Permalänk

Uppgradera min processor?

Jag har en stationär Lenovo Thinkcentre med en Intel Core 2 Duo-processor på 2GHz. Överväger att uppgradera processorn och undrar om jag i så fall även måste byta kylning samtidigt? Idag sitter det en passiv kylfläns där. Räcker den flänsen som kylning för t.ex. en 3,33 GHz/1333 MHz processor? Om inte vilken är i så fall den snabbaste processorn den befintliga kylflänsen klarar av? Vill behålla datorn så tyst som möjligt med den befintliga flänsen och har heller ingen lust att bygga om den till vattenkyld.

Permalänk
Skrivet av Pappaledig:

Jag har en stationär Lenovo Thinkcentre med en Intel Core 2 Duo-processor på 2GHz. Överväger att uppgradera processorn och undrar om jag i så fall även måste byta kylning samtidigt? Idag sitter det en passiv kylfläns där. Räcker den flänsen som kylning för t.ex. en 3,33 GHz/1333 MHz processor? Om inte vilken är i så fall den snabbaste processorn den befintliga kylflänsen klarar av? Vill behålla datorn så tyst som möjligt med den befintliga flänsen och har heller ingen lust att bygga om den till vattenkyld.

och hur hittar man så gamla delar ? varför uppgradera går det segt ?
vattenkylt är inte tystare än med fläkt kan många fall vara högre ljudnivå.

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Kostar nog lika mycket att uppgradera CPU, som datorn är värd, nästa problem kan vara att bara hitta en bättre C2D CPU.

Dock det knepigaste är att ta reda på vilken CPU som man KAN uppgradera till, bios i datorn måste nämligen ha support för den CPU man vill ha, annars fungerar inte datorn, även om CPU rent fysiskt passar.
Med en av dom snabbare C2D CPU:er måste kylningen vara aktiv, dvs med fläkt.

Skulle inte fundera på eventuell uppgradering med alla dess problem, sälj datorn och köp en lite bättre begagnad.

Skulle vara en början om du lista vad exakt du har för dator ink modellnummer osv, samt exakt vilken CPU du har i dagsläget

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av jonatan80:

och hur hittar man så gamla delar ? varför uppgradera går det segt ?
vattenkylt är inte tystare än med fläkt kan många fall vara högre ljudnivå.

Tycker det vimlar av gamla datordelar på Blocket, Tradera och loppisar här i Göteborg. Är sugen på att byta från 2 till 3 GHz eller i bästa fall från 2 till 4 kärnor.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Kostar nog lika mycket att uppgradera CPU, som datorn är värd, nästa problem kan vara att bara hitta en bättre C2D CPU.

Dock det knepigaste är att ta reda på vilken CPU som man KAN uppgradera till, bios i datorn måste nämligen ha support för den CPU man vill ha, annars fungerar inte datorn, även om CPU rent fysiskt passar.
Med en av dom snabbare C2D CPU:er måste kylningen vara aktiv, dvs med fläkt.

Skulle inte fundera på eventuell uppgradering med alla dess problem, sälj datorn och köp en lite bättre begagnad.

Skulle vara en början om du lista vad exakt du har för dator ink modellnummer osv, samt exakt vilken CPU du har i dagsläget

Handlar inte om pengar för min del. Det är en bra och tyst dator som stått igång dygnet runt bakom bokhyllan i många år utan att höras eller synas. Den tjänar som Blue-ray spelare, media center, molntjänst och en massa annat. Visst kan jag byta ut den mot något annat men vill helt enkelt inte då jag är väldigt nöjd med den. Finns säkert många andra mer prisvärda lösningar men det är inte det jag är ute efter.

Den heter M55e och processorn som sitter i nu heter 4300 1,8GHz.

Permalänk
Medlem

skulle tro att e6700 är det bästa du kan sätta i med tanke på att det skrevs på inlägget under mig.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Medlem

Verkar som en E6600 är det snabbaste alternativet de hade i den serien, det är högst tveksamt till om dom har uppdaterat BIOS för att stödja senare/nyare modeller.
http://support.lenovo.com/en_US/product-and-parts/detail.page...

Det står dock: Supports Intel ®Core™ 2 Duo processor with 1066MHz FSB and 2MB L2 cache
Vilekt kortar ner urvalet ytterligare, då den förmodligen garanterat inte tar CPUer med 1333mhz bus, och garanterat inte tar quad. Det går säkert inte heller att byta kylning, iaf inte på något enkelt sätt. så du får hålla dig till samma TDP.
Det är extremt svårt att veta vilka CPUer den kommer acceptera. Men har dom uppdaterat BIOS så borde den ta alla Socket 775, med 1066FSB, utom Quad.

Jag skulle nästan kontakta Lenovi direkt för att få ett bra svar.

EDIT: Lusläste lite på Lenovis support forum, och verkar som jag hade rätt E6XXX serien är det bästa man kan göra. Ändå up till E6700 dock E7xxx och E8xxx serien stöds ej av BIOS.

EDIT: Verkar finnas många undermodeller av 55e serien, så det är svårt att veta vad som gäller exakt. Jag skulle köpa en E6700 på ebay och nöja mig där.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Inaktiv

Du kan inte uppgradera processorn i den datorn.

Permalänk
Skrivet av Da´Russian Stallion:

Verkar som en E6600 är det snabbaste alternativet de hade i den serien, det är högst tveksamt till om dom har uppdaterat BIOS för att stödja senare/nyare modeller.
http://support.lenovo.com/en_US/product-and-parts/detail.page...

Det står dock: Supports Intel ®Core™ 2 Duo processor with 1066MHz FSB and 2MB L2 cache
Vilekt kortar ner urvalet ytterligare, då den förmodligen garanterat inte tar CPUer med 1333mhz bus, och garanterat inte tar quad. Det går säkert inte heller att byta kylning, iaf inte på något enkelt sätt. så du får hålla dig till samma TDP.
Det är extremt svårt att veta vilka CPUer den kommer acceptera. Men har dom uppdaterat BIOS så borde den ta alla Socket 775, med 1066FSB, utom Quad.

Jag skulle nästan kontakta Lenovi direkt för att få ett bra svar.

EDIT: Lusläste lite på Lenovis support forum, och verkar som jag hade rätt E6XXX serien är det bästa man kan göra. Ändå up till E6700 dock E7xxx och E8xxx serien stöds ej av BIOS.

EDIT: Verkar finnas många undermodeller av 55e serien, så det är svårt att veta vad som gäller exakt. Jag skulle köpa en E6700 på ebay och nöja mig där.

På den sidan du länkade till står det E6600. På den sidan som Lenovo supporten hänvisade mig till står det E6700. När jag laddat ner nyare bios står det att dom lagt till stöd för ytterligare 3 processorer, står dock inte vilka. Därför jag undrar. Min bärbara dator hade max 2 Gb RAM enligt tillverkaren, men har uppgraderat den till 4Gb.

Permalänk
Skrivet av anon42512:

Du kan inte uppgradera processorn i den datorn.

Varför inte? Står ju på Lenovos hemsida att det går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pappaledig:

På den sidan du länkade till står det E6600. På den sidan som Lenovo supporten hänvisade mig till står det E6700. När jag laddat ner nyare bios står det att dom lagt till stöd för ytterligare 3 processorer, står dock inte vilka. Därför jag undrar. Min bärbara dator hade max 2 Gb RAM enligt tillverkaren, men har uppgraderat den till 4Gb.

Jag har faktiskt en E6600 liggande som jag inte har användning för. Om du vill så kan du få låna CPUn och prova om det fungerar.
Fungerar det så kan du få den för en kaffepeng. Kontakta mig via PM om det låter intressant.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Pappaledig:

Varför inte? Står ju på Lenovos hemsida att det går.

Fel av mig. Fick för mig att du redan hade det bästa som gick att ha.

Permalänk

Billiga S775 cpus finns i mängder på tradera.

Problemet med din dator är dock kylningen, du sannolikt måste byta kylning om du vill ha en vassare cpu. Och eftersom det är en desktop modell är det extremt ont om plats i chassit. Skulle inte lägga ner en krona på den datorn.

Köp en ny(du kan få en ny med hyffsade komponenter för 3-4k som är rena formel 1 bilen jämfört med vad du har nu) Antar att du bara använder datorn till surf osv då det väl är ungefär vad den klarar av.

Permalänk
Medlem

Tror som sagt både E6600 och E6700 kommer fungera, även med den kylaren som sitter, då den modellen tydligen har levererats med dessa CPUer. Det är nog det bästas du kan göra, och stoppa i en SSD-disk om du inte redan har det. Borde ge hyffsad desktop prestanda, för surf/film etc. Spel är det ju inget vidare för

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm