Hög temp på 4770k@4.2GHz med Cooler Master Hyper 212 Evo

Permalänk

Hög temp på 4770k@4.2GHz med Cooler Master Hyper 212 Evo

Jag monterade nyligen ihop följande dator: http://www.inet.se/kundvagn/visa/6725346/2014dator

Efter 2 timmar OCCT stress:

Efter 1 timme prime95 blend:

Borde inte tempen vara lägre med så pass låg vcore och den kylaren?

Permalänk

Är nog helt normala värden, CM 212 är ju ingen värstingkylare direkt

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Nej tyvärr inte. Jag ligger några få grader under dig och kör med något lägre vcore (1,180). Haswell blir varma, så är det bara.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Dra på två bättre fläktar i PnP så lär du få en aning bättre temps men som sagt EVO 212 är ingen mirakle maker.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Dra på två bättre fläktar i PnP så lär du få en aning bättre temps men som sagt EVO 212 är ingen mirakle maker.

håller med! En till fläkt

Permalänk
Skrivet av H4nsson:

Är nog helt normala värden, CM 212 är ju ingen värstingkylare direkt

Skrivet av Xyborg:

Nej tyvärr inte. Jag ligger några få grader under dig och kör med något lägre vcore (1,180). Haswell blir varma, så är det bara.

Ok, tack för snabba svar.
Så ni tror att det skulle gå att få ner tempen mer med ett slutet vattensystem utan att delida cpun? Datorn står i en IKEA Goliat så ventilationen baktill är inte den bästa.

Permalänk
Skrivet av Commander:

Dra på två bättre fläktar i PnP så lär du få en aning bättre temps men som sagt EVO 212 är ingen mirakle maker.

Skrivet av TimMy2003:

håller med! En till fläkt

Är inte skillnaden mellan push och PnP försumbar på EVO 212?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kattentorsten:

Ok, tack för snabba svar.
Så ni tror att det skulle gå att få ner tempen mer med ett slutet vattensystem utan att delida cpun? Datorn står i en IKEA Goliat så ventilationen baktill är inte den bästa.

Du lär ta ner tempen men som sagt IHSen kommer ge dig problem för eller senare. Allt beror på vad du vill uppnå.

Skrivet av kattentorsten:

Är inte skillnaden mellan push och PnP försumbar på EVO 212?

Extrafläkten lär dra ner tempen kanske 1-2c mot 1 fläkt. Men bättre fläktar lär dra ner tempen mer, körde själv Cougar Vortex PWM fläktar på den, tysta upp till 1300RPM och pressar ut luft som bara den.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Skrivet av kattentorsten:

Ok, tack för snabba svar.
Så ni tror att det skulle gå att få ner tempen mer med ett slutet vattensystem utan att delida cpun? Datorn står i en IKEA Goliat så ventilationen baktill är inte den bästa.

Bättre att satsa på en stor luftkylare om du har plats Jag kör min 4770k i 4,5Ghz med en Noctua NH-D14 (Toppar 68-70 grader i prime med ultra low noise adaptrar)

I min andra dator kör jag en 4670k i 4,3 Ghz med en Noctua NH-U9B SE2 (Low noise adaptrar) Den topoar ca 65 grader i prime.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem

Klart att det blir varmt med 42 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tranceguy:

det är kalla temps för att köra den i 42ghz du måste vara den bästa klockaren ever.

bäst du kanske ändrar till 4,2ghz innan någon på forumet anmäler dig till sveriges bästa överklockare på luft^^

Ska vi vara så petiga så heter det GHz

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ska vi vara så petiga så heter det GHz

Skrivet av Tranceguy:

det är exakt va det står åxå att du sen skriver med vokaler på GH är en annan femma

Fortsatt petig: vokaler?

Permalänk
Skrivet av Zy77en:

Klart att det blir varmt med 42 GHz

Skrivet av Tranceguy:

det är kalla temps för att köra den i 42ghz du måste vara den bästa klockaren ever.

bäst du kanske ändrar till 4,2ghz innan någon på forumet anmäler dig till sveriges bästa överklockare på luft^^

Oj fan, riktigt så meningen med livet universum och allting fort går den givetvis inte;)

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av kattentorsten:

Ok, tack för snabba svar.
Så ni tror att det skulle gå att få ner tempen mer med ett slutet vattensystem utan att delida cpun? Datorn står i en IKEA Goliat så ventilationen baktill är inte den bästa.

Nej, jag tror inte vattenkylning kommer göra någon skillnad. Jag minns tyvärr inte vart jag läste testet - även Sweclockers har nämnt det i sina kylartest - där man visade att i princip allt från din kylare till en Corsair H110 gav typ samma temperatur på många haswell chip. Helt enkelt för att IHSen sätter begränsningarna. Värmen leds inte ut från chippet till kylaren särskilt bra iaf, så det spelar ingen roll hur mega-ultra-fet den är när en stor del av värmen iaf stannar i chippet.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Avstängd

Varför vill du överklocka ytterligare?

Den verkliga upplevda skillnaden på den prestanda du kan tänkas få ut är så försvinnande liten i jämförelse med kostnaden i tid och pengar för att göra det möjligt att det är skrattretande.

Lägg istället pengarna på snabbare ram, ger mer fps och rappare system.

Mvh

Skickades från m.sweclockers.com