Permalänk
Medlem

Ny skärm till Spel/film :)

Hej alla Sweclockers

Nu är det dags för att köpa en ny skärm. Jag vet faktiskt inte på vad jag ska leta efter pga att detta är den första skärm jag köper

Det jag kommer använda skärmen för är det vanliga film,surf och sånt, men den kommer mest att användas till gaming de spel jag spelar är League of legends och spel som BF och COD och snart kommer watch dogs ut

Min prislapp ligger på 1000kr men jag kan tänka mig att gå upp till 1500kr om det verkligen behövs.

Jag har kollat på några:

Fujitsu P23T-6 Thor Edition IPS 23"

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/fujitsu-p23t-6-thor-edit...

Det jag undrar om denna skärm är att jag inte kan inte nån HDMI uttag men spelar det nån roll för jag har hört att DVI OCH HDMI är samma?

BenQ 24" LED RL2455HM

https://www.komplett.se/benq-24-led-rl2455hm/779953

Den här verkar vara super?

BenQ 24'' GL2450E

http://www.inet.se/produkt/2303642/benq-24-gl2450e

denna då :P?

Självklart är jag öppen för andra förslag

Tack för hjälpen

Mvh

Farah

Permalänk
Medlem

Skulle sasta på en IPS panel speciellt för film mycket bättre, men 1000-1500 får man vad man betalar.

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

Ren dumhet att fundera på något annat än Thor-skärmen med den budgeten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ren dumhet att fundera på något annat än Thor-skärmen med den budgeten.

Ok tack för svaret jo budgeten är låg men jag är inte en seriös gamer kollar på fil spel och programmerar

Men spelar det någon roll att den inte har HDMI? eller är komplett skärmen bättre för att den har HDMI eller är skillnaden så står mellan den och BenQ? För jag kan säkert lägga till 500kr extra

Permalänk
Medlem
Skrivet av Djinn:

Skulle sasta på en IPS panel speciellt för film mycket bättre, men 1000-1500 får man vad man betalar.

Exakt man får vad man betalar för, vilken rekommenderar du?

Permalänk

Ärligt talat så hade jag inte valt någon annan än Fujitsu (Thor)-skärmen. IPS-panel är mycket mer behagligt än TN, om man inte ska upp i höga uppdateringsfrekvenser, och när jag satt med Thor hos en polare så funkade den förvånandsvärt bra för sitt pris. Även om jag ALDRIG hade lagt 2000 kr för den så tycker jag den kan vara värd en tusenlapp. Även om BenQ är ett större märke så är just dessa paneler lite mer bristfälliga tycker jag, just pga avsaknaden av IPS.
Lycka till

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eximious:

Ok tack för svaret jo budgeten är låg men jag är inte en seriös gamer kollar på fil spel och programmerar

Men spelar det någon roll att den inte har HDMI? eller är komplett skärmen bättre för att den har HDMI eller är skillnaden så står mellan den och BenQ? För jag kan säkert lägga till 500kr extra

Öhm, den har ju VGA, DVI och DP. HDMI är samma signaler som DVI så använd bara en billig passiv adapter från kina. Kostar under 20kr.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Öhm, den har ju VGA, DVI och DP. HDMI är samma signaler som DVI så använd bara en billig passiv adapter från kina. Kostar under 20kr.

Kapar tråden lite, vilken adapter ska jag köra med om jag vill koppla in denna skärmen till mitt grafikkort där jag har en ledig miniDP och en HDMI? Är det miniDP -> DP, miniDP -> DVI, HDMI -> DP eller HDMI -> DVI som är bäst? Eller är det skit samma?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Kapar tråden lite, vilken adapter ska jag köra med om jag vill koppla in denna skärmen till mitt grafikkort där jag har en ledig miniDP och en HDMI? Är det miniDP -> DP, miniDP -> DVI, HDMI -> DP eller HDMI -> DVI som är bäst? Eller är det skit samma?

Berätta gärna vilka ingångar din andra skärm har så blir det lättare att föreslå hur du ska koppla.

EDIT: Nvm, det kommer inte göra någon skillnad. Använd miniDP-DP.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Berätta gärna vilka ingångar din andra skärm har så blir det lättare att föreslå hur du ska koppla.

EDIT: Nvm, det kommer inte göra någon skillnad. Använd miniDP-DP.

Ok, har en gammal BenQ som sitter i DVI-porten och inte har någon HDMI-port (och VGA vill jag helst undvika).

I och med att det är en digital signal spelar det ingen roll om det är en "monster"-converter för 300000000 spänn eller en från kjell för en hundring va?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Ok, har en gammal BenQ som sitter i DVI-porten och inte har någon HDMI-port (och VGA vill jag helst undvika).

I och med att det är en digital signal spelar det ingen roll om det är en "monster"-converter för 300000000 spänn eller en från kjell för en hundring va?

Om du köper en omvandlare köper du fel. Du behöver bara en mDP till DP-adapter/sladd. När det handlar om digitala signaler brukar jag köpa från kina och spara lite deg.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Öhm, den har ju VGA, DVI och DP. HDMI är samma signaler som DVI så använd bara en billig passiv adapter från kina. Kostar under 20kr.

Oke, så du menar att jag ska bara köpa en HDMI adapter so mjag kopplar till DVI porten.

Förlåt för de jobbiga och dumma frågorna men jag vill bara vara säker?

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Eximious;14590981"]

Oke, så du menar att jag ska bara köpa en HDMI adapter so mjag kopplar till DVI porten.

Förlåt för de jobbiga och dumma frågorna men jag vill bara vara säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eximious:

Exakt man får vad man betalar för, vilken rekommenderar du?

Fujitsu THOR utan tvekan. Annars har NetonNet denna skärm billigt och den är riktig snygg:

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Visa signatur

WINDOWS 11 X64 | ASUS X570 | AMD RYZEN 3950X | RX 7900 XTX | G.SKILL 3600MHZ 32GB | SAMSUNG 980 PRO 2TB | WD 16TB | NZXT KRAKEN X73 | RAZER ORNATA CHROMA | EVGA SUPERNOVA T2 850W | LOGITECH G604 MUS | PHANTEKS NV7 | LG 34GK950F | LG OLED77G1 |

Permalänk
Medlem

[QUOTE="Eximious;14590994"]

Skrivet av Eximious:

Oke, så du menar att jag ska bara köpa en HDMI adapter so mjag kopplar till DVI porten.
Förlåt för de jobbiga och dumma frågorna men jag vill bara vara säker.

Köp den sladden som du har det du behöver. Det kan vara HDMI i ena änden och DVI i andra.