Nintendo gör spelkonsol för tillväxtländer

Permalänk
Melding Plague

Nintendo gör spelkonsol för tillväxtländer

Med en lång rad förlustkvartal i bagaget ser Nintendo nya möjligheter i utvecklingsländer, däribland Kina som i början av året hävde ett 13-årigt försäljningsförbud mot spelkonsoler.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna sett att de började sälja vanliga nintendo wii igen.

Tänk en wii slim eller dylikt (typ som wii mini men ännu mindre och billigare). En sådan borde man kunna släppa för runt 500:- i butik vilket alla bör ha råd med. (då wii mini gick för 700:- som lägst känns 200:- lägre än det rimligt iom att teknik hela tiden blir billigare)

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jag hade gärna sett att de började sälja vanliga nintendo wii igen.

Tänk en wii slim eller dylikt (typ som wii mini men ännu mindre och billigare). En sådan borde man kunna släppa för runt 500:- i butik vilket alla bör ha råd med. (då wii mini gick för 700:- som lägst känns 200:- lägre än det rimligt iom att teknik hela tiden blir billigare)

Utvecklingen är tänkt att gå framåt med nya och bättre lösningar, inte snett bakåt.
Finns ingen poäng med att försöka sälja samma gamla grejer om och om igen, marknaden mättas och vill ha nytt.

Det är en intressant tanke från Nintendos sida att göra en konsoll så som den beskrivs i artikeln, men jag hade själv gärna sett att nintendo för en gångs skull hade kunnat satsa järnet och bräcka konkurrenterna hårdvarumässigt också.

Permalänk
Medlem

Undrar vad det blir för spel till den isf? Som det är nu så vill ju knappt någon utveckla för nintendo pga svag hårdvara.
16 olika versioner av Mario lär det ju iaf bli, det vet vi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Utvecklingen är tänkt att gå framåt med nya och bättre lösningar, inte snett bakåt.
Finns ingen poäng med att försöka sälja samma gamla grejer om och om igen, marknaden mättas och vill ha nytt.

Fast Kina har aldrig haft wii, eller nåt annat för den delen dom senaste 13 åren. Alla där sitter väl på gamla kopior av snes och dylikt.
Så en wii skulle nog sälja som smör där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Fast Kina har aldrig haft wii, eller nåt annat för den delen dom senaste 13 åren. Alla där sitter väl på gamla kopior av snes och dylikt.
Så en wii skulle nog sälja som smör där.

Man måste se till hur marknaden reagerar på produkterna man lanserar i den. Jag tror inte personligen att man skulle bli överlycklig av att få en 8 år gammal konsoll efter förbudshävandet jämfört med att få komma ikapp resten av världen och hoppa på det nya som lanseras, dvs. PS4, XBO och den nya konsollen som Nintendo ska utveckla nu.

Det handlar ju om vad Nintendo vill ha för image, ska dom ses som ett företag som väljer att sälja en gammal maskin i regionen för att "snika" in pengar, eller ska dom välkomna en ny marknad med något nytt och fräscht?

Permalänk
Inaktiv

iQue U?

Vore nog dags om inte annat: https://en.wikipedia.org/wiki/IQue_Player

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Man måste se till hur marknaden reagerar på produkterna man lanserar i den. Jag tror inte personligen att man skulle bli överlycklig av att få en 8 år gammal konsoll efter förbudshävandet jämfört med att få komma ikapp resten av världen och hoppa på det nya som lanseras, dvs. PS4, XBO och den nya konsollen som Nintendo ska utveckla nu.

Det handlar ju om vad Nintendo vill ha för image, ska dom ses som ett företag som väljer att sälja en gammal maskin i regionen för att "snika" in pengar, eller ska dom välkomna en ny marknad med något nytt och fräscht?

Fast konsollen är inte 8 år gammal i Kina. Där är den ny och fräsh för marknaden.

Permalänk
Medlem

Nog ganska smart att fixa och sälja en konsol anpassad specifikt för Kina, de får något nytt och som sagt va ingen gammal konsol, dessutom kan de anpassa priset då en konsol för 3000 kr är utom räckhåll för majoriteten i Kina.

Spelen kan de alltid släppa till två av sina konsoler med lite anpassningar så inte allt för mycket extra arbete där ifall de tänker smart.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Man måste se till hur marknaden reagerar på produkterna man lanserar i den. Jag tror inte personligen att man skulle bli överlycklig av att få en 8 år gammal konsoll efter förbudshävandet jämfört med att få komma ikapp resten av världen och hoppa på det nya som lanseras, dvs. PS4, XBO och den nya konsollen som Nintendo ska utveckla nu.

Det handlar ju om vad Nintendo vill ha för image, ska dom ses som ett företag som väljer att sälja en gammal maskin i regionen för att "snika" in pengar, eller ska dom välkomna en ny marknad med något nytt och fräscht?

Visst finns det rika i kina som har råd med en PS4. Men majoriteten har väl inte det?
Jag undrar bara om den nya konsolen kommer vara kraftfullare än wii......?

PS: Inget fel med att 'snika' in pengar. Folk köper vad dom vill ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Man måste se till hur marknaden reagerar på produkterna man lanserar i den. Jag tror inte personligen att man skulle bli överlycklig av att få en 8 år gammal konsoll efter förbudshävandet jämfört med att få komma ikapp resten av världen och hoppa på det nya som lanseras, dvs. PS4, XBO och den nya konsollen som Nintendo ska utveckla nu.

Det handlar ju om vad Nintendo vill ha för image, ska dom ses som ett företag som väljer att sälja en gammal maskin i regionen för att "snika" in pengar, eller ska dom välkomna en ny marknad med något nytt och fräscht?

I väst världen som är full av datorer med trippla skärmar och senaste generationens konsoler sitter fortfarande folk och spelar Facebook och mobiltelefonspel som är mindre avancerade än 20år gamla NES konsoller...

Den så kallade marknaden är inte helt homogen.

Permalänk
Medlem

Någon ARM-lösning? Eller tänker de lägga tillräckligt med pengar på den för att göra något lite ordentligare?

Skrivet av guos89:

Jag hade gärna sett att de började sälja vanliga nintendo wii igen.

Tänk en wii slim eller dylikt (typ som wii mini men ännu mindre och billigare). En sådan borde man kunna släppa för runt 500:- i butik vilket alla bör ha råd med. (då wii mini gick för 700:- som lägst känns 200:- lägre än det rimligt iom att teknik hela tiden blir billigare)

Teknik blir inte billigare i sig på det sättet. Det som gör teknik billigare är att man med teknikframstegen kan få gårdagens prestanda med mindre resurser idag. Att släppa Wii igen skulle inte göra det billigare eftersom det också är gårdagens teknik, nätdel, DVD-spelare och kretsar är antagligen lika dyra att tillverka nu som för några år sedan. Samma sak med handkontrollerna.
Det skulle bli billigare om du hade någon liten modern SOC vid motsvarande prestanda, den går på minimal nätdel och är tillverkad med ny teknik billigt. Men då skulle du förlora kompatibilitet och handkontrollerna skulle fortfarande pressa upp priset.

Permalänk
Medlem

Det skulle vara coolt om de gjorde en ARM-konsol med exempelvis tegra k1 och sålde den för 50-100$. Tyvärr verkar Nintendo vara riktiga bakåtsträvare så det lär ju aldrig hända

Permalänk
Medlem

Iden är väl god men vem ska utveckla spelen?
Det kan ju dock dyka upp nya studios med fokus på den marknaden kanske.

En billigare Wii känns bättre eftersom det redan finns spel till plattformen.

Men vad vet jag

Edit: den iden faller ju iofs på handkontrollen som fortfarande är ganska dyra och är nödvändiga för många spel.

Visa signatur

4790K - Asus Gene Z97 - Gigabyte G1 980 - 16GB Vengeance PRO 1866MHz - Crucial MX100 512GB - EVGA G2 850W
Sony Vaio Pro 13 - i5 - 8GB - 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

I väst världen som är full av datorer med trippla skärmar och senaste generationens konsoler sitter fortfarande folk och spelar Facebook och mobiltelefonspel som är mindre avancerade än 20år gamla NES konsoller...

Den så kallade marknaden är inte helt homogen.

Det jag sa har inget att göra med hur avancerade spelen är, utan hur gamla de är. Jag har heller inte påstått att marknaden är homogen, vilket i sig borde vara självklart eftersom jag nämnde PS4, XBO och Nintendos nättare konsoll som dom utvecklar enligt artikeln i samma mening.

Skrivet av m4gnify:

Fast konsollen är inte 8 år gammal i Kina. Där är den ny och fräsh för marknaden.

Konsollen är 8 år gammal oavsett var i världen man befinner sig. Tror inte att Sony skulle tyckt att det hade varit aktuellt att lansera PS2 och låtsas att den är ny heller om den hade kommit ett år senare än vad den gjorde (2000) och hade omfattats av förbudet. Jag säger inte att man inte skulle kunna sälja Wii i Kina, det jag säger är att om man ska ses som ett företag som värdesätter marknaden och konsollspelarna i landet så nylanserar man inte gamla grejer som "nya", man ger dom något nyutvecklat istället.

Skrivet av segen:

Visst finns det rika i kina som har råd med en PS4. Men majoriteten har väl inte det?
Jag undrar bara om den nya konsolen kommer vara kraftfullare än wii......?

PS: Inget fel med att 'snika' in pengar. Folk köper vad dom vill ha.

Att snika in pengar är inget fel ur ett ekonomiskt perspektiv, men ur ett marknadsföringsperspektiv är det knappast bra.
Eller tycker du att mobiltelefontillverkarna verkligen gör rätt för sig med varje ny iteration av telefoner som kommer, t.ex. S4 jämfört med S5 eller Apples motsvarigheter? Att sen folk köper grejerna är ju inget konstigt eftersom det alltid kommer att finnas habegär hos folk, men företagen framstår ju inte direkt som seriösa när dom håller på som dom gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

Undrar vad det blir för spel till den isf? Som det är nu så vill ju knappt någon utveckla för nintendo pga svag hårdvara.
16 olika versioner av Mario lär det ju iaf bli, det vet vi.

Det handlar inte om att det är dålig hårdvara, det handlar snarare om det är lönsamt eller ej

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Någon ARM-lösning? Eller tänker de lägga tillräckligt med pengar på den för att göra något lite ordentligare?

Teknik blir inte billigare i sig på det sättet. Det som gör teknik billigare är att man med teknikframstegen kan få gårdagens prestanda med mindre resurser idag. Att släppa Wii igen skulle inte göra det billigare eftersom det också är gårdagens teknik, nätdel, DVD-spelare och kretsar är antagligen lika dyra att tillverka nu som för några år sedan. Samma sak med handkontrollerna.
Det skulle bli billigare om du hade någon liten modern SOC vid motsvarande prestanda, den går på minimal nätdel och är tillverkad med ny teknik billigt. Men då skulle du förlora kompatibilitet och handkontrollerna skulle fortfarande pressa upp priset.

Jo det blir den. Man kan effektivisera andra saker än enbart processorer, om än inom vissa begränsningar. Kolla på ex de första dvd eller blueray spelare som var stora som hus mot dagens ultrakimpakta varianter.

Kolla på playstation 3 som man krypt fysiskt 2 gånger till nu superslim som man får för ca en femtedel av vad den först kostade (1200:- vs 6000:-)

Permalänk
Medlem

Så nintendos lösning för svag hårdvara är att göra en U-Landsversion med ÄNNU svagare hårdvara?

Thumbs up

Visa signatur

Citera mig om du vill ha svar :)

Permalänk
Avstängd

Undra om inte det skulle gå bättre med en billig spelkonsol byggd på ett vanligt commercial-of-the-shelf (COTS) ARM system-on-chip (SoC) som kör Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sweede:

Iden är väl god men vem ska utveckla spelen?
Det kan ju dock dyka upp nya studios med fokus på den marknaden kanske.

En billigare Wii känns bättre eftersom det redan finns spel till plattformen.

Men vad vet jag

Edit: den iden faller ju iofs på handkontrollen som fortfarande är ganska dyra och är nödvändiga för många spel.

Håller med, lansera en Wii 2 i ny snygg förpacking. Samma specs ungefär men mycket lägre pris, och kompatibel med alla Wii spel.

Permalänk
Medlem

Betyder kanske att PS4, Xbox osv kommer sälja i många miljoner mer enheter eftersom
Kina häver lagen, då en sjundedel om inte mer av jordens befolkning bor där borde det
i alla fall finnas ett par miljoner som är rika nog att köpa en dyrare konsol, om inte fler.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Jo det blir den. Man kan effektivisera andra saker än enbart processorer, om än inom vissa begränsningar. Kolla på ex de första dvd eller blueray spelare som var stora som hus mot dagens ultrakimpakta varianter.

Kolla på playstation 3 som man krypt fysiskt 2 gånger till nu superslim som man får för ca en femtedel av vad den först kostade (1200:- vs 6000:-)

Jag köpte DVD-spelare när det var nytt på 90-talet, lika stor som nu. Mest luft inuti.
Och din PS3-jämförelse fungerar inte alls. För det första ska du inte jämföra försäljningspris när vi pratar om vad som är möjligt, då är det tillverkningspris som är relevant. Och för det andra var PS3 dyrt i början för att det var cutting edge, helt enkelt brist på komponenter som klarade av jobbet. Wii har redan haft sin prissänkning och har aldrig varit dyrt för att det varit cutting edge, de kan alltså inte göra samma resa. Det är billigare att tillverka nu än när det var helt nytt med relativt ny teknik för sin tid, men det är inte billigare än för ett par år sedan. Att tillverka samam chip kostar lika mycket idag, samma sensor, samma kontakt och samma nätdel. Du kan lägga ner massa pengar på utveckling för att göra allt till en kompakt SoC på 20-28nm för att pressa ytterligare, tillverkningskostnaden per chip sjunker då säkert från 5$ till 4$. Chippen är med andra ord nästan så billiga de kan bli, allt annat har också redan haft sin prissänkning. Du kan då också snåla in marginellt mer på nätdel. Men plast, kontakter, anslutningar och DVD-läsare har inte sjunkit i pris. Utrymmet att spara är med andra ord minimalt och kräver rätt stora investeringskostnader. Att göra om allt till en modern SoC är dyrt, och sparar inte mycket alls i tillverkningsled. Någon dollar per krets kanske.

Det sättet som du kan göra något billigare på är att inte göra samma sak, men någon motsvarande prestandamässigt med dagens teknik, det hade varit billigare. Men då är du tillbaka på det där med kompatibilitet och kringutrustning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Att snika in pengar är inget fel ur ett ekonomiskt perspektiv, men ur ett marknadsföringsperspektiv är det knappast bra.
Eller tycker du att mobiltelefontillverkarna verkligen gör rätt för sig med varje ny iteration av telefoner som kommer, t.ex. S4 jämfört med S5 eller Apples motsvarigheter? Att sen folk köper grejerna är ju inget konstigt eftersom det alltid kommer att finnas habegär hos folk, men företagen framstår ju inte direkt som seriösa när dom håller på som dom gör.

För guds skull, människa!!! Kineser har inte fått nåt nytt på 13 år! Dom är utsvultna! Dom kommer att bli glada för det minsta!!! Jag är bara glad för deras skull! Dessutom går nintendo back, så det där ekonomiska perspektivet, som du klankar ner på, är inte så dum som du tror. Ang. marknadsföringsperspektiv: Nintendo har gott rykte världen över så jag tvivlar STARKT att det skulle försämras om wii skulle lanseras i kina, vilket det INTE kommer att göra!

Jämför inte den mobila marknaden med konsoler. OEMs vet att marknaden förväntar sig en ny mobil en gång om året och det är svårt att innovera nu när det mesta finns i en telefon(förutom bra samtalskvalitet). Därför ser vi så många "gimmiks" i dagens modeller.
Ingen förväntar sig en ny xbox varje år.

Permalänk
Medlem

Så underhållande att läsa vad alla dessa förståsigpåare skriver

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Var i Kina runt årsskiftet. Märkte inte direkt någon avsaknad på spelkonsoler, men då var jag knappast inne i folks hem och rotade heller så det är nog inte så konstigt. I Hong Kong t. ex som jag också var i hade de åtminstone 3DS och sånt i butikerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av segen:

För guds skull, människa!!! Kineser har inte fått nåt nytt på 13 år! Dom är utsvultna! Dom kommer att bli glada för det minsta!!! Jag är bara glad för deras skull! Dessutom går nintendo back, så det där ekonomiska perspektivet, som du klankar ner på, är inte så dum som du tror. .

Alla dina utropstecken gjorde verkligen att jag tog dig på allvar...

Kort och gott tycker jag att det är bra av Nintendo att satsa på något nytt.
Att vi inte är överens är oväsentligt när Nintendos strategi talar för sig själv;

"We want to make new things, with new thinking rather than a cheaper version of what we currently have."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Var i Kina runt årsskiftet. Märkte inte direkt någon avsaknad på spelkonsoler, men då var jag knappast inne i folks hem och rotade heller så det är nog inte så konstigt. I Hong Kong t. ex som jag också var i hade de åtminstone 3DS och sånt i butikerna.

Hong Kong är ju Kina fast ändå inte.. Integrerat men ändå separat och "One country, two systems" politiken är fruktansvärt tydlig när man reser mellan HK och Shanghai.

Visa signatur

2x Xeon E5-2699 v4, 256gb Quad Channel RAM, 2x nVIDIA 980ti
----
AMD Ryzen 5950X, 128gb Dual Channel RAM, 2x AMD 6900XT
----
Massiv amiga och 3dfx-samling.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Man måste se till hur marknaden reagerar på produkterna man lanserar i den. Jag tror inte personligen att man skulle bli överlycklig av att få en 8 år gammal konsoll efter förbudshävandet jämfört med att få komma ikapp resten av världen och hoppa på det nya som lanseras, dvs. PS4, XBO och den nya konsollen som Nintendo ska utveckla nu.

Det handlar ju om vad Nintendo vill ha för image, ska dom ses som ett företag som väljer att sälja en gammal maskin i regionen för att "snika" in pengar, eller ska dom välkomna en ny marknad med något nytt och fräscht?

Likt flera andra motsäger jag dig här, och menar att det inte är fel att lansera t ex Wii i Kina nu, eftersom de aldrig haft den innan.
Men som sagt verkar detta inte vara Nintendo strategi ändå.

Skrivet av Ninjaflipp:

Var i Kina runt årsskiftet. Märkte inte direkt någon avsaknad på spelkonsoler, men då var jag knappast inne i folks hem och rotade heller så det är nog inte så konstigt. I Hong Kong t. ex som jag också var i hade de åtminstone 3DS och sånt i butikerna.

Spelförbudet har aldrig gällt Hong kong.

Skrivet av danedi:

Hong Kong är ju Kina fast ändå inte.. Integrerat men ändå separat och "One country, two systems" politiken är fruktansvärt tydlig när man reser mellan HK och Shanghai.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

suck, man har kunnat köpt Nintendo/Xbox hårdvara i Kina i flera år. Dom är inte intresserade. Framtiden i Kina är topboxes Android före AppleTv. Ska dock bli kul att se hur Nintendo försöker knäcka nöten.

Och för dom som säger att det inte gällt i Hong Kong, ja varför har många reportrar rapporterat om hur lätt det är att bara beställa från Taobao(förbehåller mig rätten till felstavning här). McGee är inte den första men om något så borde han vara den mest kunnige.
Iaf, folk borde kolla lite på verkligheten. Kina är inte precis en marknad där XBO/PS4/Vita/WiiU/3DS har en chans. Trots Iwatas många brister så inser även han detta.

Permalänk
Medlem

Hemskt vad alla pratar om prestanda

Zelda:Oot slår ju många av dagens xbone/ps4 spel idag.

Är det grafik folk vill ha? Köp en dator så får ni välja prestanda och inköpspris själva.

Men visst önskar man att wii stödjer 1080p så man får lite skarpare bild.

Skickades från m.sweclockers.com