Inloggning till Router - Inteno DG150A-R1

Permalänk
Medlem

Inloggning till Router - Inteno DG150A-R1

Hejsan,

Jag har fått en router Inteno DG150A-R1 ifrån Universal. Fick med ett lösenord på ett papper, men inget användarnamn. troligtvis är det lösenordet till någon äldre modell? Då den påstår att man ska logga in på 192.168.1.1 och välja support och skriva in lösenordet. finns ingen support, går inte använda support som användarnamn heller.
Har testat user/user, admin/admin, Admin/Admin etc.... håller på bli tokig.

All tips är välkommen om vad det kan vara för inlogg på den.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Testa Admin som namn och password som lösen.

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Testa Admin som namn och password som lösen.

Admin och password ger: Error username,please input again

admin och password ger: Invalid username and/or password!
admin och admin: Invalid username and/or password!
admin och personliga lösen: Invalid username and/or password!

user och user: Invalid username and/or password!
user och password: Invalid username and/or password!

tack ändå för tipset. Så utgår ifrån att det är små bokstäver iallefall

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Och det står inget lösen under routern eller i bladet som kom med den?

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gyhlen:

Och det står inget lösen under routern eller i bladet som kom med den?

inget på etiketten på routern. Som det vanligtvis kan stå. Fick med ett personligt lösenord på papper som jag testat med blankt användarnamn, med user och med admin.

så är osäker på användarnamn, då det finns ingen info om det. då blir man osäker på lösenordet med. Hoppas på nån som har haft den här upplevelsen meed universal.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får väl kontakta deras kundtjänst.
Du skulle kunna prova routernamnet och ssid och liknande som användarnamn om det står på lådan, men ananrs är det nog bara att ringa dem.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har kontaktat kundtjänst, får väl svar under veckan.....

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Attans, hade exakt samma problem med min Inteno-gateway och jag kan inte alls komma ihåg vad jag gjorde för att lösa det.

Möjligt att jag till slut ringde till kundtjänst och frågade.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Njure:

Attans, hade exakt samma problem med min Inteno-gateway och jag kan inte alls komma ihåg vad jag gjorde för att lösa det.

Möjligt att jag till slut ringde till kundtjänst och frågade.

Tror det jag med, har googlat som aldrig förr och inte har lyckats att hitta en lösning.

Jag återkommer med info om hur man loggar in, när jag fått svar. Kan vara bra för andra användare i framtiden

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

Nu har man varit i kontakt med kuse, det var admin som username och ett lösenord som var personligt. Det var inte lösenordet som jag hade fått hem. Så jag var tvingad att ringa till dem.

Var lite chockad över inställningarna i routern, då jag är van med Tele2 och telias routrar som inte är någon höjdare. Man kunde göra flera småändringar för wifi och ställa in Ghz m.m.

Visa signatur

Operativsystem: Foresight Linux | Foresight Linux utvecklare | Foresight rådet | Google+

I've heard: When the RedHat developers present new packages to Linux User-Group, before the meeting is over,Foresight people will have downloaded the source, created a Foresight package, uploaded it,and it will be available for anyone to use.

Permalänk
Medlem

TL;DR: du kan få tag i inloggningen till admin-kontot och få tillgång till alla funktioner samt säkra upp din router. /TL;DR

Efter att mina föräldrar har haft lite problem med anslutningen med ovan nämnda router, som de lånar gratis av tyfon, gjorde jag lite efterforskningar. Det visar sig att med en enkel portscanning utifrån internet är portarna 21, 22, 23, 80 med flera öppna. Inte gör det saken bättre att det inte finns en sida för att byta lösenord i menyn om man loggar in med user:user, så vem som helst som vet hur man gör en portscanning på port 80 mot ett gäng av tyfons adresser kommer hitta och kunna logga in och göra vad fan de vill. (Inte för att inloggningsidan innebär något skydd)
Jag letade i koden och kom fram till att det är ett javascript som skapar menyn och slänger man med en admin-parameter istället för user så bygger den admins meny även om man endast är inloggad som user. Därifrån hittade jag sen en sidan för att göra backup av inställningarna (http://router-ip/backupsettings.html). Med den gjorde jag en backup. I backup-filen finns alla lösenord kodade i base64, jag avkodade admin-lösenordet (kan göras med webbtjänster en sökning bort). Loggar in: bingo! Nu har jag tillgång till alla menyer, bland annat för att byta lösenord och välja vilka tjänster som görs tillgängliga. FTP, SSH, Telnet, http är inte tillgängliga från lan men är det från wan, det ändrar vi på! Loggar in med telnet, rotar omkring där ett tag.

Med de nyfunna funktionerna är det här faktiskt en riktigt trevlig router. Tyvärr är ethernet-switchen endast fast ethernet vilket förstör allt.

Permalänk
Medlem

@Kygen, har letat igenom java koden men hittar inte user parametern du nämner, lite mer tips vore tacksamt
Som routern nu är så duger den inte till mycket...

edit: http://192.168.1.1/backupsettings.html ger en tom sida vid inlogg med user/user

edit: Hittar lite mera... ser user parametern... men vet inte hur jag ska kunna exekvera scripten i browsern (crome på debian) så menyn byggs.

edit: verkar inte spela någon roll då den inte köper någon av de URL'er som finns i de anda menyerna (syns i java koden utan att man behöver köra den).

Kygen, det råkar inte vara så att admin lösenordet var "typiskt" eller baserat på någon annan känd egenskap... som du kan dela med dig av?

Utifrån fungerar inte user/user... de kanske har tätat lite hål?

Enträgen vinner !!! Äntligen svarade den på http://192.168.1.1/backupsettings.htm och jag kunde knäcka lösenordet, nu är den säkrad och användbar, tack Kygen

Permalänk
Medlem
Skrivet av ropa:

@Kygen, har letat igenom java koden men hittar inte user parametern du nämner, lite mer tips vore tacksamt
Som routern nu är så duger den inte till mycket...

edit: http://192.168.1.1/backupsettings.html ger en tom sida vid inlogg med user/user

edit: Hittar lite mera... ser user parametern... men vet inte hur jag ska kunna exekvera scripten i browsern (crome på debian) så menyn byggs.

edit: verkar inte spela någon roll då den inte köper någon av de URL'er som finns i de anda menyerna (syns i java koden utan att man behöver köra den).

Kygen, det råkar inte vara så att admin lösenordet var "typiskt" eller baserat på någon annan känd egenskap... som du kan dela med dig av?

Utifrån fungerar inte user/user... de kanske har tätat lite hål?

Enträgen vinner !!! Äntligen svarade den på http://192.168.1.1/backupsettings.htm och jag kunde knäcka lösenordet, nu är den säkrad och användbar, tack Kygen

Härligt! Skrev lite slarvigt ser jag. Vad jag förstår så är admin-lösenordet randomgenererat och support-lösenordet ett lösenord skapat av någon på tyfon. Jag glömde även skriva att micro_httpd som används verkar ha ett par egenheter som löses av att man refreshar sidan fem gånger, haha.

Välkommen till swec btw!

Permalänk
Medlem

Inloggning

Gick in på deras chatt och fick lösenordet inom2 minuter. Hade då hållt på med backupsettings och Base64 i 8-10 timmar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av becke1:

Gick in på deras chatt och fick lösenordet inom2 minuter. Hade då hållt på med backupsettings och Base64 i 8-10 timmar..

Farsan fick en Inteno router från Universal Telecom, var ett långt lösenord så de verkar hålla på och byta lösenord för att inte kunderna ska in och pilla med inställningarna. Annars verkar det vara en helt ok router, Inteno är väl ett svenskt företag har jag för mig?

Permalänk
Medlem

Måste man välja Inteno router? Finns det inte bättre alternativ i marknaden?

Permalänk

Inteno DG 150A behöver ny firmware?

Skrivet av Kygen:

TL;DR: du kan få tag i inloggningen till admin-kontot och få tillgång till alla funktioner samt säkra upp din router. /TL;DR

Efter att mina föräldrar har haft lite problem med anslutningen med ovan nämnda router, som de lånar gratis av tyfon, gjorde jag lite efterforskningar. Det visar sig att med en enkel portscanning utifrån internet är portarna 21, 22, 23, 80 med flera öppna. Inte gör det saken bättre att det inte finns en sida för att byta lösenord i menyn om man loggar in med user:user, så vem som helst som vet hur man gör en portscanning på port 80 mot ett gäng av tyfons adresser kommer hitta och kunna logga in och göra vad fan de vill. (Inte för att inloggningsidan innebär något skydd)
Jag letade i koden och kom fram till att det är ett javascript som skapar menyn och slänger man med en admin-parameter istället för user så bygger den admins meny även om man endast är inloggad som user. Därifrån hittade jag sen en sidan för att göra backup av inställningarna (http://router-ip/backupsettings.html). Med den gjorde jag en backup. I backup-filen finns alla lösenord kodade i base64, jag avkodade admin-lösenordet (kan göras med webbtjänster en sökning bort). Loggar in: bingo! Nu har jag tillgång till alla menyer, bland annat för att byta lösenord och välja vilka tjänster som görs tillgängliga. FTP, SSH, Telnet, http är inte tillgängliga från lan men är det från wan, det ändrar vi på! Loggar in med telnet, rotar omkring där ett tag.

Med de nyfunna funktionerna är det här faktiskt en riktigt trevlig router. Tyvärr är ethernet-switchen endast fast ethernet vilket förstör allt.

Hej Alla,

Jag har försökt göra om min Inteno G 150A router till en switch i samband med att jag köpt en ny trådlös router.

Nu kan jag plötsligt inte logga in som admin eller user.
Kan det vara så att ISP:n har ändrat lösen, utan att tala om för mej???

Citat från samma grupp:
Problemet är löst. Stockholmsstadsnat hade bytt lösen på routen för 2-3 veckor sedan.

Får dom göra så?

Ibland när jag provar att logga in så får jag följnde utskrift som svar:
Citat:
Update Software
Step 1: Obtain an updated software image file from your ISP.
Step 2: Enter the path to the image file location in the box below or
click the "Browse" button to locate the image file.
Step 3: Click the "Update Software" button once to upload the new image file.
NOTE: The update process takes about 2 minutes to complete, and your
DSL Router will reboot.
Software File Name:
Slut citat.
(Här skall man peka på en imagefil.)

Jag behöver då en software image. Systemet säger att den som finns är korrupt.
Har letat hos tillverkaren och ISP:n men inte httat någon image.

Kanske skulle jag kunna lösa problemet om du berättar mera detaljerat hur man:

1.
hur man gör en portscanning på port 80 mot ett gäng av tyfons adresser kommer hitta och kunna logga in och göra vad fan de vill. (Inte för att inloggningsidan innebär något skydd)

2. Hur man får ut http://router-ip/backupsettings.html

3.
avkodade admin-lösenordet (kan göras med webbtjänster en sökning bort)

Staffan