Köpa nytt moderkort och processor, hjälp tack!

Permalänk

Köpa nytt moderkort och processor, hjälp tack!

Hejsan,

Ska förmodligen köpa ny processor och moderkort. Datorn består av ett 230T Corsair chassi, ett Sapphire 280x, 8GB ram, ett corsair CX750m 750w nätaggregat och en 212 EVO kylare.
Det som ska bytas ut är en AMD FX8320 processor och ett Gigabyte GA970A-UD3 moderkort.

Mina behov är att det är Intel baserat, en budget på 3000Kr, stöd för CF/SLI och öveklockningsvänligt.

Visa signatur

Do not take life too seriously, you will never get out of it alive.

Permalänk
Medlem

Om du inte vill vänta på nästa gen moderkort 9 series Z97 då kan du köpa mest prisvärde moderkortet ASUS Z87-A
och CPU Intel Core i5-4670K som du kan klocka. Kolla även ASUS B85-PRO GAMER moderkort den är billigare.

Best Gaming CPUs For The Money April 2014 länk:
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Permalänk
Skrivet av intel2000:

Om du inte vill vänta på nästa gen moderkort 9 series Z97 då kan du köpa mest prisvärde moderkortet ASUS Z87-A
och CPU Intel Core i5-4670K som du kan klocka. Kolla även ASUS B85-PRO GAMER moderkort den är billigare.

Best Gaming CPUs For The Money April 2014 länk:
http://www.tomshardware.com/reviews/gaming-cpu-review-overclo...

Var kommer priset på next gen ligga på? Har tid att vänta

Visa signatur

Do not take life too seriously, you will never get out of it alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snugglepuff:

Hejsan,

Ska förmodligen köpa ny processor och moderkort. Datorn består av ett 230T Corsair chassi, ett Sapphire 280x, 8GB ram, ett corsair CX750m 750w nätaggregat och en 212 EVO kylare.
Det som ska bytas ut är en AMD FX8320 processor och ett Gigabyte GA970A-UD3 moderkort.

Mina behov är att det är Intel baserat, en budget på 3000Kr, stöd för CF/SLI och öveklockningsvänligt.

Satsa på ASUS SABERTOOTH Z87 ! vilket moderkort med kvalitet och har Thermal Armor! och I5-4670K

Permalänk
Skrivet av Hardy:

Satsa på ASUS SABERTOOTH Z87 ! vilket moderkort med kvalitet och har Thermal Armor! och I5-4670K

Ok, har bestämt mig för en I5 4670K, men väntat nog med att köpa moderkortet till next gen

Visa signatur

Do not take life too seriously, you will never get out of it alive.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snugglepuff:

Var kommer priset på next gen ligga på? Har tid att vänta

Priset är inte publiserat än ingen vet, jag tror det blir samma som z87.

Jag funderar på att upgradera till nya moderkort och vill satsta på asus maximus rog gaming moderkort det är bara de som har inbygg secure erase i bios för ssd.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardy:

Satsa på ASUS SABERTOOTH Z87 ! vilket moderkort med kvalitet och har Thermal Armor! och I5-4670K

Intressant synpunkt. Jag tycker att Sabretooth verkar vara lite outdated. Den klarar tex inte så snabba minnen som Asus Maximus korten. Verkar även sitta bättre ljud och så vidare på Maximus.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Intressant synpunkt. Jag tycker att Sabretooth verkar vara lite outdated. Den klarar tex inte så snabba minnen som Asus Maximus korten. Verkar även sitta bättre ljud och så vidare på Maximus.

Men egentligen så är Sabertooth för överklockare och inte har några förväntningar på bättre ljud (smaksak men så tycker jag)
MAXIMUS VI GENE för mellanklass som är relativt Bra ljud och överklockning men som är nöjd med det.
Maximus VI Hero för dom mer kräsna med bättre ljud och överklocknings möjligheter
Maximus VI Extreme for dom som är Hardcore överklockare och ha kanske 32GB ram 3100Mhz+

Permalänk
Medlem

Vänta in 4690K eller vad ersättaren till 4670k heter (om du tänkt vänta till hösten)+ z97 moderkort så får du m.2 plats & det fjolliga Sata-express som är samma sak som M.2 fast med väldigt bred anslutningskontakt. (+annan formfaktor)
Annars så är asus maximus korten trevliga har ett impact själv (nöjd med kortet) fast processorn 4770k går varmare än 3770k jag har i en annan dator (dessutom ca samma Clock på båda) haswell v2 ska tydligen få bättre kylning (inkapsling ) än nutida haswell men beror som sagt på behov.

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Hardy:

Men egentligen så är Sabertooth för överklockare och inte har några förväntningar på bättre ljud (smaksak men så tycker jag)
MAXIMUS VI GENE för mellanklass som är relativt Bra ljud och överklockning men som är nöjd med det.
Maximus VI Hero för dom mer kräsna med bättre ljud och överklocknings möjligheter
Maximus VI Extreme for dom som är Hardcore överklockare och ha kanske 32GB ram 3100Mhz+

Ja, det är detta jag inte får ihop. Om man vill pilla med överklockning osv. så vill man väl kanske också kunna köra snabbare minnen än 1866MHz? Iaf så vill jag det.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ja, det är detta jag inte får ihop. Om man vill pilla med överklockning osv. så vill man väl kanske också kunna köra snabbare minnen än 1866MHz? Iaf så vill jag det.

Det är konstigt,kanske ändras med z97 eller nått :I