Acer tillkännager Aspire Switch 10

Permalänk
Melding Plague

Acer tillkännager Aspire Switch 10

Datormakaren Acer avtäcker hybriden Aspire Switch 10, där aluminiumkonstruktion kombineras med Windows 8.1 och en prislapp under 4 000 kronor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Ser riktigt trevlig ut! Nu kommer jag låta tjatig men det är exakt sådana här datorer jag vill se AMD baserade istället.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Ser riktigt trevlig ut! Nu kommer jag låta tjatig men det är exakt sådana här datorer jag vill se AMD baserade istället.

Varför? Intel har väl ganska mer strömsnåla produkter än AMD och borde därför passa bättre i batteridrivna enheter?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför? Intel har väl ganska mer strömsnåla produkter än AMD och borde därför passa bättre i batteridrivna enheter?

Enkla svaret: Jag köper inte Intel produkter.

Längre svaret: AMD Mullins presterar bättre på i princip alla plan jämfört med Bay Trail från Intel.

http://www.anandtech.com/show/7974/amd-beema-mullins-architec...

Det är batteritester som saknas nu.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Skrivet av Stoff3th3m4n:

Varför? Intel har väl ganska mer strömsnåla produkter än AMD och borde därför passa bättre i batteridrivna enheter?

Jag tror AMDs senaste generation cpu:er för laptops och plattor skulle fungera bra
http://www.sweclockers.com/nyhet/18684-amd-lanserar-beema-och...

Skiljer inte jättestor skillnad mellan dem när det kommer till strömförbrukning
Prestandan vet jag inget om, men man kan alltid dra slutsatser

Amd a6 6310 ska ligga på 2,4 ghz (turbo)
Det är 0,9 ghz högre än amd a4 5000 (1,5ghz) som sweclockers hade i testlabbet för några månader sedan

Så om man då antar att "Beema" behåller samma ipc som kabini så borde prestandan öka med 60% (teoretiskt sett)
Detta är dock bara en vild gissning av mig, har inte jättebra kunskaper om cpu arkitekturer
Kan ha helt fel :D. Så om någon vill rätta mig, får ni gärna göra det.

Testet av kabini
http://www.sweclockers.com/recension/16975-amd-a4-5000-kabini...

Permalänk
Medlem

Hade jag inte redan en T100 så hade jag troligen skaffat en sån här istället, för att få den ytterligare smidigheten med att kunna montera skärmen bakvänd.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Scitus:

Jag tror AMDs senaste generation cpu:er för laptops och plattor skulle fungera bra
http://www.sweclockers.com/nyhet/18684-amd-lanserar-beema-och...

Skiljer inte jättestor skillnad mellan dem när det kommer till strömförbrukning
Prestandan vet jag inget om, men man kan alltid dra slutsatser

Amd a6 6310 ska ligga på 2,4 ghz (turbo)
Det är 0,9 ghz högre än amd a4 5000 (1,5ghz) som sweclockers hade i testlabbet för några månader sedan

Så om man då antar att "Beema" behåller samma ipc som kabini så borde prestandan öka med 60% (teoretiskt sett)
Detta är dock bara en vild gissning av mig, har inte jättebra kunskaper om cpu arkitekturer
Kan ha helt fel :D. Så om någon vill rätta mig, får ni gärna göra det.

Testet av kabini
http://www.sweclockers.com/recension/16975-amd-a4-5000-kabini...

Beema och Kabini har exakt samma IPC för att båda är exakt samma arkitektur, nämligen Jaguar. Det AMD har gjort är att förfina tillverkningsprocessen och pilla med boost för att på så sätt minska strömläckage och optimera strömförbrukningen. När det gäller prestanda så presterar de snarlikt Intels senaste Atom (Silvermont). IPC är närapå identisk men Jaguar är lite bredare och kan hantera krångliga laster bättre medan Atom är lite mer strömsnål. Eller var det i alla fall. Sen lär de inte klara av att ligga på 2,4 GHz någon längre tid i en platta så dina beräkningar blir lite missvisande. En hög boost frekvens är dock väldigt intressant då man brukar prata om race to idle när man pratar om att spara ström i bärbara enheter. Så ju snabbare man kan bli klar med ett arbete ju snabbare kan man lägga kärnor i sömnläge.

Ska bli intressant att läsa lite tester på Beema sen.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Entusiast

Usch den har ju sjukt litet batteri.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Blev väldigt sugen på denna tills jag såg batteritiden. Frun har en äldre Acerhybrid, W510, och med tangentbordet så har den 18 timmar batteritid. Kan ju inte byta ner sig liksom

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, ASUS RX 580 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W - Bärbar: ASUS F3SR, Core2Duo@2,6-3,1Ghz 4 GB, SSD

Permalänk
Avstängd

Fyfan hade en iconia förut och den var riktig skräp, håll er borta från acer

Visa signatur

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Permalänk
Avstängd

1 366 x 768 pixlar, bajs upplösning, duger ju inte äns till att kolla på 1080p film!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Enkla svaret: Jag köper inte Intel produkter.

Längre svaret: AMD Mullins presterar bättre på i princip alla plan jämfört med Bay Trail från Intel.

http://www.anandtech.com/show/7974/amd-beema-mullins-architec...

Det är batteritester som saknas nu.

Imponerande!
Ge mig nu en 2-in-1 på 11,6 eller 13,3 tum med en SSD, win 8.1, stöd för SD kort (128GB är påväg) och ett extra batteri så skulle jag nog kunna gå över nästan helt till en sådan...

Permalänk

Äntligen

Det här kommer troligen sälja som smör.

Platta, tangentbord, lång batteritid + Windows 8.1.

Så händer det något någon Jäv!a gång.

Go go Acer!

Visa signatur

OS: Windows 11 Prro | Chassi: Fractal Design Define 7 Svart | Moderkort: Asus Rog Strix Z390-F Gaming | Kylning: Corsair CPU Cooling Hydro H100X / 2*240mm | CPU: I9 Socket-LGA1151, 8-Core (16-Thread) 3.60GHz@5Gh (1.33v) | PSU: Corsair 1200W | HDD: Corsair SSD 120GB (OS), Intel 256GB SSD (Games), Seagate 1TB HDD (APPS/DL), Seagate 1TB HDD (Recordings) | RAM: Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | GPU: Gigabyte GTX 980 Ti 6GB | Monitor: HP Omen 27, TN-panel, 27", 165Hz och Nvidia G-Sync

Permalänk
Medlem

Upp som en sol, ned som en pannkaka. Jag hoppades denna skulle få 4Gb ram och 1080p skärm.

Egentligen behöver jag inte 1080p, men jag vill koppla den till en 42" 1080p skärm. Om jag inte minns helt fel så BORDE den kunna skicka ut 1080p signal via HDMI. Men jag köpte en Toshiba 8" encore. Hur jag än fippla med inställningarna så kunde jag inte tvinga den att skicka 1080p signal till TVn. Så det blev till att returnera den till butiken då den inte inte uppfyllde ett av mina huvudsyften.

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Något sånt här jag lär byta till när min gamla Acer Aspire Timeline X dör. Men den verkar fungera finfint fortfarande. Hade en sämre period då jag testade W8 på den under ett år innan jag fick tummen ur och fixade W7 igen, stort misstag att försöka byta. Men tillbaka till W7 igen nu så den får gå på det tills den brakar ihop. Planerar dessutom att ge den extra liv genom att försöka få i en SSD i den efter sommaren, får se om det går eller ej. Vore hur nice som helst om det gick för denna 5400rpm skiten som nu är 4 år gammal är jag aningen trött på.

Men som sagt, såna här datorer är rätt intressanta. Bra att sånt här kommer och pressar priserna. Surface 2 Pro verkar sjukt nice med. Men den är så jäkla dyr. Vill att priserna ska sjunka och att fler olika modeller ska komma så man har lite att välja mellan. Har liksom inget intresse av att ha en laptop och en surfplatta. Föredrar hybridlösningar faktiskt, allt i ett. Surfplattorna funkar fint för att surfa på...men ungefär därefter tar det stop, enligt mig och då känns det bättre att ha en hybrid som kan göra det, och allt annat också. Har ju dessutom skolgrejer som Matlab och Pro/Engineer på laptopen så behövs ett rent W8 om det ska vara något som det ser ut nu.

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Skrivet av rektor:

1 366 x 768 pixlar, bajs upplösning, duger ju inte äns till att kolla på 1080p film!

1366x768 är okey i den prislappen

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem

1 366 x 768 pixlar acer's älsklings upplösning! hur länge har dem inte kört med den i alla sina skräpmaskiner?
Epic Fail!

Permalänk
Medlem

2 GB icke-expanderbart OCH 32-bitars Windows 8?! Plus som en del säger, 1366x768 är res á la 2006 är Epic Fail. Min Dell från 2006 har 1920x1200 15.6 tum O.o. Men det här ska ju vara lågpris-budgetmaskin, så då får det väl vara så. Det är ju Acer, så man ska inte förvänta sig att de gör bättre ifrån sig än ASUS, 6-8 mån efter att dom släpper likvärdig maskin, dvs. T100.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Beema och Kabini har exakt samma IPC för att båda är exakt samma arkitektur, nämligen Jaguar. Det AMD har gjort är att förfina tillverkningsprocessen och pilla med boost för att på så sätt minska strömläckage och optimera strömförbrukningen. När det gäller prestanda så presterar de snarlikt Intels senaste Atom (Silvermont). IPC är närapå identisk men Jaguar är lite bredare och kan hantera krångliga laster bättre medan Atom är lite mer strömsnål. Eller var det i alla fall. Sen lär de inte klara av att ligga på 2,4 GHz någon längre tid i en platta så dina beräkningar blir lite missvisande. En hög boost frekvens är dock väldigt intressant då man brukar prata om race to idle när man pratar om att spara ström i bärbara enheter. Så ju snabbare man kan bli klar med ett arbete ju snabbare kan man lägga kärnor i sömnläge.

Ska bli intressant att läsa lite tester på Beema sen.

Låter lovande

Men tänkte mig mer att ha en Beema 6310 i en ultrabook
Då borde den kunna hålla ca 2,4 ghz ganska enkelt, hoppas jag iaf
Det borde bli en ganska billig ultrabook med acceptabel prestanda

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

1 366 x 768 pixlar, bajs upplösning, duger ju inte äns till att kolla på 1080p film!

Fast nu är det ju bara en sketen liten 10" skärm. Hade det där emot varit en 15" skärm så hade det passat mycket bättre med 1080p (skulle vilja ha det på min 15,6" laptop).

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Men för fan, det är en 10-tummare för 3500kr, vad tror ni att ni får för skärm för det priset?
Det finns alternativ med 1080p, men de är dyrare, ni får ju helt välja själva hur mycket ni vill spendera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av feliQ:

Men för fan, det är en 10-tummare för 3500kr, vad tror ni att ni får för skärm för det priset?
Det finns alternativ med 1080p, men de är dyrare, ni får ju helt välja själva hur mycket ni vill spendera.

Precis! Androidplattor gick ner i den prisnivån för den upplösningen under det senaste året. 3500kr för den där maskinen är ganska imponerande...

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum