Geforce GTX 780 Ti ansluts externt via Thunderbolt 2 till Macbook Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lehto:

Nu har ju AMD Enduro (motsvarighet till optimus) så skaffar du ett diskret AMD kort borde det kanske kunna lösas på samma sätt.

Fast problemet var ju att det INTE fungerar med samma kort som det integrerade. Iallafall med Nvidia optimus. AMD kanske går, någon som vet mer om detta?

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozeroun:

Skulle hellre vilja se snarliknande lösning till xbox och ps4

Det känns som att det är osannolikt, dock hade det varit trevligt. Men högst osannolikt.

Skrivet av difdigger:

Det känns som att Intel inte stödjer en sådan här lösning av den enkla anledningen att de skulle förlora på det. Om alla sprang runt med ultrabooks och kopplade in dem till externa grafikkort när de kom hem, skulle behovet av en stationära datorer försvinna för många. Då får det ju inte sålt några processorer på desktop-marknaden. Trist, då jag länge velat ha en sådan här lösning.

Tror helt enkelt att det handlar om att antalet personer som vill ha sån här teknik är väldigt liten. Det är väl förmodligen nästan enbart gamers som är intresserad av denna tekniken. Hur stor del av antalet gamers vill ha denna typ av lösning? Det kan jag inte svara på men jag kan inte tänka mig att det är en speciellt stor del, personligen så går det bort helt då det utesluter övriga förbättringar eller förändringar av huvudsystemet t.ex. som ram, cpu & lagring.

Visa signatur

You have earned my respect and my friendship.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anitramane:

Kan inte intel börja stödja sånt här någon gång?

Intel vill nog inte stödja detta på grund av att det konkurerar med deras egna integrerade grafik på sätt och vis, vilket jag kan förstå även om det kanske är synd.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tigerhamster:

Vanliga användare graviterar lite mot det bärbara segmentet pga just flyttbarheten.

visst är det så, flera bekanta och vänner som inte är gamers som väljer LapTop just för att den inte tar någon plats och är lätta att stoppa undan osv.
de ser det som att dem "slipper ha datorn hörna" i sitt hem. medan vi lägger mer vikt vid den hörnan

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Skrivet av Zotamedu:

Ja det var det jag menade med dåligt stöd. Det lär ju finnas ganska exakt noll optimeringar för annat än mobila kretsar. Antar att stödet för nya AMD GPUer inte är någon höjdare heller eftersom de fram tills typ nu har kört med Radeon 5770 och 5870, det vill säga smått uråldriga grejer. Det verkar ju vara GCN i nya Mac Pro även om jag inte sett något officiellt då de FirePro som används är special för just nya Mac Pro. De ser dock ut att vara typ W7000, W8000 och W9000. Det vill säga motsvarande 7870, 7950 och 7970.

”Noll optimeringar” är väl ändå att ta i? Det är rätt bra drag, men som sagt bättre i Windows.

Radeon 7950 har funnits ett tag:
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde...

I OS X 10.9.2 följer det med den ”AMD7000Controller.kext” på alla datorer, men du menar att den används för nya Mac Pro?

Hursomhelst kan man undrar varför Apple bakar in stöd för grafikkort i sitt OS när det inte säljer några datorer med de grafikkorten… http://netkas.org/?p=1311

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Men vänta lite nu, är det alltså möjligt att få bild på laptopskärmen med ett externt grafikkort?! Jag har funderat lite på något sånt här till en gammal laptop jag har där CPU är mycket starkare än GPU men då alltid struntat i att ens försöka då jag skulle vilja använda den inbyggda skärmen. Nu skiter sig just den burken ändå då den har diskret Radeon-grafik men kan grafikkorten föra över data till skärmen via PCI-e?
Känner att ett GTX 750(ti) med ett Pico-PSU skulle vara en sjukt smidig liten bärbar låda att ta med för gaming-sessioner med sin bärbara i så fall. Någon som vet mer om detta?

EDIT: eller det kanske inte skiter sig alls om jag installerar Nvidia-rutiner som nyttjar ett externt GTX via optimus? Radeon-kortet kanske inaktiveras då? Känner dock att jag inte vill experimentera alltför mycket med detta men intressant skulle det vara!

Enligt artikeln får det bara om du har optimus och ingen diskret GPU. Annars antar jag att man måste skriva om drivrutinerna så de väljer det externa kortet vilket inte är så kul att göra själv. Så i praktiken verkar det lurigt men i teorin ska det inte vara några problem. Trasslet är ju att varken Nvidia eller AMD har något intresse av att skriva drivrutiner som kan hantera det så länge det inte finns några externa chassin som är klassade för att köra extern grafik. Så verkar som om bollen ligger hos Intel fortfarande.

Har dock för mig att det har cirkulerat lite modifierade och hemmasnickrade drivrutiner för diverse hemmabyggen. Det var ett litet tag sen jag kollade runt men finns en del stora trådar om det på andra forum. Stabiliteten var dock ingen höjdare.

Skrivet av star-affinity:

”Noll optimeringar” är väl ändå att ta i? Det är rätt bra drag, men som sagt bättre i Windows.

Radeon 7950 har funnits ett tag:
http://www.sapphiretech.com/presentation/product/product_inde...

I OS X 10.9.2 följer det med den ”AMD7000Controller.kext” på alla datorer, men du menar att den används för nya Mac Pro?

Hursomhelst kan man undrar varför Apple bakar in stöd för grafikkort i sitt OS när det inte säljer några datorer med de grafikkorten… http://netkas.org/?p=1311

Nej det tycker jag inte. Finns väl ingen anledning att tro att det finns optimeringar för GK110 i apples drivrutiner när det inte finns något som helst officiellt stöd för den kretsen. De optimeringar som finns lär vara för de mobila kretsarna. Imac finns ju med 780M som är en GK104 men högre än så verkar de inte gå. Det betyder ju att det borde finnas en del optimeringar för kort upp till 680 och 770 men inte för 780 och upp. Sen fungerar det ju för att det fortfarande är Kepler. Notera att jag skrev optimering och inte stöd. Apple har ju inte direkt varit nöjda med Hackintosh tidigare så har svårt att se att de skulle lägga in saker som bara gynnar dem.

De var väl så illa tvugna att släppa en uppgradering till gamla Mac Pro förr eller senare då jag vet att många var allt annat än nöjda med att sitta kvar på 5000-serien. CPUn har ju åldrats rätt bra. 7950 skulle ju ändå få stöd i den nya Mac Pro då FirePro D500 verkar vara baserat på samma krets men lite lätt modifierat. Apple har ju specialgrafikkort i nya Mac Pro. Egen PCB och modifierade GPUer. Verkar mest vara minnesmängd och minnesbuss de pillat på så inga avancerade saker egentligen. Skulle inte förvåna mig ett dugg om de släpper en ny generation grafikkort till Mac Pro som är baserade på Hawaii. Det är ju ändå en arbetsstation och Hawaii är ännu bättre på den typen av uppgifter. Den har ju till och med 1/2 FP64-prestanda vilket är helt galet. Dubbla W9100 hade fått de flesta att dregla tror jag.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Detta kan jag tänka mig att köra med någon gång i #framtiden. Ha all schysst kringutrustning hemma och till LAN plus en fin dator att ha med sig på språng. Härligt att se alternativ till den traditionella desktopen!

Visa signatur

Dubidub

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Jag gillar dock det här med eGPU. Så underbart att ha tex en Macbook Air för vardagligt bruk och sen bara koppla in ett externt Titan för spelande!

This!

Hade varit perfekt om det fanns.

Köpt direkt om det var rimligt pris på expansionslådan och allt var stabillt/godkänt/supportat av tillverkarna.

Kul med hemmasnickrade saker och beundrar det verkligen (höll på med sådant förr), men har personligen inte ork eller tid att prioritera sådana aktiviteter nu.

mvh,
martin

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Skrivet av Dunde:

Detta har funnits i olika typer av komersiella lösningar förr, har aldrig slått. Kommer inte att göra det nu heller.

De tidigare komersiella lösningarna har aldrig gjort det möjligt att ansluta ett grafikkort som behöver extern strömmatning. Det vill säga att det starkaste kortet du kan ansluta får inte dra mer än 75 watt vilket i det här fallet kanske räcker att komma upp från low till medium.

Att de lyckats koppla på marknadens snabbaste grafikkort med bra prestanda är just det som kommer få detta att explodera om det görs snyggt.

Visa signatur

Macbook Pro 15" Retina 2013 | Spelriggen: Asus Rampage Formula | Sapphire HD7970 | 4GB ram | Intel Q6600 @ 3.2 ghz | Samsung 840 Pro 256gb + 3.3TB HDD | Antec P182B | Zalman ZM-850HP | BenQ FP241W | Logitech G500+Qpad MK-85 Pro|
Ljud: Peachtree Grand Pre, Emotiva XPA-2, Triangle Magellan Duetto, Beyerdynamic DT990

Permalänk
Medlem

Bara kostnaden för leksaken går ner så det blir mer plånboksvänlig för fler personer.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av oscarstegland:

De tidigare komersiella lösningarna har aldrig gjort det möjligt att ansluta ett grafikkort som behöver extern strömmatning. Det vill säga att det starkaste kortet du kan ansluta får inte dra mer än 75 watt vilket i det här fallet kanske räcker att komma upp från low till medium.

Att de lyckats koppla på marknadens snabbaste grafikkort med bra prestanda är just det som kommer få detta att explodera om det görs snyggt.

Fujitsus Amilo Graphicsbooster hade extern nätdel och den dök upp 2008. Fanns dock bara i ett par modeller och sedan försvann konceptet helt. ViDock 4 har synts sedan 2011 har också haft extern strömmatning upp till 225 W. Det är inte extern strömmatning som varit problemet.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Fujitsus Amilo Graphicsbooster hade extern nätdel och den dök upp 2008. Fanns dock bara i ett par modeller och sedan försvann konceptet helt. ViDock 4 har synts sedan 2011 har också haft extern strömmatning upp till 225 W. Det är inte extern strömmatning som varit problemet.

Jag har nu kollat runt lite på nätet och det ser rätt lovande ut för de som har rätt laptop. Har man bara Intel-grafik verkar det rätt soft att fixa till men har ännu inte hittat något om hur det skulle funka med min som enbart har ATI-grafik, ingen switchable utan bara ATI Mobility HD 2600.

Nvidia optimus är tydligen the way to go då den aktiverar komprimering på kortet som gör att den ensamma PCIe-banan klarar av mer samt gör det lättare att använda den interna skärmen. För vissa modeller av laptop är exempelvis GTX 750ti i stort sett plug and play! (dock uselt kort för eGPU annars av lite olika minnesallokeringsproblem, GTX 660 är det mest rekommenderade). Var till och med en snubbe som fått igång Crossfire! Dock inte alls värt det, svårt att få till och med dåligt prestanda, men ändå! Ena kortet kopplat till expresscard och det andra till mPCIe.

Så jag ska fortsätta söka hur det funkar med ATI-grafik. Det var några som tänkte testa med en APU och se vad som händer, detta är ett växande område och blir Thunderbolt mer och mer standard kommer marknaden sannolikt att växa (från bråkdelen av en promille till kanske en promille?)

Är sjukt sugen på att testa detta men har inte något bra kort att testa med (pallar inte plocka ut mitt 460 ur stationära) och som sagt inte en optimal laptop för det hela.

Visa signatur

Storburk: Ryzen 7 3700X, MSI B450M Mortar, FD Define Mini, CM M2 Silent 720W, 32 GB, RX 5700 XT 8GB, NVME SSD + HDD - HTPC: Ryzen 5 2400G, 16 GB, NVME SSD, BeQuiet 550W

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Videoapan:

Jag har nu kollat runt lite på nätet och det ser rätt lovande ut för de som har rätt laptop. Har man bara Intel-grafik verkar det rätt soft att fixa till men har ännu inte hittat något om hur det skulle funka med min som enbart har ATI-grafik, ingen switchable utan bara ATI Mobility HD 2600.

Nvidia optimus är tydligen the way to go då den aktiverar komprimering på kortet som gör att den ensamma PCIe-banan klarar av mer samt gör det lättare att använda den interna skärmen. För vissa modeller av laptop är exempelvis GTX 750ti i stort sett plug and play! (dock uselt kort för eGPU annars av lite olika minnesallokeringsproblem, GTX 660 är det mest rekommenderade). Var till och med en snubbe som fått igång Crossfire! Dock inte alls värt det, svårt att få till och med dåligt prestanda, men ändå! Ena kortet kopplat till expresscard och det andra till mPCIe.

Så jag ska fortsätta söka hur det funkar med ATI-grafik. Det var några som tänkte testa med en APU och se vad som händer, detta är ett växande område och blir Thunderbolt mer och mer standard kommer marknaden sannolikt att växa (från bråkdelen av en promille till kanske en promille?)

Är sjukt sugen på att testa detta men har inte något bra kort att testa med (pallar inte plocka ut mitt 460 ur stationära) och som sagt inte en optimal laptop för det hela.

Det stora problemet är att varken AMD eller Nvidia verkar vilja fixa drivrutiner för det så länge det inte finns officiellt stöd i hårdvara och där verkar det vara stopp. Vi har sett chassin för grafikkort över Thunderbolt ett bra tag nu men inget lanseras så fram tills dess kommer det aldrig någonsin slå eller för den delen fungera bra.

Ingen verkar vilja säga rakt ut varför de inte lanserar chassin för externa grafikkort. Bara det faktum att Gigabyte gick omvägen via en helt annan buss när de visade ett externt grafikkort på CES i vintras skvallrar ju om att vi antagligen kan glömma externa grafikkort via Thunderbolt. Sen om det är Intel som sätter sig på tvären som vissa rykten säger eller om det är en del tekniska problem vet jag inte. Har inte lyckats få klarhet i det. Både AMD och Nvidia har ju redan teknik för att hantera flera GPUer och valbara GPUer så den biten borde ju vara i det närmaste trivial.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Detta har funnits i olika typer av komersiella lösningar förr, har aldrig slått. Kommer inte att göra det nu heller.

Folk sa samma sak om Bilen.

Visa signatur

Windows 8: |CPU: Intel 3770k @ 4,2 Ghz | GPU: Gigabyte GTX 770 OC | Mod: MSI Z77A-GD65 | Minne: Corsair 8GB 1600Mhz | PSU: OCZ 600W | Chassi: Nanoxia Deep Silence 1 | SSD: Samsung 830 128gb | HDD: 2 TB Seagate |
Apple: |Iphone 4 32gb|Mac mini (mid 2011)