Permalänk
Medlem

I7 4xxxK Ivy Bridge-E eller Haswell?

Såg att det fanns en liknande tråd men något år gammal, därför startar jag denna.

Vad är skillnaden på dem? De är i stort sätt samma pris, men vilken rekommenderas?
Jag antar att jag ska klocka lite, men inte över 4.4. Vill helst röra CPU:n så lite som möjligt. Har någon av er någon av dessa två som kan säga vad de tycker?

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

beror på om du tänkt köra fler än ett grafikkort iså fall ivy-E annas haswell ,
haswell blir varmare med vid oc pga att ics är limmad på , det är dom inte på ivy-E
sen är E systemet lite dyrare med skall ju användas med 4 ramstickor med för det är en 4 kanals minnes buss

Visa signatur

CHASSI: CUSTOM OBSIDIAN 900D CPU: i7 5930K @ 4.5GHz MB: GIGABYTE X99 G7 WIFI RAM: CRUCIAL DDR4 @ 2666MHZ 16GB SSD: ADATA SPD PRO 128GB ,SPD PRO 256GB HD: SEAGATE 2TB ,WD 3TB GREEN GPU: gt210 1gb PSU: EVGA SUPERNOVA G2 1300W SKÄRM: ASUS PB287Q 4K VATTENKYLNING: CUSTOMLOOP 2X 480RAD,240RAD
https://www.youtube.com/watch?v=debByyBcG3A]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Såg att det fanns en liknande tråd men något år gammal, därför startar jag denna.

Vad är skillnaden på dem? De är i stort sätt samma pris, men vilken rekommenderas?
Jag antar att jag ska klocka lite, men inte över 4.4. Vill helst röra CPU:n så lite som möjligt. Har någon av er någon av dessa två som kan säga vad de tycker?

Tacksam för svar!

Jag skulle inte köpa någon av dem just nu.

Vänta en månad (eller mindre) tills de släpper ut haswell refresh på marknaden. De kommer vara fastlödda IHS'er och senaste tekniken som finns, till ett inte direkt högre pris.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem

Jag har en 4820K som tuffar på i 4.3 på stockvolt, går att klocka betydligt mer men den är absolut tillräckligt snabb för mig för en 24/7 klock så.

Annars är de väl relativt likvärdiga i prestanda (4770k en hårstrå snabbare i vissa benchmarks). Ivy-E är en dyrare plattform att bygga som sades av Hytin men å andra sidan så får du en fastlödd IHS istället och slipper delidda.

Visa signatur

CPU: Det finns. GPU: Lite snabbare än den gamla! RAM: Absolut! Nätagg: Alldeles lagom. Kylning: Tyst och tillräcklig.

Permalänk
Medlem

En annan sak är om du behöver rå styrka på en eller flera kärnor. Behöver du ren råstyrka på en två några kärnor kör Intels senaste och klocka så mycket du kan. annars så är en -E aldrig fel. (plånboken kanske)

SC2 är ett sådant exempel. Jag kan se varför folk ångrar ivy-e där istället för haswell. För de flesta spelar det ingen större roll, men IPC är lite högre. Hur det borde påverka i vanliga 1v1 2v2 3v3 vet jag inte. Jag får snarare problem då jag spelar squadtd och då har jag inte nytta av den skillnaden. så jag skulle valt -e om jag hade haft råd.

Men som oftast är det att du ska tänka så här.
Budget. (och hur mycket du kan tumma på den.)
Vad vill du ha datorn till nu och lite senare.
Har du tänkt att den ska kunna uppdateras senare eller ska du byta alt då?

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

Du frågar efter jämförelse av två olika plattformar. Den ena är entusiast och kostar därefter. Ivy-E har 4 kanalers minnes buss och har 6 kärninga cpuer(4820k har fyra men ärr imo totalt poänglöst att köpa). Spelar du bara räcker en 4770k, eller vänta på refresh.

4930k kostar betydligt mer än 4770k.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle inte köpa någon av dem just nu.

Vänta en månad (eller mindre) tills de släpper ut haswell refresh på marknaden. De kommer vara fastlödda IHS'er och senaste tekniken som finns, till ett inte direkt högre pris.

Det kanske är smartast, hur ser det ut med priset på det? (Spekulerat)
Nu när vi är inne på att vänta, när kommer nästa generation GPU:er?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Du frågar efter jämförelse av två olika plattformar. Den ena är entusiast och kostar därefter. Ivy-E har 4 kanalers minnes buss och har 6 kärninga cpuer(4820k har fyra men ärr imo totalt poänglöst att köpa). Spelar du bara räcker en 4770k, eller vänta på refresh.

4930k kostar betydligt mer än 4770k.

Jojo, dock tänkte jag på dessa http://www.inet.se/jamfor?compare=5310116&compare=5310054
För nuvarande känns det som att det är värt att vänta på refresh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WoG:

Jag skulle inte köpa någon av dem just nu.

Vänta en månad (eller mindre) tills de släpper ut haswell refresh på marknaden. De kommer vara fastlödda IHS'er och senaste tekniken som finns, till ett inte direkt högre pris.

Intel har "sagt" (enligt läckta slides) att det ska vara "improved thermal interface material" på devils canyon. Jag tror att du kommer att bli besviken om du tror att det innebära att IHS kommer vara fastlödd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Det kanske är smartast, hur ser det ut med priset på det? (Spekulerat)
Nu när vi är inne på att vänta, när kommer nästa generation GPU:er?

Oftast är priset nästan desamma, kanske skiljer några hundra kronor. Skulle gissa på typ 2800 för I7'an

Skrivet av Azodan:

Intel har "sagt" (enligt läckta slides) att det ska vara "improved thermal interface material" på devils canyon. Jag tror att du kommer att bli besviken om du tror att det innebära att IHS kommer vara fastlödd.

De får vi väl se. De har länge kört med fastlödda IHS'ser, samt de har de på Ivy-E. De är inte direkt ett stort kliv för intel att gå tillbaka till detta.

Visa signatur

9900k | Z390 AORUS MASTER | 32GB RAM | AORUS GeForce RTX 2080 SUPER WATERFORCE 8G | XFX Black 1250W | BeQuiet Pure Base 500 | Fractal Design Celsius S36 | Samsung 970 500GB + Corsair MP510 960GB | Dell U3415W | Windows 11 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Redblaze:

Jojo, dock tänkte jag på dessa http://www.inet.se/jamfor?compare=5310116&compare=5310054
För nuvarande känns det som att det är värt att vänta på refresh.

i fallet 4820k vs 4770k är 4770k helt klart bättre för spel. 4820k med X79 stödjer mer minne i fler kanaler, that's it. Visst har socket 2011 fler PCIe lines som man kan dra nytta av om man kör tex. tri/quad GPU men vem får för sig att köpa en X79 plattform, quad SLi/CF och köra en 4820k?

Klocka CPUn är omöjligt att säga i vilket fall som. Nackdelen med 4770k är väl isf att du "måste" delida för att nå högre clocks.

Skrivet av WoG:

De får vi väl se. De har länge kört med fastlödda IHS'ser, samt de har de på Ivy-E. De är inte direkt ett stort kliv för intel att gå tillbaka till detta.

Har aldrig handlat om om dom "kan" eller inte, det är helt enkelt dyrare att löda fast IHSen. "improved thermal interface material" kan lika gärna betyda att dom drar en fuling och bara byter pastan till någon som anses vara bättre.

Visa signatur

[DESKTOP] FD Define 7XL | VIII Dark Hero (EK-Monoblock) | 5950x | 128GB ECC | RTX3090 (Vector² ABP) | 2*2TB SN850 [SERVER] i5-13400 | 64GB | 108TB (raw)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tbax:

Har aldrig handlat om om dom "kan" eller inte, det är helt enkelt dyrare att löda fast IHSen. "improved thermal interface material" kan lika gärna betyda att dom drar en fuling och bara byter pastan till någon som anses vara bättre.

Det är ju exakt det som det innebär. Eftersom TIM är kylpasta så säger dom att dom har bytt ut kylpastan (vilken var hemsk). Frågan är ju mer hur mycket bättre den nya kylpastan kommer att vara.

Ingen fastlödd IHS, med andra ord, tyvärr.

Visa signatur

Nada.