Permalänk

hjälp med överclockning

Hej.
Behöver lite hjälp med överclockning av min processor.
Har lite problem med temperaturer.
Är ny på detta och vet att man alltid ska överclocka i bios.
Jag har provat mig fram lite i amd overdrive och testade och få upp processorn i 4.4 ghz med vid på 1.3850 och det gick smärtfritt i en timmes stresstest med temps på 49 grader full load. Det ända jag gjorde var och stänga av turbo och ändra multiplern till 22.

Sen startar jag om datorn och in i bios och ändra samma volt och samma multipler och stänger av turbocore.
Bootar om och kör amd overdrives stability test. Tempen går direkt upp i 62 grader, jag stoppar testet direkt.

Vad har jag missat? Har ju samma inställningar i bios som i mjukvaran.
En nybörjare som är tacksam för alla svar

Amd fx 8350
Asus saebertooth 990fx
Cooler master seidon 140 m

Är inte ute efter några 5 ghz bara lite höjning till 4.4 - 4.5

Permalänk

62 grader är inte dirket speciellt mycket. Så testa stresstesta lite längre. Stoppa om du märker att den stiger över 75-80

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 EVO B3 | Proccesor: i7 2600k @4,6Ghz Antec 620 PnP GT 1450rpm | Ram: Corsair 8gb Vengeance och 8gb Vengeance LP | Chassi: Fractal Design Arc | Grafikkort: MSI Gtx 660ti 2gb Power Edition Nätagg Corsair TX650w V2

Permalänk

Men det skiljer ju 11 grader från när jag har samma inställ inställningar i amd overdrive gentimot när jag ändrar i bios allt är på auto förutom vcore och multiplern och turbocore. klockar inte fx 8350 ner sig vid 62 grader?

Permalänk

Funkar amd overdrive och stresstesta med eller ska jag byta program?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viking_swe:

Funkar amd overdrive och stresstesta med eller ska jag byta program?

Kör prime95 när du stresstestar. Det är det absolut bästa. När du startat Prime väljer du blend test.
Överklocka i bios, det blir bättre. Har även hört om en del som fått problem efter överklockning i catalyst.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kör du nån annan monitormjukvara än ccc?

Jag är rätt säker på att Overdrive hade ett problem förut med att den inte kunde ändra till vcore intställningarna man gjorde i mjukvaran om bios inte hade rätt inställningar.

Det skulle kunna förklara temp-skillnaderna i så fall, alltså att vcore inte höjdes i Overdrive men när du ställde direkt i bios.

Vad gäller stresstest så är overdrive troligen okej men inte mer (men detta är en gisning)
Sen finns det dom som förespåkar att bara låta framtiden avgöra om du är stabil genom användnig (visar sig om det är stabilt vid din typ av belastning)
Andra vill vara helt säkra på att den är 100% stadig och då kör man typ Prime95 i x timmar på både large ffts, small ffts och blend, och sen x timmar med linpack test typ OCCT eller LinX. fixar den det ska det vara rock steady enligt teorin. men då blir processorn rejält varm med.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

Har testat occt och den visar samma temp som amd overdrive skiljer 2 grader + i occt, när jag ändrar vid i amd overdrive visar cpu z det rätta värdet när jag ändrat i catalyst. Kan det var så att amd overdrive slår på turbocore fasten jag stängt av det i bios? Såg nu igen att volten var uppe i 1.45 i cpuz när jag stresstestade fastän jag satt det på 1.3850 i bios. Kanske är amd overdrive som ligger och stör. Får ju samma höga temp i occt efter bios överclocken. Men inte när jag ändrat i mjukvaran i windows på samma inställningar

Permalänk

Mjukvarona jag kör är coretemp cpuz och amd overdrive stability test

Permalänk

Då gissar jag att du hittat problemet med tempsen, om än inte orsaken.
Jag vet tyvärr inte hur Overdrive ändrar bios inställningarna, men du bör ju kunna utesluta alt bekräfta din teori enkelt genom att stänga av/avinstallera Overdrive och se om det blir bättre.

Visa signatur

"If you know the answers beforehand, it isn't research" - J. Allen Hynek
Dator högtidligen döpt till Dame Stephen Mongrella von FrankenPC:
|Asus P5Q PRO(socket 775)|Xeon E5430(socket 771 oh yeah!)|8gb ddr2 800MHz: 2x2gb Corsair XMS2(1066 uc till 800MHz)2x2gb Team Elite||XFX 5850BE(combo av stock & AC Twin Turbo kylare och limmad kondning!)|Define r3|Samsung 830 120gb|1750gb misc WD diskar|

Permalänk

Ska prova och avinstallera overdrive.
En dum fråga när jag ändrar volten i bios från auto till manuell så hoppar den ner till 0.000000 och får börja plussa upp den till cpu. Mem min fråga är hur ska den vara för 1.38500 va? Då har jag väl 1.835 i cpuz? Det finns ett läge som jag gick förbi som var 1.03850 det är väl inte mer än 1.0385 altså strax över 1 volt i cpuz. Är jävligt dålig på förklaramen hoppas ni förstår vad jag menar. Vid det andra alternativet bör väl systemet crasha för fölite volt.
hur ser jag min stockvolt? Har googlat allt ifrån 1.374 till 1.390. Innan jag sätter volten på manuel i bios står det 1.356 och kollar jag i cpuz i windows pendlar den från 1.356 till 1.415 med allt på stock i och turbon igång

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

62 grader är inte dirket speciellt mycket. Så testa stresstesta lite längre. Stoppa om du märker att den stiger över 75-80

För fx serien är 62c maxtemp.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

mm har för mig att 62 grader är max tempen, det var därför jag avslutade stresstestet så snabbt. men hur ser man sin stock volt inne i bios eller hur tar man reda på den. som sagt så pendlar den ju allt ifrån 1.2 till 1.415 på auto. så fort jag ändrar till cpu manuel voltage inne i bios så får jag börja öka från 0.0. tänkte jag skulle öka multiplern steg för steg tills systemet krashar och då höja volten ett steg osv och stress testa. hur får man reda på just sin stockvollt. när man googlar är det allt från 1.35 - 1.4 ?

Permalänk

om inte systemet krashar när jag ökat till 4.4 ghz i amd overdrive när jag stresstestar. och som föregående sa att amd overdrive inte ändrar volten inne i bios. skulle jag ju teoretiskt sett kunna köra det på stock volten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viking_swe:

om inte systemet krashar när jag ökat till 4.4 ghz i amd overdrive när jag stresstestar. och som föregående sa att amd overdrive inte ändrar volten inne i bios. skulle jag ju teoretiskt sett kunna köra det på stock volten

ja, det stämmer.
börja enkelt med att gå in i bios och sätt vcore till 1.35V och låt multipliern vara på 20 sen kör du stresstest i prime95 eller liknande,
håll koll på tempsen och öka multipliern med +1 åt gången tills du får krash/bluescreen, då kan du hoppa upp ett snäpp eller två på Vcore tills det är stabilt, inte över 1.6V bara för 24/7 dock behövs det monsterkylning för det.

Så repeterar du det tills du når maxtemp, de flesta 8350 klarar 4.4-4.6 på stock vcore.
Jag drog en nitlott på min cpu som kräver 1.45V för 4.6GHz

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannapulsen:

62 grader är inte dirket speciellt mycket. Så testa stresstesta lite längre. Stoppa om du märker att den stiger över 75-80

Som många redan skrivit så är 62c högsta rec temp för AMDs processorer.

Skrivet av lowngcawt:

ja, det stämmer.
börja enkelt med att gå in i bios och sätt vcore till 1.35V och låt multipliern vara på 20 sen kör du stresstest i prime95 eller liknande,
håll koll på tempsen och öka multipliern med +1 åt gången tills du får krash/bluescreen, då kan du hoppa upp ett snäpp eller två på Vcore tills det är stabilt, inte över 1.6V bara för 24/7 dock behövs det monsterkylning för det.

Så repeterar du det tills du når maxtemp, de flesta 8350 klarar 4.4-4.6 på stock vcore.
Jag drog en nitlott på min cpu som kräver 1.45V för 4.6GHz

Du är inte ensam krävdes en liten bump för min att hoppa till 4.6 stabilt.
4.7 => 1.48V
4,8 => 1.52V
4.9 => 1.55V
5.0 => 1.6V

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk

Tack för svaren. Ska prova ikväll när dottern somnat. En dum fråga om man får bluescreen är det bara och starta om datorn och in i bios. Eller får man plocka ur batteriet. Sen reeboota.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viking_swe:

Tack för svaren. Ska prova ikväll när dottern somnat. En dum fråga om man får bluescreen är det bara och starta om datorn och in i bios. Eller får man plocka ur batteriet. Sen reeboota.

bara starta om och in i bios igen!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk

Ok. Då har jag lite och labba med ikväll fått lite kött på benen. Ska volten stå på 1.35000 då? Inte 1.03500?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viking_swe:

Ok. Då har jag lite och labba med ikväll fått lite kött på benen. Ska volten stå på 1.35000 då? Inte 1.03500?

den ska stå på 1.35V

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Permalänk
Medlem

Glömde säga med det moderkortet vill du ha någon kylning på VRM på vänstersidan då dessa blir otroligt varma vid högre spänningar. Jag kör iofs vatten som gör att lufflödet inte blir så jäkla bra runt sockeln men det är något att tänka på. Lägre temp på VRM gör att din processor inte blir lika varm.

En tyst 80mm fläkt eller liknande riktad mot VRM kommer få ner tempen avsevärt som i sin tur sänker tempen för processorn.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem

Ursäkta att jag kommer och kapar tråden.
Jag kör oxå sabertooth och FX-8350 och jag har problem med att prime95 stänger av stresstestet på kärna nr5 och 6.
Förut stängde den även av kärna nr7 men efter voltökning så så stängs "bara" nr5 och 6.
Behöver jag öka volten mera när det blir så ?
kör 1.38V och multipeln på 23.0 (4.6Ghz).

sen undrar jag oxå om det finns det nåt program för att se vrm temp ?

Mvh

Permalänk

Tack för hjälpen!! Kvällen gav resultat. Avinstallerade overdrive, som verkade ligga och störa och efter några timmar tuffar hon på i 4.7 ghz med bra temperaturer och rent protokoll i en timmes körning i prime 95. Men ligger nog på gränsen 60 - 61 grader. Nu har jag bara en fråga kvar. Ska jag sänka lite. Börjar processorn trottla ner sig vid 62 grader?

Permalänk
Skrivet av Commander:

Glömde säga med det moderkortet vill du ha någon kylning på VRM på vänstersidan då dessa blir otroligt varma vid högre spänningar. Jag kör iofs vatten som gör att lufflödet inte blir så jäkla bra runt sockeln men det är något att tänka på. Lägre temp på VRM gör att din processor inte blir lika varm.

En tyst 80mm fläkt eller liknande riktad mot VRM kommer få ner tempen avsevärt som i sin tur sänker tempen för processorn.

Får bli en liten fläkt på vrm då inom snar framtid. Är max temp 72 grader där?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Ursäkta att jag kommer och kapar tråden.
Jag kör oxå sabertooth och FX-8350 och jag har problem med att prime95 stänger av stresstestet på kärna nr5 och 6.
Förut stängde den även av kärna nr7 men efter voltökning så så stängs "bara" nr5 och 6.
Behöver jag öka volten mera när det blir så ?
kör 1.38V och multipeln på 23.0 (4.6Ghz).

sen undrar jag oxå om det finns det nåt program för att se vrm temp ?

Mvh

Öka volt för att få kärnorna stabila. Klocka ner minnet också när du klockar. Enda programmet som kan se VRM temp är antingen Asus egna eller Aida64.

Skrivet av Viking_swe:

Tack för hjälpen!! Kvällen gav resultat. Avinstallerade overdrive, som verkade ligga och störa och efter några timmar tuffar hon på i 4.7 ghz med bra temperaturer och rent protokoll i en timmes körning i prime 95. Men ligger nog på gränsen 60 - 61 grader. Nu har jag bara en fråga kvar. Ska jag sänka lite. Börjar processorn trottla ner sig vid 62 grader?

Du märker om den throttlar om du tittar på dess frekvenser för varje kärna.

Skrivet av Viking_swe:

Får bli en liten fläkt på vrm då inom snar framtid. Är max temp 72 grader där?

Max temp på VRM är väl runt 120c om jag minns rätt men högre temp på VRM ger högre temp på närområdet d.v.s. sockel och CPU.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viking_swe:

Tack för hjälpen!! Kvällen gav resultat. Avinstallerade overdrive, som verkade ligga och störa och efter några timmar tuffar hon på i 4.7 ghz med bra temperaturer och rent protokoll i en timmes körning i prime 95. Men ligger nog på gränsen 60 - 61 grader. Nu har jag bara en fråga kvar. Ska jag sänka lite. Börjar processorn trottla ner sig vid 62 grader?

Om du vill vara försiktig så kan du ju nöja dig med 4,6 eller 4,7. Du kanske kan komma undan med lägre spänning också, så testa det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

Öka volt för att få kärnorna stabila. Klocka ner minnet också när du klockar. Enda programmet som kan se VRM temp är antingen Asus egna eller Aida64.

Vad heter Asus egna program ?

Klocka ner minnet ? ska jag bara sätta dom som 1600Mhz då istället för 1866 som jag har ? för jag kan välja "grundfrekvens" på minnena.
Och så undrar jag oxå varför jag ska klocka ner minnena ? jag ändrar inte FSB nånting så minnena stannar ju kvar på sin standardfrekvens.

Mvh Linus

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Vad heter Asus egna program ?

Klocka ner minnet ? ska jag bara sätta dom som 1600Mhz då istället för 1866 som jag har ? för jag kan välja "grundfrekvens" på minnena.
Och så undrar jag oxå varför jag ska klocka ner minnena ? jag ändrar inte FSB nånting så minnena stannar ju kvar på sin standardfrekvens.

Mvh Linus

AI suite eller vad den kallas, bara att gå in på deras downloads för ditt moderkort och ladda ner det. Anledningen till att att du drar ner på minnesfrekvensen är att utesluta problem med minneskontrollern när du höjer frekvensen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Commander:

AI suite eller vad den kallas, bara att gå in på deras downloads för ditt moderkort och ladda ner det. Anledningen till att att du drar ner på minnesfrekvensen är att utesluta problem med minneskontrollern när du höjer frekvensen.

Okej, hur långt ner ska jag gå då ? räcker 1600 ?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av TraxxoN:

Okej, hur långt ner ska jag gå då ? räcker 1600 ?

Mvh

dra ner till 400/800 så långt det går sen är det bara att öka...

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.