Snabbtitt: Das Keyboard Model S och Filco Majestouch 2

Permalänk
Medlem

En fråga bara, ni som vet lite mer . Är Filcos Ninja och Majestouch samma i grund och botten är det bara layouten på tangenterna som skiljer dom båda åt?

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk

Mitt Filco är perfekt (om man inte har behov av mediaknappar)... nuf said.

Permalänk
Medlem

Sådär köpte mig ett Filco Maje Ninja Tenkeyless från UK nyss Blir att flytta över Daskeyboard Ultimate S till jobbet.

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tuxsux:

En fråga bara, ni som vet lite mer . Är Filcos Ninja och Majestouch samma i grund och botten är det bara layouten på tangenterna som skiljer dom båda åt?

Det ska det vara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Extrapaj:

Det ska det vara.

Tackar, blir bara mer nyfiken på dessa. Jag är jättenöjd med mitt Qpad 80 med blå Cherrys ska testa Filcon med bruna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

OPERATIV: Win 10 pro
DATOR:En vattenkyld Intel i7 950 i ett CM HAF932+ ganska potent inre
Tangentbord/mus/musmatta Q-pad Ljud Edifier S530D
LUR: Lumia930

Permalänk
Medlem

Håller med till fullo, Costar stabs är överlägsna. När ska sweclockers designa sitt egna tangentbord? Det är absolut inte svårt alls, det fixar ni lätt.

Visa signatur

HHKB Pro2 - HHKB Pro JP - IBM Model M SSK - Phantom - GH60 - LZ-GH - Raptor K1 - Ducky Shine3 TKL - Filco Majestouch2 Ninja

Permalänk
Medlem

Undrar om det finns någon som säljer Filcos handledsstöd för TKL i Sverige?

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quim:

Sådär köpte mig ett Filco Maje Ninja Tenkeyless från UK nyss Blir att flytta över Daskeyboard Ultimate S till jobbet.

Weird fick hem detta idag: http://www.keyboardco.com/keyboard/swedish-finnish-filco-ninj...
Har checkat Modellnumret på baksidan och det stämmer överens.
Jag har ett Daskeyboard Ultimate S som ska vara blå switchar, men mitt daskeyboard clickar mkt högre än detta Filco, mkt bättre feedback och mkt bättre tangenter....känner mig rätt besviken med filco t-bordet känns som jag måste ha fått fel t-bord eller nåt...

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk
Skrivet av Quim:

känner mig rätt besviken med filco t-bordet känns som jag måste ha fått fel t-bord eller nåt...

Ta bara bort någon keycap och kolla vad det är för färg på switchen?

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av simonwellander:

Ta bara bort någon keycap och kolla vad det är för färg på switchen?

Tog bort och kollade på både min das keyboard och denna just to make sure, blå på båda.

Däremot mailade jag till keyboardcompany & fann denna info: blå switchar = 60g tryck för att registrera en knapptryckning.

Daskeyboards pressure point map:

http://www.productwiki.com/upload/images/metadot_das_keyboard...

Så das keyboard har gjort ngt för att minska vissa tangenters pressure point & öka andra, de man skriver på är betydligt mkt lättare på das keyboarden..

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW

Permalänk

Löjl! Om de bryr sig om gamers så hugger de av numpaden. Om de bryr sig om kodare och proffsbloggare (lol) så hugger de av numpaden. Om de bryr sig om revisorer så behåller de numpaden. Bah!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk

Och dubbel-bah!

Visa signatur

[4790k@4.6]+[RTX 3070 OC]+[16GB]+[4x SSD]+[NZXT+700W Gold]+[Win7]+[2x Samsung SA27950D <3]+[Topre TKL]+[G403 Hero wired]+[HyperX Cloud Alpha S]+[KingKong 2 Pro]. ZBook 17 G5, Quadro P3200, Win11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har själv precis beställt några Ducky med PBT (Dye Sub + Engraved).

G2Pro TKL keyboard (Cherry MX Brown switches, Thick PBT dye-sub keycaps, CM Storm sleeved USB-cable):

60% Ducky Mini (Cherry MX Brown switches, PBT laser engraved keycaps):

Inte minsta tendens till att tecken försvinner på dessa Ducky so far (men återstår ju att se efter några års slitage).

Dock så är dye-sub:en på de tjocka PBT-tangenterna lite ojämna i trycket (lite olika tjocklek på bokstäverna/tecken ifrån en tangent till en annan), men grymt fina annars.

Gillar verkligen känslan i PBT-tangenter jämfört de vanliga i ABS, och i kombination med de som har dubbelt så tjock plast jämfört med normalt så är de grymt sköna. Rekommenderas varmt oavsett vilka brytare eller vilken tangetbordstillverkare man föredrar!

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Tacocat:

Älskar mitt Filco Majestouch 2.

Keycapsen är inte etchade utan de är printade, men de har ett skyddande coatinglager på sig så det går inte att jämföra i slitning mot de som inte har det.
Steelseries och ZOWIES celeritas som inte har någon coating slits mycket snabbare och samlar åt sig mycket mer skit på texten.

Oavsett så har jag köpt blanka svarta keycaps till mitt Filco för att få best of all worlds

Har samma erfarenheter, Steelseries 7g är ett mycket härligt tangentbord om det inte hade varit för de urusla tangenterna pga den bristfälliga ytan som du beskriver.

http://www.sweclockers.com/forum/56-kringutrustning/1187968-s...

Permalänk
Medlem
Skrivet av HolyFather:

Löjl! Om de bryr sig om gamers så hugger de av numpaden. Om de bryr sig om kodare och proffsbloggare (lol) så hugger de av numpaden. Om de bryr sig om revisorer så behåller de numpaden. Bah!

Under alla mina år har jag aldrig förstått mig på vad fördelen är med att köpa tangentbord utan numpads. På laptops är det en grej, att hålla ned storleken. Men till stationära, varför? Det är som att välja en iPhone 5S framför en Galaxy S4 eller HTC One bara för att iPhone saknar NFC. Visst, använder man inte funktionen är det inga problem, men att medvetet betala mer för en produkt för att välja bort passiv funktionalitet... why?

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Q4Rspwn:

Under alla mina år har jag aldrig förstått mig på vad fördelen är med att köpa tangentbord utan numpads. På laptops är det en grej, att hålla ned storleken. Men till stationära, varför? Det är som att välja en iPhone 5S framför en Galaxy S4 eller HTC One bara för att iPhone saknar NFC. Visst, använder man inte funktionen är det inga problem, men att medvetet betala mer för en produkt för att välja bort passiv funktionalitet... why?

Storlek och ergonomi. Dvs minimera plats som det tar upp på skrivbordet och möjlighet att ha musen närmare (för högerhänta).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Q4Rspwn:

Under alla mina år har jag aldrig förstått mig på vad fördelen är med att köpa tangentbord utan numpads. På laptops är det en grej, att hålla ned storleken. Men till stationära, varför? Det är som att välja en iPhone 5S framför en Galaxy S4 eller HTC One bara för att iPhone saknar NFC. Visst, använder man inte funktionen är det inga problem, men att medvetet betala mer för en produkt för att välja bort passiv funktionalitet... why?

Det går ju alltid att köpa en lös numpad om man får behov av numpad-delen av tangentbordet.

För egen del har jag nog gärna numpad till vänster om tangentbordet, och mus till höger om tangentbord. När det väl är dags att köpa ett nytt tangentbord så blir det troligen den lösningen jag väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Storlek och ergonomi. Dvs minimera plats som det tar upp på skrivbordet och möjlighet att ha musen närmare (för högerhänta).

mvh,
martin

Skrivet av anders190:

Det går ju alltid att köpa en lös numpad om man får behov av numpad-delen av tangentbordet.

För egen del har jag nog gärna numpad till vänster om tangentbordet, och mus till höger om tangentbord. När det väl är dags att köpa ett nytt tangentbord så blir det troligen den lösningen jag väljer.

Alright, det gjorde det lite klarare. Spelar en hel del GW2 emellanåt, och på trading post blir det lätt till att använda numpaden med högerhandens fem fingrar, fast det kanske bara är en vanesak. Blev tokig på mitt minitangentbord jag hade ett tag för att prova på känslan med ett mindre sådant, innan jag köpte mitt MK-85 jag precis bytt bort.

Visa signatur

i7-3930K @stock | Fortfarande tillräcklig, slänger ut Windows nästa år

Permalänk
Medlem

Ägt mitt filco majestouch i ca tre år, känns likadant fortfarande, sjukt stabilt och jag älskar att skriva på det!

Kan inte bli bättre imo.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mannen99:

Ägt mitt filco majestouch i ca tre år, känns likadant fortfarande, sjukt stabilt och jag älskar att skriva på det!

Kan inte bli bättre imo.

Hur har tangenterna på din hållit? Av någon underlig anledning så har WASD-tangenterna blivit rätt nötta men övriga tangenter ser dock bra ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Hur har tangenterna på din hållit? Av någon underlig anledning så har WASD-tangenterna blivit rätt nötta men övriga tangenter ser dock bra ut.

Inga problem för min del, o jag spelade CS de två första åren jag hade det. inte mycket spelande nu på sista året, köpte dock extra tangenter, så kör med dem utan text på sedan det var nytt.

Kan se om jag hittar WASD i förrådet, om du är intresserad av dem? skicka pm isf.

Visa signatur

- - - - S.T.A.L.K.E.R FAN - - - -

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av mannen99:

Inga problem för min del, o jag spelade CS de två första åren jag hade det. inte mycket spelande nu på sista året, köpte dock extra tangenter, så kör med dem utan text på sedan det var nytt.

Kan se om jag hittar WASD i förrådet, om du är intresserad av dem? skicka pm isf.

Menar du blanka tangenter eller sådanna där texten inte står ovanpå tangenten utan på framsidan?

Tack för erbjudandet men det lutar mot att bli ett köp av mer tåligare tangenter framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Tack för erbjudandet men det lutar mot att bli ett köp av mer tåligare tangenter framöver.

Filco har grym kvalitet på sina tangentbord (tom lite bättre än Ducky gällande hårdvaran och grundkonstruktionen). Vad de nästan alltid fallerar på är ibland lite gällande firmware (vissa typiska buggar när man använder modifieringstangenter i olika kombinationer), men framförallt kvaliteten på tangenttopparna som ofta är riktigt usel för den här prisklassen.

Det positiva är att de dock är väldigt enkla att byta ut som du är inne på. Byter du till en uppsättning med PBT-tangenter på ditt Filco M2 så får du ett fantastiskt bra tangentbord i slutändan.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av martinot:

Filco har grym kvalitet på sina tangentbord (tom lite bättre än Ducky gällande hårdvaran och grundkonstruktionen). Vad de nästan alltid fallerar på är ibland lite gällande firmware (vissa typiska buggar när man använder modifieringstangenter i olika kombinationer), men framförallt kvaliteten på tangenttopparna som ofta är riktigt usel för den här prisklassen.

Det positiva är att de dock är väldigt enkla att byta ut som du är inne på. Byter du till en uppsättning med PBT-tangenter på ditt Filco M2 så får du ett fantastiskt bra tangentbord i slutändan.

mvh,
martin

Jo, jag gillar verkligen detta tangentbord. Inköpt från England hösten 2011 och då fanns det typ bara denna och Zowies Celeritas med bruna brytare. Riktigt trevligt att intresset för tangentbord med mekaniska brytare ökat, utbudet idag i svenska (web)butiker är riktigt imponerande. Filco finns ju till och med att köpa.

Några buggar har jag själv inte märkt av men slitaget. Instämmer med dig om att det är låg kvalitet på de medföljande tangenter och det blir helt klart att byta ut dessa. Nu lär inte detta tangentbord åldras lika bra som exempelvis IBM's Model M-tangentbord men 10 år med PBT-tangenter vore nog inte helt orimligt.

Har du något förslag på ställe som säljer passande PBT-tangenter btw?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Har du något förslag på ställe som säljer passande PBT-tangenter btw?

Väntar själv på att detta kit ifrån Ducky Nordic skall nå svenska ÅF:
"Ducky thick PBT 109 keycap set Blue & Dark Grey nordic dyesub engraved".

Är påväg ifrån Taiwan till Finland just nu, och kommer även i ett par variationer till:

Ducky thick PBT 109 keycap set Cream Cheese & Green nordic dyesub
Ducky thick PBT 109 keycap set White blank
Ducky thick PBT 109 keycap set Blue & Dark Grey blank
Ducky thick PBT 109 keycap set Cream Cheese & Green blank

Dessa är riktigt bra då det är tangenter i lite tjockare PBT (har ett par Ducky-bord med dessa som kom förra året) och kommer förmodligen att passa perfekt på ditt Filco. Det som inte varit perfekt tidigare är trycket rent estetiskt. Även om det är grymt hållbart över tid (Dyesub som gamla IBM-brädor), så har det tidigare varit lite ojämnt tryck.

Kommer nog själv att skaffa de som är "engraved", dvs lasergraverade. Hoppas på att Inet och Webhallen tar in dessa.

Annars så får jag beställa ifrån Teraset i Finland: https://www.teraset.net/ducky.php. Tyvärr rätt dyr frakt över gränsen till Sverige (200-250 kr per paket) så hoppas på svenska ÅF här.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Kör på Topre Realforce och har inte ångrat det en sekund, trots det höga priset! Dyrare än Filco, och en lite annorlunda känsla, men en ännu högre känsla av byggkvalite etc.

(Sålde dock mina click clacks i ett svagt ögonblick ;O)

Visa signatur

MSI P67A GD55 | Intel i5 2500 3.3 | Gigabyte GTX 760 Windforce 3X | 8gb A-Data 1333 | Intel 320 SSD 120GB (+ misc storages drives...) | Fractal Design R3 Arctic White | Logitech G700 | Qpad Heaton XXL | Dell U2412M | Topre Realforce 88UB | Focusrite Scarlett 2i2 | Sennheiser HD-650

Permalänk
Medlem

Tips, nu har nya tjocka PBT caps ifrån Ducky inkommit!

Finns på finska Teraset, och kommer strax till Inet och Webhallen. Som vanligt är nog tillgången ganska begränsad.

  • Cream cheese & Green nordic dyesub

  • Cream cheese & Green blank

  • Blue & Dark grey nordic engraved

  • Blue & Dark grey blank

  • White blank

https://www.teraset.net/ducky.php

http://www.inet.se/produkt/6607039/ducky-thick-pbt-109-keycap-set-b-dg-nordic-engraved

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], W10: Surface Book 3 15" [Core i7/GTX1660Ti/32/512GB], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Jag kör Filco Majestouch 2 ninja tenkeyless med blåa brytare och det finns inga andra tangentbord för min del. Har testat Ducky Shine 3 men blev yr i huvudet av led-belysningen även om jag minskade styrkan, i övrigt ett bra tangent bord. QPAD MK-80 är inget att ha då jag fick hem 2st som var trasiga. Ena hade icke fungerande usb hub och på den andra så fastnade tangenterna nedtryckt. I övrigt ganska plastig om man jämför med ducky och filco. Filco har en kvalitetskänsla som inte går att beskriva. Glöm inte smörja stabilisatorerna för att få ännu mer Clicky-Clack känsla

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av delidana:

Jag kör Filco Majestouch 2 ninja tenkeyless med blåa brytare och det finns inga andra tangentbord för min del. Har testat Ducky Shine 3 men blev yr i huvudet av led-belysningen även om jag minskade styrkan, i övrigt ett bra tangent bord. QPAD MK-80 är inget att ha då jag fick hem 2st som var trasiga. Ena hade icke fungerande usb hub och på den andra så fastnade knapparna nedtryckt. I övrigt ganska plastig om man jämför med ducky och filco. Filco har en kvalitetskänsla som inte går att beskriva. Glöm inte smörja stabilisatorerna för att få ännu mer Clicky-Clack känsla

Varför stängde du inte bara av belysningen på Duckyn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Omitron:

Varför stängde du inte bara av belysningen på Duckyn?

Det gjorde jag direkt det var inte anledningen till att jag inte köpte ducky. Filcon kändes helt enkelt mycket bättre. Som sagt ducky gör bra tangentbord.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | 16GB Corsair Vengeance Rgb Pro 3600MHz | MSI B450M Mortar Max | MSI 5700 XT OC Evoke | Corsair SF600 V2 | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Crucial MX100 512GB | HHKB 2 Pro Type-S | SteelSeries Rival 310 | HP ZR30W |