Permalänk
Medlem

Böjda pins från kartongen

Hej Sweclockers.

Nu är det så att min dator har lagt av helt. För att förstå detta bättre så ska ja ta det från början. Jag köpte en ny processor och moderkort för 5 månader sen. Och direkt när jag fick hem det så börja jag direkt att sätta ihop allt. När jag var klar och startade upp dator så betedde sen sig konstigt (den startades om av sig själv och tog tid på sig att nå bios). Men dum som man är så tänkte man inte på att de kunde vara fel på produkten. Så jag fortsatte och installerade Windows och körde på! Under tiden blev den svårare o svårare att starta (Den startades om ett flertal gånger innan den kunde boota och stod på tomgång i 10 sekunder kanske innan den startades om eller starta). Och nu startar den i en sekund kanske, sen bara dör den ut helt i 2 sekunder o så börjar den om igen, och kan hålla på så hur länge som helst. Och så självklart börjar jag undersöka vad felet är, och jag kommer fram till att det är en böjd pin på moderkortet. Personligen tror jag att det är en produktionsfel/dåligt ex, pga lite andra små skavanker på moderkortet med.

Och då börjar min fråga: Hur ska man ställa sig här med reklamation och garanti osv? Kan man bevisa att detta är ett produktionsfel eller kommer det bli att de skyller på att det är dåligt ansvarande? För jag kan nästa in till garantera att detta var så från början.

Har även läst att inom de 6 första månaderna ska säljaren bevisa att detta felet inte var där från början. Någon trevlig person som har något bra svar på detta? Uppskattas verkligen

Mvh Kalle

Visa signatur

Intel core i7 4790K @ 4,9 ghz med CM Seidon 240M Gigabyte GTX 670 SLI @ 1,125 ghz Gigabyte G1 Sniper Z97 8GB G-Skill Ripjaws @ 2133 mhz FD Newton 1000W PSU FD Define R2 XL Samsung 128 GB SSD WD Caviar 500 GB

Asus VG278HE

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Snearn:

Hej Sweclockers.

Nu är det så att min dator har lagt av helt. För att förstå detta bättre så ska ja ta det från början. Jag köpte en ny processor och moderkort för 5 månader sen. Och direkt när jag fick hem det så börja jag direkt att sätta ihop allt. När jag var klar och startade upp dator så betedde sen sig konstigt (den startades om av sig själv och tog tid på sig att nå bios). Men dum som man är så tänkte man inte på att de kunde vara fel på produkten. Så jag fortsatte och installerade Windows och körde på! Under tiden blev den svårare o svårare att starta (Den startades om ett flertal gånger innan den kunde boota och stod på tomgång i 10 sekunder kanske innan den startades om eller starta). Och nu startar den i en sekund kanske, sen bara dör den ut helt i 2 sekunder o så börjar den om igen, och kan hålla på så hur länge som helst. Och så självklart börjar jag undersöka vad felet är, och jag kommer fram till att det är en böjd pin på moderkortet. Personligen tror jag att det är en produktionsfel/dåligt ex, pga lite andra små skavanker på moderkortet med.

Och då börjar min fråga: Hur ska man ställa sig här med reklamation och garanti osv? Kan man bevisa att detta är ett produktionsfel eller kommer det bli att de skyller på att det är dåligt ansvarande? För jag kan nästa in till garantera att detta var så från början.

Har även läst att inom de 6 första månaderna ska säljaren bevisa att detta felet inte var där från början. Någon trevlig person som har något bra svar på detta? Uppskattas verkligen

Mvh Kalle

om du inte har granskat produkten innan så lär du inte få ett nytt. Självklart kollar man allt innan man monterar det, men är ju lätt att vara efterklok.
Du ska helst anmäla från dag ett om något är fel, om det nu ha gått fem månader så lär det bli svårt att få det till produktions fel.

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av Snearn:

Hej Sweclockers.

Nu är det så att min dator har lagt av helt. För att förstå detta bättre så ska ja ta det från början. Jag köpte en ny processor och moderkort för 5 månader sen. Och direkt när jag fick hem det så börja jag direkt att sätta ihop allt. När jag var klar och startade upp dator så betedde sen sig konstigt (den startades om av sig själv och tog tid på sig att nå bios). Men dum som man är så tänkte man inte på att de kunde vara fel på produkten. Så jag fortsatte och installerade Windows och körde på! Under tiden blev den svårare o svårare att starta (Den startades om ett flertal gånger innan den kunde boota och stod på tomgång i 10 sekunder kanske innan den startades om eller starta). Och nu startar den i en sekund kanske, sen bara dör den ut helt i 2 sekunder o så börjar den om igen, och kan hålla på så hur länge som helst. Och så självklart börjar jag undersöka vad felet är, och jag kommer fram till att det är en böjd pin på moderkortet. Personligen tror jag att det är en produktionsfel/dåligt ex, pga lite andra små skavanker på moderkortet med.

Och då börjar min fråga: Hur ska man ställa sig här med reklamation och garanti osv? Kan man bevisa att detta är ett produktionsfel eller kommer det bli att de skyller på att det är dåligt ansvarande? För jag kan nästa in till garantera att detta var så från början.

Har även läst att inom de 6 första månaderna ska säljaren bevisa att detta felet inte var där från början. Någon trevlig person som har något bra svar på detta? Uppskattas verkligen

Mvh Kalle

Ta en nål/tandpetare och försök böj upp pinnen så ska nog allt bli bra på den fronten. böjda pins ger automatiskt retur från butiken.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snearn:

Hej Sweclockers.

Nu är det så att min dator har lagt av helt. För att förstå detta bättre så ska ja ta det från början. Jag köpte en ny processor och moderkort för 5 månader sen. Och direkt när jag fick hem det så börja jag direkt att sätta ihop allt. När jag var klar och startade upp dator så betedde sen sig konstigt (den startades om av sig själv och tog tid på sig att nå bios). Men dum som man är så tänkte man inte på att de kunde vara fel på produkten. Så jag fortsatte och installerade Windows och körde på! Under tiden blev den svårare o svårare att starta (Den startades om ett flertal gånger innan den kunde boota och stod på tomgång i 10 sekunder kanske innan den startades om eller starta). Och nu startar den i en sekund kanske, sen bara dör den ut helt i 2 sekunder o så börjar den om igen, och kan hålla på så hur länge som helst. Och så självklart börjar jag undersöka vad felet är, och jag kommer fram till att det är en böjd pin på moderkortet. Personligen tror jag att det är en produktionsfel/dåligt ex, pga lite andra små skavanker på moderkortet med.

Och då börjar min fråga: Hur ska man ställa sig här med reklamation och garanti osv? Kan man bevisa att detta är ett produktionsfel eller kommer det bli att de skyller på att det är dåligt ansvarande? För jag kan nästa in till garantera att detta var så från början.

Har även läst att inom de 6 första månaderna ska säljaren bevisa att detta felet inte var där från början. Någon trevlig person som har något bra svar på detta? Uppskattas verkligen

Mvh Kalle

När jag satte ihop min burk så hade inte mitt nätaggregat någon större önskan av att leva så den la av efter ett dygn eller så. Pratade med Inet, vet inte om du köpte ditt där men men, skrev en felanmälan, ett par dagar senare så kunde jag fortsätta spela på burken utan att ha betalat ett öre.

Men gör så att du tar och pratar med återförsäljaren, beroende på vad dem säger så kan du ju försöka fixa det själv.

(FYI: Har läst någon stans att ca 25% av alla datorer som kommer i delar har minst en defekt del i sig.)

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

När jag satte ihop min burk så hade inte mitt nätaggregat någon större önskan av att leva så den la av efter ett dygn eller så. Pratade med Inet, vet inte om du köpte ditt där men men, skrev en felanmälan, ett par dagar senare så kunde jag fortsätta spela på burken utan att ha betalat ett öre.

Men gör så att du tar och pratar med återförsäljaren, beroende på vad dem säger så kan du ju försöka fixa det själv.

(FYI: Har läst någon stans att ca 25% av alla datorer som kommer i delar har minst en defekt del i sig.)

Tvivlar stark på den informationen.

Permalänk
Avstängd

0.25% kanske

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

0.25% kanske

2-5% skulle jag gissa.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

(FYI: Har läst någon stans att ca 25% av alla datorer som kommer i delar har minst en defekt del i sig.)

BS.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av makn:

0.25% kanske

Tror aldrig jag har byggt en dator till mig själv utan att något har behövs skickats in.

Följande är vid olika byggtillfällen

  1. Startknappen på gammalt antec chassi

  2. 8800 ULTRA var defekt vid leverans

  3. Trasig fläkt till CPU kylare

  4. Fästena till frontgallret på Fractal Design R4 var trasiga

4/4 hade någon trasig del. dvs 100 %

Sen har jag byggt massvis av datorer till vänner och där har det sällan varit några problem.

Men med tanke på att ett datorbygge består av så många delar så är det ju inte konstigt att något ibland inte fungerar vid leverans.

att någon del skulle vara trasig är nog ändå inte orimligt att anta att det skulle vara 5-10 % chans.

Visa signatur

Intel Core i9 9900K | MSI MEG Z390 ACE | DDR4 32 GB 3200 MHz | MSI RTX 2080 X Trio | NZXT X62 Kraken | Samsung 970 EVO M.2 500GB, Intel 660P 2TB M.2 SSD | Corsair RM750X V2 | Be quiet! base 601

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erikn911:

Följande är vid olika byggtillfällen
[...]
4/4 hade någon trasig del. dvs 100 %

Ja det var kul matematik ... Men visst, det händer att något är trasigt i bland.

Tycker att det hör till självklarheter att granska delarna före montering, i vart fall moderkortet, som är så omtalat. Läser man spridda kommentarer på nätet så tycks många mena att det är till hundra procent handhavandefel, men det tycks likväl ha förekommit skadade exemplar. På vissa ställen utomlands förekom det drivor med kommentarer om detta förra året, i vilka kategorier dessa sedan kunde sorteras framgick inte.

Sedan kan det väl bli väl nojigt hur monteringen ska gå till; Asus har t.ex. en instruktion för 1150 där locket över sockeln ska sitta på tills processorn är monterad, då det ska lossna; i vissa videofilmer ser man däremot representanter för Asus plocka bort locket innan. Några har fått för sig att den ska bort bums, och säger att det kan skada om det sitter kvar när tryck appliceras, trots att moderkortstillverkarna säger annat etc.

Permalänk
Medlem

Böjda pinnar betraktas av företagen som handhavandefel. Var hos webbhallen med ett modekort där ljudchippet hade plötsligt slutat fungera, de tog en titt och så att det fanns ett par böjda pinnar, det räckte för att de inte ens tog upp det. Trots att allting hade fungerat bra i månader så tar inte (enligt webbhallen) återförsäljaren(ASUS i mitt fall) ärendet om det finns böjda pinnar, så det var inte ens lönt att försöka. Det räcker egentligen att man sätter in cpun ett par gånger för att någon pin ska böjas så att det syns. Då kan företaget slippa garanti.

Permalänk
Avstängd

Oftast brukar böjda pins innefattas som handhavarfel, och således ej täckas av garanti.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Medlem
Skrivet av Demonoidz:

Oftast brukar böjda pins innefattas som handhavarfel, och således ej täckas av garanti.

Om man ska tänka så, så spelar det ju ingen roll om det var så när han fick kortet eller inte...

Visa signatur

| 4000D Airflow | MSI B550 TOMAHAWK | Ryzen 5600X | 32gb DDR4 | 2x Samsung 128GB | GeForce GTX 1080TI | Gigabyte P850-GM | 34" Xiaomi Mi Monitor | CM Storm Quickfire TK Brown | Logitech G602 | HyperX Cloud II |

Permalänk
Medlem
Skrivet av coopish:

Tvivlar stark på den informationen.

Skrivet av makn:

0.25% kanske

Skrivet av Anders9110:

2-5% skulle jag gissa.

Skrivet av Sweede:

Nu skall vi inte vara allt för kritiska, om vi tänker efter på hur många enheter som produceras och skickas till butik.
Och dessutom tar hänsyn till det antal delar som behövs för en fungerande dator, så tror jag att det är en del som är fabriks-skadat.
Hoppa in på www.teknikensvarld.se och kolla efter återkallningar från biltillverkare.
Tänk sedan efter, HUR många bilar per dag produceras?
Och HUR många datordelar produceras per dag?
Mycket är slut-kunds ofrivilliga felskapade men att det kommer en hel del dåligt/trasigt direkt från fabrik, det behöver vi inte vara dumma för att inse att det blir en ganska fin hög.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 290!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!
Hjälp Teamtrees plantera träd på vår jord. https://teamtrees.org/

Permalänk
Medlem

Hittar man uppenbara skavanker när man packar upp sin nya pryl, så kan det ju vara värt besväret att ta några bilder och eventuellt skicka dom redan då till affären.

Permalänk

1. Pinnar är inte böjda från fabrik. alla tillverkare garanterar detta till 100% och jag tror inte någon har stött på annat?
2. Pinnar böjs inte om man monterar korrekt, oavsett hur många gånger man gör det.

Men det är säkert inga problem att böja rätt pinnarna om du är försiktig, mattkniv modell tunn brukar funka rätt bra.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kusk0r:

Böjda pinnar betraktas av företagen som handhavandefel. Var hos webbhallen med ett modekort där ljudchippet hade plötsligt slutat fungera, de tog en titt och så att det fanns ett par böjda pinnar, det räckte för att de inte ens tog upp det. Trots att allting hade fungerat bra i månader så tar inte (enligt webbhallen) återförsäljaren(ASUS i mitt fall) ärendet om det finns böjda pinnar, så det var inte ens lönt att försöka. Det räcker egentligen att man sätter in cpun ett par gånger för att någon pin ska böjas så att det syns. Då kan företaget slippa garanti.

Är det Webhallen som sagt att det räcker med att man tar i och ur CPU'n några gånger så har de satt sig på pottan. Kan man diskutera med säljaren och få dem att säga det då har de sagt att deras produkt inte håller för det den är avsedd för och hur kan de då neka en garanti?

Skrivet av TriggerHappy:

1. Pinnar är inte böjda från fabrik. alla tillverkare garanterar detta till 100% och jag tror inte någon har stött på annat?
2. Pinnar böjs inte om man monterar korrekt, oavsett hur många gånger man gör det.

Men det är säkert inga problem att böja rätt pinnarna om du är försiktig, mattkniv modell tunn brukar funka rätt bra.

Hur kan du veta att pinnar inte är böjda från fabrik? Det enda sättet som en tillverkare kan garantera detta på är genom att syna varje moderkort innan de går iväg, helst på maskinell väg, då en människa kan se fel. Det finns ingen tillverkare som gör det idag, och i alla fall som jag stött på hittills där kunden har stått på sig så har leverantören till sist gett upp, för det finns inget sätt som tillverkaren kan bevisa att pinnarna inte var böjda från fabrik.

Du har rätt i att pinnar inte böjs om man monterar korrekt, men jag tror tyvärr att du har fel i att inga moderkort är fel från fabrik. Det är många många fler fall av böjda pins med Intels senaste socketar än med varianten med pinnar på CPU'n. Något är det som är galet. Antingen är det fel från fabrik eller så är det jäkligt lätt att böja dem. Jag gissar på det första. En sak är säker, jag kommer att syna varje moderkort med lupp innan jag börjar arbeta med dem.

Tillbaka till ursprungsfrågan så är det ju upp till leverantören att bevisa att du gjort fel inom de första sex månaderna. Men det finns också en regel som säger att du måste påtala fel så fort du märker dem, enligt utslag i ARN är rimlig tid att dra på det som längst tre månader. I och med att du levt med problemen i fem månader så kommer det att bli mycket svårt att få detta att gå igenom. För antingen ljuger du och säger att problemet precis uppstått och då kommer leverantören garanterat att säga att då var det ju fungerande från början och du har gjort något så att dessa pins böjdes och skapade problemen. Alternativt säger du som det är och då kommer de att säga att du inte kan komma efter fem månader. De andra skavankerna hjälper inte heller, eftersom de kan tyda på att du inte handhaft produkten rätt.

Hade du kommit från början hade du förmodligen kunnat hävda ursprungsfel och eftersom bevisbördan ligger hos butiken så hade du förmodligen kunnat få rätt vare sig du böjt dem eller ej.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Erikn911:

Tror aldrig jag har byggt en dator till mig själv utan att något har behövs skickats in.

Följande är vid olika byggtillfällen

  1. Startknappen på gammalt antec chassi

  2. 8800 ULTRA var defekt vid leverans

  3. Trasig fläkt till CPU kylare

  4. Fästena till frontgallret på Fractal Design R4 var trasiga

4/4 hade någon trasig del. dvs 100 %

Sen har jag byggt massvis av datorer till vänner och där har det sällan varit några problem.

Men med tanke på att ett datorbygge består av så många delar så är det ju inte konstigt att något ibland inte fungerar vid leverans.

att någon del skulle vara trasig är nog ändå inte orimligt att anta att det skulle vara 5-10 % chans.

Vid de många tillfällen jag byggt har jag aldrig haft en ickefungerande del. Det har kommit med tiden då en HDD gick hädan och en skärm lade ner verksamheten. Så 100% åt andra hållet, vad detta nu implicerar?

Till TS: Du kan testa med en stiftpenna av tunnare slag för att böja den rätt.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Är det Webhallen som sagt att det räcker med att man tar i och ur CPU'n några gånger så har de satt sig på pottan. Kan man diskutera med säljaren och få dem att säga det då har de sagt att deras produkt inte håller för det den är avsedd för och hur kan de då neka en garanti?

Det är min åsikt att pinnarna kan böjas om man tar i och ur cpun några gånger.

Webhallen är i detta fall återförsäljare och påstår att tillverkaren inte tar upp ärendet om det finns böjda pinnar, så det är inte ens lönt att försöka.

Böjda pinnar har inte alltid konsekvenser, så länge du har bibehållen kontakt med cpun och ingen kortslutning tillkommer så fungerar allting som det ska.

Vissa pinnar är inte lika viktiga som andra, kanske du har redan böjda pinnar med konsekvenser men du kanske inte har t.ex firewire och pci kort inkopplade så att du inte märker det.

Utifrån vad jag har läst tycker jag att om man tar i och ur cpun några gånger så kommer det att uppstå böjning av vissa pinnar, på så sätt att det syns när ljuset reflekteras på din sockeln. (1)

Jag tror att i de flesta fall så är detta utan betydelse. Om du däremot tar ur cpun och råkar tappa något i sockeln eller paketerar moderkortet utan skydd för sockeln så att något, t.ex en lös skruv i kartongen, tar i sockeln så kan du få böjda pinnar med konsekvenser.(2)

Vad jag menar med inlägget är att tillverkare kan utnyttja (1) för att slippa garantiärende.

Hur definierar man böjda pinnar?
Webhallen försäljaren ställde sockeln vinklad mot ljuset och då såg man en färgskiftning i ett mindre område på sockeln. Tittade man framifrån gick det knappt att se skillnaden. Pinnarna var lätt böjda neråt. Du kan tillverka väldigt tunna pinnar som inte har någon tolerans och klarar en insättning av processorn, vad som händer vid andra cpu byte kallar vi för handhavandefel.

Jag menar inte att man ska bara kunna böja lite pinnar innan garantin gått ut och sedan få ut nytt moderkort, men det måste finnas någon mellanväg. T.ex en CPU dummy som man kan bara sätta i och se om det finns kortslutning. Men varför hålla på med sånt när man kan slippa...

Nästa gång jag misstänker att man gömmer sig bakom detta kommer jag att stå för kostnaden för att byta ut sockeln. För ASUS kostade det ca 500spänn.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av kusk0r:

Böjda pinnar betraktas av företagen som handhavandefel. Var hos webbhallen med ett modekort där ljudchippet hade plötsligt slutat fungera, de tog en titt och så att det fanns ett par böjda pinnar, det räckte för att de inte ens tog upp det. Trots att allting hade fungerat bra i månader så tar inte (enligt webbhallen) återförsäljaren(ASUS i mitt fall) ärendet om det finns böjda pinnar, så det var inte ens lönt att försöka. Det räcker egentligen att man sätter in cpun ett par gånger för att någon pin ska böjas så att det syns. Då kan företaget slippa garanti.

kan säga som så jag kollar altid mina grejor Specielt när jag vet att dom är benhåda när det gäller reklamation av moderkort med böjda pinns . Har dock varit med om att jag fått ett moderkort direkt från leverantören som varit med just böjda pinns. jag reklamerade detta och fick tillbaks pengarna utan problem.

Lika så nu före jul så beställde jag för att jag skulle köra en 2011 rigg hela 2 moderkort ena startade inte upp utan bios updatering och ni som nu vet så är 2011 inte direkt den billigaste riggen att bara köpa en billig processoer för att upgradera bios. ja det som hände va att jag valde att skicka tillbaks moderkortet. (Men innan jag gjorde detta tog jag bilder av både socket och moderkort för att fastställa att jag inte gjort någon åverkan) köpte då nästa moderkort som startade upp min processor men den bettede sig felaktigt på annat sätt, Jag reklamerade detta åxå och gjorde samma sak där. så jag står fast vid att man måste altid gå igenom sina leveranser direkt, för att fastställa att allt är i sin ordning.

Felet som du anger TS: redan vid första instalationen av moderkortet hade jag reagerat (Men då utgår vi från att jag byggt flera 100 datorer..Och startade redan i början av 2000talet med detta roliga nöje) Menar startar datorn om så är det något som inte alls står rätt till.

ja lycka till i allfall!!

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dulingen:

Om man ska tänka så, så spelar det ju ingen roll om det var så när han fick kortet eller inte...

Exakt. Problemet är att fabrik/återförsäljare knappast kommer tro på honom när han säger att han har kört med böjda pins under en längre tid, och vill lämna tillbaka det nu.
Bästa är att böja tillbaka dem själv, tror jag, men testa kan man alltid med RMA. Hoppas att det löser sig.

Visa signatur

Delid 3770k@5.9GHz, Mpower, 32GB Corsair Dominator@2600MHz/CL10
XFire 390x@1335/1750, Carbide 540 AIR
E34 S36B38Turbo 897WHP

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kusk0r:

Det är min åsikt att pinnarna kan böjas om man tar i och ur cpun några gånger.

Webhallen är i detta fall återförsäljare och påstår att tillverkaren inte tar upp ärendet om det finns böjda pinnar, så det är inte ens lönt att försöka.

Böjda pinnar har inte alltid konsekvenser, så länge du har bibehållen kontakt med cpun och ingen kortslutning tillkommer så fungerar allting som det ska.

Vissa pinnar är inte lika viktiga som andra, kanske du har redan böjda pinnar med konsekvenser men du kanske inte har t.ex firewire och pci kort inkopplade så att du inte märker det.

Utifrån vad jag har läst tycker jag att om man tar i och ur cpun några gånger så kommer det att uppstå böjning av vissa pinnar, på så sätt att det syns när ljuset reflekteras på din sockeln. (1)

Jag tror att i de flesta fall så är detta utan betydelse. Om du däremot tar ur cpun och råkar tappa något i sockeln eller paketerar moderkortet utan skydd för sockeln så att något, t.ex en lös skruv i kartongen, tar i sockeln så kan du få böjda pinnar med konsekvenser.(2)

Vad jag menar med inlägget är att tillverkare kan utnyttja (1) för att slippa garantiärende.

Hur definierar man böjda pinnar?
Webhallen försäljaren ställde sockeln vinklad mot ljuset och då såg man en färgskiftning i ett mindre område på sockeln. Tittade man framifrån gick det knappt att se skillnaden. Pinnarna var lätt böjda neråt. Du kan tillverka väldigt tunna pinnar som inte har någon tolerans och klarar en insättning av processorn, vad som händer vid andra cpu byte kallar vi för handhavandefel.

Jag menar inte att man ska bara kunna böja lite pinnar innan garantin gått ut och sedan få ut nytt moderkort, men det måste finnas någon mellanväg. T.ex en CPU dummy som man kan bara sätta i och se om det finns kortslutning. Men varför hålla på med sånt när man kan slippa...

Nästa gång jag misstänker att man gömmer sig bakom detta kommer jag att stå för kostnaden för att byta ut sockeln. För ASUS kostade det ca 500spänn.

Huruvida tillverkaren vill ta emot kortet på garanti spelar ingen som helst roll. Har du har köpt kortet av en svensk återförsäljare måste de följa svensk lag. Att de tittar på sockeln och om de ser minsta grej där är inget som hindrar dig att reklamera enligt svensk lag.

I övrigt ser jag intet som motsäger det jag sa tidigare. Sockeln är väldigt känslig och det innebär att den är känslig både vid tillverkning och användning. Jag undrar bara hur länge denna skiten ska få fortgå. Det är inte rimligt att man ska kunna sälja saker som är så känsliga att det knappt går att titta på dem och sedan kunna svära sig fri från alla reklamationer.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av giplet:

Huruvida tillverkaren vill ta emot kortet på garanti spelar ingen som helst roll. Har du har köpt kortet av en svensk återförsäljare måste de följa svensk lag. Att de tittar på sockeln och om de ser minsta grej där är inget som hindrar dig att reklamera enligt svensk lag.

I övrigt ser jag intet som motsäger det jag sa tidigare. Sockeln är väldigt känslig och det innebär att den är känslig både vid tillverkning och användning. Jag undrar bara hur länge denna skiten ska få fortgå. Det är inte rimligt att man ska kunna sälja saker som är så känsliga att det knappt går att titta på dem och sedan kunna svära sig fri från alla reklamationer.

Det är Intels sätt att vältra över kostnaderna på andra, de klagade på att benen böjdes på cpuerna och hittade på den nya sockeln men kollar man på hur lite problem det är med socklarna för AMD så inser man att det endast handlar om Intels girighet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av giplet:

Hur kan du veta att pinnar inte är böjda från fabrik? Det enda sättet som en tillverkare kan garantera detta på är genom att syna varje moderkort innan de går iväg, helst på maskinell väg, då en människa kan se fel. Det finns ingen tillverkare som gör det idag, och i alla fall som jag stött på hittills där kunden har stått på sig så har leverantören till sist gett upp, för det finns inget sätt som tillverkaren kan bevisa att pinnarna inte var böjda från fabrik.

Du har rätt i att pinnar inte böjs om man monterar korrekt, men jag tror tyvärr att du har fel i att inga moderkort är fel från fabrik. Det är många många fler fall av böjda pins med Intels senaste socketar än med varianten med pinnar på CPU'n. Något är det som är galet. Antingen är det fel från fabrik eller så är det jäkligt lätt att böja dem. Jag gissar på det första. En sak är säker, jag kommer att syna varje moderkort med lupp innan jag börjar arbeta med dem.

Och det är precis vad som görs, ALLA moderkortstillverkar granskar CPU socklarna optiskt innan de paketeras så att risken att pinnarna är böjda från fabrik är väldigt liten.
Om man mot förmodan får hem ett moderkort med böjda pinnar beror det på att någon klant misslyckats med montering och packat ner kortet och skickat tillbaka följt av att butiken misslyckats med sin kontroll och sålt det som nytt och fungerande.

Angående problemen med Intels senare sockel och tidigare socklar med pinnarna på CPU så beror det på att pinnarna är mycket tunnare och därmed känsligare för felmontage men det fanns gott om trådar här om böjda pinnar på Pentium 4 tiden också.

Permalänk

Man skall alltid först kontrollera om det går på garanti (återförsäljaren)
Sen om det iinte går på garanti kan man testa böja tillbaks pins

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Fidel Castro:

Man skall alltid först kontrollera om det går på garanti (återförsäljaren)
Sen om det iinte går på garanti kan man testa böja tillbaks pins

vet inte om du läst!! Men är pinsen redan böjda så är garantiärendet borta garantin gäller inte därav så kanske bättre att testa om man lyckas böja till dom skälv, sen försöker man rma om datorn inte startar

Visa signatur

Datorer: i7 4930k med dubbla 780 dubbla 250gb ssd diskar. 32gb

Jag har Asberger så dryga svar/medelanden kan leda till missförstånd från min sida så unvik dryga svar då det nu kan missuppfattas fel från från min sida.

Permalänk
Medlem

Att pinnarna böjer sig vid montage är väldigt lätt hänt.
Jag losade ett maximus iv kort på det viset, jag monterade cpu´n som vanligt och jadå böjda pinns.
Jag köpt ett nytt , men nu ett maximus v
Då jag packade upp det nya upptäckte jag att det var med en särskild instruktions manual för montering och en varnings text på sockeln att Låta skyddslocket vara på vid montering. Så var det inte med IV modellen (gene) , det hade för övrigt en annan typ av skydd för pinnsen.
Pinnarna hade tryckts åt sidan och den nya "montering locket" och sättet att montera på det nya maximus v gene, förhindrade att cpun rörde sig för mycket vid låsning av cpu¨n.

Hur monterade du din cpu? På det vanliga eller hade ditt nya moderkort en medföljande fäst anordning so ska vara med vid monteringen?

Många har böjt sina pinns på de senare 1115/1156 , då pinnsen är så tunna och därför har moderkorts-tillverkarna i alla fal Asus ändrat monteringen på sina kort.

Visa signatur

Maximus V|i5 3570k|seasonic Mll 520w||8Gb crusial|ASUS GT 430 silent |Sandisk SSD 240 GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snearn:

...och jag kommer fram till att det är en böjd pin på moderkortet. Personligen tror jag att det är en produktionsfel/dåligt ex, pga lite andra små skavanker på moderkortet med.

Du måste nog önska om en återförsäljare vars anställd som hanterar ditt ärende är på ett otroligt bra humör för att detta ska gå igenom.

Har ett moderkort skavanker från början så har antingen leveransen gått väldigt snett (antingen till återförsäljaren eller till kund) eller så har återförsäljaren skickat ett begagnat moderkort i ny kartong (men jo, det kan också vara problem från fabrik). Det ska inte vara skavanker på en ny pryl någonstans alls. Och om det är skavanker på ett moderkort (där det verkligen inte får vara det) så kan det mycket väl vara en böjd pin från början, ja, men det hjälper dig tyvärr inte efter ett halvår.

Efterklok, ja. Men paketera upp, inspektera noggrant, installera.

Om jag får varor som jag ser har blivit skadade är jag extremt försiktig och tar bilder direkt, ringer sedan in till återförsäljaren och berättar vad jag ser. Så tidigt som möjligt.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:
Skrivet av coopish:

Tvivlar stark på den informationen.

Jag sa aldrig att det var tillförlitlig information. Skrev bara att jag läst någon stans.
Bara för att man inte tror på vad som skrivs så behöver man inte vara oförskämd. Källkritisk, ja. Oförskämd, nej.

Jag förstår mycket väl att ni tvivlar på mitt påstående, det gör jag också. Det är just därför jag sa att jag läst, inte att jag vet.

Tänk på det nästa gång.

MVH Skingken

Visa signatur

Bara för att du inte hittar ett virus så betyder det inte att det inte finns där.

Jag anmäler mina egna kommentarer för att någon ska läsa dem.
<!-- Sad Smiley -->

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skingken:

När jag satte ihop min burk så hade inte mitt nätaggregat någon större önskan av att leva så den la av efter ett dygn eller så. Pratade med Inet, vet inte om du köpte ditt där men men, skrev en felanmälan, ett par dagar senare så kunde jag fortsätta spela på burken utan att ha betalat ett öre.

Men gör så att du tar och pratar med återförsäljaren, beroende på vad dem säger så kan du ju försöka fixa det själv.

(FYI: Har läst någon stans att ca 25% av alla datorer som kommer i delar har minst en defekt del i sig.)

Det beror på vilken komponent vi pratar om.

Tex Gigabyte riggtestar vart tionde moderkort och grafikkort. Så matematiskt sätt borde du ha 10% chans att få en helt felfri produkt från dem.
Dock funkar det inte riktigt så. Oftast är det så att om de hittar fel så stoppas produktionen och korrigeras så risken att få ett defekt moderkort/grafikkort från Gigabyte är snarare 1 procent.
När det kommer till CPU så är risken ännu mindre då varje cpu kvalitetstestas för att se hur bra den är och i vilket prestandasegment den kan säljas. Likaså fungerar det med GPUn på grafikkortet.
Köper du tex CM Vanguard gold+ serie så testas varje nätagg innan försäljning så där är risken ännu mindre. Dock finns en risk för fel som visar sig senare. Det kan vara en lödning som inte är bra som ger upp. Men sådant är väldigt svårt att skydda sig från.
Minnen testas en gång per serie hos corsair (vet ej hur många det innebär. Men det innebär någon form av stickprovskontroll)

Med det sagt så är chansen att du har fel på dessa komponenter kanske runt 2 %.

Däremot något som inte kontrolleras lika noga är chassin, fläktar och annat såsom kablar etc. Jag personligen har vart med om chassin som vart defekta (usbport som inte fungerat, fel på medföljande fläkt mm), fläktar som inte fungerat, en sata kabel som inte fungerade. En laser på en IO enhet som inte ville läsa skivorna mm. Med såna här saker tror jag att det är lite större risk att du får en produkt som är defekt. Med tanke på vad jag har råkat ut för så ligger felfrekvensen på cirka sju procent. Men det innebär ändå att 93 personer får en fullt fungerande.

Visa signatur

Dator - Dell Alienware Oled AW3423DW, Phantek Enthoo Pro, Intel i7 8700K, Noctua NH-14, Asus TUF Z370-PRO, Samsung SSD 840 Pro 128GB, 32 GB DDR4, Gigabyte Geforce GTX 1080 Ti, 2st x 3 TB WD RED, Logitech MX518, Sennheiser Momentum, Qpad Pro MK80.