Hur framtids säker är en Intel Core i5 3350P

Permalänk
Medlem

Hur framtids säker är en Intel Core i5 3350P

hur länge klara jag mig med en Intel Core i5 3350P måste jag byta efter typ 1 år eller. Och är den värd 800kr.
Tack i förhand.

Permalänk
Medlem

Ja 800kr helt klart.
Köp bättre kylning och skräm upp den lite så sitter du med en bra cpu som håller minst 2 - 3 år skulle jag tro

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av fermia:

Ja 800kr helt klart.
Köp bättre kylning och skräm upp den lite så sitter du med en bra cpu som håller minst 2 - 3 år skulle jag tro

hur skrämmer man upp en låst processor, såvida du inte riskerar att använda dig av BLCn i detta fall,Och vist från 100-105 kan du säkert köra den utan att den pajar nått men mer skulle jag inte alls våga

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

hur skrämmer man upp en låst processor, såvida du inte riskerar att använda dig av BLCn i detta fall,Och vist från 100-105 kan du säkert köra den utan att den pajar nått men mer skulle jag inte alls våga

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara multipern som är låst? Det går väl fortfarande att ändra FSB(beroende på moderkort)?

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av hersses:

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara multipern som är låst? Det går väl fortfarande att ändra FSB(beroende på moderkort)?

FSB används inte längre.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Skrivet av hersses:

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara multipern som är låst? Det går väl fortfarande att ändra FSB(beroende på moderkort)?

Går inte att överklocka dom på det viset längre, Intel har låst bussarna så alla går på samma frekvens!

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, GTX Titan Xp 12GB

Sugen på att köra e-GPU?

Permalänk
Medlem
Skrivet av acer5349:

hur länge klara jag mig med en Intel Core i5 3350P måste jag byta efter typ 1 år eller. Och är den värd 800kr.
Tack i förhand.

Jag har en i7 från 2010/2011 och den verkar kunna levererar än idag så din ska nog vara framtidssäker (vad det nu innebär?). De största framstegen verkar mest handla om att kiselbanorna blir mindre och att processorerna drar mindre effekt = billigare i drift, så prestandamässiga framsteg blir nog marginella. Ja, jag spekulerar.

Skrivet av hersses:

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara multipern som är låst? Det går väl fortfarande att ändra FSB(beroende på moderkort)?

Rätta mig om jag har fel med det finns väl ingen FSB för i3, i5 och i7?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel, men INTEL har väll inte kört med FSB sedan Core2 serien.

Visa signatur

"Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel."
Bertrand Russell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phooka:

Rätta mig om jag har fel, men INTEL har väll inte kört med FSB sedan Core2 serien.

Det kan mkt väl stämma, har inte haft en intel sen core2.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hersses:

Rätta mig om jag har fel men det är väl bara multipern som är låst? Det går väl fortfarande att ändra FSB(beroende på moderkort)?

jag skrev BLCN av ett skäl ja det går att klocka med hjälp av den men är inget jag vill rekomendera då du höger minnes hastigheten avsevärt bara genom att höja 5 steg, du höjer dessutom pcie platsen samt sata så jag vill inte rekomdendera detta till en person som vill ha en problemfri och stabil dator

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

jag skrev BLCN av ett skäl ja det går att klocka med hjälp av den men är inget jag vill rekomendera då du höger minnes hastigheten avsevärt bara genom att höja 5 steg, du höjer dessutom pcie platsen samt sata så jag vill inte rekomdendera detta till en person som vill ha en problemfri och stabil dator

Fast det heter ju BCLK. Det är nog därför ingen förstår dig helt.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Ursäkta men vill ha köpråd

Permalänk
Avstängd
Skrivet av acer5349:

Ursäkta men vill ha köpråd

men köp den om du får den för 800kr annars gör jag det
en 4 kärnig cpu för 800kr det är bra

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Nä, jag hade nog hellre köpt en beggad K-CPU till den socketen. Sjukt onödigt att köpa en låst CPU numera.

Visa signatur

4690k 1.25V 4.8 ghz |16 gb Corsair Plat|Slitmoddat 780TI 1250 mhz|Z97x SOC force|Seasonic plat 750W|Evo 850 250 gb.

Permalänk

Vad hade du tänkt använda den till? Är det för två 780ti kanske det blir lite kämpigt, men för mellanklasskort räcker den säkert i många år.

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 4670k 3.4GHz MB: Asus Z87-A GPU: Radeon R9 280X RAM: Corsair Vengeance LP 16GB HDD: WD Blue 1TB PSU: be quiet! Pure Power 630w Låda: Fractal Design Define R4 Arctic White OS: Windows 7 Home Premium 64bit KB: Ducky G2PRO Grey PBT MX Clear
¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

men köp den om du får den för 800kr annars gör jag det
en 4 kärnig cpu för 800kr det är bra

Var det ett hot? Hahaha!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jupiter IV:

Vad hade du tänkt använda den till? Är det för två 780ti kanske det blir lite kämpigt, men för mellanklasskort räcker den säkert i många år.

Jag ska spela battlefield och call of dutt

Permalänk
Medlem

en cpu för 800kr är ej framtidssäker, och detta gäller det mesta. köp det du behöver och sluta bry dig

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Var det ett hot? Hahaha!

beror på jag har en celleron g550 på ett itx moderkort i ett litet itx chassi som garanterat skulle bli bättre om jag hade en i5a i den , dock vill jag inte spendera allt för myclet då det bara är en burk jag råkar ha liggandes. har lite för mycket datorer i nuläget.

hehe men men nä det va inte ett hot bara en liten pik att köp för det priset menar jag vet inte va han sitter på idagsläget heller. det är ju 3je generationen och perfekt kanske att ha i en liten htpc burk

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem
Skrivet av golom:

en cpu för 800kr är ej framtidssäker, och detta gäller det mesta. köp det du behöver och sluta bry dig

Du kan inte gå på priset, utan på hur bra den är. Denna cpu TS frågade om kostar 1400kr ny,
alltså är det antagligen en begagnad cpu han tänker köpa. Och som sagt kan man inte bara titta på pris,
en Ivy Bridge i5 med upp till 3,3GHz via Turbo är en ganska stark cpu, och beroende på vad man gör
kan den hålla många år.

Skrivet av Tranceguy:

beror på jag har en celleron g550 på ett itx moderkort i ett litet itx chassi som garanterat skulle bli bättre om jag hade en i5a i den , dock vill jag inte spendera allt för myclet då det bara är en burk jag råkar ha liggandes. har lite för mycket datorer i nuläget.

hehe men men nä det va inte ett hot bara en liten pik att köp för det priset menar jag vet inte va han sitter på idagsläget heller. det är ju 3je generationen och perfekt kanske att ha i en liten htpc burk

Skämtade bara lite :). Det var lite roligt sättet du skrev på, fick det att verka som ett hot nästan,
dock ett väldigt konstigt hot

Skrivet av acer5349:

Jag ska spela battlefield och call of dutt

i5 3350P klarar BF3/4 och Cod utan problem, men ska du spela krävande spel i framtiden
kanske Watch Dogs, GTA V, nästa Battlefield.. Då kommer du inte behöva en bättre cpu
men om du ska spela Open World spel som GTA V och liknande så skulle jag rekommendera
att leta efter en bättre, helst en i7a då det förmodligen kommer fler spel som har nytta av HT.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Friterad:

Du kan inte gå på priset, utan på hur bra den är. Denna cpu TS frågade om kostar 1400kr ny,
alltså är det antagligen en begagnad cpu han tänker köpa. Och som sagt kan man inte bara titta på pris,
en Ivy Bridge i5 med upp till 3,3GHz via Turbo är en ganska stark cpu, och beroende på vad man gör
kan den hålla många år.

Skämtade bara lite :). Det var lite roligt sättet du skrev på, fick det att verka som ett hot nästan,
dock ett väldigt konstigt hot

Jag tog det som skämt så det är lugnt

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av phooka:

Rätta mig om jag har fel, men INTEL har väll inte kört med FSB sedan Core2 serien.

Du ville bli rättad

Du har rätt om man bara tittar på desktop, Nehalem fick en integrerad minneskontroller. Men mobil-varianterna av Nehalem hade kvar FSB, var först med Sandy Bridge som även dessa fick integrerad minneskontroller.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer