Macbook Air uppdateras och prissänks

Permalänk
Skrivet av tooobe:

Det går dock utmärkt att specialbeställa med mer minne (BTO). Men håller med, alla modeller borde ha 8GB. Det hade varit bättre än prissänkningen enligt mig.

Jaha, det missade jag. Men då var det kanske inte så farligt då, priset lär väl bli högre men passar inte priset är det bara att köpa en annan dator istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Tror du missat vad värdet med 10k+ laptops är i så fall, du kan titta hur mycket du vill på upplösning, CPU, RAM etc men det du inte får med en laptop för under 10k är motsvarade kvalité på skärmpanel, tangentbord och touchpad. Du får heller ingen "billig" laptop med väldigt låg vikt men ändå med ett stabilt chassi, detta kräver material som aluminium, magnesium och/eller kolfiber, att bygga chassin i dessa material blir dyrt.

Under väldigt lång tid var touchpad:en på MBA/MBP i en division för sig själv, idag kan man hitta laptops från t.ex. Lenovo, Samsung och Dell där "gestures" och multitouch faktiskt fungerar men då sitter det också en prislapp på typiskt 12k-15k+. Samma sak med skärmen, idag finns det laptops med högre upplösning och bättre färgkorrekthet än rMBP, men det handlar åter igen om laptops som ligger på en bra bit över 10k.

Är det dyrt? Om man behöver ett riktigt bra tangentbord, om man behöver en riktigt bra skärm etc så är det priset man får betala vare sig vill ha en MAC eller PC. Just MBA skulle jag säga är prissatt lågt jämfört med motsvarande PC-laptops, 15" rMBP är däremot väl dyr för vad man får.

Skrivet av tooobe:

Okej så 2kg är ok när Macbook Air väger 1,35kg? 3:e gen Core i5/i7 processor är ok när Macbook Air har 4:e gen? SSD?

Om vi rättar till de här sakerna blir det plötsligt inte samma resultat du fick... Och de flesta ligger i samma prisklass som Macbook Air, med de enda fördelarna att de har mer högupplösta skärmar med IPS. Vilket absolut är Macbook Airs största svaghet. Istället har den supersnabb SSD, överlägset bästa styrplattan och ett (i mångas tycke) bättre OS. I övrigt är det en mycket kapabel dator.
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Inte ens om vi tar bort IPS som krav dyker det upp speciellt mycket mycket billigare alternativ:
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?o=produkt_pris_inkmoms&m=...

Edit: det är självklart helt ok att du tycker andra märken är mer prisvärda osv, men sluta då slänga ur dig så absoluta påståenden som bara är provocerande. Sätt ett "men jag tycker fortfarande..." framför så blir det din personliga åsikt istället för absoluta påståenden (som du måste vara beredd att backa upp).

Det är tydligen väldigt svårt för många idag att förstå vad jag menar. Jag bryr mig inte ett skit om vikten på datorn. Anledningen till att jag drog upp det med vikten hade att göra med jämförelsen med Macbook Pro som en person började gnälla om. (Att den var likvärdig Asus, fast med högre upplösning på skärmen). Men börjar man jämför Apple med Ultrabooks så finns det alltid en Ultrabook som är billigare, med ungefär samma typ av hårdvara. Så jävla svårt är det väl inte?

Förhoppningsvis slipper jag upprepa mig själv igen, men jag tycker att Apples produkter är för dyra i förhållande till vad man får - >>> DET ÄR MINA ÅSIKTER!! <<<. Tack.

Edit: det är också uppenbart att fler användare behöver lära sig att läsa vidare i tråden innan de börjar protestera.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Skrivet av €lysian:

Det är tydligen väldigt svårt för många idag att förstå vad jag menar. Jag bryr mig inte ett skit om vikten på datorn. Anledningen till att jag drog upp det med vikten hade att göra med jämförelsen med Macbook Pro som en person började gnälla om. (Att den var likvärdig Asus, fast med högre upplösning på skärmen). Men börjar man jämför Apple med Ultrabooks så finns det alltid en Ultrabook som är billigare, med ungefär samma typ av hårdvara. Så jävla svårt är det väl inte?

Förhoppningsvis slipper jag upprepa mig själv igen, men jag tycker att Apples produkter är för dyra i förhållande till vad man får - >>> DET ÄR MINA ÅSIKTER!! <<<. Tack.

Edit: det är också uppenbart att fler användare behöver lära sig att läsa vidare i tråden innan de börjar protestera.

Då kan ju du tycka det. Visst tar dom löjligt pris för extra SSD utrymme osv. Men jag har aldrig iaf sett en kollega/vän som har en lika komplett dator kvalitetsmässigt som en mac. Nu menar jag allt som Wifi, batteri,trackpad,skärm,tangentbord som en känns som en studsmatta,ljudnivå.

Visa signatur

Ryzen 5600x - 3060 Ti - 16Gb ram
Soffgaming: Nintendo Switch, PS4 PRO+Vr
Ringa: iPhone 11

Permalänk
Datavetare
Skrivet av €lysian:

Det är tydligen väldigt svårt för många idag att förstå vad jag menar. Jag bryr mig inte ett skit om vikten på datorn. Anledningen till att jag drog upp det med vikten hade att göra med jämförelsen med Macbook Pro som en person började gnälla om. (Att den var likvärdig Asus, fast med högre upplösning på skärmen). Men börjar man jämför Apple med Ultrabooks så finns det alltid en Ultrabook som är billigare, med ungefär samma typ av hårdvara. Så jävla svårt är det väl inte?

Förhoppningsvis slipper jag upprepa mig själv igen, men jag tycker att Apples produkter är för dyra i förhållande till vad man får - >>> DET ÄR MINA ÅSIKTER!! <<<. Tack.

Edit: det är också uppenbart att fler användare behöver lära sig att läsa vidare i tråden innan de börjar protestera.

Det du säger är 10k är dyrt!

Det väldigt många försöker peka på är att man måste sätta saker i relation till vad det faktiskt kostar att tillverka en sak och vad andra tillverkare tar betalt för likvärdiga produkter. Att bara säga att något som kostar en viss summa är dyrt blir ju rent nonsens om det inte sätts i relation till sitt marknadsvärde.

Det andra folk påpekar är att ditt uttalande om "med ungefär samma hårdvara" är fel, det är inte samma maskinvara då även saker som chassi, tangentbord, skärmpanel, materialval, touchpad etc är en del av en laptops maskinvara och du hittar ingen PC-laptop med likvärdig standard på de komponenter jag räknade upp under 10k.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Det du säger är 10k är dyrt!

Det väldigt många försöker peka på är att man måste sätta saker i relation till vad det faktiskt kostar att tillverka en sak och vad andra tillverkare tar betalt för likvärdiga produkter. Att bara säga att något som kostar en viss summa är dyrt blir ju rent nonsens om det inte sätts i relation till sitt marknadsvärde.

Det andra folk påpekar är att ditt uttalande om "med ungefär samma hårdvara" är fel, det är inte samma maskinvara då även saker som chassi, tangentbord, skärmpanel, materialval, touchpad etc är en del av en laptops maskinvara och du hittar ingen PC-laptop med likvärdig standard på de komponenter jag räknade upp under 10k.

Jag tror nog att vinstmarginalen är relativt hög. Det är inte precis så att datorerna kostar dem 10k att tillverka.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Friterad:

Min gissning är att om du nu ska ha en premium laptop för ca 10k så väljer många Mac
just för att som helhet är det väldigt bra datorer som är tillräckligt snabba och har bra batteritid.

Har läst någon rapport som hävdade att Apple hade över 90% av marknaden för laptops över $1000 för något år sedan, vilket pekar på att de du skriver är helt korrekt.

Skulle gissa att den andel minskat lite på senare tid p.g.a. att Ultrabooks typiskt också ligger över $1000 och även om de inte blivit en supersuccé (rätt garanterat p.g.a. priset) så måste de ändå ha ökat mängden sålda laptops i det segmentet.

OSX har en tekniskt efterbliven OS-kärna, men det spelar väldigt liten roll för de flesta användare då det ändå är tillräckligt snabbt för vad de flesta använder dator till. Själv utför jag väldigt mycket utveckling direkt på min laptop på virtualiserade OS-instanser, det är tillräckligt snabbt för att kunna testa att saker är logiskt korrekt men "riktiga" prestandatester måste naturligtvis köras på "riktiga" servermaskiner.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Avstängd
Skrivet av star-affinity:

Styrplattan? Byggkvalitén? OS X? Batteritiden? PCIe-kopplad Flash-lagring som ger runt 800 MB/s läs/skriv?

Bryr man sig inte om de sakerna så finns det säkert andra datorer med ”bättre specs”. Men man kan inte räkna bort ovan som om de inte har något värde.

Jag skulle nog säga att om man inte bryr sig om de sakerna så vill man nog inte ha en laptop överhuvudtaget.

Köper jag en laptop så köper jag den för att jag vill ha:

- En lätt och hållbar laptop (Mac är tveklöst vinnare i denna kategori idagsläget)
- Bästa möjliga batteritid (Likaså här är Mac en vinnare)
- Bra styrplatta för att slippa ha en mus med mig överallt (Och även här)
- SSD för att minska risken för hårddiskhaveri till följd av allt resande kors och tvärs

Jag kunde däremot inte bry mig mindre ifall skärmen har en upplösning på 1440x900 eller 2560x1440, HD 4000 eller ett Geforce 780, osv.

Kontentan av det hela är att jag skulle aldrig i livet köpa något billigt skit från Asus, Samsung eller liknande med motsvarande specs bara för att den är billigare och har lite högre upplösning på skärmen. Det är i min värld fullkomligt idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag tror nog att vinstmarginalen är relativt hög. Det är inte precis så att datorerna kostar dem 10k att tillverka.

Ett pris sätts ALDRIG enbart efter tillverkningskostnaden på någon produkt i hela världen.

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Jag ansträngde mig inte direkt för att skapa en perfekt lista då jag fortfarande tycker att ni kunde ha kollat detta själva.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2209863
Finns för- och nackdelar med båda. Asus väger 200 gram mer och har 3 timmar kortare batteritid. Å andra sidan är skärmen mer högupplöst och det finns dessutom ett bättre grafikkort. Priset är dock lägre på Asus.

Om vi vänder på det då.

Macen väger 200 gram mindre och 3 timmar längre batteritid. Priset kvittar och jag behöver varken bättre grafikkort eller högre upplösning på skärmen.

Av vilken anledning skulle jag köpa Asusen?

Permalänk
Datavetare

[QUOTE=Barren Wuffet;14571098]Jag skulle nog säga att om man inte bryr sig om de sakerna så vill man nog inte ha en laptop överhuvudtaget.

Köper jag en laptop så köper jag den för att jag vill ha:

- En lätt och hållbar laptop (Mac är tveklöst vinnare i denna kategori idagsläget)
- Bästa möjliga batteritid (Likaså här är Mac en vinnare)
- Bra styrplatta för att slippa ha en mus med mig överallt (Och även här)
- SSD för att minska risken för hårddiskhaveri till följd av allt resande kors och tvärs

Jag kunde däremot inte bry mig mindre ifall skärmen har en upplösning på 1440x900 eller 2560x1440, HD 4000 eller ett Geforce 780, osv.

Kontentan av det hela är att jag skulle aldrig i livet köpa något billigt skit från Asus, Samsung eller liknande med motsvarande specs bara för att den är billigare och har lite högre upplösning på skärmen. Det är i min värld fullkomligt idiotiskt.[/QUOTE]

Det som är trevligt numera är att det faktiskt finns laptops som matchar och i flera fall kliver förbi MBP/MBA (vidhåller dock att MBA prismässigt står sig väldigt väl, MBP klarar sig inte lika bra).

  • MBP/MBA är båda relativt lätta och hållbara, men finns lättare laptops och minst lika hållbara. Både Dell och Lenovo har laptops byggda med en kombination av aluminium och kolfiber, kolfiber kan inte används i hela chassit utan att försämra vridstyvhet så det används för undersidan där det är ett bättre material än aluminium av minst 3 skäl: värmeisolator så man slipper en het yta mot benen om man har datorn i knät, är mer slagtåligt samt väger mindre än aluminium. Sony och Toshiba har modeller med magnesiumchassi, ett både material som blir lättare än aluminium om målet är samma mekaniska styrka (dock betydligt dyrare).

  • Batteritid är faktiskt den punkt där Mac+OSX har en fördel, finns laptops med bättre batteritid men då får man endera nöja sig med BayTrail-T eller så blir den tyngre

  • Har 2 MBP och 1 MBA så har använd dessa en hel del, fram till väldig nyligen hade jag aldrig testat en annan laptop med ens likvärdigt touchpad. Men både Dell XPS15/Precision m3800 samt toppmodellen av Samsung Serie 9 har touchpads helt i nivå med MBP/MBA, d.v.s. multitouch och "gestures" fungerar faktiskt och inte bara något som finns i teorin.

  • SSD är ju krav för att få kalla något Ultrabook och Apple tar grisigt mycket betalt så fort man väljer en modell skilt från instegsmodellen, så här man kan knappast påstå att MBP/MBA har en fördel.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barren Wuffet:

Om vi vänder på det då.

Macen väger 200 gram mindre och 3 timmar längre batteritid. Priset kvittar och jag behöver varken bättre grafikkort eller högre upplösning på skärmen.

Av vilken anledning skulle jag köpa Asusen?

Om vi vänder på det då. Varför skulle du köpa Macen?

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem

Ständigt detta priskriget när det kommer till Apple trådar, tänk om samma sak gällde överallt, personer börjar kriga å gapa såfort någon köper en t-shirt för 200kr när det minsann finns t-shirts för 150kr, köttbullar för 20kr när det finns för 19kr, osv osv (orkar inte räkna upp fler exempel), konstigt att det är "accepterat" i näratill alla andra konsumentkategorier att köpa något som är lite dyrare när det finns billigare versioner men gud förbjude att Apple tar lite högre priser, det är ju närapå straffbart med döden verkar det som

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Ett pris sätts ALDRIG enbart efter tillverkningskostnaden på någon produkt i hela världen.

Jag är fullt medveten om detta. Men jag lovar dig att alla inblandade tjänar en jävla massa pengar på produkten.

Skrivet av JesperA:

Ständigt detta priskriget när det kommer till Apple trådar, tänk om samma sak gällde överallt, personer börjar kriga å gapa såfort någon köper en t-shirt för 200kr när det minsann finns t-shirts för 150kr, köttbullar för 20kr när det finns för 19kr, osv osv (orkar inte räkna upp fler exempel), konstigt att det är "accepterat" i näratill alla andra konsumentkategorier att köpa något som är lite dyrare när det finns billigare versioner men gud förbjude att Apple tar lite högre priser, det är ju närapå straffbart med döden verkar det som

Just därför köper jag personligen hellre något annat där jag får samma sak till ett lägre pris. Under förutsättning att jag tycker att kvaliteten är likvärdig. Jag tycker att det bara är korkat att betala mer pengar för något som ändå inte är bättre, men jag är kanske lite konstig.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Om vi vänder på det då. Varför skulle du köpa Macen?

Därför att den har mer batteritid, vikten kanske inte är en jättestor deal precis men det är i alla fall något.

Skrivet av €lysian:

Det är tydligen väldigt svårt för många idag att förstå vad jag menar. Jag bryr mig inte ett skit om vikten på datorn. Anledningen till att jag drog upp det med vikten hade att göra med jämförelsen med Macbook Pro som en person började gnälla om. (Att den var likvärdig Asus, fast med högre upplösning på skärmen). Men börjar man jämför Apple med Ultrabooks så finns det alltid en Ultrabook som är billigare, med ungefär samma typ av hårdvara. Så jävla svårt är det väl inte?

Förhoppningsvis slipper jag upprepa mig själv igen, men jag tycker att Apples produkter är för dyra i förhållande till vad man får - >>> DET ÄR MINA ÅSIKTER!! <<<. Tack.

Edit: det är också uppenbart att fler användare behöver lära sig att läsa vidare i tråden innan de börjar protestera.

Ungefär samma hårdvara, sant, men betyder det att Macen är sämre och överprisad? Nae.
Det du gör är samma sak som om man skulle klaga på att ett par jeans för 1000kr inte är like bra att träna i
som ett par träningsbyxor för 700kr, förstår du?

Självklart kan man tycka att Mac är lite dyrare än det borde vara,
men i så fall är även dom flesta Ultrabooks också det, man ser folk trycka ner på Apple och dess användare
och påpeka att allt dom säljer är överprisat men tycker priserna på Ultrabooks är helt ok.

Du har inte enbart talat ut om din åsikt utan gjort påståenden, alltså icke-åsikter, som du inte
kunnat backa upp, lite fult av dig att göra så och sedan försvara dig med att folk inte kan läsa.

Skrivet av €lysian:

Jag är fullt medveten om detta. Men jag lovar dig att alla inblandade tjänar en jävla massa pengar på produkten.

Just därför köper jag personligen hellre något annat där jag får samma sak till ett lägre pris. Under förutsättning att jag tycker att kvaliteten är likvärdig. Jag tycker att det bara är korkat att betala mer pengar för något som ändå inte är bättre, men jag är kanske lite konstig.

Ja, men även Ultrabooks är billiga att producera jämfört med vad dom kostar i butik,
men det är tydligen helt OK för det är ju inte "Apple" i alla fall.

Håller med att det är korkat att köpa saker som är dyrare men inte bättre,
dock handlar det om en sorts produkt som kan vara olika bra för olika
användare beroende på vad man använder det till och vad man har för preferenser.
Jag köper en tröja som är dyrare kanske för att den är snyggare,
kanske för att den är skönare, bättre kvalité osv.
I detta fall är det inte korkat att köpa det dyrare, om det nu inte finns
en produkt som är likadan och lika bra i allting för ett lägre pris,
något som inte existerar när det gäller laptops

Permalänk
Medlem
Skrivet av €lysian:

Jag tänker inte säga något om kvalitet eller användarvänlighet etc, men priserna på deras produkter är hutlösa.

Tanken slog dig aldrig att det kanske är just de saker du räknade bort som folk är berädda att betala extra för?

Skrivet av €lysian:

Vilken tur att det finns strömadapter. Alla har ju så klart sina egna idéer om vad som är viktigt.

Ja det är en väldans tur att det finns strömadapter. Men jag tror du har missat själva grejen med en AIR om du räknar bort mobiliteten. Det är väl uselt att det inte finns något RJ45-uttag också antar jag?

Skrivet av €lysian:

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2209863
Finns för- och nackdelar med båda. Asus väger 200 gram mer och har 3 timmar kortare batteritid. Å andra sidan är skärmen mer högupplöst och det finns dessutom ett bättre grafikkort. Priset är dock lägre på Asus.

Nu börjar du komma fram till rotorsaken. Självklart finns det för och nackdelar, precis som med allt annat. Frågan är väl vad varje enskild person värdesätter?

Skrivet av €lysian:

Det är det som är grejen, jag försöker inte bevisa något. Det har blivit ett stort missförstånd från er sida. Jag uttryckte min åsikt, eller kanske min uppfattning om priserna. Då jag tycker att man får en 'bättre' dator till samma eller lägre pris, så tycker jag att Apples produkter har ett för högt pris. Så enkelt är det. Vad är det jag ska bevisa?

Först skriver du ut ett påstående om att det är hutlösa priser, med hänvisning till din subjektiva åsikt. Precis som du själv längre ner skriver är det en definitionsfråga om vad som är bäst för varje enskild individ, men det gäller kanske bara när man tycker som du? (ja, jag tycker att du var lite motsägelsefull här)

Skrivet av €lysian:

Det är väl ändå en definitionsfråga vad som är 'bäst' för varje enskild individ eller? Du kan ju knappast tala om för mig vad jag tycker är prisvärt. Jag var tydlig med mina senare inlägg att poängtera att jag tycker att det finns bättre datorer till samma eller lägre pris. Du får givetvis tycka annorlunda. Jag tycker inte att det är värt 1000 kr för 3 timmar längre batteritid och 200 gram lättare dator när den i övrigt har sämre specifikationer.

Ska man då börja titta på Macbook Pro som är lite vassare så finns det bättre alternativ (pris/vikt/hårdvara) hos konkurrenterna (återigen min åsikt).

För att förtydliga ytterligare (förhoppningsvis slipper jag fler missförstånd) så tycker jag även att Ultrabooks är alldeles för dyra i förhållande till vad man får.

Nu börjar vi närma oss samma nivå. Det bidrar dock inte mycket i diskussionen när man ger ett påstående och först en sida efteråt faktiskt lägger fram argument om VARFÖR man tycker som man gör, för att sedan i sin egna frågeställning komma fram till att smaken är som baken.

Skrivet av €lysian:

Om vi vänder på det då. Varför skulle du köpa Macen?

Bra argument! Tyvärr ger det inget direkt seriöst intryck och jag får känslan att du mest är ute efter att "trolla".
Du är uppenbarligen inte i målgruppen för en AIR, jag själv är inte i målgruppen för en Ferarri men jag har full förståelse för att folk köper en.

Har man köpt en vara som man är väldigt nöjd med, så tenderar man till att fortsätta med samma vara. Ett så enkelt exempel som tandkräm eller shampoo borde ge en fingervisning. Jag gissar på att valet av dessa produkter inte varierar i allt för stor grad, trots att det finns mängder med modeller som alla är snarlika.
När man väl hittar något som passar sina behov så brukar priset inte längre spela någon större roll. Man betalar hellre lite mer för något man vet fungerar bra.

Men vi kan nog vara överens om att vi tycker olika i det hela. Jag ska väl tillägga att jag själv inte äger en AIR eller någon Appleprodukt utöver en iPhone heller för den delen, men jag gör precis som många andra och betalar gärna mer om det behövs för att få något jag vet är bra.
"man får vad man betalar för" brukar det heta, och det är faktiskt inte helt taget ur luften

Permalänk
Medlem
Skrivet av Friterad:

Därför att den har mer batteritid, vikten kanske inte är en jättestor deal precis men det är i alla fall något.

Ungefär samma hårdvara, sant, men betyder det att Macen är sämre och överprisad? Nae.
Det du gör är samma sak som om man skulle klaga på att ett par jeans för 1000kr inte är like bra att träna i
som ett par träningsbyxor för 700kr, förstår du?

Självklart kan man tycka att Mac är lite dyrare än det borde vara,
men i så fall är även dom flesta Ultrabooks också det, man ser folk trycka ner på Apple och dess användare
och påpeka att allt dom säljer är överprisat men tycker priserna på Ultrabooks är helt ok.

Du har inte enbart talat ut om din åsikt utan gjort påståenden, alltså icke-åsikter, som du inte
kunnat backa upp, lite fult av dig att göra så och sedan försvara dig med att folk inte kan läsa.

Ja, men även Ultrabooks är billiga att producera jämfört med vad dom kostar i butik,
men det är tydligen helt OK för det är ju inte "Apple" i alla fall.

Håller med att det är korkat att köpa saker som är dyrare men inte bättre,
dock handlar det om en sorts produkt som kan vara olika bra för olika
användare beroende på vad man använder det till och vad man har för preferenser.
Jag köper en tröja som är dyrare kanske för att den är snyggare,
kanske för att den är skönare, bättre kvalité osv.
I detta fall är det inte korkat att köpa det dyrare, om det nu inte finns
en produkt som är likadan och lika bra i allting för ett lägre pris,
något som inte existerar när det gäller laptops

Jag har aldrig sagt att Mac är dålig på något sätt, jag tycker bara att man kan få mer för pengarna om man köper en annan dator. Flera gånger efter att jag hade försökt förklara att det är mina åsikter så fortsatte vissa att gnälla om källor etc. Då blir jag lite trött till slut. Precis som jag skrev, det är korkat att köpa något dyrare OM det finns något lika bra/snyggt/bekvämt för ett lägre pris, och det är ju precis vad jag personligen tycker om Apples produkter. Förstår du? För mig finns det bättre alternativ.

Jag skrev också klart och tydligt att jag anser även Ultrabooks vara för dyra med tanke på vad du får.

Edit: Okej, jag erkänner att jag borde ha skrivit att jag tycker att det är på det här viset från första början. Det var fel av mig. Kan vi släppa det nu? Hoppas att detta var tydligt nog till andra som eventuellt hakar upp sig på det.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jilted:

Har en Air på jobbet, perfekt storlek och vikt när man springer på möten stup i kvarten Klarar en hel arbetsdag utan laddning.

Ok?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Jajamensan!

Visa signatur

Datorer - M1 MacBook Pro 14"
Hörlurssystem - Scarlett 4i4 / Objective2 / Beyerdynamic DT 770
Ljudsystem - NAD C356BEE > DALI Mentor 6
Bilpark - Porsche 718 Spyder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hucke:

Tanken slog dig aldrig att det kanske är just de saker du räknade bort som folk är berädda att betala extra för?

Med tanke på vad folk har skrivit i tråden: nej, jag tror inte att det är vad de vill betala extra för.

Skrivet av Hucke:

Först skriver du ut ett påstående om att det är hutlösa priser, med hänvisning till din subjektiva åsikt. Precis som du själv längre ner skriver är det en definitionsfråga om vad som är bäst för varje enskild individ, men det gäller kanske bara när man tycker som du? (ja, jag tycker att du var lite motsägelsefull här)

Precis, och jag värdesätter andra saker före några få timmars extra batteritid och 200 gram lättare dator. För jag tycker inte att det är hela världen om batteriet räcker i 9 timmar om den ska användas på jobbet, då en arbetsdag vanligtvis är 8 timmar, och 200 gram är inte så jävla stor skillnad att jag tycker att en tusenlapp mer för datorn är värt det.

Skrivet av Hucke:

Bra argument! Tyvärr ger det inget direkt seriöst intryck och jag får känslan att du mest är ute efter att "trolla".
Du är uppenbarligen inte i målgruppen för en AIR, jag själv är inte i målgruppen för en Ferarri men jag har full förståelse för att folk köper en.

Har man köpt en vara som man är väldigt nöjd med, så tenderar man till att fortsätta med samma vara. Ett så enkelt exempel som tandkräm eller shampoo borde ge en fingervisning. Jag gissar på att valet av dessa produkter inte varierar i allt för stor grad, trots att det finns mängder med modeller som alla är snarlika.
När man väl hittar något som passar sina behov så brukar priset inte längre spela någon större roll. Man betalar hellre lite mer för något man vet fungerar bra.

Nej, jag försöker inte trolla eller anser att alla andra måste tycka som jag. Jag är handikappad och har väldigt svårt med den kommunikativa delen med andra människor. Jag försöker lära mig. Jag borde ha skrivit annorlunda redan från början, det medhålls från min sida.

Visa signatur

Skriv jätteintressant information här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

kvalité, tangentbord

No offence, but...
No. Just no.

MacBooks sitter strikt i medel på tangentbords fronten. Möjligtvis lite under snittet. Det hela här hänger på bakgrunds belysningen, vilket lämpar sig till de som inte kan skriva. Men kan du inte skriva, är du inte kvalificerad att göra bedömningar till att börja med.

Permalänk
Medlem

Man köper en MBA för att det är en arbetsstation som man alltid kan ha i axelväskan och man märker sällan att den är där. Den är galet lätt och robust. Man behöver inte heller släpa med nätdelen, för att batteriet räcker hela dagen. Den kan göra allt man vill med en Mac, speciellt med mer ram och en i7. Jag hade förrförra generationen på mitt förra jobb och ack vad jag saknar den. Den kördes stenhårt hela dagarna och varje dag på tåget. Den var snabbare än min lite äldre Macbook Pro (som var och är en bärbar arbetsstation) pga av dess supersnabba SSD. Den är typ dubbelt så snabb som mina Force GT som jag har i i min speldator. Så en MBA upplevs som blixtsnabb pga cpu, OSX och SSD. Jag har aldrig stört mig på filsystemet; däremot måste man ha minst 8gb RAM för de tre senaste versionerna av OSX. Tips

Skärmen är lika underbar som på andra Macs, t.ex. iMac och den upplevs som knivskarp eftersom OSX är så optimerat för grafik och typografi. Så man kan inte jämföra upplösningar med Windows. Glöm det. OSX är mindre och har mindre fonter. Jag ville inte ha 1080p på en MBA 13", för då blir det jobbigt att läsa på den...och det är oftast det man gör. Däremot MBP med Retina är najs, men då blir det skarpare men gränssnittet blir inte mindre.

Man köper naturligtvis inte heller en MBA för att spela, så det behöver vi ju inte ens diskutera här.

Visa signatur

Lead 3D Artist, Sweden
Xeon Gold 6246R, 2x Nvidia RTX A5000 24 GB + NVLink, 384 GB ECC RAM

Permalänk
Datavetare
Skrivet av eXale:

No offence, but...
No. Just no.

MacBooks sitter strikt i medel på tangentbords fronten. Möjligtvis lite under snittet. Det hela här hänger på bakgrunds belysningen, vilket lämpar sig till de som inte kan skriva. Men kan du inte skriva, är du inte kvalificerad att göra bedömningar till att börja med.

Vad har belysningen med saken att göra? Har i princip alltid belysningen avslagen för att spara batteri då jag ändå inte tittar på tangentbordet när jag skriver.

2013 var tydligen genomsnittlig försäljningspris på laptops $429 (det var $1419 för Mac-laptops), du hävdar alltså seriöst att det finns någon modell överhuvudtaget som kostar $600-700 eller mindre med ett tangentbord som är bättre än MBA, det innefattar en bra bit över 50% av alla sålda laptops?

MBA och rMBP har ett något sämre tangentbord än MBP, men vilka laptops har ett signifikant bättre tangentbord? Själv har jag XPS15, Latitude E4300 samt E6520, MBP och MBA. Frugan har HP Elite book och Sony Vaio. Av dessa tycker jag XPS15, MBP och Vaio är de som är bäst att skriva på men vad det gäller mekanisk slitstyrka så vinner MBP över Vaio på minst en punkt, mellanslag är lite sladdrig på Vaio:n. Min MBP har använts till den grad att de flesta tangenter är helt blankpolerade, men tangentbordet fungerar fortfarande helt perfekt (ska bli intressant att se hur XPS15 klarar sig då det är min favorit för närvarande).

Kan förstå de som gillar Lenovo Thinkpad, fick låna en sådan förra veckan men personligen gillar jag "island keyboards" bättre (något så vitt jag vet Sony Vaio var först med och inte MBP för de som tycker sådan är viktigt).

Zenbook har ett OK tangentbord, men det är en något sämre variant av MBA. Samsung Serie 9 är riktigt bra (de två dyrare varianterna), kan förstå om man gillar denna bättre än MBA/rMBP dock en smaksak, det är fortfarande helt jämförbara tangentbord.

Så lista gärna tre laptop-modeller som har signifikant bättre tangentbord än MBA/MBP, är genuint intresserad för skriver väldigt mycket och är beredd att lägga många tusen extra på en laptop med ett riktigt bra tangentbord!

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

men personligen gillar jag "island keyboards" bättre

Personligen gör jag inte det.
Kan dock bli lite av smaksak diskussion här.

Skrivet av Yoshman:

Vad har belysningen med saken att göra? Har i princip alltid belysningen avslagen för att spara batteri då jag ändå inte tittar på tangentbordet när jag skriver.

Många gillar att dra in det i tangentbords diskussioner. Men lämnar det.

Skrivet av Yoshman:

du hävdar alltså seriöst att det finns någon modell överhuvudtaget som kostar $600-700 eller mindre med ett tangentbord som är bättre än MBA

'Island' formfaktorn är något jag aldrig riktigt gillat, och bristen på vettiga navigations knappar är irriterande. Det finns hotkeys i OSX för att få funktionerna av de knappar som saknas, men det är en kompromiss. (Som fortfarande kräver att du använder de dåliga pil tangenterna)
Slaglängden är att kritisera; den känns för låg. Speciellt på de senare revisionerna. Samma problem hittar du på Surface tangentborden.

De flesta (i alla fall något äldre) Dell system jag använt är skönare att skriva på. Och det finns flertal budget system som inte har ovan brister. Dock så får fler system från andra OEMs dessa brister nu för tiden då de försöker kopiera MBs 'look'.

Skrivet av Yoshman:

men vilka laptops har ett signifikant bättre tangentbord?

Många Lenovo system (kan inte säga alla, för jag har inte provat/undersökt alla) om du är ute efter 'signifikant'.

Skrivet av Yoshman:

Min MBP har använts till den grad att de flesta tangenter är helt blankpolerade, men tangentbordet fungerar fortfarande helt perfekt (ska bli intressant att se hur XPS15 klarar sig då det är min favorit för närvarande).

Har inte haft problem med slitage på de Dell system jag senast använde (utgådda dock), vilket låg en del under budgeten för dagens MBA. XPS15 borde inte ha något sådant problem av min erfarenhet att gå efter.
Har slitage problem på en familjemedlems 13'' MBA, där knapptryck i några fall inte registreras. Inte frekvent, men är där. Tog visserligen tid att manifestera, men personen i fråga är inte heller någon dedikerad skrivare så jag/du skulle säkert få fram problemet snabbare. Min RMBP har inte detta problem, ännu i alla fall.

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Du får nog läsa igen, titta t.ex. när de jämförde nya Mac Pro mot en Linux-baserad server som körde på motsvarande CPU så fick OSX rejält med pisk.

OSX har två stora problem:

Grafikstacken suger som bara den, spel får typiskt dubbla FPS körandes på samma MBP om man använder Windows i stället för OSX. Detta kan inte skyllas på OpenGL vs DirectX då Linux ofta matchar eller ibland till och med får bättre FPS i spel som faktiskt finns för Linux. Första generationen rMBP hade definitivt problem att driva runt så triviala saker som webbläsaren utan lagg, något som i.o.f.s. löstes i andra generationen som har "Iris Pro", men varken Linux eller Windows har minsta problem att driva 3200x1800 skärmar på HD4400/HD4600 som är "vanliga" GPU utan eDRAM-cache.

Filsystemet suger om möjligt ännu mer än grafikstacken. Man har pratat om att byta ut HFS+ sedan OSX 10.5 men det har inte hänt ännu. SSD-diskarna har löst de mest akuta problemen med prestanda, men OSX behöver en betydligt snabbare disk för att matcha filsystem prestanda på Windows och framförallt för att matcha prestanda på Linux.

Jag gillar när folk som har lite koll kritiserar Apple. Det är inte ofta det händer.
Håller med det om grafiken. Man undrar vad sjutton det är frågan om. Med detta inte menat att det är hopplöst att spela i OS X, men tyngre spel rullar inte så bra som de borde. Får hoppas på ändring gällande detta.

Filsystemet undrar man också vad det blev av. ZFS var väl på gång ett tag, men det rann visst ut i sanden. Måste dock säga att det mesta ändå rullar okej ändå, även om så klart en SSD är att önska. Det samma gäller väl dock alla OS med andra filsystem.

Att OS X-kärnan är tekniskt efterbliven kan jag inte uttala mig om. Varför är den det menar du? Vilka OS-kärnor är i framkant?

Bristerna till trots trivs jag lätt bäst i OS X hursomhelst (handhavandemässigt). Det mesta är smidigt och snabbjobbat när man lärt sig allt tricks.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Avstängd
Skrivet av €lysian:

Om vi vänder på det då. Varför skulle du köpa Macen?

Vikten, batteritiden, byggkvaliteten och styrplattan. För att nämna några saker.

Permalänk
Medlem

Vad gäller 13-tummaren går det nu att se på film 12 timmar i sträck innan batteriet behöver laddas, vilket är en ökning med två timmar jämfört med tidigare. Inte fyskam det är sådant som visar att Apple ligger på framkant.

Visa signatur

ASUS K7M, AMD Athlon 1000 MHz Slot A, 3dfx Voodoo5 5500 64 MB AGP, 512 MB SDRAM @ CL 2-2-2-5, Cooler Master ATC-100-SX Aluminum Mid Tower.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Jag gillar när folk som har lite koll kritiserar Apple. Det är inte ofta det händer.
Håller med det om grafiken. Man undrar vad sjutton det är frågan om. Med detta inte menat att det är hopplöst att spela i OS X, men tyngre spel rullar inte så bra som de borde. Får hoppas på ändring gällande detta.

Filsystemet undrar man också vad det blev av. ZFS var väl på gång ett tag, men det rann visst ut i sanden. Måste dock säga att det mesta ändå rullar okej ändå, även om så klart en SSD är att önska. Det samma gäller väl dock alla OS med andra filsystem.

Att OS X-kärnan är tekniskt efterbliven kan jag inte uttala mig om. Varför är den det menar du? Vilka OS-kärnor är i framkant?

Bristerna till trots trivs jag lätt bäst i OS X hursomhelst (handhavandemässigt). Det mesta är smidigt och snabbjobbat när man lärt sig allt tricks.

Bara för att ta ett axplock av exempel där OSX ligger efter Windows och Linux (utöver grafikstack och filsystem)

  • OSX saknar helt stöd för högupplöst tidskälla som är stabil över alla CPU-kärnor, faktiskt väldigt konstigt då alla Intel-chipset har detta inbyggt! På OSX kan man endera få 1ns upplösning utan garanti för att klockan driftar över tid och utan garanti för att den är i sync på alla CPU-kärnor eller så är upplösningen 1µs. Windows/Linux har 1ns upplösning med alla garantier.

  • Nätverksstacken verkar man tagit från FreeBSD anno 2000 och sedan aldrig uppgraderat, en modern FreeBSD och framförallt Linux har långt mycket mer finesser och stöd för fler protokoll. Windows ligger kanske bara marginellt före OSX på denna punkt, med ligger i alla fall före.

  • OSX sakar möjligheten att låsa programtrådar till specifika CPU-trådar något som definitivt försämrar effektiviteten på OS man kör virtualiserade, det omöjliggör också vissa typer av högprestandaapplikationer

  • OSX saknar stöd för "spinlocks" i applikationer, rent logiskt fungerar "mutex" lika bra men i vissa typer av applikationer leder detta till sämre skalning med CPU-kärnor

Överhuvudtaget är OSX ett rätt dåligt OS för multicore CPUer, en anledning till att jag inte riktigt kände för en 15" rMBP när jag bytte laptop tidigare i år är att en 4 kärnors / 8 trådars CPU känns rätt meningslöst givet alla begränsningar i OSX kärna. Hade varit bättre om Apple sagt åt Intel att skapa en 2 kärnig CPU med 47W TDP med "Iris Pro" för MBP. Att OSX totalt misslyckades på servermarknaden var nog till stor del kopplat till att man där faktiskt beror mycket på OS-kärnan och då blir både Windows och Linux mycket vettigare val.

Mac Pro med upp till 12 kärnor / 24 trådar kan då kanske te sig totalt meningslös och för de flesta applikationer vore man korkad om man köpte denna maskin. Men just saker som Final Cut råkar vara program som är triviala att köra på många CPU-kärnor, det kan göras med absolut minimalt stöd för SMP i OS kärnan så OSX blir inget hinder.

För att ge lite perspektiv på exakt hur dåligt OSX är på I/O, en Mac Pro med PCIe SSD är faktiskt inte snabbare än en modern Windows-laptop med Samsung EVO diskar i det som betyder mest: bandbredd och IOPs för 4kB block med lågt ködjup, MBA (som också har PCIe SSD) är bara hälften så snabb.

Dold text

Säger däremot inte att OSX suger: gillar OSX skarpt som desktop OS då det ändå är en väldigt användarvänlig UNIX, det är enkelt att använda och det ser bra ut. I många fall är HW i en modern laptop sådan overkill att man trots OSX ändå kan göra det man vill. Kör Linux virtualiserat på min MBP, fungerar jättebra för programutveckling där prestandakraven är minimala. Även en MBA har HW som utan problem fixar surf, MS Office och allt det som nära nog 100% av användarna gör på sin dator. Vad det gäller SSD hastigheten, tror ingen tycker MBA har sega diskar utan det visar bara vilken total overkill dagens SSD-diskar är, rent prestandamässigt, för "vanliga" användare.

Känns ändå som att OSX 10.6 var den sista release man faktiskt gjorde något större lyft i själva kärnan, efter det är det mest kosmetika. Grand Central Dispatch (som kom i 10.6) blir inte något större succé, bl.a. för man valde en licensmodell som omöjliggjorde en Linux-implementation (och ingen trodde väl att Windows skulle implementera det). Idag är GCD helt redundant på Linux, så en ändring av licensmodellen nu är för sent.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

**massa text**

Tack för svaret! Intressanta synpunkter.

Har tänkt på där med att det inte känns som Grand Central Dispatch tog fart ordentligt. Men det finns en del mjukvaror som använder det. Exempelvis Pixelmator: http://www.pixelmator.com
Det använder även Core Image och OpenCL för att lägga mycket beräkning på GPU istället.

Timer Coalescing och Compressed Memory känns också vara en bra nytillkomna funktioner i OS X (sen Mavericks): https://www.apple.com/osx/advanced-technologies/

Men som sagt – tack för att du förklarade!

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Datavetare
Skrivet av star-affinity:

Tack för svaret! Intressanta synpunkter.

Har tänkt på där med att det inte känns som Grand Central Dispatch tog fart ordentligt. Men det finns en del mjukvaror som använder det. Exempelvis Pixelmator: http://www.pixelmator.com
Det använder även Core Image och OpenCL för att lägga mycket beräkning på GPU istället.

Timer Coalescing och Compressed Memory känns också vara en bra nytillkomna funktioner i OS X (sen Mavericks): https://www.apple.com/osx/advanced-technologies/

Men som sagt – tack för att du förklarade!

Timer Coalescing finns i.o.f.s. även på Windows sedan Win7 och finns även i Linux sedan 2007.

Compressed Memory är jag rätt skeptiskt till, i alla fall på en laptop där man trots allt har rätt gott om RAM. På mobiler/pekplattor är det nog vettigt, iOS7 ska tydligen ha detta och på Android kör vissa tillverkare med en swap-fil som automatiskt komprimeras (vilket i princip ger samma effekt).

Men visst finns det områden där OSX ligger i absolut framkant, inget annat desktop OS verkar kunna matcha OSX vad det gäller strömförbrukning och det är definitivt något många användare värderar högt! Visar bl.a. att implementationen av saker som Timer Coalescing är rejält intrimmade.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan förstå de som gillar Lenovo Thinkpad, fick låna en sådan förra veckan men personligen gillar jag "island keyboards" bättre (något så vitt jag vet Sony Vaio var först med och inte MBP för de som tycker sådan är viktigt).

Zenbook har ett OK tangentbord, men det är en något sämre variant av MBA. Samsung Serie 9 är riktigt bra (de två dyrare varianterna), kan förstå om man gillar denna bättre än MBA/rMBP dock en smaksak, det är fortfarande helt jämförbara tangentbord.

Så lista gärna tre laptop-modeller som har signifikant bättre tangentbord än MBA/MBP, är genuint intresserad för skriver väldigt mycket och är beredd att lägga många tusen extra på en laptop med ett riktigt bra tangentbord!

Gällande MBA så avstår jag denna generationen, och väntar på nästa version med Retina-skärm. Tror den kan bli en fin kombination av det bästa ifrån MBA och den lilla rMBP (men det får vi ju avvakta lite gällande, minst till hösten).

Appropå tangentbord så tycker jag själv att Apple och MBA/MBP har bra tangentbord, men har jobbmässigt bara använt ThinkPad i olika versioner de sista fem åren. Har dock lite att jämföra med då jag dels har kollegor som kör Mac (MacBook eller ThinkPad är de två som är standard på mitt konsultbolag), och dels så har jag haft HP (på norskt oljebolag) och Dell (på tyskt oljebolag) som varit standard där. Därav att jag ivf har en viss erfarenhet av lite olika märken och modeller. Av dessa fyra märken så föredrar jag klart ThinkPads tangentbord.

Har dock numera gått över till den nya versionen på ultra books som har just "island keys". Skulle säga att kvaliteten inte är riktigt lika bra som de klassiska TP som inte har "island keys" (tex min T410 som jag hade i några år på mitt förra franska konsultbolag), men fortfarande väldigt hög kvalitet och bättre än de andra jag testat. Så kan möjligtsvis vara värt för dig att testa om du kan låna någon sådan maskin (X1 i mitt fall).

Ett klassiskt problem som kommit och gått med just Apples tangentbord är att de slits ner (vissa blir extremt blanka, medans ett tag så tappade en del tom färgen på tangenttopparna). Några år/modeller är de lite bättre, och några andra år/modeller lite sämre. Här borde Apple klart se över vilken plast och tryckmetod de använder på sina tangenter (ofta så målas tangenterna, för att sedan göras genomskinliga med laser, och denna färgeläggning kan variera stort i kvalitet).

Tyvärr så är det inga tangentbord som använder PBT. Är stor fantast och nerd gällande mekaniska tangentbord, och där kör jag uteslutande med tangenter av PBT istället för ABS. Man tappar visserligen möjligheten till bakgrundsbelysning, men tittar precis som du väldigt sällan på tangenterna när jag skriver. Med PBT så slipper du också helt risken att de slits och blir "blanka" i känslan och utseende (gillar inte känslan att skriva på blanka tangenter, speciellt inte om olika tangenter är blanka i olika grad).

För det mesta så brukar jag ha ett mekaniskt tangentbord på varje arbetsplats och skrivbord jag har, och så kopplar jag bara in det i min bärbara när jag inte skall jobba. Däremot så håller jag med att tangentbordet på en bärbar är viktigt för mig när jag väljer dator. Har haft väldigt dålig erfarenhet när jag privat haft en Acer eller Toshiba. Inte alls gillat kvaliteten på de tangentborden, och inte heller känslan när botten under dem sviktat lite och inte gett en stabil känsla. Där har för mig iaf de modeller jag valt ifrån HP fungerat bättre. Men det kan säkert variera lite emellan olika modeller. Personligen så kommer jag nog dock att vare lite skeptisk till framförallt Acer innan jag blir övertygad att de lyft sig i kvaliteten på sina tangentbord.

Generellt så skulle jag nog rekommendera ThinkPad i första hand, och Apple i andra hand (dock så vinner Apple mig över på första plats om man bara ser till pekplattan).

Men inget slår (för mig personligen) känslan av ett riktigt välbyggt mekaniskt tangentbord (rekommenderar Ducky eller Filco) med tjocka PBT-tangenter som jag gärna kopplar in när jag inte är på resande fot.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/