EA Games ger ut gratis spel på Origin

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Det är bara att inse, Valve/Steam kommer aldrig tappa mark jämfört med EA/Origin. Gabe är en ängel och EA är djävulen.

Tyvärr så är det näst intill omöjligt att få folk att öppna ögonen.

..Säger en uppenbar Valve-Fanboy.

Orsaken varför Origin existerar är för att EA ville inte betala Valve för varenda sålt spel på steam då Valve tog ut avgifter per sålt spel mot EA,
allt för att de tillhandahåller en billig tjänst kallad "steam".
Det är bara att inse, Valve är ett parasit-företag som sällan producerar något bra men som suger åt sig pengar ifrån företag som utvecklar riktiga spel, och kan räkna till 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

..Säger en uppenbar Valve-Fanboy.

Orsaken varför Origin existerar är för att EA ville inte betala Valve för varenda sålt spel på steam då Valve tog ut avgifter per sålt spel mot EA,
allt för att de tillhandahåller en billig tjänst kallad "steam".
Det är bara att inse, Valve är ett parasit-företag som sällan producerar något bra men som suger åt sig pengar ifrån företag som utvecklar riktiga spel, och kan räkna till 3.

Du har en poäng misströstandes väntan på episode tre och hl 3 är personligt knäckande för mig.

Visa signatur

Gaming: CM storm sniper, FSP Aurum 750W, Asrock X370 Taichi, Ryzen 5 1600, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz, ASUS Radeon RX Vega 56 ROG Strix, Soundblaster ZBrandvägg: SUGO SG13B-Q, Corsair SF450 450Watt, Noctua NH-L9x65, Xeon e3-1220L 1,1Ghz, 2xSAMSUNG 4GB DDR3L ECC RAM, 2.5 HDD WD AV-25 320GBLab Server:Yeong Yang yy-0221, antec signature 650W, TYAN S2469, 2xOpteron 2600 Noctua NH-U9DO, 8x1GB ECC REGHTPC: Silverstone GD09, AsRock Killer x370, Ryzen 2400g, 2x8GB Crucial Tactical 3000Mhz

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

..Säger en uppenbar Valve-Fanboy.

Orsaken varför Origin existerar är för att EA ville inte betala Valve för varenda sålt spel på steam då Valve tog ut avgifter per sålt spel mot EA,
allt för att de tillhandahåller en billig tjänst kallad "steam".
Det är bara att inse, Valve är ett parasit-företag som sällan producerar något bra men som suger åt sig pengar ifrån företag som utvecklar riktiga spel, och kan räkna till 3.

Du missförstår. Det är inte lätt med läsförståelse, jag vet.
Prova läs en gång till så kanske du förstår vad jag egentligen försökte säga i mitt inlägg.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Entusiast
Skrivet av icelaw:

..Säger en uppenbar Valve-Fanboy.

Orsaken varför Origin existerar är för att EA ville inte betala Valve för varenda sålt spel på steam då Valve tog ut avgifter per sålt spel mot EA,
allt för att de tillhandahåller en billig tjänst kallad "steam".
Det är bara att inse, Valve är ett parasit-företag som sällan producerar något bra men som suger åt sig pengar ifrån företag som utvecklar riktiga spel, och kan räkna till 3.

eh... Är alla återförsäljare parasiter helt plötsligt? Tänk på alla fysiska återförsäljare som aldrig har producerat ett enda spel och ändå tar de ut massa extra vinst för varje sålt spel. När ska Webhallen och CDON ta och kamma sig, sluta parasitera på oss stackars kunder samt hederliga utvecklare och göra ett eget spel?

Valve erbjuder en tjänst genom steam och den tar de betalt för. Sedan är det upp till utvecklarna och utgivarna om de accepterar villkoren. Just steam är väldigt attraktivt att sälja via då det ger rätt mycket uppmärksamhet. Ungefär som att många vill ha sina appar i Google Play store trots att Google tar typ 30 % av försäljningspriset rakt av och trots att det egentligen inte behövs. Varför? Jo för att då slipper utgivarna själva bry sig om distribution på samma sätt. Samtidigt ger det en helt annan nivå av uppmärksamhet. Bara att synas på framsidan av Steam ger ett stort uppsving i försäljningen. Alternativt att inte ha sina spel på Steam betyder generellt betydligt färre sålda kopior.

Sen skulle Valve behöva göra en del förändringar som att införa lite begränsningar på vilka spel de släpper in och att se över deras syn på konsumenträtt. Fast det är något helt annat än din lite udda syn på återförsäljare.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

JA! Fan va härligt!

Snälla ni som aldrig spelat "Dead Space" Ta chansen nu och spela ett av världens coolaste och läskigaste spel!!

Det har fått alldeles förlite cred bland gamers. Jag föredrar det på PS3an, men efterssom många inte klarar av att sikta i ordning med dosan så... Ge PC en chans då istället. Grym story*

Gratis fö fän*

-edit-
Jag vet... Det är mycket hate på "EA" (som jag håller med om att de kan vara värda till den största delen).

Men "DEAD SPACE" (cry tears) är värt att spela för true gamers. plzzzz!!! Plaj Teh Gajm!

Visa signatur

[CHASSI] |Fractal Design R4 Titanium Grey| [PSU] |OCZ ZX1250w 80PLUS Gold| [MOBO] |P9X79-Deluxe| [CPU] |SB-E ICi7 3820| [CPU COOLER] |Zalman CNPS12X| [RAM] |G.Skill 4x4096MB CL11 2133Mhz Ripjaws Gaming| [OS HDD] |OCZ Vertex-4 128GB| [GAME HDD's] |OCZ Vertex-4 2x256GB RAID-0| [STORAGE] |Seagate 2x3TB| [GFX] |MSI GTX 580| [MOUSE] |Razer Mamba| [KEYBOARD] |Razer BlackWidow Ultimate| [HEADSET] |Corsair Vengeance 2000 Wireless 7.1|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av betan:

Skillnaden mellan de två fallen är att det är activisions som bestämmer priset på CoD, inte Valve. Medans det är EA som äger både Origin och BF4.

Även EA kan så vill de inte prisdumpa sina spel på Origin och på så sätt göra återförsäljarna sura.

Skickades från m.sweclockers.com

Jag tycker den skillnaden är så pass liten att den blir smått irrelevant. Sant det om det officiella svaret på varför priser på digitala spel är högt men samtidigt tycker jag att man gott får börja pressa återförsäljarna lite. Den marknaden börjar närma sig sitt slut, anpassa eller gå under anser jag.

Skrivet av icelaw:

..Säger en uppenbar Valve-Fanboy.

Orsaken varför Origin existerar är för att EA ville inte betala Valve för varenda sålt spel på steam då Valve tog ut avgifter per sålt spel mot EA,
allt för att de tillhandahåller en billig tjänst kallad "steam".
Det är bara att inse, Valve är ett parasit-företag som sällan producerar något bra men som suger åt sig pengar ifrån företag som utvecklar riktiga spel, och kan räkna till 3.

Ska man vara petig så har Origin funnits med väldigt länge. Det som idag är Origin är mjukvara som funnits med sedan 2005 i olika skepnader. Dagens Origin är en omarbetad EA Download Manager som kom ut runt 2007. Det är först på senare år som Steam faktiskt blivit stort, innan typ 2009 så var Steam ändå bara en dryg klient man måste ha för att spela HL2 typ.

Att kalla Valve för ett parasit-företag är lite hårt. Monopolistiskt företag vore nog en bättre beskrivning IMHO.

Permalänk
Medlem

Ett litet tips om man har lätt för att glömma är att om ni sitter på jobbet eller i skolan men inte har filter för spelsidor så är det bara att följa länken och logga in för att slutföra "ordern" på spelet så missar ni inte kampanjen för att ni kommer på det imorn kväll eller nått sånt.

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Origin > Steam

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Jag > Steam+Origin+Uplay+världen

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Även EA kan så vill de inte prisdumpa sina spel på Origin och på så sätt göra återförsäljarna sura.

Personlig åsikt, så klart, men... Sälja nedladdningar ska vara BILLIGT. Man har inte kostnaderna för logistiken, eller reproduktionskostnaderna. Vill man sälja fysiska skivor i butik får man göra det med "Special edition" material, mervärde så som tryckmaterial, kaffekoppar, musmattor, och t-shirts. Och så får man se till att göra det till en affärsmodell butikerna faktiskt kan tjäna pengar på.

Personligen tror jag att vi ska vara tacksamma så länge fysisk försäljning överlever. Begagnat marknaden blir mycket mindre när det bara är digitala nedladdningar, för att inte tala om hur svårt det blir för "retro" samlare i framtiden när det inte ens går att få ett installationspaket, utan bara det nedtankade, och färdiginstallerade resultatet kan sparas för framtiden... Verkligheten är ju sådan att förr eller senare kommer tjänsterna stängas av. Vid det laget försvinner de material man har betalt för. Det må vara hänt att det inte sker inom överskådlig framtid, men det är fortfarande bara en tidsfråga. För någon som mig som fortfarande sitter och leker med gamla spelkonsoler & datorer, känns det som en förlust. Retro för spelare i dag kommer en dag vara just spel från i dag. Retro för mig är ju NES, SNES, MasterSystem, Megadrive, PSX, C64, Amiga(1200), 386, & 486. Helt enkelt eftersom det är vad jag kom i kontakt med när jag var yngre. Det är ju lite vad som är avgörande för vad som är "retro" för en när man växer upp.

Skrivet av RSX:

Jag > Steam+Origin+Uplay+världen

Personligen ät det nog Skiva som gäller först och främst, sen GoG, dels för att spelen jag vill komma åt är ofta retro, nya kan jag ju få på skiva...
Därefter är det jämt skägg mellan Steam, Origin och uPlay. Egentligen skulle Origin komma lite efter, eftersom EA stängde ner BattleForge utan någon som helst kompensation till sina spelare, men i realiteten är de alla tre så långt ned på listan man kan komma. Det finns liksom inget efter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av icelaw:

..Säger en uppenbar Valve-Fanboy.

Orsaken varför Origin existerar är för att EA ville inte betala Valve för varenda sålt spel på steam då Valve tog ut avgifter per sålt spel mot EA,
allt för att de tillhandahåller en billig tjänst kallad "steam".
Det är bara att inse, Valve är ett parasit-företag som sällan producerar något bra men som suger åt sig pengar ifrån företag som utvecklar riktiga spel, och kan räkna till 3.

Snälla säg inte att du är så korkad. Steam är precis som vilken butik som helst, fast ONLINE samt att
det är en tjänst med andra saker som att kunna ha vänner, grupper..
Du tycker alltså inte att dom ska få betalt för tjänsten? Ska vanliga butiker såsom Gamestop och liknande
inte heller få pengar för spelen dom säljer? Så ologiskt det kan bli, uppenbarligen är du en "hater".

Permalänk
Medlem

För mig verkar det självklart att säljaren tar en bit av kakan på var försäljning. Steam har ungefär samma problem som Origin dock. Priserna är helt enkelt för höga, dock har Steam fördelen att de justerar sina priser efterhand, med tiden kan man därför unna sig en del godsaker. Själv sitter jag och hoppas på att köpa lite Fallout någon gång i framtiden, som exempel.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ramblemoe:

Du missförstår. Det är inte lätt med läsförståelse, jag vet.

Skulle också klassa "Gabe är en ängel och EA är djävulen" som fanboism. Läsförståelse står och faller med möjligheten att avkoda innehållet i texter.

Skrivet av icelaw:

Det är bara att inse, Valve är ett parasit-företag som sällan producerar något bra men som suger åt sig pengar ifrån företag som utvecklar riktiga spel, och kan räkna till 3.

Låter som fanboism det också

När Steam kom med sin distributionskanal så fyllde de en funktion och fortsätter så att göra för oberoende utvecklare med. Jag ser absolut inget konstigt med att Valve tar betalt för sin tjänst, konstigt vore annars. Snarare tycker jag EA agerar parasiter om någon med sina omdiskuterade användaravtal för Origin och spel med begränsade antal installationer samt halvfärdiga produkter. Personligen tycker jag hade varit mer praktisk med en distributionsplattform men det lär vi aldrig få se.
Att Steam och Origin inte vill konkurrera med butikerna (än) är ren självbevarelsedrift. Det finns flera exempel där tillverkare kapat återförsäljarled och generalagenter med resultatet att produkterna försvinner från hylla med minskade intäkter som följd. Och så kommer det nog förbi ett tag framöver så länge det köps fysiska spel till konsoler.

Mina tankar.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net