Permalänk
Medlem

Asrock Z68 pro3 - 5 pip vid uppstart

Jag har haft detta moderkort i flera år utan problem. Nyligen uppdaterade jag bios på moderkortet och laddade därefter defaultvärden i bios. Varje gång datorn startas om nu så piper det 5 snabba gånger från speakern. Den startar dock upp som vanligt och jag märker inga fel. Alla fläktar snurrar och temperaturen på processorn är normal.

Men varför piper den vid uppstart? Det är väl inte direkt ett problem då jag sällan startar om eller stänger av datorn mer än en gång per månad, men man undrar ju varför det piper. Något måste ju vara fel kan man tycka även om jag inte märker några fel.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Permalänk
Medlem

Man ska nollställa bios innan man uppgraderar annars kan det bli problem

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bean:

Man ska nollställa bios innan man uppgraderar annars kan det bli problem

Det har jag aldrig gjort sedan min första PC i mitten av 90-talet och har aldrig varit några problem. Dock är det rekommenderat att nollställa efter uppgradering.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Ja det där har jag läst mig till också, men det stämmer ju inte. Jag har ju uppenbarligen bild eftersom jag sitter och skriver på den datorn.
Dock har ju moderkortet + CPU integrerad grafik också, men det använder jag ju inte eftersom jag har ett PCI-E kort.

Kanske kan vara så att efter jag uppdaterade bios och nollställde inställningarna, att den integrerade grafikdelen blev aktiverad också och att det är därför den piper. Får kolla upp det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det har jag aldrig gjort sedan min första PC i mitten av 90-talet och har aldrig varit några problem. Dock är det rekommenderat att nollställa efter uppgradering.

Brukar alltid stå i de flesta hand manualer till olika moderkorten.
Klart att de flesta fall att det går utan. Men varför strunta i nått som är rekommenderat
Sen behöver det inte vara själva bios i sej det kan vara någon hårdvara som felar fast ändå inte.
Ta ur batteriet till moderkortet i nån minut och börja om så kanske det försvinner.
Eller eventuella PCI kort?

Visa signatur

Linux Kalle - Skaffa dig ett liv!
Torrent Johan - Får ta och tanka hem ett!
-----------------------------------------------------
Overclocking during summer is a bitch!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Det har jag aldrig gjort sedan min första PC i mitten av 90-talet och har aldrig varit några problem. Dock är det rekommenderat att nollställa efter uppgradering.

Inte jag heller och precis som du har jag inte drabbats. Anledningen är troligen inte vad som kommer ut efter flashningen utan att de som skrivit programvaran provat med defaultinställningar och därför bara garanterar att det fungerar med dessa. När du flshar skrivs ändå gamla inställningar över.