Permalänk

Värt att vänta på Haswell-refresh?

Hej,

Sitter i dagsläget på burken i min signatur. Sedan moderkortet inte klarar av att förse min Fx-8320 med ström utan att VRM:erna brinner upp (och det inte finns några bättre matx moderkort) så tänkte jag gå över till Intel. Frågan är då om det är värt att vänta på Haswell refresh innan eventuell uppgradering?

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem

Om du avser att stanna i formfaktorn och du i övrigt känner att du klarar dig "för nu", så undervolta och/eller underklocka och vänta.
Känner du att du verkligen "måste ha något nytt", då köper du nu.

Jag hade lite småotur med kisellotteriet, men klarar ändå av att klocka upp min 4770K till 4.4GHz på luft, utan delid, i en byggnation som jag är tystnadsoptimerad.

Om du inte kommer att överklocka så finns det ingen vits att vänta, Haswell Refresh erbjuder troligen noll prestandavinster i övrigt då det är samma arkitektur utan en krympning.

Permalänk
Medlem

Som ovan sa, planeras det att klocka så kan de va värt att vänta. De kommer jag att göra iaf

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Medlem

Haswell-E kommer ju med 8-core kan ju vara värt att vänta på.
Sedan är frågan vilken budget du har tänkt.

Permalänk
Medlem

Varför inte testa köra fyra kärnor å volta ner å se om det funkar för dina behov så kanske det räcker till nästa generation kommer. Alternativt om det nu mot förmodan skulle släppas ett bättre kort till din CPU längre fram(man kan ju alltid önska)

Visa signatur
Permalänk

Haswell E blir det för mig iallafall.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Skrivet av krrjon:

Varför inte testa köra fyra kärnor å volta ner å se om det funkar för dina behov så kanske det räcker till nästa generation kommer. Alternativt om det nu mot förmodan skulle släppas ett bättre kort till din CPU längre fram(man kan ju alltid önska)

En fx-8320 flaskar tyvärr ett 280X i standarklocken. Hade tänkt överklocka, ja. Baserat på eras åsikter så känns det då värt att vänta.

Visa signatur

Bitfenix Shanobi Red. CPU: i5 4690K GPU: EVGA 970 Ram: 8GB 1600mhz. Lagring: Hyper X 256GB SSDSmartphone: Xperia Z3Macbook Pro Retina Late 2013

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gröngås:

En fx-8320 flaskar tyvärr ett 280X i standarklocken. Hade tänkt överklocka, ja. Baserat på eras åsikter så känns det då värt att vänta.

Jo det förstår jag, min FX-6300 flaskar mitt GTX 670 även klockad tyvärr.

Vad jag tänkte var att en klockad "fyrkärnig" 8320 bör driva på bättre i dom flesta spel än en oklockad åttakärnig 8320. Stänger du av fyra kärnor bör du komma upp till 4-4.2GHz med lägre Vcore än en 8320 original

Då många spel trådar "dåligt" så ska det ju räcka ett litet tag kanske?

Visa signatur