Permalänk

Böjda pins och defekt moderkort.

Hej!
Mitt moderkort är defekt och jag hade problem med den så att jag fick på datorn som vanligt men jag fick varningar av cpu led ibland eller boot device led. Ringde komplett och fyllde i en returs blankett. När jag skulle packa ner moderkortet märkte jag ett par böjda pins där cpu ska sitta dessa var inte böjda då jag testade datorn 10 minuter innan. Kan vara så att jag böjde dem när jag satte på skyddet. Kommer komplett kolla om den är defekt eller skickar dem hem den automatiskt pågrund av böjda pins? Annars vad kan jag göra är det bara att kasta iväg mitt moderkort som jag haft i 6 månader känns lite väl lite för ett moderkort.

Permalänk
Medlem

Surt sa räven :/ de kommer hänvisa till de böjda pinsen. Prova att böj dem rätt, du har ändå inget att förlora om du inte lyckas med det.

Syns det att pinsen varit böjda så blir det nog svårt att få till en rma även om felet varit något annat.

Visa signatur

CPU: i7 3960X @ 4.6GHz MB: MSI BIG BANG XPOWER II RAM: G-SKILL 32GB SSD: SAMSUNG 840 EVO 250GB GPU: MSI GTX 580 3 WAY SLI PSU: ENERMAX PLATIMAX 1500W CHASSI: LITTLE DEVIL PC V8 SKÄRM: 3x BENQ 24" VATTENKYLNING: PHOBYA 3x480 + 1x120 RAD

Permalänk
Skrivet av s029dg:

Surt sa räven :/ de kommer hänvisa till de böjda pinsen. Prova att böj dem rätt, du har ändå inget att förlora om du inte lyckas med det.

Syns det att pinsen varit böjda så blir det nog svårt att få till en rma även om felet varit något annat.

Men problemet lär ju kvarstå även om pinsen inte är böjda :/

Permalänk
Skrivet av Ibriscadabris:

Men problemet lär ju kvarstå även om pinsen inte är böjda :/

Problemet är att om dom kan se att dina pins har vart böjda så kommer dom direkt peka på det oavset va du säger. Det hjälper ibland inte att böja tillbaka dom då de ändå kan ge en permanent skada.

Men böj tillbaka dom så mycket som möjligt och chansa, om du kan tåla den moralkakan xD

Permalänk
Skrivet av Aldhissla:

Problemet är att om dom kan se att dina pins har vart böjda så kommer dom direkt peka på det oavset va du säger. Det hjälper ibland inte att böja tillbaka dom då de ändå kan ge en permanent skada.

Men böj tillbaka dom så mycket som möjligt och chansa, om du kan tåla den moralkakan xD

Hjälper det om jag ringer och säger att det är böjda pins men att endå själva moderkortet är defekt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibriscadabris:

Hjälper det om jag ringer och säger att det är böjda pins men att endå själva moderkortet är defekt?

Hur ska någon kunna svara på det?

Skrivet av Ibriscadabris:

Hej!
Mitt moderkort är defekt och jag hade problem med den så att jag fick på datorn som vanligt men jag fick varningar av cpu led ibland eller boot device led. Ringde komplett och fyllde i en returs blankett. När jag skulle packa ner moderkortet märkte jag ett par böjda pins där cpu ska sitta dessa var inte böjda då jag testade datorn 10 minuter innan. Kan vara så att jag böjde dem när jag satte på skyddet.

Det kan bli svårt att hävda att de inte var böjda när du ursprungligen upplevde problemen, att de böjdes när du monterade delarna. Vad menar du med "dessa var inte böjda då jag testade datorn 10 minuter innan"? Tog du väck och återmonterade processorn under de test du genomförde "10 minuter innan"?

Permalänk
Skrivet av Osprey:

Hur ska någon kunna svara på det?

Det kan bli svårt att hävda att de inte var böjda när du ursprungligen upplevde problemen, att de böjdes när du monterade delarna. Vad menar du med "dessa var inte böjda då jag testade datorn 10 minuter innan"? Tog du väck och återmonterade processorn under de test du genomförde "10 minuter innan"?

Jag bytte kylare och körde moderkortet utanför chassit. Innan jag bytte kylare kollade jag efter böjda pins XD

Permalänk

Det är extremt lätt att böja pins, om moderkortet har ett sockel skydd av typen som ligger innanför bracketen som håller cpu går det mkt väl att böja pins när man monterar skyddet(been there, done that). Sockel skydd som sitter på bracketen är att föredra.

Om du försöker laga pinsen så använd en 0.5mm stift blyertspenna utan stift i, trä den över pinsen och försök rikta rätt dom så dom är på samma höjd och i linje med övriga pins. Förstoringsglas och bra belysning rekommenderas också.

Det gör inget om dom ser annorlunda ut än övriga pins så länge som änden på pin är på rätt plats.

Permalänk
Skrivet av thereal_twisted:

Det är extremt lätt att böja pins, om moderkortet har ett sockel skydd av typen som ligger innanför bracketen som håller cpu går det mkt väl att böja pins när man monterar skyddet(been there, done that). Sockel skydd som sitter på bracketen är att föredra.

Om du försöker laga pinsen så använd en 0.5mm stift blyertspenna utan stift i, trä den över pinsen och försök rikta rätt dom så dom är på samma höjd och i linje med övriga pins. Förstoringsglas och bra belysning rekommenderas också.

Det gör inget om dom ser annorlunda ut än övriga pins så länge som änden på pin är på rätt plats.

Efter en hel del samtal vägrade komplett att ta tillbaka moderkortet och det slutade med att jag fick 400kr rabatt på ett nytt kort MSI z87-g43. Förstår att komplett inte kan göra nåtgot åt det då det mycket väl kan varit jag som böjt pinsen men tycker det är synd att man inte kan kolla upp o självaste moderkortet är defekt och att garantin skulle gälla då