så jävla sunkigt lim som de använt så allt bara lossnar av värmen. *suck* Men för övrigt funkar det ju bra

Permalänk
Medlem

Köpte Lightpack när det lanserades och hade en hel del fpsproblem, sedan försvann både tv och lightpack vid flytt.

Är det värt att köpa igen? Eller vad funkar bäst nufötiden? AmbilightHD?