Processor och moderkort till speldator för runt 1.000 kronor?

Permalänk
Medlem

Processor och moderkort till speldator för runt 1.000 kronor?

Hej!

Jag undrar vilken kombination av processor och moderkort för runt 1.000 som lämpar sig bäst för spel? Vill helst inte köpa begagnat, men vill i framtiden kunna uppgradera till en kraftfullare processor, så därför tänker jag mig ett system kring Intels socket 1150. Men jag är öppen för AMD-alternativ.

Jag är fullt medveten om att jag inte kommer att kunna spela alla de senaste spelen i superhöga upplösningar på högsta inställningar. För mig räcker det väl om jag kan spela relativt nya spel i en upplösning på 1080p och med hyfsat höga inställningar.

Processorn och moderkortet kommer att kompletteras med ett grafikkort för runt 1.500 kronor och det enda kravet är att moderkortet ska vara i formfaktorn mini-ITX alternativt m-ATX.

Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Istället för att köpa något billigt så är det vettigare och vänta tills du får råd till vettiga delar på en gång.
det kommer vara värt det i längden hårdvarumässigt.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Hedersmedlem

Med tanke på den budget du satt samt att du helst vill ha nytt så blir inte detta något val.

Billigaste 1150 moderkort plus billigaste 1150 cpu kostar 1100kr på Inet.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6726251/intel
Med AMD's FM2 processor kan du till och med komma under 1000kr med följande.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/6726232/under1000

Alternativet med AMD kommer att vara snabbare med program som trådar bra, dock så gör de flesta spel inte det, så förmodligen är Intel ett bättre val.

Jag är dock väldigt tveksam till att du kommer att kunna "spela relativt nya spel i en upplösning på 1080p och med hyfsat höga inställningar" med tanke på hur mycket pengar du vill spendera. Både grafikkort och processor kommer att vara för klena för tex BF4.

Det är också så att om du väljer AMD's FM2 plattform så blir det svårt att uppgradera datorn i framtiden. Du kan inte tjäna mer än ca 20% processorprestanda genom att byta bara processorn. Med Intel kan du dubbla prestandan på processorn genom att byta bara den.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Santrium:

Hej!

Jag undrar vilken kombination av processor och moderkort för runt 1.000 som lämpar sig bäst för spel? Vill helst inte köpa begagnat, men vill i framtiden kunna uppgradera till en kraftfullare processor, så därför tänker jag mig ett system kring Intels socket 1150. Men jag är öppen för AMD-alternativ.

Jag är fullt medveten om att jag inte kommer att kunna spela alla de senaste spelen i superhöga upplösningar på högsta inställningar. För mig räcker det väl om jag kan spela relativt nya spel i en upplösning på 1080p och med hyfsat höga inställningar.

Processorn och moderkortet kommer att kompletteras med ett grafikkort för runt 1.500 kronor och det enda kravet är att moderkortet ska vara i formfaktorn mini-ITX alternativt m-ATX.

Tackar på förhand.

Hej du skulle jag varit du skulle jag självklart avvägt med att skaffa beg...`` du får ju typ inget för dom pengarna men om du köper begagnat så får du bra grejer för dom pengarna
= 1500kr grafikkort =gtx680/7970
=prolle 2500k går att få tag för ca 800kr
= sedan lär du hitta moderkort billigt med

Visa signatur

i5 2500k,,,,asus p8z77-v pro