Vilka sensorer hämtar moderkortet info från för PWM-fläktar? + fläktråd

Permalänk
Medlem

Vilka sensorer hämtar moderkortet info från för PWM-fläktar? + fläktråd

Hallå, har en tråd nystartad i grafikkortsdelen av forumet men tror ni i kylningsavdelningen är bättre på fläktar.

Jag behöver råd om fläktval med behov av effektivitet och tystnad. Jag ska kyla ett grafikkort med en "passiv" kylare som ser ut såhär

Accelero s1 Plus

och har fått rådet om att välja en fläkt med kombination av statiskt tryck och kapacitet för att skyffla luft. Alltså ett mellanting mellan en chassifläkt och en cpu-fläkt.

Jag har dessutom funderat på om det är någon idé att köra med PWMfläkt som kan öka eller minska varvtal vid behov, från vilka sensorer hämtar de flesta moderkort temps för fläktstyrning? läser moderkortet av tempen på gpu också eller bara på cpu?

Har någon tips på specifik fläktmodell från t. ex Noctua eller Be Quiet! eller Scythe eller bättre som skulle kunna lämpa sig för detta syfte?

Mvh Niklas

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Medlem

Grafikkortet känner av temperaturen på sig själv och styr fläkten också, ej moderkortet.

Med CPU så sitter sensorn i CPU och överför bara värden till moderkortet.

Flesta moderkort har dock en eller flera sensorer för att känna av temp, tex sensor för VRM modulen är vanligt, som sen kan styra en eller flera chassifläktar, via headers på moderkortet.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Grafikkortet känner av temperaturen på sig själv och styr fläkten också, ej moderkortet.

Med CPU så sitter sensorn i CPU och överför bara värden till moderkortet.

Flesta moderkort har dock en eller flera sensorer för att känna av temp, tex sensor för VRM modulen är vanligt, som sen kan styra en eller flera chassifläktar, via headers på moderkortet.

Så med andra ord så ska jag kolla om grafikkortet har en 3-pins eller 4-pinskontakt för fläkt och välja pwm eller ej efter det?

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Release:

Så med andra ord så ska jag kolla om grafikkortet har en 3-pins eller 4-pinskontakt för fläkt och välja pwm eller ej efter det?

Räcker inte att bara räkna pins, då det finns 4-pinskontakter som inte är riktig PWM.
Man måste läsa sig till hur det föreligger, med andra ord.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Räcker inte att bara räkna pins, då det finns 4-pinskontakter som inte är riktig PWM.
Man måste läsa sig till hur det föreligger, med andra ord.

Då får jag läsa på när jag kommer hem. Tack för tipsen.

Visa signatur

Moderkort: GIGABYTE B550 AORUS PRO V2 PSU: Corsair RM850X CPU: AMD Ryzen 5 5600X Kylare: NZXT Kraken Z53 GPU: MSI GeForce RTX 3080 GAMING Z TRIO 10G LHR RAM: G.Skill Trident Z 32GB (4x8GB) DDR4 / CL16 / 3200 MHz