SweClockers besöker Retrospelsmässan

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Yoshman:

Vi diskuterade gamla spel på jobbet här om veckan. Vill man verkligen återuppleva dessa pärlor idag, är det inte bättre att låta dessa spel vara de riktigt trevliga minnen som de typiskt är?

När man väl testar dem i nutid så inser att det var faktiskt inte bättre förr, den tekniska utvecklingen har verkligen kommit rätt långt sedan 8 bitar och 16 bitars tiden. Har bl.a. gjort massor med assembler programmering på A500 (saker som $dff000 och $bfe001 bit 6 sitter fastetsat i hjärnan), men känner inte alls för att gräva fram en sådan maskin och dra igång Asm One igen, det skulle bara förstöra bilden man har över hur bra denna maskin var (den var bra, men det är en stenyxa jämfört med dagens miljöer).

Jag är nog benägen att hålla med dig. Jag minns gärna mina gamla favoritspel som goda minnen. Minnen som ett då ett ungt och oförstört sinne njöt utav under sin barndom.

Idag, efter 30+ års spelandes på datorer och konsoler, generation efter generation, så har jag blivit mer och mer kräsen. Jag har svårt att uppskatta ett spel - som jag vet var riktigt bra under mina barnår - med tanke på hur grafiken och ljudet förändrats under årtiondena.

Ett bra exempel på det är SSI:s Sword Of Aragon (1989) som under många år var det bästa spelet jag någonsin spelat. Idag låter jag nog det bara vara ett glatt minne

http://www.sweclockers.com/forum/8-ovriga-datorspel/968298-sw...

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM ||
|| Självutnämnd Silverstone FT02-riddare ||
|| Silverstone FT02B-WRI "Limited Edition" No. 0743 & 0640 ||
|| Sweclockers officiella FT02-tråd ||

Permalänk
Medlem
Skrivet av hwasser:

Och det här är ju varför det går dåligt för Nintendo. Alla dom här gamla spelen som Donkey Kong, Zelda, Super Mario osv revolutionerade sig genré när dom kom, Mario spelen var state-of-the-art platformspel, färgglada, enkla att förstå och enkla att styra, Donkey Kong hade färdig-renderade 3D-modeller vilket gjorde att spelet var skitsnyggt för sin tid, Zelda var en av dom spelen som sparkade igång real-time action-RPG på riktigt och lade grund för spel som Diablo.

Nu har över 20 år gått, utvecklingen har drivit spelen vidare, och det Nintendo krämar ut är Mario Kart 8, ett nytt Super Mario Bros, ett nytt Donkey Kong. Det är som att Playstations främsta konsol-exklusivaspel skulle vara Tekken 7 och Metal Gear Solid 5. Tiderna förändras med det gör inte Nintendo, vad dom behöver är en ny serie som kan bli en ny Donkey Kong/Mario/Zelda, något nytt och revolutionerande.

Det går ju dåligt för att de INTE har släppt dem spelen. Visst det har kommit ett Donkey Kong nu men Wii U har vart ute i över 1,5 år och det har fortfarande inte släppts ett Mario Kart, Smash Bros eller ett nytt Zelda (räknar inte Wind Waker HD) vilket är dem spel som drar mest folk. Förstår inte varför Nintendo är förvånade att det säljs dåligt.

OnT: Det här hade jag helt missat, ser riktigt sjyst ut. Får hålla bättre koll nästa år.

Permalänk
Medlem

En bild säger mer än tusen ord

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bu och bu, vi har tyvärr inte alltid möjlighet att ta med kamera för att styra upp filmande med tillhörande efterarbete. Vi tycker det är roligare att "bara" satsa på bilder än att inte göra något alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av Sebastian R:

Buh, hade varit mer känsla av nyheten om ni hade filmat och rapporterat.

Det här säger väl mer om hur väldigt populära era mässgolvsreportage är än att detta reportage skulle vara dåligt (det var riktigt mysigt!). Free roaming med schysst beat á la Jonas och Emil (när ska Jacob göra sin roaming-debut?) är svårersättligt

On topic: Grymt sugen jag blev på att leta upp något spel jag spenderat timmar/dagar/veckor med som ung. Fast Elite på C64 som jag tänkte först känns inte så aktuellt..
Däremot så saknar jag en gammal genre som var stor på den tiden, Cinemawares multidisciplinära spel. Action, äventyr, rollspel, strategi, fightingspel blandat i ett, allt i olika segment med vitt skilda stilar (samma grafiska stil dock). Nu för tiden är spelen nästan alltid låsta till att försöka göra allt i spelmotorn förutom enstaka pussel som slängs in typ låsdyrkning i Skyrim.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem

Gamla spel håller inte alltid så bra som man hoppats, men Deluxe Galaga till Amigan tycker jag funkar väldigt bra fortfarande. Fläskade på med AGA-versionen i min Amiga CD32 för ett tag sedan, klart lyckat. Min moderna sopiga TV har dock inte svideo-ingång, och så här gamla spel såg bättre ut på min tjock-tv som jag tyvärr slängt pga utrymmesbrist.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Har C64 med hela kitet i ett par flyttlådor, och blev lite sugen på att dra fram allting igen efter alla år

Tack för nyheten, synd att man inte bor i närheten.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Medlem

Riktigt nice, va på Mcdagarna i gbg på storaholm å det kostade 100kr att komma in där å va så dööööött. Ringde polarna å fråga,- fan e ni på spelmässan eller? de svarade, -står i kön... aha, fan va bra kommer över på direkten, va mitt svar å jag ångra inte det för ett öre... Hur trevligt som helst. köpte inget å eg va det inte nått super märkvärdigt men stämmningen va super... vet inte men de andra branschorganisationerna bör lära sig av nördfolket, för de kan fixa stämmningen fullpott för årets mässa.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av johey:

Jag ställde ut Minimig och FPGA Arcade Replay. Den sistnämnda är dock tyvärr i ett stadie då den inte är riktigt klar för demonstration, så den fick mest vara med och visa upp sig som ett vackert stycke hårdvara. Gamla goda Minimigen var dock uppskattad hos många besökare, stora som små.

Underbart, jag kan tänka mig att minimig drog besökare då det är en fin liten skapelse Verkligern synd man inte deltog men sånt är livet, kul iallfall att det var en del Amiga folk där

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem

Att ni ens berätta dessa brister.

Skrivet av emilakered:

Bu och bu, vi har tyvärr inte alltid möjlighet att ta med kamera för att styra upp filmande med tillhörande efterarbete. Vi tycker det är roligare att "bara" satsa på bilder än att inte göra något alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Den kommentaren bör inte finnas då ni idag är en av de största hård varusidorna i Sverige. Ni ska vara med på dessa event anser jag och troligen många med mig. Om ni inte är med så är risken stor att andra sidor kommer att ta era medlemmar.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

suck, skulle åkt dit iår, men blev tvungen å avboka hela resan..bah

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Bu och bu, vi har tyvärr inte alltid möjlighet att ta med kamera för att styra upp filmande med tillhörande efterarbete. Vi tycker det är roligare att "bara" satsa på bilder än att inte göra något alls!

Skickades från m.sweclockers.com

Absolut roligare än att inte göra något alls! Tack för det!!

Men glöm inte bort att det finns många duktiga entusiaster som säkert hjälper till! Kan vara någon som går mediautbildningen i Göteborg t.ex. som gärna skulle ta på sig att filma lite som en erfarenhet. Man kan tänka lite utanför lådan ibland

Permalänk

Jag och min polare vann VIP biljetter från en Facebook tävling de hade. Fick komma in en timme tidigare och gå förbi alla i kön

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

När man väl testar dem i nutid så inser att det var faktiskt inte bättre förr, den tekniska utvecklingen har verkligen kommit rätt långt sedan 8 bitar och 16 bitars tiden. Har bl.a. gjort massor med assembler programmering på A500 (saker som $dff000 och $bfe001 bit 6 sitter fastetsat i hjärnan), men känner inte alls för att gräva fram en sådan maskin och dra igång Asm One igen, det skulle bara förstöra bilden man har över hur bra denna maskin var (den var bra, men det är en stenyxa jämfört med dagens miljöer).

Kommer ihåg dom adresserna också.. Den ena är power LED lampan och den andra musknappen om jag inte minns fel..?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av sesese:

Den kommentaren bör inte finnas då ni idag är en av de största hård varusidorna i Sverige. Ni ska vara med på dessa event anser jag och troligen många med mig. Om ni inte är med så är risken stor att andra sidor kommer att ta era medlemmar.

De andra sidorna kanske istället inte har samma djup och bredd på andra fronter? Sweclockers är ändå en hårdvarusida i grund och botten - inte en spelsida. Det finns dessutom de (mig inkluderad) som föredrar bilder och text framför videos.

Allt handlar om prioriteringar.

Visa signatur

CPU: Intel i5 2550K (NH D-14) GPU: Nvidia GTX 570 Mobo: Gigabyte GA-P67-UD7(B2) PSU: Cooler Master Silent Pro 700W

Visste du att om Du inte håller dig till reglerna varje dag, så kommer Arla-haren och skjuter dig i huvudet eller ibland i magen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Två spel jag saknar för Amiga i min samling som hade vart spännande att se pris på där ifall de fanns är Turrican 2 och Moonstone: A hard days knight, två underbara spel som börjar stiga i pris ordentligt

Titellåten till Turrican 2 var ju helt klart en av favoriterna! Spelet var ju inte dåligt heller vad jag minns!
http://www.youtube.com/watch?v=Fvha_2hAzq0

Permalänk
Avstängd

Haft många roliga timmar med Wolfenstein 3D, Doom, Commander Keen, Transport Tycoon, Monster Bash, Double Dragon, Descent, mfl.

Epic Pinball gjorde mig förbannad.

Jag älskade Raptor: Call of the Shadows, det var mitt favoritspel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Titellåten till Turrican 2 var ju helt klart en av favoriterna! Spelet var ju inte dåligt heller vad jag minns!
http://www.youtube.com/watch?v=Fvha_2hAzq0

Musiken i Turrican är underbar! Jag har faktiskt många Amiga favorit låtar samt andra systems spelmusik på en USB sticka och lyssnar på i bilen ofta då jag jobbar långt bort och kör väldigt mycket. Nyss i bilen rullade lite chiptunes följt av cannon föddes introlåt

spelet är självklart även det bra

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikael07:

Titellåten till Turrican 2 var ju helt klart en av favoriterna! Spelet var ju inte dåligt heller vad jag minns!
http://www.youtube.com/watch?v=Fvha_2hAzq0

Turrican 2 håller helt klart än för mig, brukar säga att det är mitt favoritspel genom tiderna. Det spelar absolut ingen roll om det är åldrande grafik och ljudkvalitet

Blir väl mest på emulator nu för tiden, eftersom jag inte orkar släpa fram A600n eller A1200n från garderoben X)
Dock kör jag ju emulatorn på min Pegasos (Amiga-kompatibel PPC-dator), hehe.

Visa signatur

Shadows never sleep...
Specs: Ryzen 5600X, Powercolor Fighter RX 6700XT, ASUS B550-I ITX, 32GB 3600MHz DDR4, Bitfenix Phenom µ-ATX

Permalänk
Medlem

Missade det i år men var där förra och förförra året och ja, stämningen rockade.
Fick med mig en schysst jojje och ett par spel också, finns lite nyttigheter att hitta.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk

Saknar min gamla Nes ibland, spelen varade länge.... Ofta var de tok svåra. Nu varvar man spelen nästan på ett par dagar. Ska dra till leksaksmässan (-brukar ha en del udda fynd med gamla konsoler och spel) nästa år i Götet, tyvärr brukar det ligga på samma dag som Sci-fi mässan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Techno_Mozart:

Saknar min gamla Nes ibland, spelen varade länge.... Ofta var de tok svåra. Nu varvar man spelen nästan på ett par dagar. Ska dra till leksaksmässan (-brukar ha en del udda fynd med gamla konsoler och spel) nästa år i Götet, tyvärr brukar det ligga på samma dag som Sci-fi mässan.

Jag tycker det är tvärtom - när jag var liten och körde NES så var det mycket enklare än vad det är i vuxen ålder att spela dem ^^

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

retro-text

Ehehe, Amiga 500: cracktros, cracktros, cracktros; vad mer (utöver tillhörande gratis-spel ) kunde man begära ? Verkligen älskade vissa typer av cracktros som jag betraktar som konst-mästerverk; kunde sitta och njuta av ljud och bild så länge ibland att jag senare inte hadde tid att spela. Verkligen drömde mig bort med somliga cracktros, till en magisk surrealistisk plats...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Vet inte riktigt om jag håller med dig där...

Fortfarande än idag så har jag svårt att hitta spel som ger mig så mycket glädje som Sonic (16-bit), Alex the Kid (8-bit), Flashback och Canon Fodder (Amiga) eller Civ2 (PC). Ungefär var annat år brukar jag dra fram de gamla konsolerna bara för att lira dessa gamla go bitar ur min barndom.

Du menar nog Alex Kidd lol. Men jag håller både med dig och Virtual Void; vissa spel som man har fina minnen från, är rätt charmlösa idag, och man har ingen motivering att slösa mer än 1 minut på dem. Sen finns det andra spel som man faktiskt kan slösa timmar på. har kört igenom Mario 3 och Mario World för flera år sedan, kring 2005 körde jag igenom alla tre Turricans, har nästan kört igenom Zelda 3 och OoT vid två tillfällen vardera (spelen är så långa att jag blev utmattad), för ungefär 2-3 år sedan körde jag igenom Alex Kidd In The Enchanted Castle, och älskade marje minut av det

Skrivet av trickysaer:

Och en kabinett-exemplar säger mer än tusen bilder, nån som vill skicka mig en gratis (ink. frakt) för skojs skull ?

Edit: Noterar att killen närmast kameran har en papperskorg att spela på...

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk

Nördfrossan hamnar utanför en mätbar skala till dessa bilder!

Fast när jag läste om mässan på arrangörernas hemsida och såg texten om tävlingen där ett krav är att man skulle ta med sitt gamla Club Nintendo kort var det inte lika kul. För ca 20 år sen fick jag hjärnsläpp och bröt av det på mitten, nu mår jag fan dåligt.

På riktigt.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Ehehe, Amiga 500: cracktros, cracktros, cracktros; vad mer (utöver tillhörande gratis-spel ) kunde man begära ? Verkligen älskade vissa typer av cracktros som jag betraktar som konst-mästerverk; kunde sitta och njuta av ljud och bild så länge ibland att jag senare inte hadde tid att spela. Verkligen drömde mig bort med somliga cracktros, till en magisk surrealistisk plats...

Absolut, sätter ofta igång cracktros på min A1200 och vrider upp volymen och njuter! Fungerar ypperligt när man städar huset En del cracktros är väldigt bra gjorda och efter alla spel man spelat så sitter en del av gruppernas ljud i rygmärgen och man blir helt varm när man hör dem, gillar du cracktros så skall du ta en titt på Demo scenen, där finns väldigt mycket skickligt kodat och vackra skapelser!

Crystals cracktro ligger mig varmt om hjärtat även om det inte är en av de bästa, men ljudet åhh vad jag älskar det

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Relik 📜
Skrivet av kabex:

Jag misstänker att besöket på mässan var mer egenintresse än jobb?

Hehe, lite både och! Jag hade tänkt åka i vilket fall, men det blir ju lite mer "press" när man ska hinna få ut en artikel under dagen också.

Skrivet av Calle2003:

Har du spelat Flashback (originalspelet) nu?

Jag minns inte exakt, men visst pratade vi om det i någon panel? Svaret är i alla fall nej, det har jag tyvärr inte.

Skrivet av Vectovox:

Åååh! Jag var inte bara en funktionär på mässan utan såg även Emil och Jacob! Starstruck som en tonårsflicka kunde jag givetvis inte med att, som en vuxen man, hälsa på grabbarna. :3

Skrivet av lap87:

haha, samma här.. jag satt o lirade nåt när emil gick förbi mig, tappade fokus helt o hållet

Ni får klippa er och hälsa nästa gång, det här duger ju inte! Var i alla fall två-tre stycken okända ansikten som sade hej under dagen.

Skrivet av Videoapan:

Det här säger väl mer om hur väldigt populära era mässgolvsreportage är än att detta reportage skulle vara dåligt (det var riktigt mysigt!). Free roaming med schysst beat á la Jonas och Emil (när ska Jacob göra sin roaming-debut?) är svårersättligt

Skrivet av CFSsss:

Absolut roligare än att inte göra något alls! Tack för det!!

Men glöm inte bort att det finns många duktiga entusiaster som säkert hjälper till! Kan vara någon som går mediautbildningen i Göteborg t.ex. som gärna skulle ta på sig att filma lite som en erfarenhet. Man kan tänka lite utanför lådan ibland

Det handlar om mer än att bara ge en kamera och säga "kör", något som säkert även mediastudenterna är högst medvetna om. Ibland får det helt enkelt bli reportage eller artiklar utan bilder, det går snabbare, är enklare att hantera och passar inte minst bättre för vissa situationer. Det är i lite samma anda som att vi tycker visst amterial gör sig bättre som podcast än i videoform. Vidare diskussion om den saken gör sig bäst i Feedback om någon känner behov.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Jag var och hälsade på min mormor i Linköping och vi besökte en vän till henne. Då upptäckte vi att han hade ett "mint" Donkey Kong Jr.-spel som han och hans son hade köpt hundratals av i Asien 1982. Tyckte det var rätt häftigt, särskilt eftersom de spelen säljs för några tusen styck.

Visa signatur

SLI Titan X - i7 5960x 8-kärnig - Asus Rampage V - 32 GB Corsair Dominator - Intel 750 2200 MB/s Pcie-disk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Absolut, sätter ofta igång cracktros på min A1200 och vrider upp volymen och njuter! Fungerar ypperligt när man städar huset En del cracktros är väldigt bra gjorda och efter alla spel man spelat så sitter en del av gruppernas ljud i rygmärgen och man blir helt varm när man hör dem, gillar du cracktros så skall du ta en titt på Demo scenen, där finns väldigt mycket skickligt kodat och vackra skapelser!

Crystals cracktro ligger mig varmt om hjärtat även om det inte är en av de bästa, men ljudet åhh vad jag älskar det

Ja, jag upplevde en del demos. Till en början tyckte jag inte om 3d demos, men efter att jag blev intresserad av att göra 3d själv, och upptäckte att jag inte ens kunde enkla ekvationer (:D) så blev 3d demos väldigt intressanta helt plötsligt. jag brainstormade en bra antal timmar för att förstå hur man kunda få till rotationer. Jag kom helt själv (trots obefintliuga mattekunskaper) på ett sätt att få till perspektiv, om än med en "primitiv" nöd-o-näppe metod. Med hjälp av sin() funktionen kunde jag sen göra rotationer kring en axel, och sen sa det stopp. Jag fick inte tag i så många demos men Enigma tyckte jag om rätt bra. Till en början ogillade jag mars resan (3d polygoner) , mem kom att gilla det skarpt senare, speciellt musiken. Skön resa

Visa signatur

Dator: Top Secret Ancient Artefact

Permalänk
Medlem
Skrivet av emilakered:

Jag minns inte exakt, men visst pratade vi om det i någon panel? Svaret är i alla fall nej, det har jag tyvärr inte.

Visst gjorde ni det, köpte remaken och konstaterade att Jonas förutspåelse var korrekt, originalet var bättre!

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem
Skrivet av oi:

Ja, jag upplevde en del demos. Till en början tyckte jag inte om 3d demos, men efter att jag blev intresserad av att göra 3d själv, och upptäckte att jag inte ens kunde enkla ekvationer (:D) så blev 3d demos väldigt intressanta helt plötsligt. jag brainstormade en bra antal timmar för att förstå hur man kunda få till rotationer. Jag kom helt själv (trots obefintliuga mattekunskaper) på ett sätt att få till perspektiv, om än med en "primitiv" nöd-o-näppe metod. Med hjälp av sin() funktionen kunde jag sen göra rotationer kring en axel, och sen sa det stopp. Jag fick inte tag i så många demos men Enigma tyckte jag om rätt bra. Till en början ogillade jag mars resan (3d polygoner) , mem kom att gilla det skarpt senare, speciellt musiken. Skön resa

Haha jo visst har man lagt hutlösa timmar för att lyckas med något snyggt på Amiga så det känner man igen sig i men roligt när man lyckas dock Om du intresserar dig av Demos så besök Pouet.net som är ett måste för demos till allt inte bara Amiga

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.