Permalänk
Medlem

Noctua NH-U12P SE2 på en intel i7 4400k

Hej,
Det är så att jag precis satte dit en ny Noctua NH-U12P SE2 på min intel i7 4400k.

Det är ju som ni vet en gummibussning på fästet och som att jag har socket 1150 så stog det inte i instruktionerna om den skulle vara kvar eller inte på själva fästet?
Det stod att en annan modell av socket skulle man ta av den på, jag tyckte det blev lite tight med den på så jag tog av den kommer det paja mitt moderkort nu?

Jag skruvade alla skruvarna tills det tog stopp och drog inte en millimeter till utom låt det vara så.

Grejen är att min CPU fläkt uttag verkar endast kunna styra hastigheterna på PWM (?) 4-pins fläktar och inte 3-pins fläktar, så man lär köpa PWM fläktar för just nu så kör fläktarna på 1300rpm konstant och så vill jag inte ha det.

Jag har gjort ett stresstest iofs bara i 5min men då gick CPU:n upp till max 60c antar att det är bra?
Den är ej klockas men när jag satte i mina 1600mhz minnen så gick CPU upp till 3,9GHZ av någon anledning.

Är det en bra tmp? Kan även berätta att det är Ubuntu server på den då det är en server och står i min garderob.

Kanske inte så smart att starta tråden utan kort på allt, men kan inte ta kort förens imorgon men av det lilla ni vet just nu vad tror ni?
Är det bra temperaturer? Blev lite besviken om jag skall vara ärlig trodde den skulle gå ner mer.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig hört talas om en i7 4400k men på en haswell så är ganska bra

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk

Det står att du ska ta bort gummigrejen på 1156 och samma sak gäller även 1155 och 1150.

Du borde fått med både "low-noise" och "Ultra low-noise" adaptrar till fläktarna som sänker varvtalet på fläktarna.

60 grader under load är nog ganska normalt, Speciellt eftersom den står inne i en garderob.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Kolla styrningen med SpeedFan. Kan styra icke PWM fläkt och skapa kurvor osv. precis som med en PWM fläkt men det kanske inte kommer funka för dig. Värt och testa i alla fall.

Permalänk
Medlem

Stressade den max och max tempel ligger på 63c vilket bör anses normalt eller?

Kan erkänna att jag tog endast vanligt papper med när jag tog bort den gamla pastan och jag tog med fingrarna på kylplattan så det blev fingeravtryck.

Kan nog få ner tempel lite mer om jag gör om allt, osäker om kylpastan som finns kvar i tuben räcker dock va inte så mycke man fi k med.

Kanske ska beställa någon bättrepasta senare?

Inte kan datorn ta skada av mitt pillande med fingrarna och att jag torkade av med papper bara.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V

Permalänk
Skrivet av Calby:

Stressade den max och max tempel ligger på 63c vilket bör anses normalt eller?

Kan erkänna att jag tog endast vanligt papper med när jag tog bort den gamla pastan och jag tog med fingrarna på kylplattan så det blev fingeravtryck.

Kan nog få ner tempel lite mer om jag gör om allt, osäker om kylpastan som finns kvar i tuben räcker dock va inte så mycke man fi k med.

Kanske ska beställa någon bättrepasta senare?

Inte kan datorn ta skada av mitt pillande med fingrarna och att jag torkade av med papper bara.

Det är ingen fara att ta på själva kontaktytan även om det är bra att försöka hålla den ren, Men är du säker på att du inte använder för mkt kylpasta? Tuben man får med när man köper en Noctua kylare är ju ganska stor (1.4ml) vilket ska räcka till minst 15 st kylarbyten.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av H4nsson:

Det är ingen fara att ta på själva kontaktytan även om det är bra att försöka hålla den ren, Men är du säker på att du inte använder för mkt kylpasta? Tuben man får med när man köper en Noctua kylare är ju ganska stor (1.4ml) vilket ska räcka till minst 15 st kylarbyten.

NJA tog inte så mycket som ett riskorn i mitten, ska göra om allt senare idag tänkte pröva att dra riskornet lite så som dom rekommenderar för flerkärninga, återkommer med resultat.

Lär ändå ta bort kylaren så jag kan sätta i flera ram minnen.

Har inhandlat kemisk bensin så nu ska jag nog få rent allt bra.

Visa signatur

Supermicro X9SRI-F | Xeon E5-2690 v2 | 128GB 1600MHz RDIMM | Dell Perc H200 (9211-8i IT) | Windows Server 2016 DataCenter med Hyper-V