Permalänk

Tjena, RAM körs i 666.9 mhz, varför?

Mina Ram minnen kör i 666.9 mhz enligt CPU-z.
Edit: Min fråga, hur får jag dom att köra i full hastighet och varför körs dom i 666.9 mhz?

Fractal Design Define R4
PSU: Corsair cx750M
CPU: 4770K haswell
GPU: ASUS gtx 780 Ti
Ram: 16 gb G.skill Ares 1600 mhz.
SSD samsung evo 840 250 gb
MOBO: z87-A Asus

Har använt auto-klockern på moderkortet till nivå 2. kör i 4.2ghz ungefär stabilt. Har en CPU kylare som heter Cooler master Nepton 280 L.

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem

står de på rätt hastighet i BIOS?

Permalänk
Medlem

De körs antagligen i 1333. Om du vill upp i 1600 får du ev. göra lite manuella inställningar i bios.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem

Dem körs i 666,9 x 2 = 1333 Mhz.

Gå in i BIOS och ändra till XMP så kommer dem köras i 1600 Mhz

Visa signatur

Computer says no...

Permalänk
Medlem

Bör finnas en funktion i bios som heter XMP(Extreme Memory Profile) vilket automatiskt ställer in ditt ram minne till korrekt hastighet.

Permalänk

Jag ändrade till XMP, då kör den i 799,9 alltså nästan 1600.(delat på 2) Men när jag satte på XMP så kör CPUN i 3.4ghz istället för 4.2. Auto-clocken försvann så att säga. Kan man lösa det genom att strunta i XMP och bara sätta på att minnena kör i 1600 mhz?

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Skrivet av BlazeitUp:

Jag ändrade till XMP, då kör den i 799,9 alltså nästan 1600.(delat på 2) Men när jag satte på XMP så kör CPUN i 3.4ghz istället för 4.2. Auto-clocken försvann så att säga. Kan man lösa det genom att strunta i XMP och bara sätta på att minnena kör i 1600 mhz?

kör du dem i 800mhz så kör du dem redan i 1600mhz då man gångar den summan med 2

Visa signatur

http://ninite.com/
Riktigt nice sida efter man installerat om datorn tex.
Finns de flesta program man behöver för att komma igång :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

Jag ändrade till XMP, då kör den i 799,9 alltså nästan 1600.(delat på 2) Men när jag satte på XMP så kör CPUN i 3.4ghz istället för 4.2. Auto-clocken försvann så att säga. Kan man lösa det genom att strunta i XMP och bara sätta på att minnena kör i 1600 mhz?

Tips är att klocka själv så används mindre volt till cpun. Men det bör ställa in manuellt med ramet.

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Att man aktiverar XPM ska inte påverka klocken av CPU.

Däremot att man har klockat CPU till 4.2 innebär inte att den jämt går på denna MHz, utan frekvens (för det mesta) varierar med belastning, låg belastning = lägre frekvens, hög belastning = hög frekvens.

Sånt där beror på hur man har klockat och inställningar.
För övrigt är jag inte vän av autoklockning, även om detta sätt har blivit bättre med åren.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Att man aktiverar XPM ska inte påverka klocken av CPU.

Däremot att man har klockat CPU till 4.2 innebär inte att den jämt går på denna MHz, utan frekvens (för det mesta) varierar med belastning, låg belastning = lägre frekvens, hög belastning = hög frekvens.

Sånt där beror på hur man har klockat och inställningar.
För övrigt är jag inte vän av autoklockning, även om detta sätt har blivit bättre med åren.

Tja! Den ligger vid 3.4 ghz Ständigt nu istället för att vila nån gång. Den brukade ligga på 800-1000 mhz vid idle och låg användning men vid BF 4 så körde den alltid i 4.2, nu kör den ständigt 3.4.

Tänkte att jag går tillbaka till mina normala inställningar och ändrar manuellt på RAM hastigheten.

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

Tja! Den ligger vid 3.4 ghz Ständigt nu istället för att vila nån gång. Den brukade ligga på 800-1000 mhz vid idle och låg användning men vid BF 4 så körde den alltid i 4.2, nu kör den ständigt 3.4.

Tänkte att jag går tillbaka till mina normala inställningar och ändrar manuellt på RAM hastigheten.

Kör med XPM, men klocka helt manuellt i bios är bättre, och lättare än man tror, lås volten, höj mulipiler för CPU.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kör med XPM, men klocka helt manuellt i bios är bättre, och lättare än man tror, lås volten, höj mulipiler för CPU.

tycker du jag ska låsa volten och höja multipliern till det dom står vid när den är auto-klockad då?

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem
Skrivet av BlazeitUp:

tycker du jag ska låsa volten och höja multipliern till det dom står vid när den är auto-klockad då?

Börja så, sen ökar du volten stegvis tills datorn är stabil.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Skrivet av FX9:

Börja så, sen ökar du volten stegvis tills datorn är stabil.

Okej, ska testas!

Visa signatur

Asus GTX 780Ti - i7 4770k Haswell oc 4.2ghz(Cooler Master 280L Nepton) - Corsair cx750m - Asus z87-a - G.skill Ares 16gb DDR3 - Samsung EVO 840 250GB - Fractal Design R4 Define

Skärm 29" LG29EA93

Permalänk
Medlem

Alternativt så kan du kolla vilken spänning och timings som minnena har nu när du kör med XMP och skriva ner dessa.
Sedan så sätter du Ai overclock på auto och sätter cpu hastigheten på 4.2 Ghz som du hade innan och kollar volten nu på CPU:n
skriver ner detta värde. Sätter sedan på Ai overclock manuellt och konfigurerar CPU och minne manuellt efter dom värden som du skrev ner och testar

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

För övrigt är jag inte vän av autoklockning, även om detta sätt har blivit bättre med åren.

Just Asus tycks väl ha blivit avsevärt bättre än vad tidigare autoklockning i allmänhet åstadkom, och bättre än konkurrenterna.

Det finns som vi vet mängder med test etc. men då jag inte vet något om andra märken, och man mera sällan testar autoklockning i jämförelse mellan märken, noterade jag följande i en mindre recension av två Z87-moderkort från Asus, som bland annat gjorde något enkelt test av autoklockning:

http://lanoc.org/review/motherboards/6504-asus-z87-pro-and-as...

Citat:

On both Asus boards we reached the same result, a result that was much higher than the MSI board tested. I feel this is because the software tests and re-overclocks over and over while the MSI board didn’t seem to go through as much trouble.

(Och som sagt, ang. XMP, Asus har även lagt till det i EZ mode, fr.o.m. Z87, d.v.s. det första man ser i UEFI.)