Thor Fujitsu P23T-6 vs Dell Professional P2414H

Permalänk

Thor Fujitsu P23T-6 vs Dell Professional P2414H

Har länge velat ha en Dell Professional P2414H men fick idag se erbjudandet från Cdon där de säljer ut sin Thor skärm för 999:- vilket verkar sjukt billigt.
Om jag jämför de båda skärmarnas specs så skiljer det enbart 3ms i responstid (till Thor skärmens fördel).
Så min fråga är om någon har någon erfarenhet av dessa två?
Är Thor erbjudandet för bra för att missa? Eller får jag en bättre skärm med Dells skärm som kommer att hålla längre?
Obs: Jag ska köpa två skärmar av vilken modell jag nu väljer.

Thor Fujitsu P23T-6
Pris: 999:-
http://goo.gl/HYQC8n

Dell Professional P2414H
Pris: 1999:-
goo.gl/6ckgcG

Permalänk
Medlem

Utan att ha sett någon av skärmarna i verkliga livet så skulle jag säga att fujitsu-skärmen är mer prisvärd, men tro inte att den kostar i närheten av 2690 i ordinarie pris, har inte kostat så mycket sedan den kom ut ens.

Dell-skärmen lär ha bäst bildkvalitet så om en aningen bättre bildkvalitet är värt dubbla priset för dig får du själv avgöra, men responstiden är med största sannolikhet försumbar. Eventuellt kan det ju finnas input-lag på skärmarna och det kan göra skillnad i spelkänslan men jag är tyvärr för lat för att kolla upp det just nu

Tror knappast att dell-skärmen kommer hålla längre, må hända att den har lite bättre byggkvalitet men längre livslängd är inget du ska tänka på, du kommer ha bytt ut skärmen innan den har gått sönder ändå.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Utan att ha sett någon av skärmarna i verkliga livet så skulle jag säga att fujitsu-skärmen är mer prisvärd, men tro inte att den kostar i närheten av 2690 i ordinarie pris, har inte kostat så mycket sedan den kom ut ens.

Dell-skärmen lär ha bäst bildkvalitet så om en aningen bättre bildkvalitet är värt dubbla priset för dig får du själv avgöra, men responstiden är med största sannolikhet försumbar. Eventuellt kan det ju finnas input-lag på skärmarna och det kan göra skillnad i spelkänslan men jag är tyvärr för lat för att kolla upp det just nu

Tror knappast att dell-skärmen kommer hålla längre, må hända att den har lite bättre byggkvalitet men längre livslängd är inget du ska tänka på, du kommer ha bytt ut skärmen innan den har gått sönder ändå.

Okej tack för input Bakgrund!.. Dock glömde jag att tillägga att ja främst ska kolla på sportsändningar t.ex. Viaplay.
Spelar väldigt lite.. Vet inte om det gör någon skillnad i hur man tänker för valet av skärm?

Permalänk

Frugan har en Thor-skärm. Mycket prisvärd, framförallt för 999kr. Den har dock lite backlight bleeding, och det verkar inte vara helt ovanligt heller. Så länge du kan stå ut med det så tror jag att du har svårt att hitta en som är mer prisvärd imo

Visa signatur

Supermicro X10SDV-6C-TLN4F m. Xeon-D 1528 | Crucial 64GB 2400MHz ECC | Silverstone DS380B | Corsair SF450 450W | HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Okej tack för input Bakgrund!.. Dock glömde jag att tillägga att ja främst ska kolla på sportsändningar t.ex. Viaplay.
Spelar väldigt lite.. Vet inte om det gör någon skillnad i hur man tänker för valet av skärm?

Om du mest kollar på sändningar skulle jag absolut säga thor-skärmen, om du är orolig över responstiden så kan jag garantera dig att du inte kommer märka någon som helst skillnad mellan de två, tre tusendelars sekunder som säger sig självt att det är väldigt lite, kommer absolut inte att göra någon skillnad. Eftersom du spelar så pass lite skulle jag inte heller oroa mig över input-lag i någon av skärmarna.

Kör på Fujitsun enligt mig, otroligt prisvärd, 999 spänn är vad en röten tn-skärm brukar kosta så för att vara en IPS-panel är den verkligen prisvärd.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Utan att ha sett någon av skärmarna i verkliga livet så skulle jag säga att fujitsu-skärmen är mer prisvärd, men tro inte att den kostar i närheten av 2690 i ordinarie pris, har inte kostat så mycket sedan den kom ut ens.

Dell-skärmen lär ha bäst bildkvalitet så om en aningen bättre bildkvalitet är värt dubbla priset för dig får du själv avgöra, men responstiden är med största sannolikhet försumbar. Eventuellt kan det ju finnas input-lag på skärmarna och det kan göra skillnad i spelkänslan men jag är tyvärr för lat för att kolla upp det just nu

Tror knappast att dell-skärmen kommer hålla längre, må hända att den har lite bättre byggkvalitet men längre livslängd är inget du ska tänka på, du kommer ha bytt ut skärmen innan den har gått sönder ändå.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?pu=765392

Vet inte varför Thor modellen är så billig.

http://www.amazon.co.uk/Fujitsu-P23T-6-IPS-LCD-Monitor/dp/B00...

Förmodligen så är Thor skärmen av lite sämre kvalitet.

Visa signatur

i5 10600K, Z490 Tomahawk, Corsair RMX750, GTX 1060 6GB

Permalänk
Skrivet av Bakgrund:

Om du mest kollar på sändningar skulle jag absolut säga thor-skärmen, om du är orolig över responstiden så kan jag garantera dig att du inte kommer märka någon som helst skillnad mellan de två, tre tusendelars sekunder som säger sig självt att det är väldigt lite, kommer absolut inte att göra någon skillnad. Eftersom du spelar så pass lite skulle jag inte heller oroa mig över input-lag i någon av skärmarna.

Kör på Fujitsun enligt mig, otroligt prisvärd, 999 spänn är vad en röten tn-skärm brukar kosta så för att vara en IPS-panel är den verkligen prisvärd.

Okej då är det nog inte så mycket att snacka om..
Dock hittade jag denna länken på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1224985-fujitsu-p23t-6-thor-edition-backlight-bleeding/

Där ser ju inte skärmarna roliga ut?? Eller märker man bara det om det är helt svart på skärmen ( vilket man väll inte har så ofta)?
Ser ju vääldigt vitt ut på skärmen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av wixer:

Okej då är det nog inte så mycket att snacka om..
Dock hittade jag denna länken på Sweclockers: http://www.sweclockers.com/forum/101-skarmar-och-tv-apparater/1224985-fujitsu-p23t-6-thor-edition-backlight-bleeding/

Där ser ju inte skärmarna roliga ut?? Eller märker man bara det om det är helt svart på skärmen ( vilket man väll inte har så ofta)?
Ser ju vääldigt vitt ut på skärmen...

Backlight bleeding kan egentligen förekomma på vilken skärm som helst men kan vara vanligare på vissa modeller, det verkar onekligen som att det är rätt vanligt på Fujitsun men Dells rykte är heller verkligen inget att hurra över när det kommer till bleeding.

Det beror naturligtvis på hur illa det är under vilka förhållanden det syns men såvida bilden inte är helt svart kommer du förmodligen inte märka något, och om det är riktigt jävligt så kan man säkert reklamera det.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk

Efter en del övervägande så väljer jag att INTE köpa Thor skärmen iafl.. Efetr att ha kollat på den ett tag så tycker jag att den känns för "ruff" med de stora knapaprna etc.. Ja vill två lite mer slimmade estetiska skärmar på skrivbordet Så får vänta en extra månad och köpa två st Dell skärmar istället.. Tack alla för all input !