Gigabyte visar Waterforce – vattenkylning för grafikkort

Permalänk
Melding Plague

Gigabyte visar Waterforce – vattenkylning för grafikkort

Komponentmakaren Gigabyte tar klivet från Windforce till Waterforce, vilket innebär en ambitiös vattenkylningslösning med förmågan att kyla upp till tre högpresterande grafikkort.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Såg inte alltför smidig eller snygg ut.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

5800X 6800XT 32GB DDR4

12 Pro

Permalänk

April April?

Fult som stryk i alla fall

Visa signatur

Microalus ı Phenom II 1090T ı GTX 680 ı 970M Pro ı Corsair HX750 ı Corsair XMS3 8GB ı TX3 Evo ı Toshiba HDD

Permalänk
Medlem

Om det tar sig ur projekt stadiet och ut till konsumenterna så äter jag upp all plast på mitt NZXT H2 chassi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Om det tar sig ur projekt stadiet och ut till konsumenterna så äter jag upp mitt plast NZXT H2 chassi.

Nästan så att jag hoppas att det tar sig vidare

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Medlem

Var nog det fulaste jag sett ,ska man gissa att det sitter pumpar från en dansk utvecklare i detta system(som på alla andra slutna vattenkylningskretsar(nästan)) måste säga att motiveringen att bygga en egen lösning med lösa vattenkylningskomponenter bara stiger när man ser en sak som denna.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem

Kompatibelt med CoolerMaster HAF Stacker...?

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

vatten system.

Skrivet av Ase:

Var nog det fulaste jag sett ,ska man gissa att det sitter pumpar från en dansk utvecklare i detta system(som på alla andra slutna vattenkylningskretsar(nästan)) måste säga att motiveringen att bygga en egen lösning med lösa vattenkylningskomponenter bara stiger när man ser en sak som denna.

kul att höra... jag håller på med en lösning( tanke) som inte bara kyler utan sänker ner tempen till både cpu och vga. men har stött på lite problem och kanske kan tänka mig att ta imott hjälp med el lösningen. och allt deta skall få plats i en eller två 5,25tums plats ev på insidan av shassit. så man inte ser skiten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

som inte bara kyler utan sänker ner tempen till både cpu och vga

Vad är skillnaden på att kyla och sänka ner temperaturen?

Permalänk
Medlem

Årets kabeldragning!

Visa signatur

r_wateralpha 0.3

Permalänk
Medlem

Undrar om det inte kan bli som så att i _Framtiden_ innehåller chassin redan en integrerad kyllösning så som vatten.
Ungefär som det finns några chassin som redan har värmeledningsrör från processorn till chassit.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk

Gigabyte Headcrab fast för PCn.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Medlem

Lär dyka upp mer och mer av dessa lösningar. Jag gillar idén då många inte vill/vet hur man gör etc.
Fast de får nog jobba lite på designen och kabeldragningen...jösses! GhettoMod 3.0

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Kunde de inte tagit ett bättre chassie så de fått det lite mer cleant?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem

Snyggare och förmodligen även billigare att göra det själv.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mimematis:

Om det tar sig ur projekt stadiet och ut till konsumenterna så äter jag upp all plast på mitt NZXT H2 chassi.

Haha då får du spela in video så vi får njuta av dig tutta plast gud va ja hoppas det kommer ut till oss "vanliga"

Visa signatur

§1. Aldrig jag som börjar att har fel eller gjort något fel. §2 Skulle det mot förmodan vara så se §1

Permalänk

Wow, det där var ingen liten pjäs! Och som sagt, årets kabeldragning...

Permalänk
Medlem

Haha jag hade lätt köpt en ifall det fanns, ascoolt ju

Visa signatur

The game | Fraktfritt Inet

Ebolaexpressen är under uppbyggnad, sleeve och 240 rad i ett Silverstone SG05B

Permalänk

Känns som en mycket bättre idé att bara släppa ett chassi med integrerad vattenkylning.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Varit bättre om dom gått hela vägen och gjort ett helt chassi med detta inbyggt, och på ett snyggare sätt...

Tillbaka till kompressorkylningsdagarna, fast då var det snyggare designat
http://www.sweclockers.com/recension/67-asetek-vapochill-ligh...

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk
Medlem

Vad får man om man korsar en headcrab med Sentinels från Matrix?

6 separata slangar från radiatorpaketet till grafikkorten blir ju bara för rörigt. Vore ju bättre om de kunde köra en slang med tre vattenblock, som man brukar göra när man knåpar ihop vattenkylningen själv. Sen skulle de behöva tona ner designen lite på radiatorn, den är stor nog som den är, försök göra den lite diskret...

Med det sagt så är det ju inte en helt korkad idé, ska man köra tre grafikkort blir det trångt, varmt och högljutt med luftkylning, och alla vill inte bygga sin egen loop. Bör ju gå att göra ett rimligt paketpris också.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk

Kan någon photoshoppa andra bilden ihop med Chtulhu?

Visa signatur

Spelburk: R7 5700X | 5700 XT | 32GB RAM | MSI B350M PRO-VDH

Permalänk
Medlem

Ska faktiskt bli intressant och se färdiga resultatet, även om den är bland det fulaste som lämnat prototyp-verkstaden.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

EVGA RTX 3080 / 5800x / Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI / Ballistix 32GB 3200mhz / Corsair SF750 750W / Gigabyte 48" AORUS FO48U OLED 4K 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Helge200:

kul att höra... jag håller på med en lösning( tanke) som inte bara kyler utan sänker ner tempen till både cpu och vga. men har stött på lite problem och kanske kan tänka mig att ta imott hjälp med el lösningen. och allt deta skall få plats i en eller två 5,25tums plats ev på insidan av shassit. så man inte ser skiten

Vad har du tänkt göra peltier, vatten-vatten kylare (kyla med externt vatten) eller compressor?

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Vad får man om man korsar en headcrab med Sentinels från Matrix?

6 separata slangar från radiatorpaketet till grafikkorten blir ju bara för rörigt. Vore ju bättre om de kunde köra en slang med tre vattenblock, som man brukar göra när man knåpar ihop vattenkylningen själv. Sen skulle de behöva tona ner designen lite på radiatorn, den är stor nog som den är, försök göra den lite diskret...

Med det sagt så är det ju inte en helt korkad idé, ska man köra tre grafikkort blir det trångt, varmt och högljutt med luftkylning, och alla vill inte bygga sin egen loop. Bör ju gå att göra ett rimligt paketpris också.

Det e troligen för denna är byggd för tre grafikkort och innehåller 3 pumpar, 3 radiatorer och 3 fläktar.
Skulle dem släppa denna så kanske dem släpper för duo och/eller singelkort också och dem lär ju vara mindre då och med färre slangar!

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

En stor radiator, en bra pump och 3 seriekopplade kylblock. Varför skulle det fungera sämre för dessa än för andra?

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Discokungen

"Waterforce" rullar inte direkt av tungan. Skönt att det blir lite mer vanligt med vattenkylning till GPUer, trots att det är färdiga kit. Att få ner ljudnivån på GPU var anledningen till att jag började med vattenkylning. Det funkar finfint när man spelar! Skönt att slippa högre ljudnivå än annars.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Det e troligen för denna är byggd för tre grafikkort och innehåller 3 pumpar, 3 radiatorer och 3 fläktar.
Skulle dem släppa denna så kanske dem släpper för duo och/eller singelkort också och dem lär ju vara mindre då och med färre slangar!

Jo, naturligtvis, men jag menar att det vore bättre med en pump, en radiator och tre kylblock. Eller varför inte göra en komplett lösning påengång med 4 kylblock, så får man ett för CPU'n också. Slangarna mellan grafikblocken behöver ju inte vara särskilt långa, så räcker det med en slang som är upp och vänder i radiatorn.

Visa signatur

Huvuddator: Ryzen 2700X EK HF vattenblock|32GB|RTX 3080 Alphacool Eisblock, 280 + 420 rad.
Server: AMD 3850|16GB|~3,5TB HDD|360 rad
Lullull: Rift+Touch|HOTAS Warthog|G27|PS5|Switch OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyne:

Jo, naturligtvis, men jag menar att det vore bättre med en pump, en radiator och tre kylblock. Eller varför inte göra en komplett lösning påengång med 4 kylblock, så får man ett för CPU'n också. Slangarna mellan grafikblocken behöver ju inte vara särskilt långa, så räcker det med en slang som är upp och vänder i radiatorn.

Gissar att det är för att dom använder aseteks lösning med 1 pump 1 radiator,2 slangar per grafikkort svårt att förstå vitsen med detta, kör en bättre pump grövre slang bättre kylblock koppla allt i en krets perfekt, men är väl för att det ska vara enkelt för slutanvändare

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Inaktiv

Den intressantaste kylningsnyheten jag sett på länge, ska bli kul att se ev. tester mm.