h2o custom loop för första gången någonsin; ser det okej ut?

Permalänk
Medlem

h2o custom loop för första gången någonsin; ser det okej ut?

Hallå SweC!

För första gången skall jag ge mig på custom loop pga. att jag vill klocka mera på både grafikkort och processor.

Så min fråga är, är det något som fattas här under eller är det ay-okay?

Behövs det pluggar på radiatorerna också? - Frågan är löst, tack!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/6712432/h2oidator

Tack på förhand.

*tog bort 4 av 14 tidigare anslutningar då det inte behövdes, nå mer?
*tjockare radiatorer tillagt, kommer köra pnp på radiatorn i fronten och pull på radiatorn i toppen, allt det här i ett R4 chassi. Måste nog mäta för top-radiatorn då jag har för mig att när jag körde med bara pull på min vanliga H100i i toppen så är det lite tight med plats.
*ändrade om till "bara" 38mm rads pga. att jag vill hålla mig under 4kkr.
*tog EKs D5 pump+res på invändan av skribent längre ner i tråden.
*la till en anslutningsgänga ifall nu någon är paj i värsta fall.
*ändrade tillbaka till de feta radsen då jag slipper ha möjlighet till att slarva sönder skruvhålen.
*hamnade lite över 4kkr, vilket får gå helt enkelt.
*skall gå igenom vinklade anslutningar senare ikväll.

Varför inga fläktar finns med är för att jag har redan massvis.

Känns som att jag har fått ihop det ultimata 240x2 paketet nu, inga fler invändningar?

Behövs det en så kallad backplate till grafikkortet, eller är det bara för att det skall se bra ut?

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

Vad ska du med 14 anslutningar till? Får det bara till 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av iSw3de:

Vad ska du med 14 anslutningar till? Får det bara till 10

Satt och funtade på det också. Jag tänkte, äh vafan, mösha på. Man vet ju aldrig.

Så tio behövs bara. Det är bra, tar bort de överflödiga då

Behöver man pluggar på radiatorerna?

Permalänk
Medlem

Har du möjlighet att köra med tjockare radiatorer så gör det.

Visa signatur

"Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music."
-Kristian Wilson, Nintendo Inc, 1989

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tancoll:

Har du möjlighet att köra med tjockare radiatorer så gör det.

La till 2 stycken som är lite tjockare. Tack för input.

Permalänk
Medlem

Tjockleken på radiatorerna spelar liten roll, fler radiatorer och bättre fläktar betydligt mer.

Visa signatur

Snälla citera när ni svarar :D

Wololo

Permalänk
Medlem
Skrivet av Woods:

Tjockleken på radiatorerna spelar liten roll, fler radiatorer och bättre fläktar betydligt mer.

Heh, två rads får fan räcka för gpu/cpu känner jag. Kommer se så överdrivet ut annars i chassit. Däremot så köper jag nog 1 120 rad ifall det blir ett till 780.

Permalänk

Plugg brukar följa med till radiatorer och res osv. för att man ska kunna plugga de hål man inte använder.

Sen kör med destillerat vatten=Batterivatten(Biltema) blir billigare sen köper du.

http://www.coolingstuff.se/p/501/mayhems-biocide-10ml

Så kör jag

Sen kan du köra med färgad slang istället. Ops såg nu att du redan valt svart slang

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Plugg brukar följa med till radiatorer och res osv. för att man ska kunna plugga de hål man inte använder.

Tack!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Santrik:

Heh, två rads får fan räcka för gpu/cpu känner jag. Kommer se så överdrivet ut annars i chassit. Däremot så köper jag nog 1 120 rad ifall det blir ett till 780.

Se överdrivet ut? Är det inte viktigare hur det kyler än hur det ser ut?

Visa signatur

///M4

Permalänk

Vad har du för chassi för lite vinklade anslutningar kan vara bra att ha när man bygger typ 45 och 90 graders vinklar.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av hoski:

Se överdrivet ut? Är det inte viktigare hur det kyler än hur det ser ut?

Jo jo, klart att det är en viktigare faktor, men i ett R4 får det inte plats med så mycket mer. Om man nu inte ska sätta 1 120rad i golvet och i 1 120rad bakkanten. Det känns överdrivet och jag är nästan säker på att det inte kommer behövas för 1 gpu och 1 cpu. Men ifall jag någonsin utöka till SLi igen så fixar jag en 120rad i bakkant eller i golvet.

Skrivet av Gunner357:

Vad har du för chassi för lite vinklade anslutningar kan vara bra att ha när man bygger typ 45 och 90 graders vinklar.

Jag har ett FD R4.
Nu när du nämner det så blev jag helt plötsligt osäker. Jag antog att jag böjer slangfan helt enkelt där det behövs och blåser lite varmluft på den så den liksom låser sig lite i det läget. Om du förstår vad jag menar..

Permalänk

Jag har ett FD R4.
Nu när du nämner det så blev jag helt plötsligt osäker. Jag antog att jag böjer slangfan helt enkelt där det behövs och blåser lite varmluft på den så den liksom låser sig lite i det läget. Om du förstår vad jag menar..[/QUOTE]

Blåsa varm luft på gummi slang blir nog inte bra. Blåsa varm luft gör man bara om man kör med akryl rör när man ska böja rören.

Och när man böjer tunn slang typ 13/10 blir det lätt veck i slang=kinkar sig.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Blåsa varm luft på gummi slang blir nog inte bra. Blåsa varm luft gör man bara om man kör med akryl rör när man ska böja rören.

Och när man böjer tunn slang typ 13/10 blir det lätt veck i slang=kinkar sig.

Okaj, nu ska jag inte böja den allt för hårt/snävt, men jag känner att jag får nog ta och gå in lite djupare på det här med böjda anslutningar.

Thanks.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Okaj, nu ska jag inte böja den allt för hårt/snävt, men jag känner att jag får nog ta och gå in lite djupare på det här med böjda anslutningar.

Thanks.

Om budgeten tål det så skulle jag starkt rekommendera en bättre pump.
Tex en D5 med tillhörande top.

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal

Pumpen du valt har en tendens att väsnas mer än nödvändigt.

(Pumpen finns billigare på andra håll men länkade till inet då du själv gjort de)
Jag kan tipsa om att titta in på coolingstuff.se och kika på deras utbud.

Sedan så kan det vara bra att ha någon extra anslutning trots vad tidigare kommentarer säger,
tänkt dig om en anslutning läcker. Då är det inte så kul att lägga hela bygget på is medans du väntar på en ny
Lite vinklade anslutningar är bra att ha. Köp adaptrar, så kan du använda dom i framtiden även om du byter dimension på slangen.

Edit: PnP på radiatorerna ger dig inte så mycket i vinst, så lägg pengarna du sparar in på att använda färre fläktar på en bättre pump ist.

Edit 2: Något sådant kanske- http://www.inet.se/kundvagn/visa/6712159/2014-04-29

Lycka till med bygget, det är alltid kul med nya grejer =D

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Om budgeten tål det så skulle jag starkt rekommendera en bättre pump.
Tex en D5 med tillhörande top.

http://www.inet.se/produkt/5321834/pump-alphacool-vpp655-d5-s...
http://www.inet.se/produkt/5322127/ek-d5-x-top-csq-acetal

Pumpen du valt har en tendens att väsnas mer än nödvändigt.

(Pumpen finns billigare på andra håll men länkade till inet då du själv gjort de)
Jag kan tipsa om att titta in på coolingstuff.se och kika på deras utbud.

Sedan så kan det vara bra att ha någon extra anslutning trots vad tidigare kommentarer säger,
tänkt dig om en anslutning läcker. Då är det inte så kul att lägga hela bygget på is medans du väntar på en ny
Lite vinklade anslutningar är bra att ha. Köp adaptrar, så kan du använda dom i framtiden även om du byter dimension på slangen.

Edit: PnP på radiatorerna ger dig inte så mycket i vinst, så lägg pengarna du sparar in på att använda färre fläktar på en bättre pump ist.

Edit 2: Något sådant kanske- http://www.inet.se/kundvagn/visa/6712159/2014-04-29

Lycka till med bygget, det är alltid kul med nya grejer =D

Schysst! Härligt med mycket feedback.

Har fixat om i kundvagnen nu. Men det finns något som gör mig larvigt förvirrad. EK har en "D5 pump" men det har Alphacool också(?!).

Vilken i helskotta är det man ska ha?

Jag tog res+pump á la EK 1200:-, se första inlägget. Den är väl okej, EK är ju dem som man har hört mest om i vattenkylningsvärlden...

Ska kika på lite böjda anslutningar senare ikväll när jag får tid.
Ang. fläktar och p/p är för att jag har 7st NFF-12or redan, då kan det lik förbannat vara p/p så kan jag köra dem i lite lägre hastigheter.

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Schysst! Härligt med mycket feedback.

Har fixat om i kundvagnen nu. Men det finns något som gör mig larvigt förvirrad. EK har en "D5 pump" men det har Alphacool också(?!).

Vilken i helskotta är det man ska ha?

Jag tog res+pump á la EK 1200:-, se första inlägget. Den är väl okej, EK är ju dem som man har hört mest om i vattenkylningsvärlden...

Det är samma pump, bara olika märkning på dom.
Jag valde alphacool för att jag sitter på den pumpen själv. Ren vana att lägga den i kundvagnen

Dock sparar du ca 100kr på de jag länkade jämfört med att köpa "kombon" från EK

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Det är samma pump, bara olika märkning på dom.
Jag valde alphacool för att jag sitter på den pumpen själv. Ren vana att lägga den i kundvagnen

I see, thanks mate!

Permalänk
Skrivet av Santrik:

I see, thanks mate!

Redigerade min post ovan med att du sparar ca 100kr på det jag länkade. (på pumpen då alltså)

Jag kör alphacool uteslutande i min loop förutom grafikkortsblocket. Är mycket nöjd med deras grejer spec eftersom som använder koppar i till stor del allt dom tillverkar. Och deras "skydd" i radiatorerna vilket gör att man inte kan skruva sönder flänsarna är ett perfekt "slarvskydd"

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Redigerade min post ovan med att du sparar ca 100kr på det jag länkade. (på pumpen då alltså)

Jag kör alphacool uteslutande i min loop förutom grafikkortsblocket. Är mycket nöjd med deras grejer spec eftersom som använder koppar i till stor del allt dom tillverkar. Och deras "skydd" i radiatorerna vilket gör att man inte kan skruva sönder flänsarna är ett perfekt "slarvskydd"

Tog det paketet som du slog ihop, I like it. Alphacool it is!

Permalänk
Skrivet av Santrik:

Tog det paketet som du slog ihop, I like it. Alphacool it is!

Backplate är till största del för syns skull, dock hjälper den till att stabilisera upp kortet.
Har du råd så kör på en backplate annars klarar du dig bra utan=)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av WillBjorG:

Backplate är till största del för syns skull, dock hjälper den till att stabilisera upp kortet.
Har du råd så kör på en backplate annars klarar du dig bra utan=)

Jag struntar i bp då tills vidare. Eller fram tills att jag skaffar ett chassi med sidoruta.

Tack allihopa för svaren, ni har gjort min introduktion till custom h2o loops så mycket bättre.

Permalänk
Medlem

Vinklade kopplingar (både 45 och 90 grader) är nästan ett måste om du vill göra en fin slangdragning, men om det kvittar hur det ser ut kan du snåla på dom. Och du bör absolut köpa en extra flaska vatten direkt du vet aldrig när det behövs. Annars ser det ok ut!

Visa signatur

[CENTER]Chassi: Corsair 900D CPU: i5 3570k @ 4.5GHz MB: Z77 Extreme4 GPU: EVGA GTX680 SC Kylning: NexXxos UT60 480mm D5 pump
Mus & TB Corsair K60 / M95 |

Permalänk
Medlem

Jag ansluter mig till dem som säger att man aldrig kan ha för många vinklade kopplingar. Det blir dessutom billigare och stannar inte upp bygget till skillnad om man beställer i flera omgångar.

Visa signatur

"The two most important days of your life are the day you were born and the day you realise why you were born."