Permalänk
Medlem

Nackdel med Mini-ITX till "mini tower"?

Är det dumt att köpa ett Mini-ITX kort till en låda som rymmer ett större moderkort?

Tänkte på detta till en 65W i5, ser riktigt fint ut, verkar ha allt jag behöver.
H81 verkar va budget-chipset, passar mitt bygge med.

https://www.komplett.se/msi-h81i-socket-1150/808375

Det jag kan tänka mig skulle väl vara om det blir tajt stoppa i ett mainstream-graffe om man så skulle önska i framtiden?
Eller om det generellt sätt är sämre ljud från ett Mini-ITX, för att det är mer kompromisser där?
Eller att minnena hamnar extra tätt så det kan bli bekymmer med kylare?
Fast jag vet inte, är det kanske helt enkelt så att det bara är att köra på, om man inte behöver 10 SATA och 14 SLI-platser och 18 minnes-slots?

Bygget gäller troligen denna låda i så fall.

https://www.komplett.se/cooler-master-silencio-352-mini-tower...

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Det beror på. mini itx har mindre uttag än större moderkort så om du måste ha så många uttag så köp ett större men annars är det generellt inte något fel på mini itx.

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardmonkey47:

Det beror på. mini itx har mindre uttag än större moderkort så om du måste ha så många uttag så köp ett större men annars är det generellt inte något fel på mini itx.

Vad menar du med mindre uttag?
Färre alltså?

Jag ska ha två diskar i, 2x4GB RAM, möjlighet att stoppa i ett mainstream-graffe i framtiden, och ska väl nyttja 3-4 USB samtidigt på utsidan samt linje ut till förstärkare, och DVI till monitorn.
Thats it.

Om stock är värdelös kanske en tornkylare, tror mig ha sett gamingriggar i Mini-ITX så allt ska väl få plats även då?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASBR:

Vad menar du med mindre uttag?
Färre alltså?

Jag ska ha två diskar i, 2x4GB RAM, möjlighet att stoppa i ett mainstream-graffe i framtiden, och ska väl nyttja 3-4 USB samtidigt på utsidan samt linje ut till förstärkare, och DVI till monitorn.
Thats it.

Om stock är värdelös kanske en tornkylare om det får plats, men tror mig ha sett gamingriggar i Mini-ITX så allt ska väl få plats även då?

Färre menar han. 2 minnesplatser och bara 4 sata, istället för 4 resp 6-8 som är normalt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem

Enda konkreta nackdelen med mITX är antalet expansionsplatser (en PCIe)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardware guy:

Färre menar han. 2 minnesplatser och bara 4 sata, istället för 4 resp 6-8 som är normalt.

Ja det är ju inget som bekymrar mig i så fall.
Inget annat du ser heller som gör tanken dum?

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem

Iom att efterfrågan på mItx är mycket mindre så kostar ett dåligt mItx-kort ungefär lika mycket som ett dåligt mAtx

Permalänk

Grafikortet spelar igentligen ingen roll med moderkortet utan chassit (om det var det du menade). Usb portarna beror på hur många chassit är "utrustade" med. 2 frågor vad menar du med "tornkylare" och om du vill ha mini builden för att du har den på lan? Om du har det kan du få några sjysta midi tower chassin som är lätta,handtag,mer plats osv. Här är ett exempel https://www.komplett.se/cm-storm-scout-ii-advanced-gaming-svart/775816

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hardmonkey47:

Grafikortet spelar igentligen ingen roll med moderkortet utan chassit (om det var det du menade). Usb portarna beror på hur många chassit är "utrustade" med. 2 frågor vad menar du med "tornkylare" och om du vill ha mini builden för att du har den på lan? Om du har det kan du få några sjysta midi tower chassin som är lätta,handtag,mer plats osv. Här är ett exempel https://www.komplett.se/cm-storm-scout-ii-advanced-gaming-svart/775816

Nä inget LAN, bara att det moderkortet verkade fint, och att det blir lite renare i minitowerchassit (som jag länkade ovan), samt att möjligheten finns att flytta över till kompaktare bygge om så önskas nångång.

Om det inte finns någon nackdel som är relevant för mig så varför inte ta ett Mini-ITX resonerade jag.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk

Det enda problemet du skulle kunna få med mini-itx är om du vill ha ett "high end grafikkort" är at det kanske inte får plats eller att du behöver hålla på och krångla men jag tror inte att det är ett sånt stort problem. Men jag rekomenderar högt att du kollar upp hur många sladdar du måste ha eftersom mini-itx har färre uttag.

Visa signatur

"The White Ninja" | i5 4690k | Saphire R9 290 Tri x OC | 750w EVGA Supernova G2 | NZXT S340 White | Msi Z97S Krait Edition | 1000gb Seagate Barracuda | 8gb ram | Corsair Air Series AF120 Edition Blue Led | Galleri kommer kanske snart på datorn!!
Laptop: i5, GT 740 , 8gb ram

Permalänk
Medlem

Frågan är ju dock om det inte är mer prisvärt att skaffa ett mATX istället, då de brukar vara billigare än motsvarande mITX kort.
Dock så skiljer det inte många kronor.

Permalänk
Medlem

Jag skulle kört på mATX. Mer utbyggbart och med ett chassi tillämpat för mATX ex. TJ08-E så kan man inte misslyckas. mITX är väl praktiskt om man kan få bygget LITET. Mindre kul att bygga dock pga tajta lägen.

Visa signatur

Star Citizen ❤

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Iom att efterfrågan på mItx är mycket mindre så kostar ett dåligt mItx-kort ungefär lika mycket som ett dåligt mAtx.

anser du att de borde kosta mindre eftersom det är mindre? de är same shit fast på ett mindre ställe

Permalänk
Medlem

Jag håller med övriga här att ett Mikro-ATX skulle vara lite bättre ur expansionssynpunkt. Det kan även vara en fördel när du ska stoppa i minnen att det är mer utrymme runt sockeln samt att du kan lämna RAM-platsen närmast sockeln tom och ändå få 2 stickor, många tornkylare gör det väldigt trångt där. Överlag är det smidigare att jobba med mATX då kontakter och liknande kan sitta lite mer fritt och inte hopklämda. En fördel med mini-ITX är att de ofta är bestyckade med W-lan och blåtand om sådant intresserar samt att i ett lite större chassi blir det utrymme över där man kan slänga i extra hårdvara, HDD exempelvis. I detta chassi verkar det dock onödigt. En annan fördel med SSD är att om du tröttnar på storleken kan du i framtiden flytta kortet till en mindre låda.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Verkar inte som något är rent idiotiskt med Mini-ITX i större chassi i alla fall, så jag tackar för de svaren

Det större motsvarande alternativet, för samma pris, är ju detta.
B85 istället, vilket jag inte vet om det är bättre för mig direkt som ska bygga surfdator typ (med möjlighet för gaming/graffe i framtiden så man inte låser sig).

https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Skrivet av friskybob:

Iom att efterfrågan på mItx är mycket mindre så kostar ett dåligt mItx-kort ungefär lika mycket som ett dåligt mAtx.

Skrivet av ASBR:

Verkar inte som något är rent idiotiskt med Mini-ITX i större chassi i alla fall, så jag tackar för de svaren

Det större motsvarande alternativet, för samma pris, är ju detta.
B85 istället, vilket jag inte vet om det är bättre för mig direkt som ska bygga surfdator typ (med möjlighet för gaming/graffe i framtiden så man inte låser sig).

https://www.komplett.se/msi-b85m-e45-socket-1150/794115

köp ett beg här