Macbook Air uppdateras och prissänks

Permalänk
Skrivet av Yoshman:

Timer Coalescing finns i.o.f.s. även på Windows sedan Win7 och finns även i Linux sedan 2007.

Compressed Memory är jag rätt skeptiskt till, i alla fall på en laptop där man trots allt har rätt gott om RAM. På mobiler/pekplattor är det nog vettigt, iOS7 ska tydligen ha detta och på Android kör vissa tillverkare med en swap-fil som automatiskt komprimeras (vilket i princip ger samma effekt).

Men visst finns det områden där OSX ligger i absolut framkant, inget annat desktop OS verkar kunna matcha OSX vad det gäller strömförbrukning och det är definitivt något många användare värderar högt! Visar bl.a. att implementationen av saker som Timer Coalescing är rejält intrimmade.

Cool, det visste jag inte. Verkar dock som du säger som om Time Coalescing gör sig rätt bra i OS X. Rätt stor skillnad i stömförbrukning sedan det introducerades (Mavericks).

Komprimerat minne är väl bra om det görs på ”rätt” sätt? Minnet kan gå i taket även på en dator med gott om minne om man har mycket grejor igång – beror på vad man gör och hur mycket programmen man använder läcker minne.

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av star-affinity:

Cool, det visste jag inte. Verkar dock som du säger som om Time Coalescing gör sig rätt bra i OS X. Rätt stor skillnad i stömförbrukning sedan det introducerades (Mavericks).

Komprimerat minne är väl bra om det görs på ”rätt” sätt? Minnet kan gå i taket även på en dator med gott om minne om man har mycket grejor igång – beror på vad man gör och hur mycket programmen man använder läcker minne.

Ja och det illustreras ganska glimrande av att det för någon som köpte en Air förra sommaren så var Mavericks en större förbättring av den totala upplevelsen av datorn än hårdvaru-uppgraderingen som kom nu.