Ny skärm till spel, ~2000kr. 144hz vs 60hz

Permalänk

Ny skärm till spel, ~2000kr. 144hz vs 60hz

Hej!

Jag har nyligen köpt en "gamingdator", och då jag bara använt laptop tidigare så har jag ingen riktig datorskärm. Jag använder just nu något gammalt elände med mycket låg upplösning.

Den som känns mest lockande är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610949

Ganska många verkar missnöjda med färgerna på den skärmen, dock känns det ändå ganska lockande med 144hz...

Jag kommer främst spela fps-spel, likt bf3/4 och CoD.

Min dator har en i7 4770k, XFX R9 290 och 8gb ram, jag borde väl klara mig hyfsat i 144hz med den datorn?

Så, vad hade ni valt? En billigare 144hz-skärm, likt den jag länkade, eller en 60hz-skärm för 2000kr? Misstänker att det blir bättre bild på en 60hz-skärm, men att den inte hänger med lika bra...

Mycket tacksam för svar!

// Hannes

Permalänk
Medlem

60hz för gaming är som att lasta på vanliga regummerade skitddäck på en sportbil. Mellan 120hz och 144hz märker man inte så stor skillnad. Mellan 60hz och 120hz är det oceaner av tårar i skillnad (om man tvingas sitta på 60hz'arn). Bildmässigt är det nog endast i väldigt mörka scenarion man ser skillnad på en bra och dålig skärm men då ska man nog helst jämföra en IPS mot en TN istället för bara en billig och dyr TN, resten vänjer man sig vid.

Edit: "Bra" och "dålig" har inte alltid med priset att göra. Min förra 2000 kronors skärm har bättre bild än min nuvarande 4000 kronors skärm och då var skillnaden på papper i princip endast att det var 120hz vs 144hz samt glossy yta på 2000 kronors skärmen.

Visa signatur

sCaz har lirat online sedan direktmodemanslutning var hett.
OSW Sim Racing Rig | HTC Vive | 27" Acer 165 Hz IPS G-sync
Gigabyte Z170X-Gaming 7 | 6700K | 16GB DDR4 | 3x Samsung SSD's
ASUS 1080 Ti ROG STRIX OC | EVGA G2 850W | NH-D15 Triple | Steelseries H

Permalänk
Skrivet av sCaz:

60hz för gaming är som att lasta på vanliga regummerade skitddäck på en sportbil. Mellan 120hz och 144hz märker man inte så stor skillnad. Mellan 60hz och 120hz är det oceaner av tårar i skillnad (om man tvingas sitta på 60hz'arn). Bildmässigt är det nog endast i väldigt mörka scenarion man ser skillnad på en bra och dålig skärm men då ska man nog helst jämföra en IPS mot en TN istället för bara en billig och dyr TN, resten vänjer man sig vid.

Edit: "Bra" och "dålig" har inte alltid med priset att göra. Min förra 2000 kronors skärm har bättre bild än min nuvarande 4000 kronors skärm och då var skillnaden på papper i princip endast att det var 120hz vs 144hz samt glossy yta på 2000 kronors skärmen.

Du menar alltså att det är sådan jätteskillnad mellan 60hz och 144hz?

Vad tror du om skärmen jag länkade?

Får man lova att fråga vilken 2000kr-skärm det är som du har/hade?

Tack för hjälpen!

Permalänk

Kan tyvärr inte säga så mycket om skillnaden mellan 60hz och 120/144hz mer än att jag inte bryr mig så mycket! Kan vara, eller inte vara, stor skillnad för själva spelkänslan. Men kör man inte "seriös competitive" så tror jag inte att din "spelkänsla" störs så mycket!

Däremot skulle jag köpa en ny dataskärm skulle jag kolla in denna https://www.komplett.se/playstation-3d-monitor-24-3d-glasgon/... verkar jävligt schysst faktiskt speciellt om man har konsol också!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Medlem

Jag kan inte jämföra mellan så mycket mer än 60->100 Hz, men det är sjukt...
Ungefär som 30->60 fps, vissa spel spelar det ingen roll på, men där det gör skillnad är det värt det !

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Kan tyvärr inte säga så mycket om skillnaden mellan 60hz och 120/144hz mer än att jag inte bryr mig så mycket! Kan vara, eller inte vara, stor skillnad för själva spelkänslan. Men kör man inte "seriös competitive" så tror jag inte att din "spelkänsla" störs så mycket!

Däremot skulle jag köpa en ny dataskärm skulle jag kolla in denna https://www.komplett.se/playstation-3d-monitor-24-3d-glasgon/... verkar jävligt schysst faktiskt speciellt om man har konsol också!

Tack så mycket för tipset!

Gällande den skärmen misstänker jag dock att man betalar för väldigt mycket utöver bildkvalitén, jag har redan en bra 3d-tv så det är jag inte direkt i behov av. Jag sålde också nyligen mitt xbox och har inga planer på att köpa någon ny konsol.

Permalänk
Skrivet av Tangentbord:

Jag kan inte jämföra mellan så mycket mer än 60->100 Hz, men det är sjukt...
Ungefär som 30->60 fps, vissa spel spelar det ingen roll på, men där det gör skillnad är det värt det !

Okej. Känner du till om det är stor skillnad i bf4?

Permalänk
Skrivet av doglas2009:

Tack så mycket för tipset!

Gällande den skärmen misstänker jag dock att man betalar för väldigt mycket utöver bildkvalitén, jag har redan en bra 3d-tv så det är jag inte direkt i behov av. Jag sålde också nyligen mitt xbox och har inga planer på att köpa någon ny konsol.

Jo, vet faktiskt inte så mycket om bildkvalitén mer än att grabbar på youtube gillar den (vilket iof inte säger något). Men däremot är det 240hz om jag förstår det rätt och för det priset känns det ändå som en rätt schysst skärm om man spelar mycket!

Visa signatur

In the beginning the universe was created.

This has made a lot of people very angry, and has been widely regarded as a bad move.
- Douglas Adam

Permalänk
Skrivet av Teh_Auwlboy:

Jo, vet faktiskt inte så mycket om bildkvalitén mer än att grabbar på youtube gillar den (vilket iof inte säger något). Men däremot är det 240hz om jag förstår det rätt och för det priset känns det ändå som en rätt schysst skärm om man spelar mycket!

Jag sökte lite mer på den nu, och måste säga att den blev intressantare. Den verkar ha ganska bra betyg på flera ställen. Jag läste dock något om att det inte blir 240hz "på riktigt", någon som vet vad som menas med det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Jag sökte lite mer på den nu, och måste säga att den blev intressantare. Den verkar ha ganska bra betyg på flera ställen. Jag läste dock något om att det inte blir 240hz "på riktigt", någon som vet vad som menas med det?

De kör säkert med 120 riktiga bilder och 120 Svarta bilder för att ge en bättre upplevelse. Skärmen uppdateras 240 gånger i sekunden, men varannan bild är hel svart.

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Jag sökte lite mer på den nu, och måste säga att den blev intressantare. Den verkar ha ganska bra betyg på flera ställen. Jag läste dock något om att det inte blir 240hz "på riktigt", någon som vet vad som menas med det?

Någon form av motionflow teknik antar jag. Skärmen/TVn gissar hälften av rutorna med någon algoritm för att kunna dubbla frekvensen. Detta kan leda till fel och artefakter

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| CPU: Intel 11900K | GPU: ASUS RTX 3080 OC | Moderkort: Asus Prime Z590-A | RAM: Corsair LPX 32GB@3600MHz | CPU-Kylare: Noctua NH-U12A | Primär SSD: Samsung 970 Evo Plus 2TB | Sekundär SSD: Samsung 860 EVO 1TB | Ljudkort: Asus Xonar Essence STX | Nätaggregat: Corsair RM850x v2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact | Kringutrustning: LG UltraGear 27GL850, Dell U2412M, Ducky One 2 Mini, Filco Majestouch 2 TKL, Filco Majestouch 2, Logitech G Pro X Superlight, Sennheiser HD650

Permalänk
Avstängd
Skrivet av doglas2009:

Du menar alltså att det är sådan jätteskillnad mellan 60hz och 144hz?

Vad tror du om skärmen jag länkade?

Får man lova att fråga vilken 2000kr-skärm det är som du har/hade?

Tack för hjälpen!

Beror helt på spel etc. I FPS spel är det en ganska stor skillnad. I MMOs inte direkt någon alls. Har både IPS och TN skärmar där TN skärmen är en 120Hz och jag kan intyga dig om att det även går att spela på 60Hz även om man märker skillnaden helt klart. Allt beror på spel som sagt.

Skrivet av doglas2009:

Jag sökte lite mer på den nu, och måste säga att den blev intressantare. Den verkar ha ganska bra betyg på flera ställen. Jag läste dock något om att det inte blir 240hz "på riktigt", någon som vet vad som menas med det?

240Hz "på riktigt" är inget annan än en gimmick. Vanligtvis kör den varannan rotation av bilder svart alltså 120 riktiga bilder och 120 svarta för att gå fram något som liknar 240Hz.. Problemet är att skillnaden mellan 120Hz och 240Hz är ganska minimal ändå. Skillnaden är mest att det ser ut som man småspolar fram bilden i vissa sekvenser.

Visa signatur

||NZXT H440 Black/Red||Intel i5 2500k @ 4,2GHz ||Noctua NH-D14 ||GA-Z77X-UD3H ||8 gb Corsair Vengeance 1600mhz DDR3 ||MSI GeForce GTX 970 ||OCZ Agility 3 120GB SSD ||Samsung Spinpoint F3 1TB ||Corsair HX750W||
Software is like sex, it's better when it's free. - Linus Torvalds

Permalänk

Bytte upp mig från en 60-Hz TN-panel till en 120Hz VA-panel med Backlight Strobing (Eizo Foris FG2421) och kan bara säga att det är monumental skillnad.

Skulle aldrig kunna gå tillbaka till 60Hz för spelande igen. Allt flyter på så fint nu.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Tumnus:

Beror helt på spel etc. I FPS spel är det en ganska stor skillnad. I MMOs inte direkt någon alls. Har både IPS och TN skärmar där TN skärmen är en 120Hz och jag kan intyga dig om att det även går att spela på 60Hz även om man märker skillnaden helt klart. Allt beror på spel som sagt.

240Hz "på riktigt" är inget annan än en gimmick. Vanligtvis kör den varannan rotation av bilder svart alltså 120 riktiga bilder och 120 svarta för att gå fram något som liknar 240Hz.. Problemet är att skillnaden mellan 120Hz och 240Hz är ganska minimal ändå. Skillnaden är mest att det ser ut som man småspolar fram bilden i vissa sekvenser.

240Hz-funktionen är riktigt nice faktiskt! När man lirar FPS får man rätt mycket bättre skärpa i snabba rörelser! Det Backlight Strobing gör är att minimera motion blur när man vänder sig om, och det hjälper verkligen!

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Kör du 60hz idag så keep it. Så fort du kör 120/144hz så är det bara att glömma att gå tillbaka

Visa signatur

Moderkort:ASUS ROG Strix X670E-F Gaming WIFI | Processor: AMD 7800X3D | CPU-kylare: Lian Li Galahad II LCD 360 | Grafikkort:Asus ROG RTX 4090 Gaming OC White | RAM-Minnen: Kingston 32GB 6000MHz CL36 FURY Beast | SSD: Kingston Fury Renegade 2TB x2 | Nätagg: DeepCool PX1200G 1200W | Display: Samsung C49RG90 120 Hz | Mus: Glorious Gaming Model O Headphones/Speakers: Logitech Pro X/Roccat Syn Max Air| Keyboard:Asus ROG Strix Scope Deluxe TKL NX Red |

Permalänk

Tack så mycket för alla svar!

Det låter ju trevligt att det ska bli bättre i fps-spel med 144hz-skärm.

Om ni skulle välja, vilken skulle ni då välja mellan den jag länkade i första inlägget och playstation-skärmen?

Och en till, kanske lite dum fråga; Jag har en TV med 100hz och 600 "låtsas-hertz", kan jag spela i 100/600hz på den?

Permalänk
Skrivet av EyeNEye:

Kör du 60hz idag så keep it. Så fort du kör 120/144hz så är det bara att glömma att gå tillbaka

Har faktiskt inte ens hunnit spela något med min dator då det bara har varit massa strul med den, men jag får tillbaka den nästa vecka. Till en början med får jag spela på det skrället jag har nu, 1280x1024, wohoo... Men det hade varit kul med en ny skärm snarast, då kanske 144hz.

Permalänk
Skrivet av doglas2009:

Tack så mycket för alla svar!

Det låter ju trevligt att det ska bli bättre i fps-spel med 144hz-skärm.

Om ni skulle välja, vilken skulle ni då välja mellan den jag länkade i första inlägget och playstation-skärmen?

Och en till, kanske lite dum fråga; Jag har en TV med 100hz och 600 "låtsas-hertz", kan jag spela i 100/600hz på den?

Du kan spela i 100Hz på den, men du kommer att få hög input latency om du använder 600 Hz Frame Interpolation då den sparar några bilder för att göra imaginära mellanbilder av dem.

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Skrivet av Slaktardej:

Du kan spela i 100Hz på den, men du kommer att få hög input latency om du använder 600 Hz Frame Interpolation då den sparar några bilder för att göra imaginära mellanbilder av dem.

Jaha, okej. Tack så mycket för svaret! Jag får testa på tv:n bara för skojs skull när datorn kommer tillbaka, den lär ju inte vara sämre än min nuvarande datorskärm...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Jaha, okej. Tack så mycket för svaret! Jag får testa på tv:n bara för skojs skull när datorn kommer tillbaka, den lär ju inte vara sämre än min nuvarande datorskärm...

Hade kört på

http://www.netonnet.se/art/dator/bildskarm/monitor-23-till-24...

Riktigt prisvärd

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Skrivet av Bärrich:

Hittills tror jag att det är den som lockar mest, det känns som man betalar för ganska mycket onödiga (för mig) funktioner i playstation-skärmen...

Hur tror ni min dator klarar sig i bf4 i 144hz?

Permalänk
Medlem

Kör du mycket fps-spel, 120hz+. Gör du inte, skippa.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Skrivet av lossah:

Kör du mycket fps-spel, 120hz+. Gör du inte, skippa.

Okej, jag spelar bara fps så då verkar det ju lämpligt med 144hz...

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Okej, jag spelar bara fps så då verkar det ju lämpligt med 144hz...

kort å gott

tror du kommer bli nöjd med AOC skärmen

å eftersom du kör bara FPS spel så finns det inte så mkt att fundera på

120/144hz skärmar är bättre för sådant !

så köp

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bärrich:

kort å gott

tror du kommer bli nöjd med AOC skärmen

å eftersom du kör bara FPS spel så finns det inte så mkt att fundera på

120/144hz skärmar är bättre för sådant !

så köp

Nöjd kommer han inte bli, men bättre än det han har idag.
Du som jag spelar FPS spel, rekommenderar 24/7/365 en beggad Ezio Foris FG2421 VA panel eller benq xl2420/xl2411t (strobelight/lightboost) TN panel.
Dumt att vara osmart och köpa en kattunge när man kan få en tiger.
Den som söker den finner.

Visa signatur

| FD R4 Black | i7 4770K@4.6GHz / luft | Gigabyte GA-Z87X-OC | 1x Ezio Foris FG2421 + 2x Benq XL2411T | Asus Xonar STX / Beyerdynamic DT770 Pro 80 Ω | G.Skill Trident X 2x8GB 2400MHz | Corsair AX760 80+ Platinum | Evga GTX 780 Ti 3gb SC ACX | Samsung EVO 250gb + 2x2tb WD Black| Ducky Shine 3 mx brown |

Permalänk
Skrivet av eXistenZ.se:

Nöjd kommer han inte bli, men bättre än det han har idag.
Du som jag spelar FPS spel, rekommenderar 24/7/365 en beggad Ezio Foris FG2421 VA panel eller benq xl2420/xl2411t (strobelight/lightboost) TN panel.
Dumt att vara osmart och köpa en kattunge när man kan få en tiger.
Den som söker den finner.

Hmm, okej. Har du själv sett AOC skärmen live? Eller går du på vad folk har skrivit om den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Nöjd kommer han inte bli, men bättre än det han har idag.
Du som jag spelar FPS spel, rekommenderar 24/7/365 en beggad Ezio Foris FG2421 VA panel eller benq xl2420/xl2411t (strobelight/lightboost) TN panel.
Dumt att vara osmart och köpa en kattunge när man kan få en tiger.
Den som söker den finner.

2000kr tycker jag att den är helt klart värd nöjd kommer han nog bli !

har många vänner som har denna skärm å dom spelar mkt fps spel dom har aldrig klagat .

såg även denna recension på skärmen

#13689117

men sen är det ju aldrig dumt att vara ekonomisk att köpa en kattunge som duger fint till spel heller ^^
kanske inte alla som känner för att köpa den dyra tigern (eller har råd).

Visa signatur

Galleri/Bygglog Projekt:

NES PC
AIO Dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av doglas2009:

Hej!

Jag har nyligen köpt en "gamingdator", och då jag bara använt laptop tidigare så har jag ingen riktig datorskärm. Jag använder just nu något gammalt elände med mycket låg upplösning.

Den som känns mest lockande är denna: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1610949

Ganska många verkar missnöjda med färgerna på den skärmen, dock känns det ändå ganska lockande med 144hz...

Jag kommer främst spela fps-spel, likt bf3/4 och CoD.

Min dator har en i7 4770k, XFX R9 290 och 8gb ram, jag borde väl klara mig hyfsat i 144hz med den datorn?

Så, vad hade ni valt? En billigare 144hz-skärm, likt den jag länkade, eller en 60hz-skärm för 2000kr? Misstänker att det blir bättre bild på en 60hz-skärm, men att den inte hänger med lika bra...

Mycket tacksam för svar!

// Hannes

har kört denna skärmen ett par månader och kan ju lugnt säga att inga färger i världen från en IPS väger upp för 144hz i exempelvis BF4. Jag har pillat lite med inställningarna och är riktigt nöjd numera. vill du har mina värden kan du höra av dig.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem
Skrivet av eXistenZ.se:

Nöjd kommer han inte bli, men bättre än det han har idag.
Du som jag spelar FPS spel, rekommenderar 24/7/365 en beggad Ezio Foris FG2421 VA panel eller benq xl2420/xl2411t (strobelight/lightboost) TN panel.
Dumt att vara osmart och köpa en kattunge när man kan få en tiger.
Den som söker den finner.

Har ett flertal polare som kör benq 120+ hz skärmar och kan meddela att kör du inte nvidia GPU så är AOC bättre i alla hänseenden, får bättre skärpa och färgdjup i min än mina polare med AMD kort får på både benq 2411z och och 2720T så snälla sluta sprid dynga utan fakta. har tidigare själv haft benq 120hz 2410t och min nuvarande skärm är definitivt bättre.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk

Har en sån där AOC, köpte den för runt 1500kr. För det priset är det rätt oslagbart om det är 120hz+ man är ute efter. Enda problemet jag har (och då är det mer ett grafikkorts problem) är att när man kör 144hz så arbetar grafikkortet på högsta gpu/memory clock även fast datorn är idle, går man ner till 120hz så skalar den efter activity igen. Väldigt skumt.