Permalänk
Medlem

Intel Premium gamer problem!

Tjena,

Jag köpte en intel premium gamer på komplett och fick hem den idag (https://www.komplett.se/pc-i-delar-intel-premium-gamer/783617...)
Kopplat ihop grejjerna men vill inte starta? Följt manualen till punkt och pricka, men får inte igång burken. Lyser dock en grön lampa på moderkortet när jag har ström, så min gissning är att jag kopplat något fel? Någon som är mer kunnig än mig, ge mig lite funderingar!
Tack på förhand! /Martin

Permalänk
Medlem

kopplat in alla sladdar rätt? kolla extra vid 8 pin kontakten (långt upp till vänster) eller 24 pins kontakten (till höger om RAM minnena)

Permalänk
Medlem

ta en bild på insidan av datorn så man ser vad du har kopplat in osv

Posta den här sen så får du nog hjälp

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Kopplat in ström till gpu och cpu? Är startknappen kopplad rätt?

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Innan du gör något, kontrollera att distanserna är monterade & på rätt ställe! (mässings-skruvhål, typ i plåten mellan moderkortet & chassi)

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

Har försökt lösa det.. Men, datorn går igång när jag drar ut en sladd? Förstår ingenting. Ingen som råkar sitta på en liknande dator och kan ta en bild så att jag får se hur den är kopplad? Det är en liten vit sladd, har inte en aning om vad den heter.

Permalänk
Avstängd

Hur skulle det va om du tog en bild på din dators insida, så kanske vi kan se vad som är fel ?
För dina förklaringar och trådar/svar är av absolut ingen hjälp.

Visa signatur

Chassi: Coolermaster HAF XB PSU: Silverstone Strider 850W, MB: MSI Z87-G45, CPU: Intel I5-4670K @ 4,2Ghz (Corsair H100i), GPU: MSI GTX 970 Gaming RAM: Kingston HyperX 16Gb DDR3 1600Mhz, HDD: 2x Samsung F3 7200rpm 1TB, SSD: Samsung 830 series 128Gb, OS: Win 8.1, Skärmar: LG 55" FullHD & Dell 23'' UltraSharp U2312HM.

Permalänk
Medlem

http://fuskbugg.se/dl/D11VUv/dator.rar vet inte om detta hjälper. Säg till ifall ni vill ha en bättre bild på något.

http://fuskbugg.se/dl/2Puxkd/dator2.rar Bilderna blir inte bättre.

Permalänk

På bild 56 så ser det ut som om ena kabeln till powerknappen inte sitter i, bredvid den gröna lampen, koppla i de lösa sladdarna så kanske det funkar bättre!

Permalänk
Medlem

Testade utan någon förändring

Permalänk
Medlem

Har du kollat ramstickorna?.. tycker det ser ut o va lika danna slottar som på mitt asrock kort.. dom måste tryckas ner ordentligt i det hörnet du inte har en 'flärp' på .. o ja menar ordentligt (inte ha sönder hårt)

Editerar lite.. du skrev att datorn startar om du 'tar bort en vit sladd'.. jag ser inte den på bilderna?
Och sen (när du får igång den) så dra alla kablar bakom moderkorts plåten istl, dels e det smidigare och ser mkt snyggare ut (bara ett tips)

Visa signatur

Går Gött i Röört

Permalänk
Medlem

Du har glömt kablarna till ditt grafikkort (bild 60), du ska ha en 8-pins PCI-E & en 6-pins PCI-E

För att få datorn att starta måste du sätta i kablarna som är märkta med Power SW på korrekt ställe, borde synas/textat på adaptern (bild 56).

Visa signatur

CPU: Ryzen 3600 | RAM: 16GB (2x8GB) Crucial | MB: Gigabyte B550M AORUS PRO-P | GPU: RX 6700XT MERC 319 | Chassi: FD Arc mini R2 | PSU: CM700V | SSD: Gigabyte NVMe 1TB | Monitor: LG 27GN800 | Input: CM Quick Fire TK, Roccat Kone Pure Optical, Steam Controller | OS: Garuda Linux

Steam Deck har tagit över datorn :)

Permalänk
Medlem

Du har ju inte kopplat in strömmen till grafikkortet. (bild 0060).

Angående powerknappen så ser det ut som att den sitter som det ska. Enligt bild 0056 så sitter reset switchen nere till höger precis som den ska och det sitter en kontakt till vänster om den vilken borde vara power switch då Asus Q-connector är utformad så. Däremot så sitter reset switch åt fel håll, jag är inte säker på om det gör någon skillnad men texten borde vara nedåt.

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Aj då, trodde inte kablarna till grafikkortet behövdes? Behövdes inte på min förra dator, men ska testa tack!

Fungerade inte med sladd heller.. =/

Permalänk
Medlem

Har löst det nu, det var 3pin uttag men man skulle bara sätta uttaget på 2 av dem, tack till er som försökt hjälpa mig!

Permalänk
Medlem

3pin? Vad har du kopplat in i sys_fan?

Permalänk
Medlem

haha jadu, om jag ändå kunde hitta den, är riktigt dålig på att bygga datorer. Skönt att det är över

Permalänk
Medlem

läs manualen nästa gång

Visa signatur
Permalänk
Medlem

läste ju manualen, gick sådär men men, 10 timmar senare blev det iaf klart =D