Permalänk

Egen kylare(CNC?)

Tjenare Swec!

Funderade om någon har någon erfarenhet av att CNCa en egen CPU kylare?
Det kanske t.o.m är omöjligt... vad vet jag

Permalänk
Medlem

Det går alldeles utmärkt, om det är en vattenkylare du tänker på. Skall du göra en luftkylare blir det svårare att fixa, iaf om det skall bli bra. Har tex min egen logg där jag bla fräser ett block http://www.sweclockers.com/forum/143-projektloggar/1251819-projekt-hemmabyggd-semi-passiv-vattenkylning/, inte CNCat iofs, men ändå. Söker du i forumet finns det fler (och imo bättre) projekt med just detta.

Permalänk
Inaktiv

Hmmm, varför vill du "CNCa" en egen kylare?
Vad är det till för CPU? Luft eller Vatten eller annat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon176726:

Hmmm, varför vill du "CNCa" en egen kylare?

För att det är skitkul gissar jag Helt fantastisk känsla att för första gången starta datorn med egenbyggda grejer och det bara fungerar!

Permalänk
Medlem

Heatpipes går inte att tillverka med CNC. Flänsar "går" men är onödigt, lättare att kapa plåt på det gamla goda sättet i så fall.

Det du kan tillverka är själva blocket som ligger emot. I en luftkylare är ju det dock inte så skoj då det bara är en metallbit med lite hål för rören. Vattenkylningsblock är ju dock lite roligare.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cheben:

För att det är skitkul gissar jag Helt fantastisk känsla att för första gången starta datorn med egenbyggda grejer och det bara fungerar!

Okej ja jo kan hålla med på att det är kul att meckla. Men ser det mer ur profit vinkel

Anyway, kan svara på CNC frågor om de finns några.

Permalänk

Hade nog tänkte mig en luftkylare till en G34 rigg.. CPUn är en Opteron 6378!
Själv anledningen var nog mest att det hade varit en kul grej och att det troligtvis blir billigare

Permalänk

Hur bra skulle det funka att använda mässing istället för koppar? För "rören" och eventuellt blocket?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av JonteSehlin:

Hur bra skulle det funka att använda mässing istället för koppar? För "rören" och eventuellt blocket?

Mässing har sämre värmeledningsförmåga än koppar. Det bästa är att du fräser hela blocket ur solid silver
Fast näst bästa är silver kontaktyta med koppar block. Annars solid koppar block.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteSehlin:

Hur bra skulle det funka att använda mässing istället för koppar? För "rören" och eventuellt blocket?

http://sv.wikipedia.org/wiki/V%C3%A4rmeledningsf%C3%B6rm%C3%A...

Visa signatur

Jag dricker öl med sugrör, och litar inte på betong

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av JonteSehlin:

Hur bra skulle det funka att använda mässing istället för koppar? För "rören" och eventuellt blocket?

Och hur skulle du få till "rören" (heatpipes) med bara en CNC?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Är inte heatpipes fyllda med gas/vätska och inte solida?!

//Lasse

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunder:

Och hur skulle du få till "rören" (heatpipes) med bara en CNC?

Det är klart att man kan få till rören med en CNC maskin. Det gäller bara att man har rätt typ av CNC maskin bara.
Vilket inte alla kanske har, men det är klart att det går

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteSehlin:

Hur bra skulle det funka att använda mässing istället för koppar? För "rören" och eventuellt blocket?

Mässing är mycket sämre än koppar, och som andra sagt. Heatpipes går inte att CNCa, dem är fyllda med en vätska och har dessutom partiellt vacuum för att sänka kokpunkterna. Skall du CNCa något som kan kyla bara ett par watt och inte bryr dig om ljudnivå kan du klara det genom att fräsa flänsar, men mer än det kommer bli svårt. Skall du fräsa rekommenderar jag att du gör det i samband med vattenkylning. Räkna dessutom inte med att det blir billigare. Material för mitt aluminiumblock för vattenkylning kostade runt 200 kr. Skall du göra i koppar kommer det bli MYCKET dyrare, koppar är ett mindre helvete att få tag på i grövre tjocklekar. Fräsning räknas dessutom till en av de dyraste tillverkningsmetoderna, just för att det kräver ett råämne av större storlek än den slutgiltiga produkten och mycket går till spillo

Permalänk

Något sådant borde väl gå att göra? Undra hur den är uppbyggd bara... :/
http://grabcad.com/library/sandia-cpu-cooler-1

Edit:

Eller:
http://grabcad.com/library/cpu-cooler-1

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Byss:

Det är klart att man kan få till rören med en CNC maskin. Det gäller bara att man har rätt typ av CNC maskin bara.
Vilket inte alla kanske har, men det är klart att det går

Som ovan nämnde så är heatpipes inte solida, de är fyllda med gas/vätska... Hur hade du tänkt få in den utan att det läcker ut eller luft läcker in?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Väldigt svårt, och definitivt inte billigare än en färdigköpt.
Men om du gör det ändå vill jag ha ett galleri på reultatet

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonteSehlin:

Något sådant borde väl gå att göra? Undra hur den är uppbyggd bara... :/
http://grabcad.com/library/sandia-cpu-cooler-1

Edit:

Eller:
http://grabcad.com/library/cpu-cooler-1

För att den rent praktiskt skall fungera så antar jag det måste vara en ångkammare tätad på något snyggt sätt. Spontant känns den EXTREMT opraktiskt, men väldigt cool ^^

MEN, som jag poängterade tidigare, att fräsa till en CPU kylare större än stock kylaren kommer inte bara bli dyrt, utan kommer prestera mycket dåligt. Värmeledningen genom solid metall är helt enkelt för dålig. För heatpipes kan värmeledningen närma sig 100 000W/m K för väldigt långa rör, jämfört med 400W/m K för koppar. Kortare rör får lägre värde, men 50-100 gånger bättre än solid koppar är inte att ta i.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av JonteSehlin:

Något sådant borde väl gå att göra? Undra hur den är uppbyggd bara... :/
http://grabcad.com/library/sandia-cpu-cooler-1

Edit:

Eller:
http://grabcad.com/library/cpu-cooler-1

Den övre är långt ifrån trivial att bygga då den roterande flänsen ställer väldigt höga krav på toleranser för att få till det. Bottenplattan och flänsen får inte nudda varandra för då blir det missljud och så slits det. Samtidigt får de inte vara för långt ifrån varandra för du måste ha en viss värmetransport. I det fallet ska tydligen någon form av mikroturbulens eller något bildas. Det är ju kraftig skjuvning i ett så tunt gränsskikt. Det är inget du ska ge dig på för den designen är fortfarande i experimentstadiet.

Den undre är inga större problem. Du får bara tänka dig för hur kraftig CPU du ska kyla. Intels stockkylare är ju bara en aluminiumklump med lite fenor och en fläkt på toppen. Det du vill ha är mycket area så du får mycket värmeöverföring mot luft.

Angående heatpipes som diskuterats tidigare så är de krångliga att bygga själv men det går. Problemet är att de som namnet antyder faktiskt är rör som innehåller en vätska/gas i jämvikt. Antingen är det vatten vid lågt tryck eller någon eter/keton/alkohol. Sedan krävs det någon form av veke också så att vätskan kan flöda tillbaks. Enklast är att plocka rör från en gammal kylare om du vill gå den vägen. De går ju att böja med rätt verktyg precis som vanliga rör.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24