Permalänk
Medlem

För höga temperaturer CS:GO, hjälp!

Tjena, min gamla datorburk är lite speciell. Har haft den i snart 9 år men har fortfarande 120 fps i CS:GO vid max upplösning. (Dock "bara" typ 5 år gammalt grafikkort.) Jag har inte helt listat ut ifall det faktiskt är överhettning som är problemet, men moderkortet börjar gnälla efter ett tag i CS:GO(eller andra nyare, tyngre spel) och min CPU temp åker hela vägen upp till 75c.

Dock sänkte jag allt förutom just upplösningen för att min CPU blir alldeles för varm. Dock förstår jag inte till fullo varför detta händer.

Läste att CS:GO är ett mycket CPU tungt spel, varför jag antar att den blir varm, men varför så här varm? Känns som det borde börja hacka istället för att flyta helt och överhettas?

Min datorkylning är rätt kraftfull, vilket antagligen är en av anledningarna till att det hållt så länge, ligger nog på under 1 öre/speltimme i totalkostnad vid det här laget... Har 1x120mm i fronten, 1x 360mm i dörren(enorm), 2 utblås i bakdelen, och grafikkortet forslar ut sin egen luft.

Så jag undrar, vad bör jag göra? Finns det något att göra? Jag är student så jag har absolut inte råd med en ny burk och vågar heller inte köpa ett uppgraderingspaket då min Nätdel(Corsair 520w) även den är 9 år gammal.

Tacksam för svar
/Gammal medlem.

EDIT: Rensade ut allt damm från CPU-kylare och övriga burken. Gjorde inget även fast där var en del damm...
EDIT2: Bör nog nämna att jag har sänkt upplösningen även den till lägsta och allt annat till lägsta men det spelade ändå ingen roll för temperaturen...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

Tjena, min gamla datorburk är lite speciell. Har haft den i snart 9 år men har fortfarande 120 fps i CS:GO vid max upplösning. (Dock "bara" typ 5 år gammalt grafikkort.) Jag har inte helt listat ut ifall det faktiskt är överhettning som är problemet, men moderkortet börjar gnälla efter ett tag i CS:GO(eller andra nyare, tyngre spel) och min CPU temp åker hela vägen upp till 75c.

Dock sänkte jag allt förutom just upplösningen för att min CPU blir alldeles för varm. Dock förstår jag inte till fullo varför detta händer.

Läste att CS:GO är ett mycket CPU tungt spel, varför jag antar att den blir varm, men varför så här varm? Känns som det borde börja hacka istället för att flyta helt och överhettas?

Min datorkylning är rätt kraftfull, vilket antagligen är en av anledningarna till att det hållt så länge, ligger nog på under 1 öre/speltimme i totalkostnad vid det här laget... Har 1x120mm i fronten, 1x 360mm i dörren(enorm), 2 utblås i bakdelen, och grafikkortet forslar ut sin egen luft.

Så jag undrar, vad bör jag göra? Finns det något att göra? Jag är student så jag har absolut inte råd med en ny burk och vågar heller inte köpa ett uppgraderingspaket då min Nätdel(Corsair 520w) även den är 9 år gammal.

Tacksam för svar
/Gammal medlem.

EDIT: Rensade ut allt damm från CPU-kylare och övriga burken. Gjorde inget även fast där var en del damm...
EDIT2: Bör nog nämna att jag har sänkt upplösningen även den till lägsta och allt annat till lägsta men det spelade ändå ingen roll för temperaturen...

Dold text

hur rensade du ut damm ur datorn?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

byt cpu kylare ?
kylpasta mellan processorkylaren och processorn har du bytt denna ?

http://www.inet.se/produkt/6911680/zalman-cnps7x-led?utm_sour...

eller bara kylpasta ?
http://www.inet.se/produkt/5321749/arctic-cooling-mx-4-kylpas...

fraktfritt är det bara lägga till i kundvagnen
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Sänk max fpsen, mitt kort gick ner från 70 till ca 45 grader. Och cpun droppa markant i temperatur med.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:
Dold text

hur rensade du ut damm ur datorn?

Jag pillade bort i princip allt damm från CPU-kylaren med fingrarna, lyckades även komma ner och pilla med ett smalt gummiband för att dra ut eventuella kvarlevor mellan de spretiga flänsarna. Sen dammsög jag resten med plastmunstycke.

Skrivet av mini-z1994:

byt cpu kylare ?
kylpasta mellan processorkylaren och processorn har du bytt denna ?

http://www.inet.se/produkt/6911680/zalman-cnps7x-led?utm_sour...

eller bara kylpasta ?
http://www.inet.se/produkt/5321749/arctic-cooling-mx-4-kylpas...

fraktfritt är det bara lägga till i kundvagnen
http://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Frågan är ifall det skulle spela någon roll? Blir kylpasta gammal? Fläkten kör på som den alltid gjort, låter som ett jetplan men det struntar jag i, gamear bara på datorn ändå.

Skrivet av NatureBoyyy:

Sänk max fpsen, mitt kort gick ner från 70 till ca 45 grader. Och cpun droppa markant i temperatur med.

Försökte, sänkte från 300 till 60, men spelade ingen roll tyvärr :/

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

Sen dammsög jag resten med plastmunstycke.

detta gjorde du när kylaren var bortplockad från datorn eller hur?

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

detta gjorde du när kylaren var bortplockad från datorn eller hur?

Nope, men det var ingen risk för statisk elektricitet. Plastslang, plastmunstycke, jag höll i ett element och tog ut all el ur datorn först. (Dra ut sladden och försöka trycka igång den.)

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

Nope, men det var ingen risk för statisk elektricitet. Plastslang, plastmunstycke, jag höll i ett element och tog ut all el ur datorn först. (Dra ut sladden och försöka trycka igång den.)

Plastslang, plastmunstycke är det som skapar ESD
har du inte gjort det med PVC rör och päls i skolan hur enkelt som helst.

Element ? du kan lika gärna hålla i en banan. det är potentialen mellan dig/dammsugaren & datorn. har inget med jordat att göra.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

Plastslang, plastmunstycke är det som skapar ESD
har du inte gjort det med PVC rör och päls i skolan hur enkelt som helst.

Element ? du kan lika gärna hålla i en banan. det är potentialen mellan dig/dammsugaren & datorn. har inget med jordat att göra.

Aja, hur som haver blev det inget annorlunda av det, inga gnistor eller statisk spänning eller whatever det kallas. Vad har det ens att göra med min frågeställning? Lär ju inte vara "ESD" som gör CPUn varmare, eller?

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zoxx0:

Aja, hur som haver blev det inget annorlunda av det, inga gnistor eller statisk spänning eller whatever det kallas. Vad har det ens att göra med min frågeställning? Lär ju inte vara "ESD" som gör CPUn varmare, eller?

Du hade tur att datorn startade igen efter dammsugningen då det skapar väldigt mycket esd. Montera om cpu kylaren och ny kylpasta.

Permalänk
Skrivet av Zoxx0:

Aja, hur som haver blev det inget annorlunda av det, inga gnistor eller statisk spänning eller whatever det kallas. Vad har det ens att göra med min frågeställning? Lär ju inte vara "ESD" som gör CPUn varmare, eller?

ja kommenterade inte att Cpu går varm utan att du rengör på ett riskabelt sätt.

med så gamla komponenter gör det ju knappt något fortsätt använd dammsugare om du tycker det är OK

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Master of Overkill

Ja för ESD ser man ju :/

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av jonatan80:

ja kommenterade inte att Cpu går varm utan att du rengör på ett riskabelt sätt.

med så gamla komponenter gör det ju knappt något fortsätt använd dammsugare om du tycker det är OK

Jaha ok, trodde du menade det hade något med temp att göra...

Skrivet av tvelander:

Ja för ESD ser man ju :/

Nope, men skitsamma nu, inget gick sönder.

Tack för tipsen alla, får väl ta å köpa nytt när jag kan...

Visa signatur

| 5950x | G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB 3600mhz cl 16 | x570 Aorus Master | 3080 Aorus Master | Gigabyte Aorus NVMe Gen4 M.2 2280 | Fractal Design Define 7 XL | Corsair H115i Pro XT | Corsair HX1000i 1000W |

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Zoxx0:

Jaha ok, trodde du menade det hade något med temp att göra...

Nope, men skitsamma nu, inget gick sönder.

Tack för tipsen alla, får väl ta å köpa nytt när jag kan...

Du vet att ESD kan hända efter 3 månader 1 år 2 år

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Inaktiv

Det kan vara ESD som orsakat detta men inte visat sitt avtryck tidigare, enligt vad teorierna kring ESD säger.. Jag är väl en aning skeptisk till att ESD är så farligt men det beror väl på i vilka mängder osv så jag ska inte säga för mycket. Tycker dock att det är ännu ett bevis att det inte är så farligt som folk tror då du ändå klarat dig i 9år (ja, jo, jag är medveten om att det är skillnad mellan dagens produkter och dåtidens).
Från en snabb sökning så skall maxtemperaturen vara just 70-75, detta tyder väl på att något gått snett, gör som ovan sagt och byt kylpastan, följ guider för hur du gör detta då det ska tvättas med särskilda vätskor och att man inte inte skall pilla överallt osv. Kommer inte någon med den magiska lösningen så får du helt enkelt sänka volten, alltså klocka ner processorn så att den inte blir så varm.