Permalänk
Avstängd

Ändra VCCIN på maximus hero

Hej alla

Jag har ett maximus hero z87 mobo och har läst att man kan ändra vccin volt vilket kan underlätta vid överklockning. Men har letat och tittat i bios/uefi men hittar inte vart det är eller går det under ett annat namn.

Tackar för svar

Permalänk
Medlem

Aldrig hört talats om eller sett i mitt UEFI på ett Gigabyte kort som annars har sjukt mycket voltinställningar. VCC är ett begrepp som används för plusmatning till kretsar så det gäller ju att veta vad dom menar med "IN" i vccIN för att gissa sig fram till vad det heter. De kanske bara menar in som i "in", vilket då kanske är "höj vcc-volter".

Erfarenhetsmässigt (2500k @ 4.8ghz silent luftkyld) så tar det sjukt lång tid att klocka en nyare dator riktigt. Du har en massa volter som kan höjas, vissa behöver inte höjas, vissa kan sänkas från orginal för att spara värme och vissa måste hållas relativt inom ett område från varandra. Rätt vad det är så har man ändrat nånting som gör att det man filat på och gjort 100 omstarter för att få till måste göras om och ta en ny inriktning. Rätt störigt att många spänningar skalar i förhållande till för tillfället utnyttjad effekt på cpu.

Jag har kört min rigg 24/7 sedan 2500k kom med 1500(?) timmar spel med CPU PLL overvoltage och 1.41 volt på vcore, mycket volter är röda men någon rail har jag sänkt (VCCSA eller VCCIO?) så den ligger lägre än orginal. Största bekymret jag hade var att få allt stabilt.. när jag fick den "temperatur/belastnings" säker så var den ändå kraschbenägen ibland vid aktivitet, när den gick från hög temp och rakt ut i windows och skalade ner till 1.6ghz/0.9 volt eller när den stod idle. Fick labba väldigt länge med moderkortets aggressivitetsinställningar och även höja/sänka volter och vänta på nästa krasch.

Vad är det jag vill ha sagt egentligen? Jo.. vräk på med cpu spänning tills du får igång grejerna och sedan får du labba dig fram med resten, nyare riggar har inget universalrecept på enskilda volthöjningar då allt irriterande nog är relativt varandra hela jäkla tiden.

Något man även bör tänka på att överklockning för spel ger idag väldigt lite i väldigt få situationer i spel, så det är mest hobbykul Jämförelsevis skiljde det någon fps hit och dit (på firestrike till min väns fördel) när vi jämförde resultat i 3dmark. Han kör då orginal 2500k (3.7ghz?) och jag kör 4.8ghz. Båda har dubbla grafikkort av samma märke och modell. Jag fick däremot nästan dubbelt så mycket poäng på fysikberäkning som använde cpu men det återspeglades inte direkt på fps'en.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Avstängd

http://www.sweclockers.com/forum/2-kylning-och-overklockning-...

Här är en länk på forumet där de på slutet i länken pratar om att ändra VCCiN det var det jag tänkte på. Men som sagt jag hittar inte vart i bios/uefi vart det är om det ens finns.

Permalänk
Medlem

Ahh!

Google nämner VCCIN i sammanhang som Initial CPU Input Voltage (före/i bios) och Eventual CPU Input Voltage (efter POST) samt VCCIN Boot och VCCIN Shadow. VCCIN Mos Volt Control. Kärt barn har många namn

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av sCaz:

Ahh!

Google nämner VCCIN i sammanhang som Initial CPU Input Voltage (före/i bios) och Eventual CPU Input Voltage (efter POST) samt VCCIN Boot och VCCIN Shadow. VCCIN Mos Volt Control. Kärt barn har många namn

VCCIN shadow har jag något som heter i bios kan man bara ändra den ellet ska man ge FN i den. Vad tror du har man något att vinna på det tro.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

VCCIN shadow har jag något som heter i bios kan man bara ändra den ellet ska man ge FN i den. Vad tror du har man något att vinna på det tro.

Det var det jag undrar. Man törs ju inte bara att pilla hur som helst.:)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

VCCIN shadow har jag något som heter i bios kan man bara ändra den ellet ska man ge FN i den. Vad tror du har man något att vinna på det tro.

Skrivet av skottkärra:

Det var det jag undrar. Man törs ju inte bara att pilla hur som helst.:)

Ptja, just det som kallas "VCCIN" vet jag inte riktigt om jag fattar vad det är (svårgooglat när google söker upp vacciner istället!) men det ska väl ställas upp högre än de övriga volterna så att man kan sänka de andra? Finns nog många som kan svara på det bättre än vad jag fick fram häromdagen.. Jag brukar rsonera att man kan höja det mesta en hel del (mycket som lyser rött på volten i mitt bios) innan grejer faktiskt börjar gå sönder. Det brukar mestadels bli för varmt och stanna eller helt enkelt bara inte funka direkt. Det handlar ju dock om hur rädd man är för att grejerna ska gå sönder.

När UEFI och sandy plattformen kom la jag ner en hel del tid på att både läsa och labba och det är mycket forumspekulationer i stil med "gå inte över den här volten på den här prylen, det är långtidsskadande!". Jag kör då min 2500k i högre volt, dessutom på luft, än vad de flesta gör när den pumpar på för full, utan chassiplåtar eller chassifläktar iofs. Jag har även interna cpu current höjningen påslagen som flaggas med ett stort utropstecken att det är skadligt. Så här 3 år senare 24/7 gång och fyrsiffrigt antal speltimmar så har den inte brunnit upp eller degraderats iallafall

I slutändan är det dock nuförtiden "bara roligt" enligt min erfarenhet och inte lika prestandavinnande som förr. Visst får du mer FPS i CS och Quake3 men där har man redan flera hundra/flera tusen. Jag vill påstå att man vid spelande i moderna spel inte tjänar någonting i princip. Möjligen i vissa situationer i vissa spel (BF4 64 spelare multiplayer säger vissa), men 300 kronor extra på grafikkortet så kan man nog slänga iväg vattenkylning och alla timmar överklockning. I 3dmark har jag obefintlig skillnad mellan mig och en polare förutom på fysikberäkningspoängen där det skiljer hutlöst. Vi kör båda SLI Gigabyte 670oc (typ 680). Jag har själv 2-3ggr råkat ha igång datorn i orginalfart och det har tagit ett par veckor innan jag kommit på det.

Edit: Läste mitt förra inlägg igen, ber om ursäkt om jag repeterade mig på sista punkten

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H