Nokia blir Microsoft Mobile Oy

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Huvuddelen av Devices & Services är fortfarande Series 40, 30 och Asha, alltså mobile phones-segmentet. 30 miljoner Windows Phone-enheter är nog inte så mycket värt i sig, men som sagt Sony-Ericsson hade en (mindre) fabrik i Kina, Devices & Services hade två större i Kina, en drös ingenjörer i Kina som utvecklar smartphones, anläggningarna som gick på halvfart i Ungern och Mexiko, en i Brasilien, en ny fabrik i Vietnam och fler fabriksarbetare än det fanns anställda i Sonys och Ericssons samägda bolag.

Problemet är att det lägre segmentet med featurephones inte är #framtiden. I länder som Indien och Kina kommer även de fattigare så småningom gå över till billiga smartphones. Framtiden blir då billiga terminaler med Android eller WP.

Då är den gamla verksamheten och fabriker enbart en belastning och kostnad. Låter inte så bra att ta över fabriker som går på halvfart. Låter dyrt att avveckla det. Verkar som om Sony har en bättre kostnadsstruktur och effektivare verksamhet som redan avvecklat kostbara fabriker i både Europa och Asien.

Här har ju Nokia/Microsoft Mobile en hel del kvar att göra för att bli kostnadseffektiva.

Skrivet av Petterk:

De fick Nokia OS / Asha Platform med i köpet för enkla mobiler och featurephones, det segmentet omsätter mer än WP. Det kostar mer att ta över 25 000 anställda plus anläggningar än att ta över hälften i en firma med ca 8000 anställda (som dessutom skulle dra ner från den nivån).

Exakt min poäng.

Därav att det inte är lika attraktivt, och inte heller värt att betala lika mycket när man har dyra kostnadsstrukturer att ta sig an.

Detta borde alltså avspegla sig med en betydligt lägre prislapp på Nokia/Microsoft Mobile i jämförelse med det effektivare och mer slimmade Sony Mobile som redan är mer framtidsanpassat.

Skrivet av Petterk:

Sen, precis som vissa Nokia Devices & Services / Microsoft Mobile features som kommer inbyggda så kan inte mycket av det som är inbyggt tas bort från Android-telefoner, helt enkelt för att tillverkaren valt att göra på det sättet. Skeppar de med Chrome är det ju för den delen troligtvis enda webbläsaren. Att Microsofts tjänster inkluderas är givetvis för Microsofts bästa. På Android kan du alltid roota eller flasha, men då kommer du ta bort DRM-nycklarna för gott.

Det var ironiskt. Var en postare som klagade att det inte gick att avinstallera IE på WP. Good luck säger jag då om han vill försöka och se om det går bättre med iOS eller Android.

  1. Personligen tycker jag att det är bra och självklart att det skall komma med en webbläsare i moderna operativsystem (oavsett på skrivboret eller mobilen).

  2. Har inget alls heller emot Chrome. Faktiskt den webbläsare som jag använder mest och har installerat på alla mina Windows-datorer och iOS-prylar.

Så därför inget problem för mig att Chrome ingår som standard i Android, och inte går att ta bort.

Vad jag däremot inte gillar är all annan "crap" som Samsung och Sony lägger in, och inte heller går att avinstallera.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Problemet är att det lägre segmentet med featurephones inte är #framtiden. I länder som Indien och Kina kommer även de fattigare så småningom gå över till billiga smartphones. Framtiden blir då billiga terminaler med Android eller WP.

Då är den gamla verksamheten och fabriker enbart en belastning och kostnad. Låter inte så bra att ta över fabriker som går på halvfart. Låter dyrt att avveckla det. Verkar som om Sony har en bättre kostnadsstruktur och effektivare verksamhet som redan avvecklat kostbara fabriker i både Europa och Asien.

Här har ju Nokia/Microsoft Mobile en hel del kvar att göra för att bli kostnadseffektiva.

Exakt min poäng.

Därav att det inte är lika attraktivt, och inte heller värt att betala lika mycket när man har dyra kostnadsstrukturer att ta sig an.

Detta borde alltså avspegla sig med en betydligt lägre prislapp på Nokia/Microsoft Mobile i jämförelse med det effektivare och mer slimmade Sony Mobile som redan är mer framtidsanpassat.

Det var ironiskt. Var en postare som klagade att det inte gick att avinstallera IE på WP. Good luck säger jag då om han vill försöka och se om det går bättre med iOS eller Android.

  1. Personligen tycker jag att det är bra och självklart att det skall komma med en webbläsare i moderna operativsystem (oavsett på skrivboret eller mobilen).

  2. Har inget alls heller emot Chrome. Faktiskt den webbläsare som jag använder mest och har installerat på alla mina Windows-datorer och iOS-prylar.

Så därför inget problem för mig att Chrome ingår som standard i Android, och inte går att ta bort.

Vad jag däremot inte gillar är all annan "crap" som Samsung och Sony lägger in, och inte heller går att avinstallera.

mvh,
martin

Faktiskt förvånansvärt billigt att avveckla elektronikmontering, maskinerna går att sälja och lokalen är inte dyrare än en lagerbyggnad. Dyraste anläggningarna var avvecklade för länge sedan. Det värsta hindret på utvecklingen, – Indien – ingick ju inte i affären och Nokia kommer få betala för att avveckla den verksamheten.

Anläggningarna i Kina är de som utvecklar och testar deras smartphones, så större delen av dessa kan de inte vara utan. Sen att de blir fast på Series 40/Asha, ja det är ju deras egna problem då de inte ville ha konkurrens från Europeiska Symbian och MeeGo. Android fick de med iaf, men säljer inte i Nordamerika. Windows Phone har däremot inte ens tagit deras gamla marknad som Symbian och MeeGo stod för, än mindre nått upp i samma försäljning, men det är Microsofts problem. Fast deras problem är inte volym, de vill ha någon som tillverkar deras telefoner överhuvudtaget. Alternativet vore att köpa ett varumärke och leda utvecklingen av produkten från Redmond, fast t.ex. Foxconn skulle stå för huvuddelen av utvecklingen och produktion (eller någon annan större kontrakttillverkare i Asien). Det kostar hur som helst att ta över större och mer verksamhet och fler anläggningar. Men Nokia var ett bolag som hade nästan 60 000 anställda när Microsoft började samarbeta med dem, de visste mycket väl att det inte var någon bra matchning med Microsoft. Alternativet i dagsläget vore att lägga ner utvecklingen av Windows Phone däremot, Nokia ville ut från förlustaffären, men hade ändå ingått i ett femårigt avtal med Microsoft. Det är Microsoft som ville att de inte skulle satsa på något annat bland top-end smarta telefoner. Då får såklart Microsoft ta över de tillgångar som finns kvar, de kan inte ta över de som de avvecklade. Det är inte heller något överpris de betalar. De får fortfarande betala för det, det är ingen nackdel det är som de vill ha det och då får de ta det. Microsoft gav de inga förutsättningar att ta steg från featurephone-marknaden.

Nästan inga telefontillverkare är lönsamma det är det som det problemtyngda SEMC visade. Ericsson har tur som får mer än 1 kr, eller att de får slippa betala för nerläggning. MMI visade samma sak, 2.91 miljarder USD där, eller ca 2 miljarder EUR ca 3000 anställda, kanske inte så mycket men det bidrar till deras verksamhet och Lenovo är tredje största spelaren nu. Men allt är inte Autonomy här i världen. Det är ett dåligt tecken när något kostar, som Nederländska Nuon. Uppköp riskerar också att alla viktiga flyr företaget. Hos Nokia har de redan flytt sedan 2011, och fick pengar för att fly 2012-2014. Det är inte den gamla kompetensen de köper, men de får som sagt ändå betala pengar för något som kostat Nokia tiotals miljarder i förluster.

Fabriker i Europa är ytterst kostnadseffektiva, därför de taiwanesiska tillverkare numera finns här i Europa. Särskilt TV-produktion. Nokia var en annan typ av firma, de hade egen tillverkning inte kontrakterad till 100% och en fabrik i Rumänien eller Ungern kunde producera 500 miljoner telefoner med ett par hundra miljoner (kronor) investerat, lönen var sådär 300 EUR i månaden om ens det. 2000 personer i Östeuropa utan vettig lön kunde alltså producera 50-100 miljoner telefoner om året. Så för vad ett litet verkstadsföretag på ett handtal anställda kostar att driva i Sverige kunde Nokia producera tiotals miljoner telefoner om året mitt i Europa. Att D&S har satsat på Kina beror på att de inte längre kunde lita på deras ingenjörer, utvecklare och designer i Finland och i väst efter den nya inriktningen, och sparkade alla istället eftersom kompetensen ändå flydde och byggde upp ny kompetens i Kina, folk som aldrig designat telefoner förut fick alltså göra det och det är den kompetensen Microsoft får betala för, Kineser som designar telefoner som varken säljer i Kina eller Nordamerika på en Nordamerikansk plattform. Fast det är deras plattform det handlar om, men nej den skulle aldrig kunna tävla med de inhemska märkena, de koreanska, det japanska eller liknande. Skulle D&S slagit igen hade de suttit utan någon som vill göra och sälja Windows Phone däremot, vad skulle de då göra närmaste 12 månaderna eller så? Nog har de kommit billigt undan och featurephones, ja där har de ändå varit med och styrt. Det är framtiden hos Microsoft och deras huvudverksamhet som sagt.

På Android kan du åtminstone köra annan webbläsare utan root/custom-rom. Du kan t.o.m. köra annan launcher / home-screen utan root. På Windows Phone så kan Microsoft själva inte bygga webbläsaren utan att använda Win32-apier som bara de kommer åt.

Sony Mobile har ingen framtid om de inte kan ta fram nya produkter, Sony själva är väldigt svaga nu för tiden, att vara fri från tillverkning betyder bara att man måste lita mer på kontrakttillverkarna, även när man utvecklar prototyperna. Har man inget att bidra med så kommer man åka på stryk och man måste ha något eget att komma med oavsett hur leverantörskedjan ser ut. Microsoft kunde köpt dem om Sony inte velat, men då hade de fortfarande tillverkat Androidprodukter. Microsoft valde att bygga sitt samarbete som de gjorde 2010 och skapade förutsättningarna som gällde för Nokia. Både Sony Mobile och Microsoft Mobile är beroende av fabriker i Asien oavsett vems ägo de är i. Så det har egentligen ingen som helst betydelse på kostnadsstrukturen. Skulle de valt att ta över Nokia samma tid hade de fått betala många gånger mer, Sony hade inte suttit och förstört för sitt egna Joint-venture i vilket fall. Sony har även slutat tillverka bärbara datorer nu. De är som sagt ett krisbolag, anledningen att de tog över var för att Ericsson drog sig ut, de ville väl ha något av sitt varumärke kvar. De har däremot förstört för sig själv när det gäller TV och komponenttillverkning, men det beror inte på hur de samarbetar med utländska företag utan på att hela japan är ostabilt sedan årtionden och har tappat gnistan. Man kan bara vara med där man satsar, inga investeringar så finns det heller inget att hämta hem. Därför inte Philips tillverkar TVs längre t.ex, varumärket används av ett företag från Hongkong som var deras kontrakttillverkare tidigare och komponenterna byggs av helt andra företag än de gamla jättarna.

Samsung tillverkar fortfarande runt 80 miljoner telefoner i Sydkorea, ett högkostnadsland med löner högre än i Europa. De är den enda spelaren förutom Apple som verkligen tjänar pengar på branschen. Microsoft vill på sätt och vis vara en billig kopia här. Det är inte Apples håll de går åt bara för att de vill emulera vissa delar, alltså att bli en återförsäljare. Hos Apple jobbar drygt 60 000 i butiker och med försäljning. Microsoft sköter inte ens mjukvaruförsäljning på Microsoftstore.com själv. Det är också därför de inte riktigt förstått sig på D&S, men nu ville de vara med och tillverka för att kunna påstå att de är med i spelet. Då fick de också ta över marknadsföringsfolket och försäljarna i D&S globala nätverk. Sen om de vet hur de ska använda de resurserna är en fråga för framtiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Anläggningarna i Kina är de som utvecklar och testar deras smartphones, så större delen av dessa kan de inte vara utan. Sen att de blir fast på Series 40/Asha, ja det är ju deras egna problem då de inte ville ha konkurrens från Europeiska Symbian och MeeGo. Android fick de med iaf, men säljer inte i Nordamerika. Windows Phone har däremot inte ens tagit deras gamla marknad som Symbian och MeeGo stod för, än mindre nått upp i samma försäljning, men det är Microsofts problem.

Jag tror de flesta inser att varken Symbian eller MeeGo är, eller varit på väldigt, väldigt länge #framtiden. Varken för Nokia, Microsoft, eller någon annan som helst tillverkare i världen. Var väl bara Nokia som hängde kvar där på slutet av dödskampen. Även Sony var med en bit in i sluttampen, men de lade väl ner lite tidigare och statsade i slutändan fullt på Android istället.

Skrivet av Petterk:

Nog har de kommit billigt undan och featurephones, ja där har de ändå varit med och styrt. Det är framtiden hos Microsoft och deras huvudverksamhet som sagt.

ROTFL!

Jo, lite roligt är du allt Petter!

Skrivet av Petterk:

Nästan inga telefontillverkare är lönsamma det är det som det problemtyngda SEMC visade. Ericsson har tur som får mer än 1 kr, eller att de får slippa betala för nerläggning.

Skrivet av Petterk:

Sony Mobile har ingen framtid om de inte kan ta fram nya produkter, Sony själva är väldigt svaga nu för tiden, att vara fri från tillverkning betyder bara att man måste lita mer på kontrakttillverkarna, även när man utvecklar prototyperna. Har man inget att bidra med så kommer man åka på stryk och man måste ha något eget att komma med oavsett hur leverantörskedjan ser ut.

Visar ju att Nokia förmodligen inte hade varit i någon fantastisk form om de satsat på Android (som var alternativ nummer två till WP).

Rätt intressant då många här i tråden verkar tro att det gått grymt bra för Nokia om de gjort det.

Detta trots att Sony, som gjort denna övergång mycket tidigare (de insåg tidigare än Nokia att Symbian var kört), inte alls verkar ha lyckats med Android-satsningen. Enda vinnarna gällande Android är nog enbart Samsung och Google själva.

Skrivet av Petterk:

Samsung tillverkar fortfarande runt 80 miljoner telefoner i Sydkorea, ett högkostnadsland med löner högre än i Europa. De är den enda spelaren förutom Apple som verkligen tjänar pengar på branschen.

Jo, så har det varit i en massa år, och verkar fortsätta vara så för ett bra tag framåt. För mig som kund så bryr jag mig dock inte lika mycket om det. Det är skillnad om jag är investerare. Skulle aldrig köpa en Samsungtelefon mer. Har för dålig erfarenhet där. Detta trots att de gör miljardvinster.

Hjälper mig tyvärr inte som kund när de inte uppdaterar sina produkter. Apple-prylar fortsätter jag dock gärna att köpa. Är väldigt nöjd med både telefoner, plattor och musikspelare där. Köper gärna även en bärbar ifrån dem.

Skrivet av Petterk:

Det är inte Apples håll de går åt bara för att de vill emulera vissa delar, alltså att bli en återförsäljare.

Microsoft och (tidigare) Nokia går sin egen väg med sina telefoner. Det är just det jag gillar med Windows Phone och Lumia!

Skrivet av Petterk:

Hos Apple jobbar drygt 60 000 i butiker och

Gillar deras butiker. Var på en kurs för jobbet i Paris för två år sedan när de precis hade världpremiär och släppte första iPad med Retina-skärm. Hade varit på omvisning på Garnieroperan. Gick sedan förbi deras butik precis brevid och såg att kön inte var så fasligt lång för att vara premiärdagen.

Ställde mig i fårskocken (LOL - kön gick hyfsat snabbt) och gick in och köpte mig en ny iPad. Blev riktigt imponerad över både butiken och servicen.

En riktig upplevelse - rekommenderas varmt för alla som har vägen förbi!

http://www.apple.com/fr/retail/opera/

Varning: Detta verkar dock inte gälla alla Apple-store. Var förbi en av deras butiker i Tokyo i höstas (i det rätt exlusiva shoppingdistriktet Ginza) och var inte alls imponerad. Väldigt trist lokal, grymt trångt (kombination av väldigt små rum och extremt mycket folk) och ganska dåliga säljare. Men besök som sagt Apple Store Opéra i Paris och få en upplevelse som du aldrig får i vanliga dator- eller telefonbutiker.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

n900 saljde mest när elop tog över, nu har dom endast nogra skarve mellanmåls android telefoner at bjuda på.

Har inte sett et enda nokia produkt på lengsta tiden. Hoppas man inte måste tvingas se MS-telefonar nu framåt, fins kanche inte anledning at sådant ska skje.

Om kanche gamla nokia beholler kontrollen på india-affären och lägger lita penger på at utvekla lita linuxtelefonar igjen så skulle man dra upp plånboken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Jag tror de flesta inser att varken Symbian eller MeeGo är, eller varit på väldigt, väldigt länge #framtiden. Varken för Nokia, Microsoft, eller någon annan som helst tillverkare i världen. Var väl bara Nokia som hängde kvar där på slutet av dödskampen. Även Sony var med en bit in i sluttampen, men de lade väl ner lite tidigare och statsade i slutändan fullt på Android istället.

ROTFL!

Jo, lite roligt är du allt Petter!

Detta trots att Sony, som gjort denna övergång mycket tidigare (de insåg tidigare än Nokia att Symbian var kört), inte alls verkar ha lyckats med Android-satsningen. Enda vinnarna gällande Android är nog enbart Samsung och Google själva.

Hjälper mig tyvärr inte som kund när de inte uppdaterar sina produkter. Apple-prylar fortsätter jag dock gärna att köpa. Är väldigt nöjd med både telefoner, plattor och musikspelare där. Köper gärna även en bärbar ifrån dem.

Microsoft och (tidigare) Nokia går sin egen väg med sina telefoner. Det är just det jag gillar med Windows Phone och Lumia!

Det som verkligen dog på marknaden var Windows Mobile och Microsofts satsningar. Tog 5-6 år för dem att komma tillbaka med något nytt som de kan bygga vidare på. Symbian dog inte fören burning platform memo utan växte och gav de vinster. Att andra inte var med på Nokias nya gränssnitt och utvecklingsverktyg betyder inte att det var sämre än WP7.X - 8 (.0.X). MeeGo är fortfarande en kraftigare mjukvaruplattform än WP8.1, mer agil, enklare att portera till, enklare att nyutveckla till, enkel att driva. Istället flyttade utvecklarna till andra plattformar än Nokias och Microsofts, när de väl valde väg hos Nokia. Att Nokia gick exklusivt på något överhuvudtaget var det som tog död på dem, Nokia finns inte längre på marknaden och allt är nermonterat. Det lyckades inte, 30 000 sparkades och företaget kunde inte räddas. Förutsättningarna var det Microsoft som gav dem. Inte de Nokia frågade efter och ingick i en 5-årig överenskommelse om.

Marknaden hade inte varit mycket mer förlåtande med Android, det är bara sörja. Androidmarknaden hade inte växt med Nokias marknadsandel bara för att Nokia satsat där. Fast de hade inte legat 2-3 år efter och förlorat allt anseende. De hade kunnat fortsätta samarbeta med sina viktigaste halvledarleverantörer precis som de kunnat om de fortsatt med Symbian – MeeGo-spåret. Att annonsera ett byte till en plattform som egentligen inte fanns vid tidpunkten tog död på dem snabbt, eftersom de skulle och upphörde med all annan verksamhet på området, Q1 2011 sålde de mer än Samsung och Apple på smarta telefoner, Q2 2011 sålde de mindre, mindre än de andra hade gjort det tidigare kvartalet. Bättre att överraska med produkter när man väl har dem och har något nytt att bidra med. Istället kom en produkt från Compal med grova kvalitetsbrister, som presenterades i oktober 2011 – 8 månader efter Nokia gav upp att utveckla smarta telefoner med deras egna mjukvara. Facit finns, och det finns ingen anledning att ge någon oinformerad bild av vad Symbian och MeeGo var för något. Qt har lyckats väl i mjukvaruvärlden, det är en bekant miljö för många idag. Låter mest som felaktigheter och fördomar från folk. Symbian i sig var en modern arkitektur, det hade fått ny kärna 2005, en modern nanokernel med realtidsfunktioner, riktigt fräsch sådan, var POSIX-kompatibel och hade moderna verktyg, det var den första (mobila) plattformen KHTML (och WebKit) byggdes för och de gamla gränssnitten var redan borta 2010 och hade vettigare stöd för multitouch och tredjeparts-program samma år än Windows Phone skulle ha för flera år framöver i flera hänseenden bättre än WP8.1 idag för utvecklarna, samma plattform riktat mot utvecklarna – ramverken – delades med MeeGo och du använde samma verktyg och APIer på båda när de gav upp och la ner allt. Nu har de inte bara inte någon egen grund, företaget är inte verksamt inom branschen längre och resterna som såldes är inte lönsamma. Microsoft var inte räddningen och var de som gav förutsättningarna för dess fall. Att de skulle blivit en mindre spelare hur de än gjorde var däremot nästan garanterat, men nu är de inte ens topp tio på smarta telefoner. 9 av 10 på topp tio kör Android. Android är ingen lösning, även om de valt att satsa på Android runt 10/11 skiftet så hade de behövt monterat ner större delen av verksamheten. Fast det är enklare att vara i topp tio bland tillverkarna med något som faktiskt säljer.

Dessutom är inte WP framtiden i Nordamerika, så är det bara. Det räcker inte med att säga att man är annorlunda, man måste leverera produkten och verktygen också. Skulle de vara tredje plattformen på riktigt i USA så skulle de behöva vara minst tredje största försäljaren/tillverkaren fast där är de inte. Det handlar inte riktigt om det längre, utan om att bara ha stor nog andel för att motivera utvecklingen.

Microsoft Mobile har valt att ta över featurephone-plattformar och det är deras huvudverksamhet för flera år framöver. Det är det som dotterbolagets utvecklare jobbar med. Det är så de valt, det är deras framtid det är inget kul med det. Det är blodigt allvar för dem att förvalta Series 40, Asha, och Nokia X. Microsoft har inget bra strategi när det gäller framtiden för att avveckla och fasa ut dessa. De är inte redo för Windows Phone i 200-800kr klassen. Hade de varit det så hade inte de delarna följt med något köp.

Du pratar om year-over-year tillväxt i den andra tråden, analysföretagen uppskattar ju i år ca 30% tillväxt (jag skulle inte lova så mycket Q1 och Q2 har ungefär samma volymer som förra året – med lägre ASP) för Windows Phone. Tidigare pratade samma firmor om 20% av marknaden 2015, nu pratar de under 4% 2014. 10% 2017 säger de först 7% 2018 säger de sen när det gäller de färskaste siffrorna idag. Microsoft pratade själva om 15% 2017 i samband med uppköpet. I dagsläget är det mycket ambitiöst att säga att de ska ha 15% 2017. 1% marknadsandel i Kina och ~5% i USA är inte heller så trevligt utan tillväxt av andelar där just nu. Marknader de måste lyckas i om det ska vara med i längden. De som inte greppat verkligheten är ju de som beskrev en ljus framtid för Microsofts mobiloperativ från början. Även om det går som fortfarande rätt positiva uppskattningar så handlar det om ungefär samma volymer 2018 som Nokia hade 2010. De måste lista ut hur de ska vara relevanta trotts att de inte finns bland de tio märken som säljer mest. Så är det bara.

Sen kommer du mest med fördomar om Samsung, även Galaxy S4 och Galaxy S5 har Google Play Edition i USA. Utan ren mjukvara och deras egna launcher och program så har de skött S2, S3, S4 och S5 fint. Att du skyller Samsung för att du 2013 köpte en mobil med 3-tum skärm och 240x320 skärm, ja det är inte rationellt. Vad fick du samtidigt från Nokia för 500kr? Även om jag skyr WP7.X så skulle jag inte ha något motstånd mot att äga en Microsoft Mobile Lumia med WP8.1, även om jag också har dålig erfarenhet av en telefon Samsung skött dåligt och finner alla deras förinstallerade appar i vägen så är det inte något vidare motstånd mot en high-endlur från dem heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det som verkligen dog på marknaden var Windows Mobile och Microsofts satsningar.

Absolut.

När iPhone kom så tog det död på alla tidigare mobilOS som var tangentbordscentrerade (och eventuellt dålig användning av penna), och det tog alldeles för många år innan Microsoft förstod att framtiden innebar touchbaserade telefoner med stora/större skärmar. Helt klart en effekt av ett bolag som blivit alldeles för stort och trögmanövrerat.

Dock så gäller det resten av tidigare tillverkare som tex Palm, Symbian och RIM/BlackBerry som gått precis samma öde tillmötes som Windows Mobile. De har alla styrts av långsamma företag som inte hunnit med att förändra sig tillräckligt snabbt när Apple kom och revolutionerade hela markanden med sina nya innovationer.

Var bara Google som var verkligt snabba att förstå trendförändringen (de hade ju grymt stor insyn i Apples ledning) och var först att kopiera Apple och dess iOS.

Skrivet av Petterk:

Marknaden hade inte varit mycket mer förlåtande med Android, det är bara sörja.

Jag tror att Android hade varit ett bra andrahandsval för Nokia, men visst är det sant att nog inte räddat dem om man ser på hur tufft Sony haft det.

Skrivet av Petterk:

Dessutom är inte WP framtiden i Nordamerika

Om man med framtiden avser att bli marknadsledande så tror jag inte att någon någonsin kommer att lyckas ta den platsen ifrån Android. Det kommer vara Android på runt 80-90% (ungefär som Windows på desktop), och sedan några mindre system runt 10%.

Jag tror ju inte att WP någosin kommer att bli marknadsledande någonstans, utan kommer som bäst att få nöja sig med en tredje- eller andraplats.

Skrivet av Petterk:

Det räcker inte med att säga att man är annorlunda, man måste leverera produkten och verktygen också.

Absolut.

Gäller ju allt och alla. Därav att inte vilket mobilOS som helst har möjlighet att bli något betydande, trots att de kan vara väldigt intressanta och innovativa. Man ser ju hur stora problem Samsung tex har att förverkliga sitt användande av Tizen, trots att de är världens största telefontillverkare med alla dess fördelar och styrkor som det innebär.

Skrivet av Petterk:

Skulle de vara tredje plattformen på riktigt i USA så skulle de behöva vara minst tredje största försäljaren/tillverkaren fast där är de inte.

Det ser ut som om statistiken som finns tillgänglig inte riktigt håller med dig Petter och dina personliga åsikter/bedömingar.

Här är data ifrån Kantar för första kvartalet 2014 för försäljningen av smartphones i USA:

Det sagt så är inte USA den marknad som främst berör mig, utan som svensk så är det främst den i Sverige, men även delvis i övriga närliggande länder i västeuropa som är mest avgörande för mig. Skulle tro att det gäller många svenskar som köper telefon och bor här. I EU5 (toppländerna i Europa) så går ju WP riktigt fint. Där är Windows Phone till och med tvåa på många av de marknaderna (till skillnad ifrån att de är trea både globalt och i USA).

Skrivet av Petterk:

Du pratar om year-over-year tillväxt i den andra tråden, analysföretagen uppskattar ju i år ca 30% tillväxt (jag skulle inte lova så mycket Q1 och Q2 har ungefär samma volymer som förra året – med lägre ASP) för Windows Phone.

Jag redovisar inte och lägger inget fokus på åsikter/prognoser/gissningar av framtiden, varken av dig eller andra, utan främst data på vad som *faktiskt* har sålts. Det är betydligt enklare (och mer odiskutabelt).

Hur det sedan går i framtiden - det får ju framtiden utvisa. Tids nog kommer den också.

Skrivet av Petterk:

Sen kommer du mest med fördomar om Samsung, även Galaxy S4 och Galaxy S5 har Google Play Edition i USA.

Ahh.. så jag är "fördomsfull" nu. haha. Det är det jag säger; du är verkligen en kille med skön humor!

Lite punkter att notera (om detta skulle vara oklart):

  1. Jag redovisar självklart bara min egna personliga erfarenhet. Har aldrig hävdat något annat. Räcker för mina egna val.

  2. Jag är inte så intresserad av USA och vad som säljs där, för det är inte där jag bor i nuläget iaf (även om jag inte skulle ha något emot det).

  3. För min egen del så importerar jag inte telefoner ifrån USA. Jag köper i svenska nätbutiker för det är enklast så (både med köp och garanti).

  4. Tror att för de flesta normala användare, som inte är specialiserade nerdar, så gäller nog samma sak för de flesta. De köper vad som finns i svenska butiker (antingen fysiska eller nätbutiker).

  5. Visst vore det kanon om Samsung, och övriga telefontillverkare med Android, sålde sina telefoner med denna Google Play Edition. Helst inte bara i USA - utan även för oss i resten av världen. Stor förbättring isf.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Dock så gäller det resten av tidigare tillverkare som tex Palm, Symbian och RIM/BlackBerry som gått precis samma öde tillmötes som Windows Mobile. De har alla styrts av långsamma företag som inte hunnit med att förändra sig tillräckligt snabbt när Apple kom och revolutionerade hela markanden med sina nya innovationer.

Var bara Google som var verkligt snabba att förstå trendförändringen (de hade ju grymt stor insyn i Apples ledning) och var först att kopiera Apple och dess iOS.

Jag tror att Android hade varit ett bra andrahandsval för Nokia, men visst är det sant att nog inte räddat dem om man ser på hur tufft Sony haft det.

Gäller ju allt och alla. Därav att inte vilket mobilOS som helst har möjlighet att bli något betydande, trots att de kan vara väldigt intressanta och innovativa. Man ser ju hur stora problem Samsung tex har att förverkliga sitt användande av Tizen, trots att de är världens största telefontillverkare med alla dess fördelar och styrkor som det innebär.

Det ser ut som om statistiken som finns tillgänglig inte riktigt håller med dig Petter och dina personliga åsikter/bedömingar.

Jag redovisar inte och lägger inget fokus på åsikter/prognoser/gissningar av framtiden, varken av dig eller andra, utan främst data på vad som *faktiskt* har sålts. Det är betydligt enklare (och mer odiskutabelt).

Palm, Blackberry och Symbian ökade i försäljning tills bolaget såldes (HP, de hårdlansera aldrig någon ny telefonprodukt), fram till helåret 2010 (då Blackberry sålde som allra mest) eller när utvecklarna annonsera att de lade ner plattformen (Nokia). Både Blackberry och Nokia sålde sina första 100 miljoner smartphones innan Apple kom upp i sådana volymer och den största delen av Blackberrys försäljning är runt 2008-2011. Windows Mobile o andra sidan tappade volym redan 2009, innan Microsoft hade presenterat några nya planer konkret som vid Mix 2010. 6.5.X hade kommit samma år med multitouch och finger-pekning som ett första försök, dock enligt både marknaden och de själva som ett stop gap. De var ensamma om att inte hänga med i försäljningsökningen 2009-2010 hur som helst.

Du Martin, du behöver inte vara dryg (som du är i det sista jag citerar) och det handlade om dåtiden alltså att man knappast kan tycka det gått bra för dem medan andra som Android t.o.m. överträffade förväntningarna. Jag har inget emot om det går bättre för dem särskilt där de är väldigt svaga. Man har facit när det gäller dåtiden. Finns ingen anledning att ge en bild som inte stämmer.

Använder vi samma typ av analysföretag eller de enskilda boksluten fast tittar på tillverkarna under första kvartalet 2014 så är inte Microsoft/Nokia bland topp tio på smarta telefoner i världen och i USA är de inte i topp tre, inte här i Europa heller. Även om man tittar på data från Kantar. Windows Phone är inte två förutom i Italien men inte i något annat land överhuvudtaget, de säljer inte mer än Apple eller Android i något land förutom Italien under cirka tre kvartal. Någon sådan trend utanför det specifika landet finns inte. Det ligger ganska platt. Enda anledningen där är för att iOS ligger under 20%. Hos operatörerna i Sverige har jag fortfarande inte sett någon som sålt i topp tio över de mest sålda modellerna.

Citat:

Var bara Google som var verkligt snabba att förstå trendförändringen (de hade ju grymt stor insyn i Apples ledning) och var först att kopiera Apple och dess iOS.

Detta är bara trolleri, Andy Rubin hade startat Danger och DangerOS hade programbutik, arkitektur kring Java och var starkt drivet av nätverket hans Android-projekt efter han slutade hos Danger byggde vidare på just detta och Google publicera ett publikt utvecklingskitt (SDK) innan iPhone SDK ens hade kommit i beta, redan 5 november 2007. Formfaktorn på de första Androidlurarna kom dessutom från tillverkarnas arv av att bygga Windows Mobile-lurar.

Tizen bygger på LiMo och Bada. LiMo har aldrig haft några "riktiga" produkter på marknaden men var ute i featurephones i Japan. Att Samsung gav upp Bada här betyder egentligen inte att de tänker satsa på Tizen seriöst. Bada har aldrig varit deras high-end strategi och som OHA-medlem har de ingen anledning att konkurrera med sig själva. De bidrar ju till utvecklingen av Android / Linux istället. Intel gick till Android. Hittar Tizen ut på marknaden kan vi förvänta oss att de tävlar mot Asha. Något MeeGo-arv finns inte där och Intel har kul nog med Android. Samsung har mycket, batteri, komponenter, processorer med mera, men de har alltid kört programvara från andra i deras telefoner. Precis som alla deras konkurrenter gjort ungefär då det var Apple, Palm och Blackberry som hade egna plattformar på deras high-end fast talar vi några år bakåt så var inte riktigt de konkurrenterna, Nokia tog över Symbian sent exempelvis och det är inte deras egna från början. Problemet Microsoft har av att bli tillverkare är att det bara är de som säljer av plattformen, och ska konkurrera med de två andra som har 90% av marknaden. Samsung har inget sådant problem. De behöver inte få utvecklare till något som har ~3% av global försäljning för att kunna sälja high-endlurar.

För Microsoft Mobile att lyckas på marknader som USA så behöver utvecklarna ungefär lika mycket användare som de når som de andra om det ska bli en tredje mjukvaruplattform på riktigt med likvärdigt stöd. Som det är nu så skadas du inte av att inte leverera till Windows Phone eller av att leverera en app som fungerar dåligt. För att nå dit skulle de behöva vara den som säljer topp tre bland smartphones, annars så blir de kvar i nischstadiet med potential de aldrig drar nytta av. Det var inte något som sades för att påstå att Blackberry är (till försäljningen) större. För det var ett tag sedan och Symbian var aldrig särskilt stort där, Palm och Symbian är borta från marknaden och Blackberry lyckas inte sälja sina nya enheter särskilt väl – men har ändå tillgång till en större plattform än deras försäljning speglar på grund av Android-kompatibilitetslagret så de har en helt annan sits. Kvar är Android och iOS där ena har mer än halva marknaden och den andra drygt 2/5 när vi pratar Nordamerika. Så är du utvecklare så når du minst 4/10 om du utvecklar mot Apple eller 5/10 om du kör Android (och kan paketera programmet för BB10 om du vill). Att kämpa mot det med en helt egen plattform är svårt om du inte får upp försäljningen. Windows Store-program i Windows 8.X och möjlighet att ta de programmen till WP8.1 hjälper möjligen något, men på marknader där de ligger på 5% eller under (NA, LatAM, Kina, Japan) blir väldigt svårt, men i NA måste de iaf försöka. Risken är bara att de blir väldigt smala där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Palm, Blackberry och Symbian ökade i försäljning tills bolaget såldes (HP, de hårdlansera aldrig någon ny telefonprodukt), fram till helåret 2010 (då Blackberry sålde som allra mest) eller när utvecklarna annonsera att de lade ner plattformen (Nokia).

Det var ändå Apple som förändrade hela förutsättningen för mobilmarknaden med introduceringen av iPhone. Dels fokus på bra multitouch (inget som någon annan hade innan, inte ens de första Androiderna) och en riktigt bra surfupplevelse (nåja, så bra det kan bli på en liten skärm som en mobil är) med Safari.

Hade precis skaffat en ny Symbian (E-72) hösten 2010, och därför nöjde jag mig med att köpa en iPod Touch med Retina (första iPhone med Retina hade precis släppts i samma veva). Var fantastiskt att använda den för surf jämfört med alla andra telefoner/mobila enheter som då fanns på marknaden i den storleken.

När jag skaffade min första Android-enhet (våren 2011) så var den inbyggda webläsaren (inte Chrome på den tiden) riktigt sunkig i jämförelse med vad iOS och Safari erbjöd. Men det kanske är återigen min högst personliga upplevelse (finns säkert tusen andra erfarenheter och upplevelser).

Skrivet av Petterk:

Använder vi samma typ av analysföretag eller de enskilda boksluten fast tittar på tillverkarna... [ snip på massa text om annat ]

Men Petter, nu diskuterade vi ju inte tillverkarna av terminalerna, utan vilka marknadsandelar de olika operativen för telefoner har.

Du påstod (ganska tvärtsäkert och på ett sätt som nog väldigt många kan uppfatta som lätt "drygt" - appropå det):

  1. Att Windows Phone ligger efter BlackBerry i marknadsandel - jag visade data på att det inte verkar stämma alls.

  2. Du gick sedan (med svansen emellan benen?) över till att snacka om att WP låg efter BB i USA - jag visade ånyo data på att det inte heller verkar stämma alls.

  3. Nu försöker du ånyo flytta argumenten till något helt annat - börjar snacka om topp-10-listor på telefoner, mm.

Man kan ganska seriöst ställa sig lite lätt kritisk till denna typ ac förfarande och ställa sig själv följande frågor:

Vem är egentligen "dryg"? Vem har hela tiden visat sig att ha fel? Vem flyttar ständingt över "argumenten" till nya saker när de gamla inte visar sig att stämma och passa agendan?

Nåja, det kanske blir bra till slut. Tror däremot att du skulle ha en riktigt fin talang och framgång med en politisk karriär.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ingen har påstått att Blackberry sålt mer på flera år. Ingen har påstått att Windows Phone inte är tredje största med sina 5-10% i Nordamerika och Europa, förutom Italien där iOS ligger under snittet och Android dominerar nästan allt istället. Du har samtidigt inte visat att de skulle vara om iOS på någon annan marknad, fast du vräkte ut dig det. Topp tio är inget jag vräkte ut mig på slutet.

Så du köpta en gammal Series 60-lur utan stöd för multitouch (lanserad 2009) när Nokia hade släppts Symbian^3?

Du jämför en iPod Touch 4-generation som körde en Apple A4 800MHz Cortex-A8, 960x640 IPS o.s.v. som i 8GB-modell kostade lika mycket som ZTE Blade gjorde 2010 som var budgetskräp, men med telefondel. Förutom på minnet har iPod Touch 4th samma prestanda på CPU, grafik och skärm som iPhone 4 som såldes för över 3000:- när den slutade säljas tidigare i år. Delars processorkärna med Samsung Galaxy S, som kostade runt 5000kr när ZTE Blade nådde Sverige. iPhone 4 råkar vara deras första försäljningssuccé. ZTE Blade byggde på en SoC som Qualcomm släppte 2008 eller började användas i budgettelefoner 2009 (och hade dessutom kass skärm/digitizer med två pekpunkter), Apple på en Samsung och Intrinsity gjorde och släppte färsk runt mitten av 2010 som var för högprestandaområdet, flaggskeppen.

Däremot ha jag påstått att de har svårt att vara en tredje plattform på riktigt i USA om de ska få utvecklare till en plattform som säljer 5% av marknaden, men användarna ändå kräver att det ska fungera ungefär lika bra som för de andra två. För att det skulle gå ihop sig så behöver de ha modeller som är på försäljningslistorna i de högre siffrorna. Lumia 520/525 har sänkt anseendet hos operatörerna där borta och känns inte så relevant om man inte köper telefon kontakt.

Permalänk
Medlem

Det enda jag sagt om Blackberry i den här tråden har varit #97 och #58. Ingenstans i den andra tråden hade jag heller diskuterat Blackberrys andel. Så skärpning. Det jag däremot sade var att de behöver bli den tredje största tillverkaren (om de ska ha mer än en väldigt väldigt small nisch), vad nu det skulle ha med Blackberry att göra. Tio andra är större globalt, ingen av de är Blackberry.

Permalänk
Medlem

Ok, jag erkänner att jag i så fall nästan helt missuppfattat dig (och eventuellt du kanske mig). Tar samma svar här som i den andra tråden (för att vara tydlig gällande denna punkten med storlek och marknadsandelar som gått igen i bägge trådar).

Tar hur som helst på mig en stor del av detta om så är fallet. Även om jag isf måste erkänna att jag tolkat dig fel på denna punkten så känns det ändå bra att inse att du inte är helt fel ute och så extremt långt ifrån hur jag ser på det.

Själv så ser jag dock främst på marknadsandelen för operativsystemet i mobila enheter (då det är den andelen som är avgörande för stöd av appar och anpassade websidor) och har hela tiden varit den andelen som jag diskuterat och refererat till. Därav att det varit OS-andelen jag hela tiden själv diskuterat och avsett (inte tillverkarna, då även Samsung och HTC gör WP-telefoner, om än i dock extremt små serier jämfört med Nokia/MS Mobile)

Samma sak med desktop och plattor. Där är det ju också mer avgörande vilket opertivsystem datorn eller plattan kör för stödet ifrån tredje (inte om det står HP, Samsung eller Sony på dom).

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

OS-andelen och Nokias nu Microsoft Mobiles försäljning i ställen som USA är dock samma sak. De måste vara med på topplistorna. Det finns så lite stöd för att utveckla till de annars, t ex i Europa där de är 2-3 gånger större än i USA så har du fortfarande inte saker som t ex Eurovisonappen för att ta upp något löjligt. Det finns ofta inget tredje alternativ. Det är där man ofta får höra webben! Istället. Vilket ofta inte är samma sak.

Likt ARM-baserade plattor så är det bara Microsoft som fortfarande satsar på sådana med Windows RT. Vad de själva gör och hur de säljer är helt avgörande där. De kan däremot fortsätta gå med förlust, vilket inte är något som hindrar Microsoft från att fortsätta erbjuda produkter. Fast ska de verkligen märkas av måste de upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

OS-andelen och Nokias nu Microsoft Mobiles försäljning i ställen som USA är dock samma sak.

Ok.

Men då är vi ju med på att WP är den tredje största smartphone-plattformen, både i världen, och även i USA?

Skrivet av Petterk:

t ex i Europa där de är 2-3 gånger större än i USA så har du fortfarande inte saker som t ex Eurovisonappen för att ta upp något löjligt.

Ok. Hade ingen aning om det. Tittar inte själv på det, men det kan säkert vara tungt och saknas för de som gör det.

Visst är det så att det finns fler appar för Android och iOS. Säger absolut inte emot dig där.

Det sagt: Även om det är andra TV-program som jag skulle titta på så orkar jag ändå inte installera en massa appar för den saken skull (har även iPhone och ett gäng iPad - så detta är inget "försvar" av WP).

Vill jag ha mer information så är jag faktiskt en sådan kuf som faktiskt *förederar* en websida framför att tvingas ta tiden att leta upp och installera även om det finns appar. Sedan blir det bara stökigt om man skall ha hundratals appar på varje enhet bara för att man sökt information en gång om tex ett TV-program, eller tex flygplatser, hotell, museum eller vad det kan vara. Förutom att det tar längre tid att få in, så är det också meckigt att hålla på att gå igenom och rensa bort appar som kan kanske aldrig använder ens max 10 gånger. För mig är det en tidstjuv som bara försämrar användarupplevelsen för mig.

Då är jag väldigt tacksam och glad att det finns responsiv design och väl fungerande mobilsidor som alternativ (även när jag sitter på mina iOS-enheter).

Skrivet av Petterk:

Likt ARM-baserade plattor så är det bara Microsoft som fortfarande satsar på sådana med Windows RT.

Har aldrig använt det, och kan därför inte kommentera det. Faktum är att de appar som jag kör på min iPads inte ens finns för Android. Android saknar en massa extremt användbara appar för mig som inte finns röken av. Nästan alla professionella och bättre appar för tex foto och musik släpps enbart för iOS och inga andra system. Android saknar extremt mycket på den fronten (och Windows RT säkert väldigt mycket mer i sin tur).

Skulle personligen aldrig överväga varken Android eller Windows RT på någon surfplatta, men inser att de säkert kan fungera för andra som inte har samma behov som jag.

Skrivet av Petterk:

De kan däremot fortsätta gå med förlust, vilket inte är något som hindrar Microsoft från att fortsätta erbjuda produkter.

Jo, så är det ju.

Android dominerar ju totalt på telefoner. Apple har sin nisch och kan leva på mindre volymer men till högre marginaler (ungefär som Mac på desktopsidan). Microsoft har det tufft som tredje största system, men har en stor fördel med det du skriver ovan. De ser väldigt långsiktigt och strategiskt på investeringen i mobiler och har dessutom råd att gå med förlust.

Andra mindre aktörer har det tyvärr väldigt tufft de med (precis som WP), men har inte den strategiska satsningen bakom sig som tex Windows Phone har med Microsoft. De har både resurser och långsiktig uthållighet. Långt ifrån någon garanti, men i alla fall en betydligt större chans att lyckas.

Skulle vara kul att se även fler aktörer och fler uppstickare än WP. Men det är tufft. Behövs både långsiktigt kapital, stöd ifrån kompletta ekosystem med tjänster, utvecklare (som du ofta mycket riktigt poängterar) och strategiska partnerskap/allianser.

Även för "gamla" aktörer som halkat efter precis som Microsoft med att vara för sena med att lansera nya system/plattformar, som tex tidigare diskuterade BlackBerry har det tufft. Jag hoppas att de klarar sig kvar, men rent logiskt så tror jag att chanserna är små. Deras kassa rinner stadigt ut och de blöder kraftigt rent ekonomiskt. Många som förutspår att de inte är kvar som självständig mobiltillverkare om två år.

De kan säkert klara sig på sina meddelandetjänster för andra system (som just Android, iOS och kanske tom WP), men som eget mobilOS ser det, iaf finansiellt, väldigt tufft ut för dom de kommande två åren.

Men saker kan alltid hända; så som alltid är det bara framtiden som kan utvisa hur det verkligen går.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Ja, med 3% i världen och 5% i Nordamerika är de den tredje största plattformen. Problemet är ju bara att det inte blir så mycket plattform om inte stödet finns där från utvecklarna. När 19/20 telefoner (smarta) är något annat. Precis som du noterar med specialapplikationer på iPad och aldrig skulle kunna tänka dig köra Windows RT som inte har något alls på den fronten. WP är likadant för majoriteten och en hel del nischer skulle man nog kunna säga.

Sen när det gäller webbsidor så kan de ofta inte erbjuda samma sak som appar, eller så skiter de i att ha infrastrukturen och utvecklingen för att kunna göra det. Och det är ju inget som hjälper mot att t.ex. BankID saknas på Windows RT. Eller andra liknande saker. Det går helt enkelt inte att referera till webben. De som ändå gör det använder ofta sakerna som om det vore en featurephone.

Blackberry har 8000 anställda, runt 4000 ingenjörer/tekniker/utvecklare/konstruktörer som jobbar med produktutveckling. En hel del som jobbar med marknadsföring och support. De har helt andra förutsättningar. Microsoft har fler som jobbar inom produktion än de har anställda. Blackberry har aldrig varit ett riktigt stort företag och skaffade aldrig någon egen produktion, så när de slutade sälja efter 2-3 år av stora volymer så kunde de också dra ner kostnaden. Idag är runt 50% av deras försäljning hårdvara. Om de vill så kan dem. Helt andra intressen som styr där. Ska de leva på mjukvara så måste det vara av helt annan karaktär än BBM till mobiler däremot. Cirka 1000 ska gå i och med tidigare sparplaner och nerdragningar, så det lämnar företaget med 7000 anställda. Så länge de kan betala R&D på runt 1 miljard dollar om året och sina övriga kostnader så kan de finnas kvar och fortsätta utveckla grejer. Sen är de inte direkt HP, som varit ett krisbolag i hur många år som helst nu och inte skött ledningen alls och gör affärer av Nuonmått.

Microsoft har lyckats döda flera stora konkurrenter, men samtidigt har de placerat sig utanför marknaden själv. Det blir väldigt mycket "vi med" där. De måste växa duktigt för att ens vara med på 3-5% av marknaden. Fast de har väl ändå lärt sig med plattor nu, surface var för stora förluster pga osålda produkter. Något säljer inte bara för att man är ett stort företag. Dessutom är Microsoft Mobile inte ens topp tio på smarta telefoner, så de är faktiskt väldigt osynliga även om Microsoft produktplacerar i dåliga tv-serier producerade i USA. Där behöver de en profilprodukt, just nu har de inte ens något formspråk. De behöver något som också syns i försäljningslistorna och det ganska snart, till andra tillverkare så kan de inte ens ge bort Windows Phone så de är ganska beroende av deras egna handlande. Annars kommer de vara ganska förbisedda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Ja, med 3% i världen och 5% i Nordamerika är de den tredje största plattformen. Problemet är ju bara att det inte blir så mycket plattform om inte stödet finns där från utvecklarna.

Blir absolut ett lägre stöd ifrån utvecklare jämfört med Android och iOS som är större. Men det går också åt andra hållet och de får allt större stöd ifrån utvecklare jämfört med de mindre aktörerna som tex BlackBerry och de andra kommande systemen (om nu Tizen, Firefox OS, Sailfish OS, etc någon gång äntligen kommer ut på terminaler).

Skrivet av Petterk:

Precis som du noterar med specialapplikationer på iPad och aldrig skulle kunna tänka dig köra Windows RT som inte har något alls på den fronten. WP är likadant för majoriteten och en hel del nischer skulle man nog kunna säga.

Vad jag vill säga är att världen är inte riktigt så svart/vit så som du vill måla upp den Petter. Därav att det inte bara finns en enda biltillverkare. Alla har inte exakt samma behov, smak och syn på vilka saker som är viktigast.

Värt att notera är att Android för mig (på surfplatta, kan tänka mig det på telefon om det är ren Android direkt av Google själva) är också helt uteslutet pga av att de applikationer jag använder inte finns där, och förmodligen inte heller kommer att komma heller de närmsta åren.

Det sagt så är det ju inte så att jag antar att mina behov automatiskt gäller alla andra. Detta är bara vad jag behöver och vill ha. För andra så kanske en platta med Android (eller tom mindre stora system så som Windows RT, BlackBerry, etc) fungerar kanon.

I den miljö jag vistas så är det vanligast med Android på telefonerna, men nästan (utan att ha tagit exakta statistiska underlag) lika vanligt med kollegor med WP som iOS.

Sidonot: Finns även vissa kunder som, tror det eller ej, fortfarande kör BlackBerry (till mycket klagomål och förtret för vissa av de som tvingas använda det).

Det är kanske inte så enkelt att direkt jämföra med bilar, men går vi till datorer så kanske det blir enklare för dig. Även om Linux är dominerande tex i inbyggnadssystem och stora segment av servermarknaden (tex HPC eller internet) så har det fortfarande inte blivit större i marknadsandel på desktop än vad WP är i dagsläget på smartphonemarknaden.

Trots att de har motsvarande position där så betyder det inte att bara för att Linux inte är intressant för mig (för mig personligen gäller Windows eller OS X på desktop) att det inte skulle faktiskt gå att använda och vara uppskattat av vissa. Det finns trots det många som använder det på desktop och är nöjda med det - även om de inte följer den stora massan som kör Windows på desktop.

På exakt samma sätt så är vi många som använder och uppskattar Windows Phone och föredrar att köra det på våra telefoner framför Android och iOS. Detta trots att den stora massan kör Android (för även iOS som jag använder börjar att bli en liten spelare i jämförelse med Android). För oss så överväger fördelarna eventuella nackdelar (som alla system har).

Skrivet av Petterk:

Sen när det gäller webbsidor så kan de ofta inte erbjuda samma sak som appar, eller så skiter de i att ha infrastrukturen och utvecklingen för att kunna göra det. Och det är ju inget som hjälper mot att t.ex. BankID saknas på Windows RT. Eller andra liknande saker. Det går helt enkelt inte att referera till webben. De som ändå gör det använder ofta sakerna som om det vore en featurephone.

  1. Jag använder som sagt inte varken Windows RT eller Android på mina plattor (har fyra stycken iPad i hushållet på tre personer).

  2. Jag personligen (skiter i hur andra gör) använder inte BankID.

  3. Bara för att jag inte använder BankID så blir inte mina iPads, iPhone eller Lumia "featurephone" (du verkar verkligen ha en hangup på detta!).

  4. Bara för att jag inte varje dags orkar installera nya appar på alla mina devicer för vartenda ställe jag besöker eller TV-program jag tittar på så innebär inte detta att jag inte uppskattar eller har vissa appar andra installerade som jag inte skulle vilja vara utan. De llir precis lika lite "featurephone" som att bara för att jag inte dagligen installerar nya applikationer på mina bärbara datorer kallar dem plötsligt för "featuredatorer".

Jag älskar verkligen prylar och tycker det är väldigt roligt att använda. Speciellt mobila sådana. Har själv haft fler ahanddatorer sedan början av 90-talen (massa olika Psion främst, några HP med Windows CE, men även lite annat kul) och var väldigt tidig och stor förespråkare för smartphones. Har haft och använt en massa telefoner med främst Windows Mobile och Symbian (men även lite annat).

Tycker att det är kanon att man har en generell mobil platform som man kan bygga ut genom att kunna installera olika appar. Jag är verkligen en stor smartphone, mobilitets och prylfantast!

Det sagt så tycker jag att det ibland går till överdirift och ren hysteri i att man skall ha appar för allt. Orkar inte och har helt enkelt inte tid för det. Ibland är det så mycket enklare och framförallt *snabbare* att bara starta webbläsaren och skriva in "www.xxxx" istället för att gå in och installera en massa saker.

Mitt "use case" och mitt personliga "business case" gör helt enkelt att det ofta inte är värt att alltid installera appar för allt emellan himmel och jord även om den skulle ha någon liten extra "feature" eller finess som inte finns på webbsidan. Oftast vill jag bara ha informationen som jag är ute efter så snabbt och enkelt som möjligt.

För mig är tid värt mycket. Både i jobbet och privat.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/