Köpråd: 3st Skärmar att köra spel på

Permalänk
Medlem

Köpråd: 3st Skärmar att köra spel på

Så jag har tänkt att uppgradera min gaming hörna med 3 nya skärmar. Jag är dock väldigt osäker på vilka skärmar jag ska köpa. Pris per skärm får ligga mellan 1000-2000, 2500 som max, beroende om kvalitén skulle öka så mycket. Jag har ett Asus geforce 670 4gb. Kommer det vara några problem med prestandan på spelen?

Skärmar jag har kollat på är:
ASUS VG248QE 24
och
AOC G2460PQU 24

Skulle uppskatta all hjälp man kan få

Permalänk
Medlem

Du är helt inne på 144 Hz? Du kommer få svårt att driva runt spel i den upplösningen i 144 FPS.

Personligen skulle jag köpa Dell u2414H p.g.a. extremt tunna kanter och bra betraktningsvinklar så du slipper färgskiftningar längst ut.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk

Passa på, bättre skärm för detta pris existerar inte. Om du klarar dig utan 144hz.

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu/fujitsu-p23t-6-thor-edit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marayoor:

Så jag har tänkt att uppgradera min gaming hörna med 3 nya skärmar. Jag är dock väldigt osäker på vilka skärmar jag ska köpa. Pris per skärm får ligga mellan 1000-2000, 2500 som max, beroende om kvalitén skulle öka så mycket. Jag har ett Asus geforce 670 4gb. Kommer det vara några problem med prestandan på spelen?

Skärmar jag har kollat på är:
ASUS VG248QE 24
och
AOC G2460PQU 24

Skulle uppskatta all hjälp man kan få

Ja. Det kommer vara ett jätteprestanda problem med ett GTX 670 till 3st 144Hz skärmar. Det kommer att vara problem med prestandan på en enda skärm också.

Permalänk
Medlem

Frågan är kanske då om man ska spendera pengar på nytt grafik kort, och leva med skärmen man har en liten stund till.
Jag gillar dock den Dell skärmen. Kan tänka mig att den ser väldigt snyggt tre stycken bredvid varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Marayoor:

Frågan är kanske då om man ska spendera pengar på nytt grafik kort, och leva med skärmen man har en liten stund till.
Jag gillar dock den Dell skärmen. Kan tänka mig att den ser väldigt snyggt tre stycken bredvid varandra.

Eller så köper du en ny fin skärm och ett grafikkort Lär ju ändå bli billigare än 3 stycken 144hz skärmar.

Visa signatur

NZXT H7 Flow | Ryzen 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F | 32GB G.Skill Trident Z5 Neo | ASUS 4070 Ti TUF Gaming OC | Corsair RM750e | Samsung 990 PRO | Arctic Liquid Freezer II 360

Permalänk
Medlem

varför 3 skärmar köp 1 stor istället 27-32 tum så slipper du kanter helt & hållet (om du inte är inne på flygsim & bilspel då kan jag förstå tjusningen med 3st)
Skulle kunna tänka mig 2till av dell 3014 men blir dyrt(har1)

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Hjälpsam

Jag har kört olika konfigurationer av CRT, TN och VA paneler i multiskärmlösningar sedan 1999 (2st 19" CRT en 17" CRT och en 21" CRT, det var tungt för bordet).

Det viktigaste är att ha bra betrakningsvinklar, det du får med VA eller IPS paneler. TN paneler är mindre katastrof att ha multiskärm med.

Ramar är mindre viktigt, efter ett par minuter varken tänker du på dem eller ser dem, jämför med A-stolparna i en bil, hjärnan tar bort dem.

Ditt grafikkort är klent för att spela effektivt på tre skärmar, för min del gick det OK med 2x570 i tex Dirt2 och en del andra spel, men BF3 var bara att glömma. Nu med en singel 780 mår jag avsevärt bättre. Du bör ha minimum 2-3GB vRAM per grafikkort för den upplösningen. Om ett spel inte orkar på tre kan du köra just det spelet på en skärm tills du uppgraderar.

Mitt förslag är att du investerar i tre eller fyra rimligt bra VA eller IPS skärmar, den Thor som länkades över är ett bisarrt lågt pris för vad den ger (billigaste enklaste IPS, men ändå bättre än de flesta TN). Och sedan uppgraderar grafikkort allteftersom... Skärmar lever generellt längre än grafikkort ändå.

TL:DR
- Skippa TN dvs 120/144Hz skärmar och satsa på VA/IPS för att få betrakningsvinklar, det är det viktigaste med multiskärm
- Ignorera storleken på ramarna om det inte är något extremt konstigt, de kommer du inte märka efter 5min ändå
- Skärmar lever längre än grafikkort, när vill du börja med multiskärm?

Visa signatur

Allt jag säger/skriver här är mina egna åsikter och är inte relaterade till någon organisation eller arbetsgivare.

Jag är en Professionell Nörd - Mina unboxing och produkttester (Youtube)
Om du mot förmodan vill lyssna på mig - Galleri min 800D med 570 Phantom SLI

Permalänk
Medlem

Ska du ha det väldigt billigt med multiskärm kan jag rekommendera den här.
https://www.komplett.se/aoc-24-led-e2461fwh/774847
TN, men relativt bra betraktningsvinklar och bra färg i alla fall. Jag har en IPS bredvid men märker inte särskilt större skillnad så länge jag sitter med normal vinkel.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

jag tycker du ska ta en titt på 21:9 skärmar om du inte redan gjort det, köpte en 29" inte så länge sen och jag är otroligt nöjd, IPS panel 2560x1080 70Hz och bred som ett as.
Har kört med eyefinity innan och måste säga att det är jävligt kul att lira med det; när det funkar som det ska.
Men dessa 21:9 skärmar funkar grymt bra och har inte stött på något strul än, samtidigt som man får lite mer känsla när man spelar!

Mitt tips är då att köpa dig en 29-34" 21:9 skärm och fläska på med ett nytt grafikkort istället för två skärmar till!

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Man har funderat på en stor skärm med högre upplösning, dock väldigt osäker vilken man skulle ta då. Hur jag än gör måste nog ett nytt grafikkort köpas in, vare sig jag väljer tre skärmar eller en skärm.
Om jag väljer att köpa en skärm, vilket skulle ni rekommendera? Är Dell U2913WM bra?

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, men jag resonnerade som så att antingen köper jag en skärm som är riktigt BRA, elller 3st Okej skärmar..

jag valde 3x Fujitsu 22" LED E22W-6 DVI. betalade 995:- SEK styck på Greattech Stockholm AB sommaren 2012.
Idag kör jag Eyefinity, å det är KANON i BF3 och BF4, bilden blir inte utsträckt å du får vidvinkelsende med de 2 extra skärmarna som
du ser med dina egna ögon. man har bättre koll, ser saker å ting lättare och tidigare och du behöver inte vrida å vända på dig som en tok när man bara har en skärm oavsett skärmstorlek.

så jag tycker att mitt val var helt klart bättre med 3st billigare skärmar än 1st kanon skärm med 120Hz hitan å ditan med herrejösses upplösning. dock tar det väldigt mycket plats och jag rekommenderar en skärmställning för 3 eller fler skärmar för att få en bra uppställning.
http://www.inet.se/produkt/2203176/monitorfot-xfx-for-3st-ska...

https://www.komplett.se/fujitsu-22-led-e22w-6/649330

jag föredrar 16:10 framför 16:9. gillar inte att skärmarna är så smala på höjden med 16:9, och jag vill inte veta hur 21:9 är.... ett jävla scrollande när man surfar eller jobbar med Word dok.. bara Excel Ark som blir bra med 16:9 / 21:9 skärmar, bäst då med 21:9 givetvis.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Denna kanske?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=2427458

Har själv kollat in denna

Visa signatur

Morderkort: Gigabyte Z790 Gaming X AX - Processor: Intel Core i7 13700K 3.4GHz - Grafikkort: ASUS TUF GeForce RTX 4090 24GB Gaming - Interminne: Corsair 32GB (2x16) DDR5 6000MHz Vengeance - SSD: WD Black SN850X 1TB Gen 4 & Seagate FireCuda 510 SSD 2TB - Processorkylning: Arctic Liquid Freezer II 360 - Datorlåda: Lian Li PC-O11 Dynamic Svart - Nätaggregat: ASUS TUF Gaming 1000W Gold - Tillbehör: Mus: Logitech G Pro Wireless, G502 Wireless, Tangentbord: Logitech G915 TKL Lightspeed Tactile, Headset: SteelSeries Arctis Pro Wireless, Skärmar: LG 42" C2, Dell S2417DG 24" 1440p

Permalänk

Satsar du på tre skärmar så skulle jag verkligen inte välja några som inte har fot som medger vridning till porträttläge.
EyeFinity i landskapsläge är inte så där jättehäftigt i mina ögon.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Jag valde att köpa ett nytt grafikkort, ett EVGA 780 TI. Jag kommer också skaffa en 2560x1080 skärm, istället för 3st skärmar. Nu gäller det bara and fundera på vilken skärm. Ni kan nog stänga den här tråden då jag sett några trådar om 2560x1080 skärmar. Tack för all hjälp.

Permalänk
Medlem

Innan du fortsätter med en 21:9 skärm tycker jag du ska titta på tre st dell u2412m

Visa signatur

#1: Z370N ITX | i7 8700k | GTX 1080 | 32GiB
#2: P8Z77-M pro | i7 3770k | GTX 1050ti | 16GiB

Server: Z370-G | i5 8600T | 64GiB | UnRAID 6.9.2 | 130TB
Smartphone: Samsung Z Flip 5 | Android 13 | Shure SE535