Permalänk
Medlem

Router för 1 Gbit/s

Hej!

Kommer snart att ha en internetuppkoppling på 1000/1000 att tillgå vilket innebär att jag behöver en mycket snabbare router. Har kikat runt och det verkar inte finnas någon som har tillräckligt med WAN-LAN throughput. Alternativet är att bygga en egen men det är svårt att veta vad för hårdvara som krävs och det känns som att priset springer iväg snabbt. Söker helt enkelt en så snabb router som möjligt i prisklassen ~1500-3000 kr, egenbyggd eller inte spelar ingen större roll. Någon som kör gigabit själv eller har dunderkoll på routermarknaden som har lite förslag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hej!

Kommer snart att ha en internetuppkoppling på 1000/1000 att tillgå vilket innebär att jag behöver en mycket snabbare router. Har kikat runt och det verkar inte finnas någon som har tillräckligt med WAN-LAN throughput. Alternativet är att bygga en egen men det är svårt att veta vad för hårdvara som krävs och det känns som att priset springer iväg snabbt. Söker helt enkelt en så snabb router som möjligt i prisklassen ~1500-3000 kr, egenbyggd eller inte spelar ingen större roll. Någon som kör gigabit själv eller har dunderkoll på routermarknaden som har lite förslag?

En Netgear R7000 Nighthawk?

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk
Medlem

Ja det är en av de kandidater jag tittat på. Det som gör mig något skeptisk är att många verkar säga att man tappar massvis med prestanda om man har ex. NAT igång och då bara får ut ett par hundra Mbit/s snarare än 1 Gbit/s. Kanske någon som har erfarenheter av detta?

Permalänk
Medlem

Jag personligen hade nog försökt att få ihop en billig Intel-rigg med Intel-nics och kört pfsense

EDIT: http://www.sweclockers.com/forum/14-internet-uppkoppling-och-...

Visa signatur

R7 5800X3D | MSI X470 GAMING PLUS | 32GB 3200MHz CL16 | Powercolor Radeon RX 5700XT 8GB Red Dragon | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A2000 1TB | 2x 3TB HDD | Seasonic FOCUS Plus 650W Gold

Permalänk
Medlem

Ja en billig Intel-rigg fungerar ju, nackdelen är att det verkar behövas minst ~2,5 Ghz dual-core. Tror det blir svårt att få ihop ett sådant paket i min prisklass i och med att det kommer behövas bättre nätverkskort, gärna passiv kylning osv. Risken är väl också att det drar mycket ström. Men vad vet jag, har någon förslag på en tillräckligt start, billig och gärna strömsnål setup så mottages den gärna.

Hittade även EdgeRouter och EdgeRouter Lite som enligt utsago ska vara prisvärda, åsikter eller erfarenheter kring dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Hej!

Kommer snart att ha en internetuppkoppling på 1000/1000 att tillgå vilket innebär att jag behöver en mycket snabbare router. Har kikat runt och det verkar inte finnas någon som har tillräckligt med WAN-LAN throughput. Alternativet är att bygga en egen men det är svårt att veta vad för hårdvara som krävs och det känns som att priset springer iväg snabbt. Söker helt enkelt en så snabb router som möjligt i prisklassen ~1500-3000 kr, egenbyggd eller inte spelar ingen större roll. Någon som kör gigabit själv eller har dunderkoll på routermarknaden som har lite förslag?

Du har ingen annan server du kan virtualisera på?

Jag flyttar snart och kommer få 100/100 men med möjlighet till 1000/1000 (funderar på att testa) och planerar att köra med virtuell pfsense burk då jag inte vill punga ut pengar för en ny router. Trådlöst löser jag via en Meraki accesspunkt.

Visa signatur

Gaming: Asus 3080 Ti + 5900X
ESXI: Intel NUC,i7-8559U + i5-8259U 32GB Ram
Rojter: UCG-Ultra, WAN 1000/1000

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Ja en billig Intel-rigg fungerar ju, nackdelen är att det verkar behövas minst ~2,5 Ghz dual-core. Tror det blir svårt att få ihop ett sådant paket i min prisklass i och med att det kommer behövas bättre nätverkskort, gärna passiv kylning osv. Risken är väl också att det drar mycket ström. Men vad vet jag, har någon förslag på en tillräckligt start, billig och gärna strömsnål setup så mottages den gärna.

Hittade även EdgeRouter och EdgeRouter Lite som enligt utsago ska vara prisvärda, åsikter eller erfarenheter kring dessa?

Vi har kört LAN med 200 datorer uppkopplade på en PFsense med en Core 2 Duo 1,83ghz 2mb cache. Inga problem att trycka igenom 200mbit på en dator
samtidigt som de övriga 199 personerna spelade och surfade samt youtubade. Tror inte ens gränsen på 200mbit var PFsensen utan hade nog att göra med var vi tankade ifrån. Jag skulle säga att 2,5 dual-core (ospecat vilken arkitektur iof) inte stämmer för att få igenom 1gbit för en PFsense. Oftast är dessa värden specade i skala på företags sida. Då snackar vi rätt många sessioner igång och olika trafik på en lina.

Bygg en PFsense med en J1800 Celeron eller J1900. Dom är säkert lika snabba som en Core 2 Duo 2,5ghz och ruskigt prisvärda. Det kommer fylla dina behov och
bli över.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av qhrizz:

Du har ingen annan server du kan virtualisera på?

Jag flyttar snart och kommer få 100/100 men med möjlighet till 1000/1000 (funderar på att testa) och planerar att köra med virtuell pfsense burk då jag inte vill punga ut pengar för en ny router. Trådlöst löser jag via en Meraki accesspunkt.

Har visserligen en HP N54L som NAS just nu som även är tänkt ska hosta lite annat när jag får den bättre uppkopplingen. CPUn i den är en AMD Turion II Neo N54L / 2.2 GHz vilket kan tyckas ska räcka men det är oerhört svårt att förutspå då jag aldrig kört med en uppkoppling snabbare än 10 Mbit/s så mina referenser på vad som orkar vad är inte så bra.

Skrivet av AkUs:

Bygg en PFsense med en J1800 Celeron eller J1900. Dom är säkert lika snabba som en Core 2 Duo 2,5ghz och ruskigt prisvärda. Det kommer fylla dina behov och
bli över.

Tack så mycket för tipset, ska efterforska de där processorerna lite mer. Nackdelen med att komma fram till något vettigt är att det är så få som kör Gigabit-lina och efterfrågar den prestandan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massy:

Tack så mycket för tipset, ska efterforska de där processorerna lite mer. Nackdelen med att komma fram till något vettigt är att det är så få som kör Gigabit-lina och efterfrågar den prestandan.

Har inte att göra med efterfrågan så mycket som att när vi kommer upp på 1gbit är spannet otroligt stort.

1. Hemanvändare som fått 1gbit i sin bostadsförening (läs min morbror) och det mest upphetsade han gjort på sin dator
är att surfa hemnet.se

2. Företag på 2500 anställda som har 12 offsite kontor runt om i världen och har stående VPN tunnlar till huvudkontoret, dessutom surfar dom ur via huvudkontoret. Dessutom har dom 20 stående VPN tunnlar till kunder runt om i världen där dom tar emot filer ifrån.

Kan se ut hur som helst. Går inte att säga att man behöver samma CPU för att få igenom 1gbit på båda?
Har med trafiktypen att göra.

Men jag tror du överarbetar ämnet. Om det är så att du har en PFsense som behöver 2ghz Dual-Core för att klara 1gbit då kör du sådan
trafik att din dator inte kan ta emot 1gbit endå. Din fråga blir lite av "vill ha för att" men totalt otillämpligt i praktiken. Såvidare du inte sitter hemma
på servermoderkort 8x15k diskar i RAID 0 så vet jag inte vilken dator som ska orka ta emot 20.000 trådar via gbit och skriva ner det på disken endå.

Jag har haft både 1gbit och 100mbit fiber innan jag flytta till villa. Körde med PFsense då. Ökade jag sessionerna så minskade hastigheten för diskarna
orkade inte skriva. Med få sessioner har du inget behov av att ha hårdvaran du tror dig behöva endå

Ett Gigabyte J1900 moderkort går loss på 800kr och har 4x2,0ghz Intel CPU och 2xLAN. Kan inte tänka mig att det inte skall uppfylla dina behov med råge.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Medlem
Skrivet av AkUs:

Har inte att göra med efterfrågan så mycket som att när vi kommer upp på 1gbit är spannet otroligt stort.

1. Hemanvändare som fått 1gbit i sin bostadsförening (läs min morbror) och det mest upphetsade han gjort på sin dator
är att surfa hemnet.se

2. Företag på 2500 anställda som har 12 offsite kontor runt om i världen och har stående VPN tunnlar till huvudkontoret, dessutom surfar dom ur via huvudkontoret. Dessutom har dom 20 stående VPN tunnlar till kunder runt om i världen där dom tar emot filer ifrån.

Kan se ut hur som helst. Går inte att säga att man behöver samma CPU för att få igenom 1gbit på båda?
Har med trafiktypen att göra.

Men jag tror du överarbetar ämnet. Om det är så att du har en PFsense som behöver 2ghz Dual-Core för att klara 1gbit då kör du sådan
trafik att din dator inte kan ta emot 1gbit endå. Din fråga blir lite av "vill ha för att" men totalt otillämpligt i praktiken. Såvidare du inte sitter hemma
på servermoderkort 8x15k diskar i RAID 0 så vet jag inte vilken dator som ska orka ta emot 20.000 trådar via gbit och skriva ner det på disken endå.

Jag har haft både 1gbit och 100mbit fiber innan jag flytta till villa. Körde med PFsense då. Ökade jag sessionerna så minskade hastigheten för diskarna
orkade inte skriva. Med få sessioner har du inget behov av att ha hårdvaran du tror dig behöva endå

Ett Gigabyte J1900 moderkort går loss på 800kr och har 4x2,0ghz Intel CPU och 2xLAN. Kan inte tänka mig att det inte skall uppfylla dina behov med råge.

Enligt pfSense wiki etc behövs >3Ghz för att klara 1Gbit NAT. Jag tycker iofs att dom korten borde funka, men har någon provat?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Kommer du ha tillgång till mer än 1 ip-address?

Isåfall hade jag haft din server kopplad direkt med en switch till internet på en kabel och en annan till nätverket bakom din router tillsammans med övriga datorer, telefoner osv.

På så sätt kan servern använda mycket bandbredd utan att belasta routern och du kommer åt det som finns på servern utan att belasta routern också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Enligt pfSense wiki etc behövs >3Ghz för att klara 1Gbit NAT. Jag tycker iofs att dom korten borde funka, men har någon provat?

Känns ju lite konstigt då vissa routrar nästan klarar det med mycket sämre hårdvara.

Permalänk
Medlem

Får ut ca 900/900 med min nighthawk, enligt bredbandskollen iaf. Jag nöjer mig så.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Känns ju lite konstigt då vissa routrar nästan klarar det med mycket sämre hårdvara.

Eh... men dom routrarna kör väl inte pfSense, right? En ganska dålig jämförelse - Något specifikt byggt för ändamålet kan såklart vara mer optimerat.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av moron:

Eh... men dom routrarna kör väl inte pfSense, right? En ganska dålig jämförelse - Något specifikt byggt för ändamålet kan såklart vara mer optimerat.

Hårdvaran lär ju vara 10 gånger bättre än i vanliga routrar så det borde gå att kunna få mycket bättre prestanda. Annars finns ju ingen anledning till att köra pfsense?

Permalänk
Medlem
Skrivet av wRRM:

Hårdvaran lär ju vara 10 gånger bättre än i vanliga routrar så det borde gå att kunna få mycket bättre prestanda. Annars finns ju ingen anledning till att köra pfsense?

Du kör pfSense för att det är kompatibelt med mycket hårdvara.

Jag vet inte riktigt hur jag kan förklara mer, det är lite som att jämföra äpplen och päron. Det enda jag menar är att enligt wikin så krävs 3Ghz+ för 1Gbit NAT.
Det är inte så att du kan slänga in IOS-XR eller JunOS på en dator för att sen få motsvarande prestanda som en 500.000kr router, eftersom CPU är så snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Jag kör en intel p4 3.0ghz med 2gig internminne samt intel NICSx2 som klarade min brors uppkoppling på 500/500 under ett 10manna lan där ALLA satt och maxade nerladdningar utan problem. Så enligt mig i teorin skulle en 2-2.5 ghz dualcore vara meeer än nog. Kan ha fel men det är vad jag tror iaf.

Visa signatur

Jag har värsta speldatorn, med massa komponenter.

Permalänk
Medlem

Jag vill mer än gärna veta; kanske kan göra något typ av test? Jag har 1000/1000 i centrala Stockholm, skulle vara kul att benchmarka lite olika setup.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Tänk på att rekommendationen som pfsense skrivit ut på hemsidan är baserad på hårdvara som är flera år gammal, troligtvis under P4-eran.
En väldigt okvalificerad gisssning är att en Intel Pentium G3440 (3,3 GHz) för 599:- från komplett.se klarar av att hantera den trafiken som det är på tal om i tråden.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Så är det nog absolut; jag har G3240 i min burk och kan testa ...

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem

Ubiquiti instegsmodell på $99 klarar av 1gbit enkelt.

http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

Inte enkelt, enligt tester, utan nära, eller? Hur står sig ER Lite mot ex Mikrotik i samma prisklass, typ RB2011UiAS?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Ubiquiti instegsmodell på $99 klarar av 1gbit enkelt.

http://www.ubnt.com/edgemax/edgerouter-lite/

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Enligt deras tester så verkar det inte vara så "enkelt".
Men nur har jag iofs inte satt mig in i det hela, deras testmiljö är troligen helt annorlunda mot hur trådskaparens miljö kommer se ut.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem

Vi kan nog iaf konstatera att det finn många konkurrenter i klassen "nästan 1Gbit"

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av moron:

Du kör pfSense för att det är kompatibelt med mycket hårdvara.

Jag vet inte riktigt hur jag kan förklara mer, det är lite som att jämföra äpplen och päron. Det enda jag menar är att enligt wikin så krävs 3Ghz+ för 1Gbit NAT.
Det är inte så att du kan slänga in IOS-XR eller JunOS på en dator för att sen få motsvarande prestanda som en 500.000kr router, eftersom CPU är så snabb.

Skickades från m.sweclockers.com

pfSense verkar vara baserat på FreeBSD. Finns mycket gott att säga om FreeBSD/OpenBSD, de är väldigt bra dokumentera t.ex. Men en sak man inte kan säga om dessa är att de har en nätverksstack med riktigt bra prestanda, tyvärr. Har jobbat en hel del med BSD-stack koden då det tidigare var populärt att "låna" den stacken för att stoppa in i olika OS för inbyggda-system. Feature-mässigt står sig BSD-stacken riktigt bra även idag, men inte prestandamässigt.

Jämfört med en modern Linux så ligger BSD klart efter och skalbarhet över CPU-kärnor är totalt värdelöst i BSD då man fortfarande har kvar ett stort lås som skyddar det mesta av tillståndet, något som i praktiken gör det svårt att skala ens till 2 CPU-kärnor fullt ut i det use-case vi diskuterar här. FreeBSD har ett projekt på gång för att fixa detta, men för tillfället ligger man nästa 10 år efter Linux på denna punkt.

Nu är det inte helt äpplen mot äpplen då jag körde med Intels DPDK på Linux, men får >10Gbit/s med minsta möjliga paketstorlek(!) med bara 2st 2.4GHz Silvermont-kärnor (d.v.s. Atom). Så att nå 1Gbit/s på Linux med dess "vanliga" TCP/IP-stack även med ett par NAT-regler borde inte vara det minsta problem med t.ex. J1900, framförallt inte då man knappast ligger på 64 byte ramar i genomsnitt på ett hemmanätverk och ju större genomsnitt-storleken är desto lättare är det att nå en viss hastighet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

JO, jag vet att openBSD är på nåt sätt optimalt, men (iaf vad jag tror ...) anledningen att det är så populärt är att det är simpelt och stödet (både i builden och i communityn). Performancemässigt ser jag en del folk som har problem både bare metal och virtuellt.

Håller med, rent principiellt bör det inte vara något problem att routa 1Gbit FD med J1900, men frågan är om pfSense är rätt build (oavsett hårdvara).

IpFire såg jag i en annan tråd, någon som provat det?

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

http://www.smallnetbuilder.com/lanwan/router-charts/view

Enligt deras tester så verkar det inte vara så "enkelt".
Men nur har jag iofs inte satt mig in i det hela, deras testmiljö är troligen helt annorlunda mot hur trådskaparens miljö kommer se ut.

Den är inte så farlig, tar ca 5min att fixa wan/lan inställningar, om inte latar sig och kör deras wizard. Använder dem till remote sites på jobbet, mycket smidiga och prisvärda för prestandan. Skulle inte sätta allt för mycket värde på den siten, den större modellen de testar får de knappt ut 300mbit, kör den själv på strax över 4gbit.

Visa signatur

Data Center Operator

Permalänk
Medlem

1gbit klarar vilken modern x86-hw somhelst. Jag rekommenderar också j1800 eller j1900 samt pfsense, eller openwrt om man föredrar linux - om man vill bygga själv. Boota med ett SD-kort eller usb-sticka.
Då får man en väldigt billig router som klarar väldigt mycket, och samtidigt drar lite ström och är knäpptyst.

Vill man inte bygga själv rekommenderar även jag ubiquiti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElonB:

Den är inte så farlig, tar ca 5min att fixa wan/lan inställningar, om inte latar sig och kör deras wizard. Använder dem till remote sites på jobbet, mycket smidiga och prisvärda för prestandan. Skulle inte sätta allt för mycket värde på den siten, den större modellen de testar får de knappt ut 300mbit, kör den själv på strax över 4gbit.

Citat:

Let's preface this section by stating that Ubiquiti's EdgeRouters and in particular the EdgeRouter Pro have routing performance beyond our capability to accurately measure it.

Routing performance for the EdgeRouter Pro loaded with v1.4.0 firmware and using our standard test method is summarized below. The throughput results listed in Table 2 are obviously not reflective of the router's actual 8 Gbps spec'd performance. In our review of the EdgeRouter Lite, we measured WAN-LAN at 821 Mbps, LAN-WAN at 772 Mbps and Total Simultaneous Throughput at 1,306 Mbps. After trying different configurations on the EdgeRouter Pro, we've concluded the measured routing performance of the EdgeRouter Pro is beyond our ability to accurately test it. (It's that fast!)

Kan även vara en fördel att läsa vad dom har skrivit om den innan du utalar dig.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Rekordmedlem

Det finns hemmaroutrar som klarar 900-1000Mbit/s, det viktigaste att tänka på är antagligen driftkostnaden för en ppfsensmaskin, att bygga med gammla delar som en del verkar vilja är ren idioti pga elförbrukningen som ofta gör att man kan köpa ny hårdvara och spara in kostnaden på 1 år bara i elkostnad.
En Gbit router för hemmabruk ska inte behöva dra över 20w så att köra med pfsense på nån gammeldator brukar bli väldigt dyrt i längden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.